Ontvanger accu kapot?

Hoi

Ik heb laatst een Venom 6V racing ontvangeraccu gekocht (1200 mah)
Eerste keer opgeladen op 200mah daarna opgeladen op 500mah en daarna nog een keer op 500mah, in totaal 3 keer dus. Maar toen deed hij het niet meer.
Met voltmetertje gekeken, gaf 50 mah en accuspanning was 6V. Toen heb ik een andere ontvangeraccu op mijn ontvanger aangesloten (van de boot, en die zit muurvast, dus ik kan niet rijden met mijn nieuwe savage x :cry: ) en toen deed alles het wel. Je hoort de boel ook wel brommen, maar dat valt naar 4 seconden weg.

Wat is het probleem :?:

Heb je hem niet overladen ????
Dus hoeveel uur heb je hem geladen ????

Ik zie aan je topics dat je nieuw bent, op zich geen probleem, maar er komt nogal wat kijken bij de staert van de hobby, zeker om er wat langer plezier van te hebben.....

Zeker nitro motoren en spul ans zenders ontvangers,e n accu's vragen gewoon om een beetje voorzichtigheid, eenmaal weten waar je aan toe bent , dan valt alles wel mee....

Welke lader heb je, ik vermoed een lader 5r ?
Zomaar "aanklooien" heeft meestal dure reparaties, en weinig lol aan de hobby....

Heb je niet iemand in de buurt die je in kan wijden in de wereld van onze hobby, scheelt onnodig fouten , en je moet het toch ergens leren, beter goed geleerd, dan slecht zelf verzonnen!

Ik ben trouwens die jongen weer van de auto/boot.

Maar ik heb de accu 3.5 uur opgeladen op 500mah. De formule voor laadtijd is toch accuwaarde:laderwaarde X 1.4= laadtijd in uren.

Dat is er van uitgaande dat je de accu helemaal leeg hebt.

Als je hem net voor 500 mAh heeft leeg gemaakt heb je hem dus dik overladen.

gr Remco

Rienk Jan zei:
Ik ben trouwens die jongen weer van de auto/boot.

Maar ik heb de accu 3.5 uur opgeladen op 500mah. De formule voor laadtijd is toch accuwaarde:laderwaarde X 1.4= laadtijd in uren.
Oke, dan doe ik je een aanbod, neem je hele zwik mee, en ik maak een lijstje met de laadtijden, en waardes....
Tevens sta ik open voor al je vragen......
Kom een keer op zaterdag of zondag, en we leggen je alles uit.
Zie je het daarna nog zitten me tons :P, dan kunen we samen even raggen...
Zo niet, geen probleem, dan heb je iig wat kennis om lekker te hobby-en....

Als je hem tussen iedere lading door niet hebt ontladen vrees ik van wel......

Maar overladen is ook niet goed. Ontladen hoef je meestal niet omdat je de accu hebt gebruikt. Daarom heb ik ook een lader gekocht met een Delta Peak detectie en met een ontlaad functie (Je mag nooit diepontladen/helemaal ontladen bij een NiMH accu).

Rienk Jan,

Lees eerst eens de artikeltjes over de Nicad en de NiMH accu's eens door bij de modelbouw FAQ. Daar staat bijna alles in beschreven wat je wel en niet moet of kan doen met die accu's en waarom. Ik weet je hebt geen NiCad's maar omdat veel dingen voor beide accu's gelden en omdat er ook hier op het forum nog wel eens dingen door elkaar gehaald worden moet je eerst het stukje over de NiCad accu's lezen en daarna het stukje over de NiMH accu's. Als ik alles duidelijk genoeg heb omschreven zal je begrijpen wat er mis is gegaan en of, en zo ja wat, er aan te doen is. Als er nog vragen over zijn dan kan je die natuurlijk hier stellen.
Het stukje over de NiCad accu's vindt je HIER.
Het stukje over de NiMH accu's vindt je HIER.

zo, heb het gelezen 8O
Het enigste om mijn probleem op te lossen is dus heelveel stroom er door heen jagen.
Wat ik nie kan en ga doen.

