Ontploffende Lood accu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jeehaa, 22 apr 2005.

  1. jeehaa

    jeehaa Guest

    ik plaats dit vraagstuk maar hier omdat ik niet weet of het ergens anders thuis hoort, daar het een auto loodaccu betreft.

    een van onze auto's heeft 1,5 jaar op stal gestaan met een 4 jaar oude accu. Deze was aangesloten op een druppellader. Toen we gisteren de auto naar achteren wilde verplaatsen en de motor startte, was er een hele harde knal en kwam er gas/damp onder de motor kap vandaan.

    Dus gelijk de brandblusser gegrepen en de klep iets open gezet, maar het bleef gelukkig bij het 'zure-gas'.

    nadat we de auto naar buiten hadden gesleept en de klep volledig konden openen bleek de schade zeer mee te vallen: alleen de accu was volledig open gebroken.

    [​IMG]

    de plaats waar de accu gezeten heeft. je ziet alleen wat zuur onderin liggen. voor de rest geen schade aan andere onderdelen.

    [​IMG]

    de accu itself. ik kon de accu voor de foto's niet snel verplaatsen omdat alles onder het zuur zit.

    [​IMG]


    een hele vervelende situatie dus.

    maar nou is mijn vraag of iemand van u allen hier kan beredeneren wat er gebeurd kan zijn met de accu (natuurlijk voor dat hij ontplofte)

    de druppel lader met controle lampje hadden we er vlak voor nog getest: wanneer je deze in het stopcontact steekt en de accu is op spanning dan gaat het lampje aan en meteen weer uit. Zit er geen accu aan dan brand er helemaal niets en als de accu een lage spanning heeft dan blijft het lampje branden.

    omdat deze en een identieke druppellader hetzelfde weergaven gingen we er vanuit dat deze accu nog in goede staat was.

    om maar meteen even te speculeren: mijn vader gaat uit van sabotage. ik zal er niet veel over uitwijden maar mijn ouders liggen in een heftige scheiding waarbij mijn moeder eind december het huis verliet waar deze auto stond. Omdat zij bang was dat de auto's meegenomen zouden worden trok ze bij allemaal de druppellader eruit. Deze heb ik steeds terug gestoken zonder iets te zeggen. wij vermoedden dat er een gaatje in de accu zat, die er dus moedwillig in geboord/gemept was

    we zijn dus opzoek naar de oorzaak, en niet naar verhalen over de motivatie of achterliggende gedachte daarvan. ik wil dus ook absoluut geen reacties die slaan op de relatie tussen beide ouders.
     
  2. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Hier hebben we een mooi "accu en laad techniek" forum voor..

    Bij deze verplaatst.

    Robert
     
  3. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Ik heb ook al een ontplofte loodaccu van de auto gehad, die was nog in veel kleiner brokken ge-explodeerd als de jouwe. Grootste stuk 10 bij 10 cm. En daar ze in garantie was hebben we een nieuwe gekregen (niet de hele waarheid verteld maar goed).

    Wat was er gebeurd? De batterij hing aan de lader en is ontploft bij het loskoppelen. Gelukkig had mijn vader een bril op toen, zijn hemd zat direct vol gaten.

    Hoe kan ze ontploffen: wel door de vorming van waterstofgas als de spanning door het laden te hoog is. Bij de minste vonk krijg je dan een knal. Dat zal in jouw geval hetzelfde geweest zijn. Pas opgeladen, hoge spanning, waterstofgas gevormd en bij het starten een kleine vonk en ...

    Dus volgens mij mag je sabo... wel uitsluiten
     
  4. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Accu's ploffen niet zomaar, en met een gaatje loopt ie gewoon leeg.
    Erg vervelend voor een chassis of andere objecten die er onder staan, maar verder niks aan de hand.
    Accu's zijn erg moeilijk te saboteren (onzichtbaar)
    Geloof me daar nou maar in ;)
    Om dat goed te doen heb je veel tijd & kennis nodig.


    Zou de fout/oorzaak bij een defect druppellader (extreme overlading)
    En het starten was net de trigger om em te laten
    ploffen.

    Trouwens, welke auto is dat nou, een oude jag?
    herken em zo niet!

