Ontlader

• Topicstarter Topicstarter Kensei
  • Startdatum Startdatum
K

Kensei

Guest
Hallo,

Even een vraagje.
Ik zie veel mensen met een lader, een ontlader (MuchMore) en een tray.
Heeft een lader over het algemeen ook niet de functionaliteit van ontladen?
Zo ja, waarom gebruikt men dan toch een aparte ontlader?
Beter? Sneller?

Groet,

Kensei

Hallo Kensei,

een beetje lader heeft meestal wel de functie om te ontladen, meestal tot 10 amp. Snel zat dus. Dus dan ga je nu vragen waarom we een losse ontlader gebruiken, het antwoord is niet zozeer zodat we kunnen laden en ontladen tegelijk (dat is wel een bijkomend voordeel natuurlijk), maar doordat zo'n lossen ontlader zoals de much more ctx-d, teamwave of novak smart tray de cellen individueel ontlaad. Zo worden alle cellen tot een gelijk voltage gebracht. Voordeel? Wanneer de cellen geen gelijk voltage hebben wanneer je begint met laden is op een gegeven moment 1 cel vol, maar de andere nog niet, dan laad de lader nog even door, waardoor één (of meer) cel(len) té vol raken (wat nare gevolgen kan hebben), en een, meestal meer cellen niet vol genoeg zijn. Wat merk je er nou van als je je cellen altijd tot een gelijk voltage ontlaad (zogenaamd equalised)? Nee het is geen reclame, er gaan meer mAh in je packs (meer runtime en jepacks gaan aanzienlijk langer mee:D

Koen92.
Het tot een gelijke spanning ontladen van alle cellen garandeerd niet dat de cellen daardoor allemaal even snel vol zullen zijn. De oorzaak daarvan is dat geen twee cellen 100% aan elkaar gelijk zijn. De ene zal altijd een ietsie pietsie grotere capaciteit hebben dan de andere. Ook zal er verschil zijn in de inwendige weerstand en nog een paar andere zaken.
Hoe kleiner die verschillen zijn hoe kleiner de invloed daarvan is maar die invloed is er wel. Je merkt er het meest van bij het ontladen. De "beste" cellen zullen nog de hoogste spanning hebben als de accu leeg is. Dan ga jij die cellen verder ontladen om ze gelijk te krijgen aan de "slechtste" cellen.
Wanneer je dan gaat laden zullen die "slechtste" cellen het eerste vol zijn. De lader stopt dan nog niet want de "beste" cellen zijn nog niet zover. En wat gebeurt er dan? Precies wat jij wil voorkomen, er worden cellen overladen! Je "oplossing" is dus helemaal geen oplossing. 8-O
Je schrijft ook: "er gaan meer mAh in je packs". Dat vind ik niet zo vreemd, je gaat er eerst meer uithalen dus is het niet meer dan logies dat je er dan ook meer in kan stoppen. :)
Al met al heeft deze behandeling maar heel weinig positieve effecten op je accu. Het is veel meer het placebo effect dan een werkelijk effect. Maar kan het dan kwaad om dit te doen? Nee niet echt, het betekend hooguit dat je de accu wat minder vaak kan opladen maar daar zullen wij modelbouwers niets van merken. Onder de meest ideale omstandigheden kunnen NiMH accu's tot wel 1000 keer geladen en ontladen worden. Dat zullen wij nooit en te nimmer halen, als wij 500 keer halen is dat al heel vreselijk veel. Meestal zal het met iets van 200 tot maximaal 300 keer wel op en zelfs dat zullen maar heel weinigen halen. Veel auto rijders zullen zelfs de 100 keer niet eens halen.
Dus als je denkt dat je er voordeel mee haalt doe het dan gerust maar bedenk je wel dat het eigenlijk niet nodig is!

Hallo,

Bedankt voor de reacties. Maar ik snap het toch niet helemaal. Zal best aan mij liggen.

Dat alle cellen individueel teruggebracht moeten worden tot bv. 0,9 was me wel bekend.

Doet een lader, met ontlaadfunctie, dat dan niet individueel? Wat doet die dan wel bij het ontladen?
Ik dacht dat een aparte ontlader dat ook niet individueel deed, maar dat die alleen maar het hele pakket terugbracht naar een bepaald voltage, alleen sneller dan de ontlaadfunctionaliteit van een lader. Hoe zit dat?
Van een tray weet ik dat alle cellen netjes individueel terug gebracht worden naar bv. 0,9 waarbij je dat volgens mij doet nadat ze geheel afgekoeld zijn.
Maar als de ontlader hetzelfde doet als de tray, waarom dan toch nog de tray? Of omgekeerd waarom dan de ontlader?

Groet,

:)Kensei

Bij wedstrijd-rijden heeft het ontladen en vlak voor een heat snelladen van een NiMH-accu een heel andere bedoeling.
Men claimt, dat de accu daardoor een hogere aanvangsspanning levert en deze spanning ook langer vasthoudt. Men noemt dit (dacht ik) een hogere punch. Ook claimt men een langere rijtijd, wat betekent dat de accu meer milliAmps levert. Eén autorijder maakte daarbij ooit de opmerking: het idee is, dat verse milliAmperes het beter doen. Dit was natuurlijk niet erg serieus bedoeld.

