Bij wedstrijd-rijden heeft het ontladen en vlak voor een heat snelladen van een NiMH-accu een heel andere bedoeling.
Men claimt, dat de accu daardoor een hogere aanvangsspanning levert en deze spanning ook langer vasthoudt. Men noemt dit (dacht ik) een hogere punch. Ook claimt men een langere rijtijd, wat betekent dat de accu meer milliAmps levert. Eén autorijder maakte daarbij ooit de opmerking: het idee is, dat verse milliAmperes het beter doen. Dit was natuurlijk niet erg serieus bedoeld.
Recent is over het ontladen nog een hele discussie geweest, waarbij enkelen met de Ultramat 16 lader van Graupner zouden gaan bezien of met de daarin ingebouwde balancer betere resultaten te behalen zijn. Deze balancer houdt de cellen gedurende de hele lading op een gelijke spanning, net zoals dat met het balanceren van LiPo-accu's gebeurt. Nu hoop ik voor ze, dat dit voor wedstrijdaccu's echt resultaat zal hebben, dus we wachten af.
Bij een lader met onlaadfunctie, wordt tot een vast ingestelde spanning ontladen. Bij een 6-cellen accu is dit bijv. 5,4 Volt. Hierbij kijkt de lader niet of elke cel op 0,9 Volt terecht komt, maar wordt de gemiddelde waarde aangehouden. Nu zou het een erg beroerde accu zijn als de ene cel beduidend sneller op 0,9 Volt terecht zou komen als de andere. Dit komt bij normaal gebruik niet voor. Met zo'n ontlaadtray is het idee, dat je eerst elke cel precies 0,9 Volt maakt. Dit precieze is dan wel afhankelijk van de nauwkeurigheid van de ontlaadtray.
Wat wél zeker is, is dat wedstrijdaccu's een relatief kort leven beschoren zijn. Ze worden hierbij dan ook flink mishandeld. Ook het elke keer ontladen is niet bevorderlijk voor de levensduur. Mogelijk houdt dit ze langer in wedstrijdconditie, maar dit geloof ik pas als iemand met cijfertjes komt aantonen, dat dit echt zo is.
Als je niet aan wedstrijdrijden doet, is het raadzaam om het ontladen tot hooguit enkele keren per jaar te beperken. Je ontlaadt je accu's vanzelf wel in het model, dus extra ontladen kost alleen levensduur. Zo'n ontlaadtray kost je dan alleen geld en ook nog levensduur van je accu's.
Binnen de modelautowereld moet je opletten, dat adviezen meestal alleen op wedstrijdrijden betrekking hebben. Op zich prima als je wedstrijdrijder bent, maar deze adviezen zijn dus eigenlijk niet gericht op de gemiddelde autorijder. Als dit bij 1 : 1 auto's ook zo gedaan zou worden, zou je bij elke vraag verwezen worden naar de manier, waarop de Formule 1 teams van McLaren en Ferrari het doen. Bij die jongens hoeft een setje banden het maar een beperkt aantal rondjes vol te houden en is het leuk als een motor het meer dan één wedstrijd volhoudt. Met mijn VW Golf heb ik daarover echter heel andere ideeën.