Ontploffende batterijen!!!

Hallo iedereen.

Ik was gister aan het rijden met mijn tt-01 toen ik na een minuut of 5 iets hoorde sissen , dacht ik dat het mijn accu was, echter kwam het uit mijn zender.
Even later ( ik had snel de zender neergezet en ben weggelopen) hoorde ik een knal/plof.
Toen ik bij de batterijen van de zender keek was er 1AA duracell baterij ontploft!!!!

Dit moet toch niet kunnen of ligd het aan mij.

Gr Tim
Ps wat kan de oorzaak geweest zijn?

Hey Tim,

gelukkig heb je snel gehandeld. Daar moet je wel even van hebben staan kijken! Zender helemaal kapot nu?
Je hoort wel vaker dat batterijen ontploffen. Misschien een tijdje kortsluiting staan maken? Zal wel niet aangezien je gewoon aan het sturen was...

Heb je ze van te voren opgeladen?

Cellen kunnen inderdaad ploffen, dit zaggen we gebeuren op de NK's als men zonder temperatuur sensor, of met een te hoge stroom heeft geladen. Zelf heb ik zondag nog een accu pakket kunnen weggooien omdat deze begon te sissen... Het komt voor, maar dat is vaak alleen door misbruik van de cellen.

Groet Robert

maar het waren geen cellen het was gewoon een penlite batterij , niet oplaadbaar.

gr Tim
Ps nee me zender is niet kapot gewoon even de vloeistof afgeveegd met een wcpapiertje en hij doet eht nog gewoon.

*Op last van robert verwijderd*

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt me neit dat de zender kortsluiting maakt want ik heb gewoon kunnen rijden en opeens ....

Gr Tim
Ps maar ik kijk hem nog wel even na.

Ik denk wel dat je zender nu zijn beste tijd heeft gehad.
Die zuren gaan gewoon langzaam je elektronika opvreten.

Ik zou de batterij inpakken en opsturen naar Duracell met een brief erbij.

de batterij had ik direct weg gegooid bij de alberthijn , daar was een parkeergerage waar ik aan het rijden was.

gr Tim
Ps ik vertrouwde die batterij niet meer dus...

niet teveel van aantrekken, als je ze nog had, had je ze moeten opsturen, krijg je meestal een "pak" van hetzelfde gratis terug. verder... die dingen gebeuren, het mag niet, maar je werkt met chemische reacties in suboptimale omgevingen... shit happens. just move on!

ik heb dat ook al 2 x aan de hand gehad... niet meer opblazen dan nodig :)

heb dat ook al eens gehad in de batterijhouder voor de servo's. ik weet zo niet meer welk merk batterijen maar je hoorde hem idd knallen.

Duracell gaat blijkbaar toch niet zo lang als ze bij de reclame's zeggen:P
Haha, nee maar ik zou toch wel aardig kwaad zijn als het mij overkwam.
Wel gelukg gehad dat je zender het nog doet ;)

Hou je zender contacten wel even goed in de gaten. Die rotzooi uit je batterij kan de contacten laten rotten. Als je witte of groene aanslag ziet met je de contacten schoonmaken met contact spray oid.

Zijn het van die Duracell batterijen met zo'n indicatorstripje? (dat als je op de twee punten duwt het lijntje geel oplicht) Wat gebeurd kan zijn is dat toevallig beide randjes knel hebben gezeten waardoor die indicator werd geactiveerd. Als je die langere tijd vasthoudt, wil je niet weten hoe heet dat stripje kan worden. 8O

Nee zonder stripje een gewone duracel baterij.
duracellAA.jpg

Back