ontladen accu's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Ewald HPI, 7 mei 2004.

  1. Ewald HPI

    Ewald HPI Guest

    hai luitjes;
    even de volgende vraag,ik heb nu een sanyo 2000 en een 2400 nicad racepack,en op aanraden van mijn dealer een snoertje gemaakt met een weerstand om ze te ontladen.
    maar ik zie op het circuit bij ons (indoor) menig rijder die een lampje aan hun accu hebben hangen.
    Nu mijn vraag ,werkt dat hetzelfde als de weerstand,wat voor lampjes moet ik daar voor gebruiken,6,12.24 volt en wat is nu beter het lampje of de weerstand,het komt mischien een beetje simpel over maar wat betreft elektro kom ik maar net kijken.
    alvast bedankt.
     
  2. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    ik heb 4 autolampen die ik afzonderlijk uit kan zetten. daarmee maak ik de accu eerst leeg want na het varen/vliegen zit er nog een beetje stroom in. daarna gaan ze aan de weerstand. als ik ze direct aan de weerstan zet gaat de weerstand gloeien. dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.
    ik ontlaat de accus overigens alleen thuis met lampen of weerstanden.

    Groeten Halmar
     
  3. Ewald HPI

    Ewald HPI Guest

    hai;
    4lampen?,wat voor accu's heb jij dan?.Ik kreeg het advies van mijn winkel
    om de accu's eerst een keer of 5 a 6 te snelladen,dan leeg rijden,dan aan de weerstand,dan weer laden.Maar als ik het dus goed begrijp maakt het niet uit of ze nu aan een weerstand of een lamp hangen?
    En wat voor voltage moeten de lampen hebben?
    Groetjes
     
  4. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    De lampen zijn om het grootste gedeelte van de lading uit de accu te trekken. Gewone autolampen werken prima.
    De weerstand trekt vervolgens de accu helemaal leeg.
     
  5. Bert Scholten

    Bert Scholten

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Roosendaal
    ik had altijd begrepen dat het helemaal leeg trekken van een accu schadelijk is. er is toch een minimum van 0,7volt per cel waar je eigenlijk niet onder moet gaan zitten?
     
  6. Ewald HPI

    Ewald HPI Guest

    Euhhhhhh,geen idee,ik weet het zowieso niet,maar mijn winkel heeft het er in ieder geval niet over gehad.
    Mvg Ewald
     
  7. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste Ewald e.a.

    Hier is echt al heel veel over gezegd en geschreven, wil je het naadje van de kous weten, gebruik dan eens de zoekfunctie en ga er eens goed voor zitten, want er is genoeg leesvoer.
    Toch even een kort antwoord van iemand die het ook allemaal nog niet weet, maar dit wel: De weerstand waar jij over spreekt is waarschijnlijk een weerstand van 33 Ohm, een kleintje dus, om heeeeeeel langzaam het laatste restje stroom uit je cellen te trekken, zodat je NiCad-cellen (want daar rijd je mee) geen last krijgen van het geheugen-effect. Over het geheugen van verschillende cellen is ook al veel gezegd en geschreven, die discussie hoeven we hier niet nog eens te voeren, laten we even aannemen dat (excuses Harold :wink: ) NiCads last hebben van dit geheugen effect.
    De lamp die jij mensen ziet gebruiken is om de cellen snel leeg te trekken, je rijdt ze immers nooit helemaal leeg, je rijdt door tot de snelheid eruit is, dan stop je. Met de autolamp trek je vervolgens met een hoog amperage de cellen naar 0,9 Volt per cel, da s dus voor een standaardpakket 5,4 Volt. Niet lager, dan gaat ja pakket aan de geeuwhonger!
    Als je nu je pakketten op gaat ruimen, leg je ze ongeveer 12 uur weg met een weerstand eraan, dan trek je ook nog het laatste restje stroom eruit (maar niet onder die 0,9 Volt). Ga je dus met een lamp werken, let dan goed op dat die 0,9 Volt gerespecteerd wordt.
    Goed, vast niet helemaal tot op de tittel en de jota nauwkeurig, maar hoop dat het een beetje duidelijk is.
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Let op, de handeling die Jaap beschijft gaat alleen maar bij Sanyo Nicads.

