Ontvanger accu cellen typen

Ontvanger accu cel typen

één van mijn ontvanger accu's wordt slecht en ik moet hem vervangen.
Nu gebruik ik 4 Sub-C cellen van 3300mAh

Ik vraag me af of ik niet gewoon 4 Penlites 2700 ga gebruiken.
Ik trek ongeveer 400-500mAh per vlucht er uit dus 3 vluchtjes moet makkelijk hierop kunnen.
2700mAh = 2700mAh zou je zeggen.

Is er een verschil tussen 2700mAh Sub-C en een 2700mAh Penlite?
Zo ja, wat?

P.S.
Ik ga GEEN lipo's en regulator gebruiken.
Nog meer componenten wil ik niet.
Ik lees ook relatief veel ellende icm de DX7 en een failing regulator
 
Laatst bewerkt:
Failing regulator

Ik hoor juist wat anders??? Dat er te weinig spanning kan komen en dat de ontvanger moet resetten.

Ik heb sinds net de Fromeco regulator. Ik heb gister 3 vluchtjes gedaan en er ging weer 750 mah in. Dus dat is maar 250mah per vluchtje. Misschien omdat ik nog even niet ruig vlieg, misschien omdat de BLS 451 inderdaad zuiniger zijn...

Maar kan jij zo'n linkje sturen over het probleem wat je gevonden hebt?

En nog iets, welke governor heb jij?
 
Persoonlijk denk ik dat de cellen in penlite formaat de power niet kunnen leveren die een Sub-C wel kan leveren.
Bewijs heb ik niet, maar mijn gevoel zegt dat. Mogelijk heb ik ooit vertraging gevoeld toen ik nog flink aan de Rappy 50V2 trok met 4 penlites. Kan natuurlijk aan een forse hoeveelheid andere factoren hebben gelegen.... Maar toch.

Ben heel benieuwd wat de batterij specialisten hiervan zeggen......
 
Walther,

Als je 500 mA in een vlucht van 10 minuten trekt dan trek je een gemiddelde stroom van 3 ampere... En das ruig, want pieken kunnen makkelijk het drievoudige zijn. Binnenkort hang ik de logger aan de Rap, dan heb ik exactere waarden (3x9152, 1x9151). AAA-celletjes trekken net aan pieken van 4 amp (Had ik onder de Piccolo vroeger) dus ik schat dat AA's max 8-10 ampere kunnen leveren. Sub-C's, vooral de Sanyo's, trekken makkelijk 20-30 ampere. Wat wel een alternatief is zijn de 2/3C celletjes, maar die zijn qua capaciteit niet zo ruig (1300's zijn gangbaar geloof ik) maar kunnen wel 10-15 ampere aan.

Ik zou lekker Sanyo 3600/3800's erop gooien, niet de lichtste maar wel bewezen goed.

Groetjes,

Ton.
 
Hoi,

Ton heeft gelijk. Het probleem met AA / Penlite formaat is dat ze wel de capaciteit hebben, maar niet de hele hoge pieken kunnen geven, als jij met 4 Digi servo's vliegt.

In de praktijk zul je de eerste 1 geen tot bijna geen verschil merken met welke cellen je vliegt. Maar zeker de 3e vlucht zul je verschil gaan merken.

Wat bijvoorbeeld dan het geval is: Bij vol Pitch / Negatief Pitch zal de heli naar een kant wegkiepen omdat een servo niet 100% bij kan blijven. Tuurlijk is dat corrigeerbaar, ze gaan niet naar dezelfde positie toe onder last.

Zelf gebruik ik altijd SUB-C cellen maar de NiCD omdat die in theorie rubuster zijn dan NiMH's. Dit verschil is ook niet meer zo groot, maar toch.

Groeten
Roel
 
Zo iets dacht ik ook al.
Alleen kon ik dit nergens terug vinden in de specs van die krengen.
De 400-500mAh was overigens maar een inschatting Laurens. Ik heb het lang niet meer gemeten.
Ik gebruikte ook altijd Sub-C cellen. Maar de penlites kwamen tot nu toe niet echt in de buurt van hun capaciteit, nu wel.

Maar ik vlieg wel met bijna allemaal Futaba digitale servo's
Ik ben wel een beetje een stickbanger dus die pieken zijn er wel.

Juist voor die pieken ben ik bang.
De 2,4Ghz ontvangers vinden namelijk een sterke spannings dip niet leuk.
Komt het onder de 3,4V dan reset de ontvanger.
Het enige nadeel van dit systeem komt dan naar boven, Het Binding proces.
Dit kan snel 2 seconden duren. Dan kan ik onderdelen rapen.
RunRyder - How many times has your DX7 caused you to crash?

