ontstoren?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo piloten. Mijn Graupner Speed 600 BB SP 8,4 V is voorontstoord. Ik dien echter volgens de fabrikant een extra ontstoringsfilter toe te passen. Ik ben echter pas met electromotoren begonnen en weet niet welke filter en op welke manier ik dit moet doen. Ook zou ik graag willen weten hoe ik deze motor moet laten inlopen (indien nodig). Alvast bedankt voor jullie reacties. (Foto's zouden het wel extra verduidelijken). Groetjes Freddie.

Hallo freddie,

ik ben ook redelijk nieuw in de 'electrovliegelarij' en dit lijkt me een goed onderwerp voor een FAQ, Moderators? :?:

Er zijn diverse brushed motoren die wel/niet zijn voorontstoord en wel/niet zijn ingelopen. Vragen zijn dan ook altijd weer:

1) Wat voor filter moet ik gebruiken (condensatorenwaarden)?
2) Hoe laat ik een motor inlopen (wel/geen water)?
3) Hoe lang moet een motor worden ingelopen? en verschilt dit per grootte (Speed 400/600/700, Permax motoren etc.)
4) Maakt het nog uit of een motor BallBearings heeft (BB) of niet?
5) Een motor met vertraging, eerst vertraging eraf en dan inlopen?
6) Motoren met een regelaar er al op, hoe laat je die inlopen/ontstoren?
6) En andere vragen.

Waarschijnlijk zullen de experts het niet allemaal hetzelfde doen, maar goede richtlijnen/adviezen zouden ze wel moeten kunnen geven.

Waarschijnlijk gaan er nu mensen zoiets posten van de "zoekknop" zit boven in het forum, echter mijn ervaring is dat gezien het grote aantal draden dat inmiddels is gegenereerd (wat OK is natuurlijk!) je niet altijd gemakkelijk aan een antwoord komt.

Hier ben ik idd ook een voorstander van ,mischien ook nog een stukje over timen ,de voor en de nadelen over brushless motoren,de verschillende mogelijkheden in brushless regelaars ,enz ...

greetzz :wink:

Dag,

Wat ik inderdaad zou aanraden, is om de diverse draadjes in het electroforum eens door te lezen. Alle info waar jullie om vragen staat er al.
Mocht je een soort FAQ willen maken zou ik je van harte uitnodigen om met wat knip en plakwerk uit de diverse draadjes alees een mooi bijelkaar te zetten.

At duck en Iwan:
Waarom verwacht je van andere mensen dat ze info netjes voor je oplepelen als je met enige zelfwerkzaamheid dezelfde info hier kunt opdoen?

Gerben

Vele dingen heb ik zelf ook al uitgezocht,ik ben veel te weten gekomen op de faq van E-zone ,maar niet alle mensen weten deze faq zijn en niet iedereen kan engels,daarom zou ik het wel een meerwaarde van het forum vinden moest er hier een nederlandse faq zijn .
Ook zou het voor de experts onder ons intressant zijn om iemand met deze terugkomende vragen gewoon te verwijzen naar een faq i.p.v het weer uit te leggen.
Ik persoonlijk verwacht niets,ik heb alleen gezecht dat ik er ook een voorstander van ben.

greetzz :wink:

Dag Duck,
Zou je de link naar die FAQ willen posten?
Er zijn vast mensen die hun voordeel hiermee kunnen doen.

Groeten,
Gerben

Phoenix zei:
Hallo freddie,

ik ben ook redelijk nieuw in de 'electrovliegelarij' en dit lijkt me een goed onderwerp voor een FAQ, Moderators? :?:

Ben er mee bezig.

Even verhalen opdelen in algemene vragen (bijv. wat zijn de gebruiksgrenze van een motor) en concrete (bijv welke motor/accu/prop op zus of zo'n vliegtuig).
Moet natuurlijk wel duidelijk zijn, maar ook weer niet te veel vereenvoudigd dat het eigenlijk niet meer klopt.

Alvast wat in de FAQ gezet op basis van een clubblad artikel. Moet het nog wat meer updaten en uitbreiden.

Suggesties? mail! (click icoontje)

Sitting-duck,

goede link, ik ga deze van het weekend eens doorlezen.

Goed ik was een concept faq'tje aan het typen:
Veel van de eenvoudige geborstelde motoren zijn van fabriekswege niet of minimaal ontstoord.
Hoe breng je hier een ontstoring op aan:

Haal bij de modelbouwhandel of electronica winkel een 3tal condensatoren met een capaciteit van resp. 2x 47nF en 1x100nF (iets andere waardes worden ook wel eens geleverd, kan ook).
(en ja als je tegen de electronicaman condensator zegt, weet hij waar je het over hebt)

Soldeer aan elke aansluiting van de motor een 47nF condensator die aan de andere zijde aan het motorhuis gesoldeerd wordt. De 100nF condensator wordt aangelsoten tussen de beide aansluiting.
Gebruik voor het solderen een voldoende zware soldeerbout (geen soldeerpistool). Let op dat je de condensatoren aan het motorhuis soldeert ipv te "plakken". Dit plakken ontstaat als de soldeerbout te licht is om het soldeer aan het huis te laten smelten, de draden zitten met een laagje ongeleidende hars aan het huis geplakt en hebben geen werking.

Twijfel je eraan of de motor reeds ontstoord is, kan het nooit kwaad deze condensatoren evengoed aan te brengen. Dat kan geen kwaad.
De kosten zijn minimaal (hoogstens een euro of 2).

Een andere bron van storing is de ontvanger die te dicht bij de regelaar of motor geplaatst wordt. Een afstand van minimaal 5 cm is aan te houden, liefst zoveel mogelijk. Houdt de ontvanger van alle motorstroomvoerende draden verwijderd.

Gerben

Gerben zei:
Goed ik was een concept faq'tje aan het typen:
Veel van de eenvoudige geborstelde motoren zijn van fabriekswege niet of minimaal ontstoord.
Hoe breng je hier een ontstoring op aan:

Haal bij de modelbouwhandel of electronica winkel een 3tal condensatoren met een capaciteit van resp. 2x 47nF en 1x100nF (iets andere waardes worden ook wel eens geleverd, kan ook).
(en ja als je tegen de electronicaman condensator zegt, weet hij waar je het over hebt)

Soldeer aan elke aansluiting van de motor een 47nF condensator die aan de andere zijde aan het motorhuis gesoldeerd wordt. De 100nF condensator wordt aangelsoten tussen de beide aansluiting.
Gebruik voor het solderen een voldoende zware soldeerbout (geen soldeerpistool). Let op dat je de condensatoren aan het motorhuis soldeert ipv te "plakken". Dit plakken ontstaat als de soldeerbout te licht is om het soldeer aan het huis te laten smelten, de draden zitten met een laagje ongeleidende hars aan het huis geplakt en hebben geen werking.

Twijfel je eraan of de motor reeds ontstoord is, kan het nooit kwaad deze condensatoren evengoed aan te brengen. Dat kan geen kwaad.
De kosten zijn minimaal (hoogstens een euro of 2).

Een andere bron van storing is de ontvanger die te dicht bij de regelaar of motor geplaatst wordt. Een afstand van minimaal 5 cm is aan te houden, liefst zoveel mogelijk. Houdt de ontvanger van alle motorstroomvoerende draden verwijderd.

Gerben

Bedankt Gerben voor de informatie, hier kan ik tenminste iets mee,
groetjes Freddie

Back