ontvanger accu of batterijen gebruiken ?

• Topicstarter Topicstarter edwin1
  • Startdatum Startdatum
E

edwin1

Guest
hallo ik heb sinds kort mijn hobby weer opgepakt en zag nu dat voor de ontvangers en de servo`s veelal een accu gebruikt wordt ipv vier oplaadbaare batterijen , kan iemand mij hier wat uitleg over geven ? mvg edwin

Edwin,

Het komt neer op bedrijfszekerheid.

Losse cellen worden geklemd in de houder via veren die na verloop van tijd slapper worden met kans op slecht contact.

Vast aan elkaar verbonden cellen door middel van soldeerlippen zijn veel minder gevoelig aan slecht contact.

Het is ook een heel gedoe om 4 losse cellen op te laden, een samengesteld pack is gewoon handiger.

Batterijhouders gaan in hun leven altijd problemen geven, worden vuil, trillen kapot. Voor modelbouw doeleinden zoals vliegtuigen/heli's zijn ze onbruikbaar. Gewoon een pakketje ENELOOP's maken gaan lang mee, lage zelfontlading... en op de lange duur veel goedkoper.

• 4 cellen kopen eneloop bij bijv. nkon.nl
  • Blok van maken met bijv. bruislijm of 10 seconden lijm met vulmiddel.
  • Waterproof schuurpapiertje over de kontakten.
  • draadjes/blikjes solderen met harskern soldeer.
  • Ontvangersnoertje besvestigen.
  • Krimpkousje erover en klaar
Dan krijg je dit;

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Elektrovliegen

Ik ben een Elektrovlieger en sluit de ontvanger altijd op de vlieg-accu (aandrijfaccu) aan. Dat is tegenwoordig altijd een LiPo-accu. LiPo (Lithium Polymeer) paart een hoge capaciteit aan een relatief laag gewicht
Het lijkt mij dat er ook losse LiPo-accu's moeten zijn voor ontvangers.
Voor LiPo is wel een daarvoor geschikte lader nodig!

Losse ontvanger accus in LIPO zijn mogelijk maar niet altijd even handig. Namelijk ze zijn 3,7 volt per cel, een cel is te weinig voor je ontvanger, twee cellen zijn 7,4 volt en niet iedere servo kan daar tegen. Je hebt dan een BEC nodig, die kan doorbranden en heeft ook gewicht. Tel je het gewicht van een 7,4 volt lipo plus een bec bij elkaar op dan valt de gewichtswinst een beetje tegen. Verder zijn de ENELOOP cellen voordelig en aardig hufterproef, gewoon aan de langzaamlader met een 0,1 C gaat altijd goed dus geen LIPO lader waar je toch wel bij moet blijven.

Vlieg/vaar/rij je electro dan zijn LIPO's een prima oplossing want de meeste regelaars hebben een BEC aan boord en dan is er helemaal geen ontvangeraccu meer nodig. Alleen zou ik bij de grotere modellen het wel scheiden vanwege vaak grote investering en risico, dus dan losse ontvangeraccu. Let wel dit is mijn gevoel/mening ik respecteer andere meningen hierover. (dit ivm een eerder discussie die kompleet uit de klauwen liep, dus ieder zijn/haar mening)

16 jaar terug was men er bij het vliegen al achter dat losse cellen in een bakje los konden komen door stoten en trillen.
ik weet niet welke tak je bedrijft of wil bedrijven in de modelbouw. de twee mogelijkheden die momenteel veelal gebruikt worden zijn
1: bij een electrisch aangedreven model de hoofdaccu gebruiken via de veelal ingebouwde BEC in de regelaar.
2: een nihm pakketje waarbij eneloop momenteel de meest vriendelijke in gebruik is.
een derde mogelijkheid is hoogvoltage servo's en een 2s lipo of lifepo accu meestal bij grotere helicopters voor extra snelheid op de servo's.
losse cellen nooit in een vliegtuig gebruiken evt in een auto waar een goede veer het gas dicht trekt bij stroom afval

Batterijhouders gaan in hun leven altijd problemen geven, worden vuil, trillen kapot. ...
En oxyderen. E.e.a. ter verhoging van de feestvreugde.

16 jaar terug was men er bij het vliegen al achter dat losse cellen in een bakje los konden komen door stoten en trillen. ...
Er is altijd baas boven baas ;) 30 jaar geleden werd me als beginnertje door vliegclub-van-mijn-keuze al op het hart gedrukt om radiobesturing met gesoldeerde packs aan te schaffen of te maken, en om batterijhouders meteen met ruime boog in kliko te gooien. Ondingen. Met losse cellen in houder komt vliegtuig niet door de keuring en mag er niet mee gevlogen worden.

Zo'n beetje alle fouten die je kunt maken bij solderen van accu-pakketje (o.a. soldeerbout te licht), met goede tips/suggesties:
Solderen-van-een-ontvangeraccu

Meer soldeertips, video's ook:
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Forumtipje Edwin:
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja hoor ron beetje opscheppen 30 jaar terug, toen was ik net uit de luiers en gelukkig met een driewieler van rc wist ik nog niets af.

waar echter wel nog aan voorbij gegaan wordt is dat sommige vliegers nog de 30jaar oude accu's gebruiken met alle gevolgen vandien. een ontvanger accu moet regelmatig vervangen worden en afhankelijk van het gebruik wordt de tijd bepaald.
accu's die lang stil liggen gaan eerder stuk dan accu's die veelvuldig gebruikt worden.
een digitale lader is erg handig omdat je met een cycle (laden ontladen laden ) kunt zien wat de staat van je accu is

@Ron

En nog eens baas boven baas, dat van die batterijhouders werd tegen mij gezegd toen ik met mijn eerste Graupner Dandy op het veld kwam.. en naar huis gestuurd vanwege de batterijhouder in mijn toestel. Ik was toen 16 jaar, het spul bij elkaar gespaard met een krantenwijk. Dus kijk in mijn profiel...das dan 35 jaar en nog steeds ernstig besmet met het vliegvirus.

:p

Laatst bewerkt:
Back