Dus maar weer een Sub-c pakketje :)
 
Laatst bewerkt:
Het verhaal wat je stuurt gaat over iemand die een Chinese regelaar op een heli heeft gezet en zich dan afvraagt waarom die de BECspanning niet constant kan aanleveren... Lekker duidelijk dus, geen Chinese zooi kopen.

Ik heb zelf juist een lipoontvangeraccu genomen omdat die het voltage constant houd. Geen enkele kans dus op een reset in de lucht. Die ene regulator kan er ook wel bij, die dient bij mij nu ook als schakelaar dmv goudstekkers tussen de accu en regulator. Eigelijk heb ik dus nog precies hetzelfde aantal componenten op mn heli als daarvoor.
 
Niets meer aan toe te voegen, de Penlite uitvoering kan niet de de benodigde piekstromen leveren.

Zelf heb ik 4300 NiMh cellen, en dan heb je ook een constante spanning, na 3-4 tanks staat je indicator nog steeds op het uiterste groene LEDje, ook als je hem belast. Ik ben ook tegen het gebruik van LiPo's vanwege de regulator. Ik zou dus gaan voor een NimH cell met een leuke capaciteit.

Greetz,

Michiel.
 
dat aa de benodigde piek niet kunnen leveren is gewoon niet waar , dat ze eerder zakken in voltage mss wel.
ik heb hier ook al eens over lopen zoeken , aangezien mijn heli een heel beperkte ruimte heeft voor accus . ik heb een sanyo 2700 nimh pakketje en was bang dat dat problemen zou geven sinds ik digi servo's erin heb gezet.
maar het voltage onder belasting [met een meter die de laagste dip onthoud ] blijkt dat die gewoon op gezonde waardes blijft.
 
dat aa de benodigde piek niet kunnen leveren is gewoon niet waar , dat ze eerder zakken in voltage mss wel.
ik heb hier ook al eens over lopen zoeken , aangezien mijn heli een heel beperkte ruimte heeft voor accus . ik heb een sanyo 2700 nimh pakketje en was bang dat dat problemen zou geven sinds ik digi servo's erin heb gezet.
maar het voltage onder belasting [met een meter die de laagste dip onthoud ] blijkt dat die gewoon op gezonde waardes blijft.

wat voor meter is dat en waar te koop?, ik vlieg zelf met zo'n drie-kleurenledje maar die is vooral op een zonnige dag erg onduidelijk alvast dank voor de info, tevens zou ik graag weten waar je zo'n 4300 mah nimh-pakketje kopen kan, de webshops die ik bezocht heb gaan niet hoger dan 3300

groet,

Frans
 
ik heb er zelf geen , maar bij helicraft hebben ze die , van futaba naar t schijnt
[met display].
en die 4300 zal toch wel een sub c pakket zijn neem ik aan ? ik heb penlite grootte en die zijn 2700 mah. en die heb ik nog nooit groter gezien .
 
Als je met een paar flinke (digitale) servo's werkt en gewicht/ruimte wil besparen op je ontvangerpack kan je het beste voor de 2/3a cellen gaan.

Waar de meeste penlite's vrij snel inzakken onder belasting , blijven de 2/3a celletjes gewoon hun spanning houden.

De meeste nieuwere 2/3a cellen kunnen 25~30 ampére leveren , vandaar ook dat ze zo populair zijn in de 1/18 auto'tjes met dikke brushless sets erin ;)


Ik heb zelf al een keertje een 6 cellen 2/3a packje op 30 ampére ontladen (mooi spul hebben die autojongens :p) , het packje was hierna een graadje of 40 (geen probleem dus;))........
 
eeh , zit net te kijken bij helicraft , en dat is m niet .
ik weet niet waar ze te koop zijn en welk merk t is.
my was verteld dat futaba ze maakt .
 
Vloog mijn raptor 50 ook op 4 penlite 2700 Mah, standaard servo geen probleem.
Maar met digitale servos zag je de leds reageren van de voltspy.
Heb nu een sub-c pakket 3300 Mah en heb nooit meer een led zien verspringen voor de eerste 4 vluchten.
Pakket in de tijd gekocht bij rcheliparts.
 
Het 4300 mAh pakket heb ik zelf gemaakt uit losse cellen van GP.
Ik heb ze gehaald bij Ruiterman modelbouw in Den Bosch.
Een goed gesorteerde modelbouwwinkel heeft ook wel zoiets liggen en anders kan de pakketten ook wel via Graupner bestellen denk ik (los en kant en klaar).

Succes en de groeten,

Michiel.
 
Back
Top