    Even zeker weten dat je sanyo's hebt.
    In de eerste post wordt gesproken van "racing packs". Daarmee worden ook vaak aacu's van mindere kwaliteit aangeduid.

    @Jaap: Het "geheugen effect" is hier niet veel anders dan verschil in capaciteit. Met de weerstand accu trek je dat gelijk.
     
  9. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    @Harold, twee vragen dan:
    1: Wat is het verschil tussen Sanyo's en bijvoorbeeld GP-cellen bij bovenstaand verhaal?

    2: Ik dacht dat je ermee tegenging dat er op den duur steeds minder amperes in de pakketten ging, dat is dus niet het geval?

    En stiekem een derde: Hoe behandel je dan niet-Sanyo cellen?
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Jaap heeft het al geschreven, hier is al heel erg veel over geschreven. Gebruik aub de zoekfunctie nu eens want al jullie vragen en ideeen zijn al minimaal 2 keer gesteld en beantwoord!
    Even heel kort:
    Moderne NiCad's hebben (vrijwel)GEEN geheugeneffect meer.
    Het laatste restje stroom uit de accu halen is NIET nodig.
    Een accu helemaal leegtrekken tot 0V is heel erg slecht voor de levensduur van de cellen. Wel schijnt de inwendige weerstand van de cellen er lager door te blijven.
    Als je toch wilt ontladen maakt het niet uit of je nu een weerstand of autolampen gebruikt. Autolampen zijn in principe niets meer of minder dan weerstanden die licht geven.

    Dan als laatste, er is geen verschil tussen cellen van diverse merken. NiCad cellen zijn NiCad cellen of ze nu van Sanyo of van GP zijn. De diverse fabrikanten hebben allemaal hun eigen productie methodes daardoor zijn er kleine verschillen tussen de merken. Hierdoor kan de ene cel meer stroom leveren dan de andere. Zo kan de ene ook beter tegen snelladen dan de andere.
    Dit zijn verschillen tussen diverse types en niet persé tussen merken. Dus wanneer je over Sanyo spreekt dan moet je wel zeggen WELKE Sanyo cellen je bedoeld.
    Verder ga ik er hier niet op in omdat er al honderden regels over geschreven zijn en het vrij zinloos is om nog meer server ruimte hieraan te besteden.
     
  11. Ewald HPI

    Ewald HPI Guest

    Oke maar toch allemaal bedankt !!
    Mvg Ewald
     
  12. The_beyonder

    The_beyonder Guest

    Sanyo SCR of RC types zijn dubbel gesinterd en kunnen beter tegen ompolen.
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    En juist doordat ze minder snel ompolen kan je de actie met de weerstand uihalen. Andere merken NiCad cellen kunnen dan als wel ompolen, dus dan lukt dat kunstje niet.

    Het kunstje:
    De cellen die het eerst leeg zijn krijgen wat meer capaciteit in ruil voor wat lagere spanning. Uiteindelijk is de capaciteit van alle cellen precies gelijk. Het doel is de finish over te rijden en dan de accu precies leeg te hebben.
    Dit gaat dus nog iets verder dan gewoon formeren. Wedstrijd rijders laden alleen snel, zelfs voor de eerste keer, om te voorkomen dat de cel lui wordt.
    Voor vliegen is het niet zo kritisch. Gewoon formeren met 14 uur langzaam laden en ontladen tot 0.7 volt per cel is dan voldoende.


    Heel belangrijk voor wedstrijd rijders waar 1% verschil al een paar plaatsen kan uitmaken.
    Ook bij vliegen merk je duidelijk dat een accu die helemaal leeg was en pas net voor gebruik is snelgeladen beduidend beter presteert dan een accu die nog lading van een week geleden had.


