ontsteking zenoah

Hallo iedereen,

Even een vraag aan de technische mensen hier.

Een maat van mij heeft op marktplaats een marder gekocht, alleen wilde hij niet starten.
Na onderzoek bleek dat het vliegwiel niet goed vastgezeten heeft, met als gevolg dat zowel de spiebaan in de krukas en het vliegwiel helemaal uitgesleten is.

Nu was ik benieuwd of er hier iemand is die weet op hoeveel graden de ontsteking moet staan. Zodat we op een of andere manier het vliegwiel op de juiste positie monteren kunnen.

Al vast bedankt

Even zoeken op Zenoah en Manual en je vind heel snel een handleiding met daarin ook technische gegevens :)

tadaaaaaaa : http://www.modellsport.it/public/207093112.pdf

Succes er mee, maar persoonlijk zou ik de krukas en vliegwiel gewoon vervangen, als de spiebaan is uitgesleten. Zenoah heeft geen verstelbare ontstekings timing, dus bij vervanging van deze delen weet je altijd zeker dat het goed is.

Bedankt audi-fan

Ik had al heel wat gegoogled over de timing van de ontsteking, maar had nog niks gevonden.

De onderdelen zijn ook al wel vervangen, maar we wouden kijken of het te doen was omdat de uitgelubberde krukas wel een volledige is, en verder is ie nog gewoon goed.

Maar we gaan het proberen.

Nogmaals bedankt.

Als krukas en vliegwiel uitgelubberd zijn op de spiebanen, dan loopt het vliegwiel met 100% zekerheid niet meer "rond" en het kan wel, de boel weer zo timen dat hij weer loopt, maar het is een lagervreter geworden dan....

Niet doen dus: ik heb dat ooit gedaan bij een Puchje Maxi met hetzelfde euvel, en dat ding liep wel, prima zelfs, maar vrat lagers als koekjes bij de koffie.

Groet, Bert

Zenoah

+2
Inderdaad niet doen.
De kosten van een nieuwe krukas en vliegwiel wegen niet op tegen alle schade die je kunt verwachten.
Deze delen zijn rijp voor de KLIKO.

Back