Maar als ik nou weer zo'n accu koop (15euro) moet ik hem dus op 120mah laden (het is een 1200mah accu) en ontladen kan ik niet, maar moet dat nou echt.
Maar ik heb niet precies 120mah maar namelijk 123 :lol: en moet de accu er dan gewoon 14 uur aan.
Ik heb ook een accu pack 7,2 voor mijn rotostart en daar heb ik een lampje voor gemaakt zo dat hij kan ontladen, maar werkt dat en is het bij die accu's wel nogdig. (volgens mij wel)

Altijd weer dat ontladen! Mensen WAAROM toch????
Gebruik de accu gewoon tot hij leeg is en ga hem dan laden. Dan is hij ontladen en kan je hem veilig langzaam laden gedurende 12 tot 14 uur.
Je kan echter de hele zaak een stuk eenvoudiger maken door een goede lader te kopen die stopt als de accu vol is. Dan kan je elke accu, of hij nu bijna vol, half leeg of helemaal leeg is zo aan de lader hangen en opladen. De lader stopt als de accu vol is en je kan hem weer gebruiken.
En ook als je zo'n lader niet hebt dan nog is ontladen niet nodig. Als je een accu hebt waarvan je niet weet hoeveel er nog in zit dan kan je hem gewoon aan de langzaam lader hangen. Zo eens per uur of zo ga je eens voelen aan de accu. Als hij een beetje warm is dan is alles in orde, gewoon doorladen. Als hij op een bepaald moment duidelijk warmer aanvoelt dan de keer daarvoor dan is de accu vol en stop je met laden. Je kan natuurlijk ook een thermometer gebruiken dat is nauwkeuriger. Als je hierdoor een beetje aan het overladen bent dan is dat nog niet eens zo heel erg. Het gaat wel ten koste van de levensduur van de accu maar je hoeft echt niet bang te zijn voor ontploffende of uitfikkende accu's.
Als je de thermometer methode wilt gebruiken dan kan je hem het beste samen met de accu in isolatie materiaal pakken. Je kan de temperatuur dan heel goed in de gaten houden. Wanneer de temperatuur redelijk plotseling sneller gaat stijgen dan is de accu vol en moet je het laden stoppen. Als je goed oplet dan is dit een hele goede manier van laden, beter dan de delta piek! Er zijn ook laders die dit pricipe gebruiken maar dan moet je wel een themperatuur sensor in je accupakket monteren.
Het blijft echter een keihard feit dat je met een goede lader die netjes stopt als de accu vol is veruit het beste af bent. Het kost misschien iets meer maar wat is uiteindelijk duurder, steeds je accu mollen en een nieuwe moeten kopen of direct een goede lader kopen? Je mag het van mij uit gaan rekenen.

@ Rienk Jan

Mijn lader: De Simprop Intelli-BiPower kostte 90 euro. Een soort gelijke lader, de Graupner Ultramat 14, kost 70 euro, alleen mis je hier de ontlaadfunctie (Heb je in feite niet echt nodig, kan soms wel handig zijn).

Groeten

Ja je kan met een laadstroom van 0,1A t/m 5,0A laden, meer dan zat dus voor een ontvanger en zender accu. Je moet dan 2 apparte laadkabeltjes kopen die je dan in de lader en aan de accu kan pluggen.

Groeten

Hoi Rienk Jan,

Ik heb nog een volautomatische computer lader voor NiCad en NiMh die tot 25 cellen op kan laden. Laden tot 5 A.
Ook ontlaad (1A) en formeerprogrammas zitten erop. Je kunt tegelijk je zender of aandrijfaccu en de ontvangeraccu laden.

Stuur maar een PM bij interesse.

Mvg
Arthur

Back