Ontspannen tail drive belt?

Ik bewaar mijn Raptor altijd binnen bij zo'n 20°C, dus niet in de garage o.i.d. Omdat het nu buiten redelijk koud is krimpt je aluminium staartbuis en komt je tail drive belt slap te hangen. Hij slijt hierdoor dus harder of gaat zelfs over je pully slippen. Om dit te voorkomen trek ik altijd de staartbuis uit op het veld en draai hem opnieuw vast. Als je thuis komt krijg je weer te maken met het uitzettingscoëfficiënt en zet weer uit. Hierdoor komt de snaar extreem strak te staan... Daarom moet je bij thuiskomst je staartbuis weer losdraaien!

...wie doet dit nog meer, en kun je dit onbeperkt blijven doen?

gewoon het gemiddelde pakken zodat ie op het veld goed staat, dan staat ie binnen wel iets strakke rmaar niet zoveel dat het erg is.

Nee doe ik niet. Mijn Moskito heeft ook een riem, en ik moet zeggen als er iets niet slijt aan dat ding dan is het de staartriem wel... :wink:

Een snelle reken som:
alu heeft als lin. uitzettingscoeff: 23,2*10^-6/K (Binas)
Dus een staartbuis van 500 mm zet
0.0116 mm uit bij een temp verschil van 1 graad.

Dat is ook bij een verschil van 30 graden heel erg weinig (0.348 mm).

Ik denk dan ook dat het een beetje overdreven is de belt steeds weer op te spannen.

Elwin

Ik heb laatst ook mijn riem iets moeten aanspannen. Buiten bij een temp. van 4gr slipte de band over de pully.
Zoals gerard al zei moet je de middenweg kiezen, zodat hij toch nog strak genoeg is in koele temperaturen maar niet te strak bij normale temperaturen.
Een ander voordeel daarvan is dat je straks in de zomer niet weer je riem hoeft aan te passen. Het lastige daarvan is dat je steeds je gyro opnieuw moet trimmen.

Groeten,
Bas.

Ik geloofde dit verhaal ook niet maar ik heb gisteren toch problemen ondervonden door de warmte en het uitzetten van de staartbuis.
In meerhout begon mijn heli toen ik hem bij de tweede vlucht voor de tweede keer wilde oppakken enorm trillen. In eerste instantie leek het loszitten van de nick het probleem. Hierdoor had ik vrij veel speling op de nick.
Het oplossen van deze speling loste het trillings probleem niet op. Richard erbij (raptor rulezzzz) en die ondekt dat mijn snaar veel te strak zit. En ik heb altijd minimaal 5 mm speling. Dus bij ruim 30 graden en de heli de hele dag in de zon zet de boel dus wel uit.
Ik heb de boel gelost en totaal geen probleem meer gehad.

gr Remco

Back