Ontladen van accu/batterij'en

Hoe kan je het beste je accu/batterij'en ontladen?
'k ben nog maar net begonnen in RC-land en 'k heb dus een robbe R5 basicbasicbasic ladertje.. nu wil ik alleen niet als ik op zondag ga rijden met 'n leeg accu-pakketje komen te staan, erg vervelend als je bandstof autotje niet meer reageert, dit ook het geval met m'n zender, gister heerlijk aan 't rijden, zender op, kun je weer naar huis :cry:

Nu wil ik dus graag voor ik ga rijden met accu pakketje vol opladen, maar ik kan niet zien hoe leeg het pakketje al is, en dus weet ik niet hoe lang ie aan de lader moet... Als ik nu m'n accu kan ontladen (zodat er niets meer in zit) kan ik hem gewoon volledig opladen.. dit schrijnt ook iets beter te zijn voor je accu's..
maar kan iemand me uitleggen hoe ik snel m'n accu pakket kan ontladen?
Ik weet dat er setjes voor in de handel zijn maar 'k heb nietecht zin om weer zo'n 30 euro uit te geven... dus, kan dit ook goedkoper op een goede manier?

Je kunt gewoon een weerstandje van 33 KOhm gebruiken, deze zorgt er voor dat de accu geleidelijk ontladen wordt.

klopt, je kan beter eerst je accu leeg maken voordat je hem oplaat. heeft te maken met het memory effect wat wil zeggen dat als je je accu steeds maar weer bijlaat zonder dat die helemaal leeg is dat de accu dan steeds minder enery kan "opslaan". maar het is dus niet zo dat die eerst leeg moetzijn. je kan hem ook gewoon bijladen als je dan maar niet een te hoog amperage erop zet. dus gewoon rustig bijladen en er is niets aan de hand. Een keer in de zoveel tijd helemaal ontladen en je hebt nergens last van.

GreetZ Kor

oke,

thx voor de info, morgen even naar de hobby-electro-shop om een weerstandje van 33kohm te halen :)

Kan ik er ook achter komen hoe veel er nog in m'n accu pakje zit?
als 'k m'n 8 AA batterij'en van 1100mA (per stuk) van m'n zender moet opladen zou dat 24 uur duren op 500mA, das iets wat wel leuk is maar nietecht super, eens in de zoveel tijd vind ik dat prima, maar niet elke week ofzo :D

eeeh volgens mij heb je het nog niet helemaal begrepen bij een in serie gesoldeerd accupaket neemt je spanning met met toevoeging van elke accu cel toe (met 1.2 V per accu cel) de Stroomsterkte blijft gelijk... 1100Mah dus asl je met 500Mah laad doe je er maar ongeveer 2 uur en een beetje over.

tenzij je natuurlijk alke accucel appart laad. dan kom je wel aan de 24 uur. maar heb je geen laadpoort op je zender zitten dan?

groet,

vinze

@_cyclops_ , 33KOhm is wel een erg hoge waarde 33Ohm (per cel) lijkt mij een reeëlere waarde....

Ampere = Volt : Weerstand

dus bij 33KOhm = 33000 Ohm
bij één cel
1,2 : 33000 = 0,000036 A is dus na "jaren" pas leeg
bij een 4 cel pack
4,8 : 33000 = 0,000145 A duurt nog steeds "jaren" voor het pack leeg is

bij 33Ohm
bij één cel
1,2 : 33 = 0,036 A duurt nog steeds uren voor hij leeg is...
bij een 4 cel pack
4,8 :33 = 0,145 A idem..

20W 12V autolampje gaat sneller !!

Vinze zei:
eeeh volgens mij heb je het nog niet helemaal begrepen bij een in serie gesoldeerd accupaket neemt je spanning met met toevoeging van elke accu cel toe (met 1.2 V per accu cel) de Stroomsterkte blijft gelijk... 1100Mah dus asl je met 500Mah laad doe je er maar ongeveer 2 uur en een beetje over.

tenzij je natuurlijk alke accucel appart laad. dan kom je wel aan de 24 uur. maar heb je geen laadpoort op je zender zitten dan?

groet,

vinze

hmmmmmmmmmmmmmmmmm oke :)
dan is ie nu wel vol... stom dit van me.. 'k wist nog wel dat je 't voltage optelt in serie, maar de ampere natuurlijk niet :oops: :cry:

Dirk zei:
@_cyclops_ , 33KOhm is wel een erg hoge waarde 33Ohm (per cel) lijkt mij een reeëlere waarde....

Ampere = Volt : Weerstand

dus bij 33KOhm = 33000 Ohm
bij één cel
1,2 : 33000 = 0,000036 A is dus na "jaren" pas leeg
bij een 4 cel pack
4,8 : 33000 = 0,000145 A duurt nog steeds "jaren" voor het pack leeg is

bij 33Ohm
bij één cel
1,2 : 33 = 0,036 A duurt nog steeds uren voor hij leeg is...
bij een 4 cel pack
4,8 :33 = 0,145 A idem..

20W 12V autolampje gaat sneller !!

Klopt Dirk,

Ik zat er een factor 1000 naast. Deze methode (met 33 Ohm) is mij overigens wel aanbevolen voor de 7.2 volt accupacks.

Back