ontkoppelhaak

• Topicstarter Topicstarter Flexman
  • Startdatum Startdatum
F

Flexman

Guest
Hallo everybody,

IK heb een zwever van 2160mm spanwijdte en 2kg en ik wil hiermee gaan slepen. Alleen weet iemand waar ik een ontkoppelhaak kan vinden die ik via een servo kan bedienen.

Alvast bedankt,

Arie :(

sleutelhanger

Er zijn ook een soort sleutelhangers verkrijgbaar die hier voor kunnen dienen.
Dit zijn 2 aluminium dingetjes die je in elkaar kan klikken en door er een pennetje uit te trekken weer los kunt maken.
De naam hier voor weet ik alleen niet maar het werkt wel goed.

Groeten Martijn

martijn,

ik heb 2 van die sleutelhangertjes voor aan mijn pult maar al die versie moet je het knopje indrukken om hem te ontgrendelen. ook is het niet mogelijk om ze onderspanning te onkoppelen. dus ik denk niet dat dat zo handig is.
lijkt mee ook niet dat er een omgekeerde versie bestaat...anders vallen je sleutels steeds op de grond.

groet,

Vinze

is dit niet zelf te maken, 2 blokjes hout, gaatjes met pennetje erdoorheen en die vervolgens aan de servo...

Kijk eens goed in die folder van Multiplex daar staat een goede tekening met maat voering in van hun product. In de prijslijst geven ze geen prijs op dus zal er wel instaan om na te maken.

Iedereen bedankt voor de info, het is dus vrij eenvoudig te maken.

Groeten en zweefse,

Arie

Arie.
Afgezien van het feit dat een 2 kg zwevertje beter op een goede hückepack kan, want ze zijn moeilijker te slepen(er zitten toch wel ailerons aan?). Is een sleephaak uitermate simpel.

Lijm een plastic buisje(bvb buitenkant stuurkabel) tegen de rompzijwand(uiteraard binnenkant romp....) Frees met een Dremel een smalle sleuf dwars door de rompzijkant, dwars door dat buisje. Plm 5-10cm achter de neus.
Steek een 1,5 mm stalen stang in de buis en verbind die met een servo. Zorg dat het allemaal soepel loop(evt stangetje licht in rompcontour meebuigen) en dat het gleufje vrij komt als je de servo het stangetje laat terugtrekken. Kost niks, alleen een uurtje werk. Pak een stevige servo om te ontkoppelen, je moet je model met een lus aan de sleephaak kunnen optillen en dan moet de koppeling gewoon nog kunnen werken. Zorg oa ervoor dat het stangetje dicht bij het centrum van de servo zit zodat de kracht het grootst is.

Ik heb vroeger steeds gewerkt met een speciale haak die netjes in de neus zat. Bij treffens vooral werkt dit traag en stond iedereen steeds te wachten op mij. De vele verschillende lusjes die aan zo'n sleepkoord hangen krijg je op de duur maar moeizaam in je haak. Bovendien moet je dan steeds testen of die lus wel goed zit en niet tussen de speling van je haak raakt. Nu ben ik overgestapt op het buis en stangetje systeem. Dit werkt vlot, eenvoudig, doeltreffend en niemand wacht nog op mij, want elke lus past hierin, zonder risico van te blijven haken.
Je kan natuurlijk alsnog een gaatje in de neus maken voor de " look "
groeten
Martin

De door Martijn van Doesburg genoemde sleutelhanger-koppelingen zijn door mij ook vele jaren gebruikt voor het neushaak slepen. In feite zijn ze, qua werking en uiterlijk, identiek aan de borgpennen (quick-release pins/ pip-pins) die in de grote luchtvaart gebruikt worden om onder andere intrekbare landingsgestellen te borgen op de grond, je weet wel, met van die rode linten eraan. De benodigde servoweg is ongeveer 5 mm., dus je kunt zelfs met een gewone servo veel kracht zetten; levert geen problemen op. Ze kunnen goed gebruikt worden in combinatie met spoilers (op 1 servo). Kijk voor deze koppelingen eens bij een dierenspeciaalzaak, ze worden wel gebruikt bij uitrolbare hondenriemen.

Back