    Stefan
     
  5. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Nog vergeten, in een accu zitten altijd gaten, dus die zijn er niet noodzakelijk in geboord, vaak gewoon in de stoppen.
    Meer weet ik er niet van, maar volgens mij moet je het in die richting gaan zoeken.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij overladen van lood-accu's treedt elektrolyse van water op, het water wordt gesplitst (ontleed) in waterstofgas en zuurstofgas. Dit mengsel staat ook wel bekend als 'knalgas'. De naam lijkt me duidelijk genoeg :), één vonkje ... (waar is het donder en bliksem emoticon gebleven??)
     
  7. jeehaa

    jeehaa Guest

    je bent goed in het herkennen :) xj 6

    idd knalgas zou ook de oorzaak kunnen zijn.

    de druppelladers zijn in iedergeval in orde, deze zitten dagelijks op de auto's (andere) en daar zijn nog nooit problemen mee geweest.

    dan valt waarschijnlijk (gelukkig) de sabotage oorzaak af en gaan we ons richten op het knalgas. maar waar ontplofte hij dan nu en bij de andere auto's niet?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Weet je zeker dat de druppelladers wel in orde zijn?
    Overigens als het een echte druppellader is zal hij altijd een kleine laadstroom door de accu blijven sturen en dat is niet goed voor de accu. Een echte loodacculader is stroombron met een spanningslimit. Als het goed is staat die spanning afgesteld op 13,8V. Is de accu vol dan zal hij ook 13,8V zijn en als de spanning van de accu en de lader hetzelfde is dan zal er geen stroom meer lopen. Deze lader kan je onbeperkt op de accu aangesloten laten zodat de accu in conditie blijft.
    Dan is er nog het temperatuurprobleem. De spanning van ongeveer 13,8V geldt als de accu tussen de 18°C tot 25°C is. Wordt hij kouder dan stijgt de spanning iets en wordt hij warmer dan zakt de spanning. Als de "druppelladers" goed werken moeten ze hier rekening mee houden anders is de kans zeker aanwezig dat de accu overladen wordt als hij in de koude periode aan de druppellader blijft hangen.
    Wanneer een loodaccu wordt overladen ontstaat het al genoemde knalgas door de ontleding van water uit het elektrolyt. Dat hoopt zich op in de accu en als de druk in de accu een klein beetje oploopt dan ontsnapt het via veiligheidsventieltjes in de accu. Omdat het gas (veel) lichter is dan lucht kan het zich onder de motorkap verzamelen en daar wachten op een klein vonkje. Omdat knalgas een mengsel is van waterstof gas en zuurstof kan de vlam in de accu slaan en daar het aanwezige gas tot ontploffing brengen. Omdat de druk die dan in die kleine ruimte ontstaat niet snel genoeg weg kan knalt de accu uit elkaar. Mijn grootste verdenking gaat in de richting van een druppellader die te veel blijft laden en de accu dus heeft overladen. Sabotage acht ik zo goed als uitgesloten.
     
  9. KriZ

    KriZ

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    686
    Ik heb vroeger altijd geleerd (opleiding autotechniek) om de 6 doppen te verwijderen bij het laden zodat het gas kan ontsnappen. Ook welleens een accu zien ontploffen waar ze niet bij verwijderd waren.
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik kan nagenoeg alle voorgaande antwoorden beamen. Heb diverse malen eenzelfde verschijnsel meegemaakt. Als een druppellader te hoog staat afgesteld, kan zich inderdaad "knalgas" vormen.
    Over het algemeen geeft dit geen probleem omdat het snel vervliegt, in een grote ruimte merk je er niets van.
    In ongunstige omstandigheden (bv. de kleine ruimte onder de motorkap) kan het zich ophopen en met een vonkje erbij (bv. startmotor, stroomverdeler) kan het ontploffen.
     
  11. Steven D

    Steven D Guest

    Gewoon, ophoping van waterstofgas boven de ontploffingsgrens, verder niets.
    Je hebt voor dit beetje schade echt niet veel gas nodig, en als er dan nog geen zuchtje wind aan kon (auto in lage garage zoals beschreven)...
     
  12. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Beste mensen, stop met het gebruiken van druppelladers!! Zij vallen onder de wet van Murphy, als ze haperen, heb je ongevallen. Het zou niet het eerste voertuig zijn dat uitbrandt, door het gebruik van een druppellader.
     