Recent is over het ontladen nog een hele discussie geweest, waarbij enkelen met de Ultramat 16 lader van Graupner zouden gaan bezien of met de daarin ingebouwde balancer betere resultaten te behalen zijn. Deze balancer houdt de cellen gedurende de hele lading op een gelijke spanning, net zoals dat met het balanceren van LiPo-accu's gebeurt. Nu hoop ik voor ze, dat dit voor wedstrijdaccu's echt resultaat zal hebben, dus we wachten af.
Bij een lader met onlaadfunctie, wordt tot een vast ingestelde spanning ontladen. Bij een 6-cellen accu is dit bijv. 5,4 Volt. Hierbij kijkt de lader niet of elke cel op 0,9 Volt terecht komt, maar wordt de gemiddelde waarde aangehouden. Nu zou het een erg beroerde accu zijn als de ene cel beduidend sneller op 0,9 Volt terecht zou komen als de andere. Dit komt bij normaal gebruik niet voor. Met zo'n ontlaadtray is het idee, dat je eerst elke cel precies 0,9 Volt maakt. Dit precieze is dan wel afhankelijk van de nauwkeurigheid van de ontlaadtray.

Wat wél zeker is, is dat wedstrijdaccu's een relatief kort leven beschoren zijn. Ze worden hierbij dan ook flink mishandeld. Ook het elke keer ontladen is niet bevorderlijk voor de levensduur. Mogelijk houdt dit ze langer in wedstrijdconditie, maar dit geloof ik pas als iemand met cijfertjes komt aantonen, dat dit echt zo is.

Als je niet aan wedstrijdrijden doet, is het raadzaam om het ontladen tot hooguit enkele keren per jaar te beperken. Je ontlaadt je accu's vanzelf wel in het model, dus extra ontladen kost alleen levensduur. Zo'n ontlaadtray kost je dan alleen geld en ook nog levensduur van je accu's.

Binnen de modelautowereld moet je opletten, dat adviezen meestal alleen op wedstrijdrijden betrekking hebben. Op zich prima als je wedstrijdrijder bent, maar deze adviezen zijn dus eigenlijk niet gericht op de gemiddelde autorijder. Als dit bij 1 : 1 auto's ook zo gedaan zou worden, zou je bij elke vraag verwezen worden naar de manier, waarop de Formule 1 teams van McLaren en Ferrari het doen. Bij die jongens hoeft een setje banden het maar een beperkt aantal rondjes vol te houden en is het leuk als een motor het meer dan één wedstrijd volhoudt. Met mijn VW Golf heb ik daarover echter heel andere ideeën.

Laatst bewerkt:
hoi sorry dat ik het vraag maar hoe maak ik een nieuwe vraag aan ?
op het begin schem.
groetjes bas

Hallo,

Je noemt de Much More ctx-d en de Novak Smart Tray in een adem. Maar dat zijn toch eigenlijk niet dezelfde aparaten?

Is de Novak Smart Tray niet beter te vergelijken met de LRP Concept Battery Conditioner?
Welke is beter?

Groet,

Kensei

Een voordeel van de "betere" ontladers is de mogelijkheid om cellen binnen 1 pack te vergelijken.

De Trinity DPD die ik b.v. bezit geeft na een ontlaadcyclus van elke cel de runtime/aantal mah's , het voltage en de inwendige weerstand per cel weer op het lcd scherm.

Het weten van die info is weldegelijk nuttig en niet alleen voor de TOPrijders onder ons ;)
Zo kun je je packs beter matchen en rotte/slechtere cellen er een stuk makkelijker uitpikken .

Daar zit naar mijn mening dan ook het grootste voordeel in , je kun je beste packs zo samenstellen/selecteren.

En wat doe je dan als je een pack hebt met een rotte cel? Als regel is dit toch het teken, dat je kunt wachten tot ook de andere cellen het begeven?

Bij Graupner heeft men mij eens laten zien hoe de cellen van GM gematched worden. Dit was zo'n 6 jaar geleden en nog niet zo lang nadat GM was ingelijfd. Vermoedelijk was dus nog niet alles op orde. Je kwam daarbij in een ruimte van pakweg 20 m2, waarin een gigantische berg cellen lagen uitgestald, die elk van bedrading waren voorzien. Hierbij hing elke cel aan een eigen ontlaad- en laadcircuit en werden alle gegevens tijdens het onladen en laden gedurende enkele cycli geregistreerd. Aan de hand hiervan werden de meest gelijkwaardige cellen bij elkaar gezocht en tot één pakket samengesteld.

Aan zo'n pakket hoef je later echt zelf niet meer te gaan selecteren, want als daarvan één cel minder wordt haal je nooit meer dezelfde prestaties. Misschien, dat je dan wat cellen bij elkaar kunt zoeken voor het trainen, maar voor wedstrijden ben je dan allang weer aan nieuwe accu's toe.

Zeker bij de laatste generatie cellen is het bekend dat er een vrij hoge uitval is/was onder nieuwe of zo goed als nieuwe packs en cellen.

Met zo'n ontlader als de DPD kun je de rotte eruit vissen en zo weer een pack samenstellen wat nog wel een tijdje mee kan ;)

Ook kun je zien wat je beste pack is zodat je tijdens de wedstrijd ook je beste pack kunt gebruiken op de belangrijke momenten .

Back