    Dat zijn bij onze extreme toepassingen juist de doorslaggevende verschillen. Een accu die bij 40A nog boven 1volt per cel blijft is heel veel bruikbaarder dan een cel die bij 15A al onder de 1V zakt.

    Samenvattend: Er zit verschil tussen gewoon gebruik en hoge stroom toepassing in de modelbouw.
    Verschillen in behandeling, merk, type etc... die normaal niet uit zzouden mogen maken geven dan aanmerkelijke verschillen.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    De 0.9v grens per cel is hoofdzakelijk van toepassing op NiMha, bij NiCad is dat niet zo en mag je veelal naar 0v per cel gaan al is dat bij een stickpack niet helemaal aan te bevelen omdat je geen controle hebt op de in serie geschakelde cellen.

    De indicatie met een paar lampen of een dikke weerstand met een LED-indicatie geeft tijdens een snelle ontlading een prima idee hoe ver de accu leeg is. om daarna de accu's met de 33 ohm weerstand weg te leggen, wat ook weer alleen weer bij NiCad kan, bij NiMha is het aan te raden om ze met een beetje lading weg te leggen.
     
  15. The_beyonder

    The_beyonder Guest

    Zouden die goedkope accu's van conrad hier tegen kunnen??? Ik lees op diverse plaatsen op i-net dat tegenwoordig bijna alle racingpacks hier wel tegen kunnen gezien de goede kwaliteit tegenwoordig. Ik zou het wel willen proberen maar als hij naar jullie mening zeker kapot gaat begin ik er maar niet aan..... Wat denken jullie?

    En Jaap J. moet de weerstand 33 Ohm of 33 Kilo Ohm zijn?? (ik las laatst ergens 33K, http://www.rcnl.net/RCNL/howto/accusladen/accusladen.htm )
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Harold brengt een belangrijk punt naar voren dat ik niet helemaal duidelijk heb weten te maken.
    Wat hij schrijft is helemaal juist maar wat ik geschreven heb klopt ook helemaal. Hoe komt dat nu? Eerst wat ik geschreven heb, dat geldt in principe voor ALLE NiCad cellen. Wat Harold schrijft geld ALLEEN voor cellen die je echt heel zwaar gaat belasten. Er zijn motoren die 40Amp of meer uit de accu sleuren. Deze motoren staan meestal op hele snelle of grote modellen. Ook de wat grotere modelheli's kunnen zoveel stroom uit de accu trekken. Bij deze stromen worden de eventuele verliezen al snel merkbaar door kortere vliegtijden en heet wordende accu's.
    Volgens mij vliegen, varen of rijden de meeste onder ons niet met modellen die motoren hebben die zoveel stroom nodig hebben. Bij de meeste houdt het bij max. 20Amp wel op. Heel veel zullen zelfs onder de 15Amp blijven.
    Dat betekend dat voor de meeste van ons de methode van laden zoals ik het beschreven heb de beste methode is. De iets mindere prestaties zullen wij vrijwel niet merken maar je hebt de langste levensduur van je cellen en je loopt veel minder gevaar dat je je accu beschadigt of zelfs opblaast.
    Wil je het onderste uit de kan hebben dan moet je dus veel sneller gaan laden en de cellen na een (mid)dag vliegen helemaal tot 0 ontladen met een weerstand over elke cel. Het is funest voor de levensduur en tijdens het laden kan er van alles fout gaan met exploderende cellen als ergste. Je accu behoud echter wel een lage inwendige weerstand en de spanning blijft gedurende een langere ontlaadtijd op een min of meer konstante waarde.
    Let op, de capaciteid wordt er niet groter door! Dat lijkt soms wel zo maar dat komt doordat de inwendige weerstand van de cellen lager wordt. De spanning zakt minder snel in elkaar en de spanning blijft constanter. Hierdoor blijft de motor iets langer op een hoger toerental draaien.
     
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ga er voor de zekerheid maar uit van niet.
     

Deel Deze Pagina