  13. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    Inderdaad, druppellader aangesloten op z.g.a.n. startaccu voor de lier, resultaat; accu "drooggekookt", platen krom, dus schrootrijp :evil:
     
  14. jeehaa

    jeehaa Guest

    de druppelladers zijn naar ons inzien allen goed, maar we zullen er deze week mee naar Porsche gaan, daar waar ze ook vandaan komen. ze worden in de showroom en werkplaats gebruikt dus ik neem aan dat dat gewoon goed moet zijn. kan natuurlijk zo zijn dat er 1tje net verkeerd is...we gaan het iig onderzoeken, ook wordt er door de fabrikant van de accu onderzocht of het onder de garantie valt, mits het dus een productie fout van hun kant is.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En zuurstof, in precies de goede mengverhouding :) Twee volumedelen waterstof en één volumedeel zuurstof.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Loodaccu's mag je niet door blijven laden met een druppellader. Ik heb het waarschijnlijk niet duidelijk genoeg gezegt in m'n eerste reactie.
    Wanneer je een goede loodacculader gebruikt STOPT het laden vanzelf omdat de accuspanning gelijk wordt aan de spanning die de lader afgeeft. Overladen is dus niet mogelijk en er zal vrijwel geen knalgas ontstaan. Dit systeem wordt heel vreselijk veel in de professionele wereld gebruikt. Er zijn honderden zo niet duizenden noodstroom installaties in Nederland die met een set loodaccu's als backup werken. Die accu's moeten ALTIJD vol zijn om, wanneer nodig, voldoende energie te leveren om b.v. een ziekenhuis of een telefooncentrale korte tijd van stroom te voorzien. Die accu's zijn soms wel jaren aan de lader gekoppeld zonder dat ze ooit energie moeten leveren. De accu's gaan heel lang mee en die installaties werken vrijwel altijd probleemloos.
    Een druppellader zal altijd een (kleine) laadstroom door de accu blijven sturen ook als hij vol is. Daardoor gaat het water in het elektrolyt ontbinden en wordt er knalgas gevormd. De vraag is nu of die apparaatjes druppelladers zijn of gewone loodacculaders die er alleen voor zorgen dat de accu op spanning blijft maar geen stroom door de accu laten lopen als hij vol is. Een paar milliampére (minder dan 20mA) zal er altijd lopen, dat kan geen kwaad en zal de genoemde problemen niet veroorzaken. Een druppellader zal meestal meer stroom door de accu sturen, dat kan tot wel 500mA oplopen. Voor een accu van 45Ah is dat niet zo veel (0,01C) maar als dat lang duurt (dagen of zelfs weken) sloopt dat de accu en zal er knalgas ontstaan.
     
  17. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    Ernst, overduidelijk en zal mijn druppellader "entsorgen".
     
  18. jeehaa

    jeehaa Guest

    de druppellader gaat uit, zodra de accu vol is => lampje uit. de accu wordt dan niet bijgeladen
     
  19. sjors

    sjors

    Lid geworden:
    27 jun 2005
    Berichten:
    79
    Locatie:
    N.gein
    Mischien een idee,

    Als een van de cellen van de accu stuk is (kortgesloten door kromme platen, of neerslag) Dan krijgen de overgebleven goede cellen meer spanning dan goed voor ze is.
    Dat betekend dat zelfs een goede "druppellader" in de goede (niet kortgesloten) cellen voor knalgas ontwikkeling zorgt, en ja, knalgas kan knallen........

    Alleen die druppellader even controleren met een voltmeter 13.8 V ?
    en voor de rest klinkt het alleen of je pech gehad hebt.

    Groet, Sjors
     
  20. sjors199

    sjors199 Guest

    help auto accu explosie

    hallo ik heb een vraag,
    ik heb een duracc auto accu van 12v 68ah (calcium technology)
    ik heb deze in een jupiler krat ingebouwd en aangesloten op een versterker en boxxen en alles mooi afgewerkt alleen nu heb ik de vraag:
    als ik deze krat waar dan die accu in zit achter op mn fiets zet bijv en dan muziek aan zet is er dan een kans dat DEZE ACCU KAN ONTPLOFFEN?
    help me aub ik moet het weten want mss ben ik zeer gevaarlijk bezig
    dus ik weet nu niet of ik hem eigenlijk kan gebruiken omdat ie mss te gevraarlijk is

    mvg sjors
     

Deel Deze Pagina