Ontvanger accu

Hallo

wat gebruiken jullie eigenlijk als ontvangeraccu, iemand raadde mij een 5 cellenpakket aan met een regulator ertussen, ik zie mensen die lipo gebruiken, wat is het voordeel van deze twee systemen tov een klassiek ni cd of ni mh pakket?

Het is voor een trex 600 n pro met 3x 9252, tj, 401, 9254

Hoi,

LiPo = gewichtsbesparing
5 cellen NiCad = zwaar

Lipo = LiPo lader (extra investering)
5 cellen NiCad = normale lader.

Ik gebruik bijna altijd LiPo of LiIon met regelaar.
Voordeel van dit systeem:

-hogere spanning aan batterij, dus minder stroomverbruik = meer vluchten met één lading.
-gewichtsbesparing LiPo en LiIon (gewicht LiIon iets meer dan LiPo)
-regelaars bestaan in lichte uitvoering (bvb Align 6A bec) !!er zijn natuurlijk van die zware metalen regelaars die een halve kilo wegen :lol: !!
-steeds dezelfde spanning tot uw laatste vlucht, maw uw prestaties van uw servo's verminderen niet naargelang de ontlading van de batterij zoals bij een NiCad 4cellen.

Nadeel:

-meer electronica die kan mankeren,
-moeilijk soms een plaats te vinden voor extra regelaar
-niet alle servo's zijn geschikt voor hogere spanning

5 cellen NiCad raad ik af gezien het meergewicht (waarschijnlijk was het lichte gewicht één van uw criteria om een TRex 600 n pro aan te schaffen, dus waarom hem terug zwaarder maken dan een raptor)

Vlieg reeds jaren met 9252 op 5.8 volt zonder problemen.

Hopelijk klaart dit het één en ander op.
Waarschijnlijk nog meer voor- en/of nadelen, laat dit over aan de andere forumleden. :wink:

mvg
Mario

Ik hou van simplicity.
4 NmH cellen van 3300maH
Geen poespas, recht toe recht aan.
Nooit problemen mee gehad, dus ook geen reden om iets complexers te proberen.

wrobijns zei:
Ik hou van simplicity.
4 NmH cellen van 3300maH
Geen poespas, recht toe recht aan.
Nooit problemen mee gehad, dus ook geen reden om iets complexers te proberen.

Dito, er gaan nl nog weleens verontrustende verhalen rond over falende BEC's

4 cellen NI/CD 2400 sanyo`s bij mij in de 90er .
Die paar gram meer of minder merk ik toch niks van .

Helicrasher heeft het allemaal redelijk opgesomd daar heb ik weinig aan toe te voegen. Wel één opmerking.
helicrasher zei:
-hogere spanning aan batterij, dus minder stroomverbruik = meer vluchten met één lading.
Helaas maar dat is helemaal fout. De juiste zin moet zijn "Hogere spanning aan batterij, dus MEER stroomverbruik = MINDER vluchten met één lading". Het is namelijk een vaststaand feit dat als je een hoger spanning aanbied aan de servo's dat ze echt meer stroom gaan gebruiken. Een LiPo heeft een veel hogere capaciteid ten opzichte van een NiCad of NiMh accu van hetzelfde gewicht. Daarom zal je dus meestal langer kunnen vliegen met een LiPo accu. Zou je echter een LiPo nemen met de zelfde capaciteid dan is hij wel veel lichter maar hij zal eerder leeg zijn omdat de zaak meer stroom gebruikt.

Verder ben ik het met de overige mensen eens dat het eigenlijk gewoon verstandig is om een "ouderwetse" NiMh accu van 4 cellen te blijven gebruiken. Voor veruit de meeste toepassingen is dat gewoon ruimschoots voldoende. Het werkt goed en betrouwbaar en er is geen extra elektronica nodig om de spaning naar een veilige spanning terug te brengen. Die elektronica kan ook kapot gaan en zo problemen veroorzaken :roll: . Als je LiPo's gaat gebruiken heb ook nog eens meer verlies want de spanning moet door extra elektronica (een spanningsregelaar) omlaag gebracht worden naar ongveer 5V. Als je een 8V LiPo hebt zal de 3V te veel vermenigvuldigd met de stroom allemaal verloren energie zijn. Iets minder dan 30% van de energie die er in de LiPo zit gaat dus als warmte verloren! De winst die je dan ten opzichte van NiMh hebt wordt daardoor wel duidelijk kleiner!

Bij de nadelen moet ook nog staan: vaker nieuwe servo's aanschaffen. Niet alleen gaat het stroomverbruik bij een hogere spanning omhoog, maar ook de slijtage neemt fors toe.

Hoi allen,

Wens zeker geen discussie op te starten maar wil enkel vermelden, dat de vraag naar meer stroom zal aanwezig zijn bij belasting van de servo, dus tijdens het vliegen waarbij de belasting (kg die de servo's moeten leveren) het zelfde is op verschillende spanningen.
Als tijdens het vliegen de servo bijvoorbeeld een vermogen dient te leveren om 5 kg te trotseren, of deze nu op 4.8 volt of 5.8 volt aangestuurd wordt maakt voor de servo niet uit, feit is dat de stroom nodig om dit vermogen te leveren, bij een hogere spanning, daalt. (P = U x I , waarbij P een constante is om de 5kg te trotseren)
Inderdaad met een verlies dient rekening gehouden te worden aan de regelaar.

-mijn Dyna-X verbruikte met een SANYO NiCad 2400 mAh (4cellen) ongeveer een 320 à 350 mA per vlucht
-met een LiIon pack 4000 mAh DURALITE en regelaar 5.1 volt van DURALITE verbruikte hij plots maar 210 à 230 mAh 8O
natuurlijk zelfde configuratie en zelfde stijl van vlucht, dus zal ik met een bvb 2500 LiPo meer vluchten kunnen doen dan met eenzelfde 2500 NiCad!

Nu, inderdaad, niets mis met conventionele batterijen.
Ik prefereer zelf de 2400 NiCad SANYO's, lieten me NOOIT in de steek, wat ik niet kan zeggen van sommige NiMh batterijen.(waren ook van SANYO)

Inderdaad zijn er gevallen van falende regelaars, doch echter bijna steeds de solderingen van de draden die loskomen :(
Volgens het HH forum zou de 2 in 1 bec van ALIGN niet al te best zijn, zou voor storingen zorgen en last hebben van loskomende draden :!:
Meestal zelf goed te verhelpen en tegen te gaan.

Elk systeem heeft zijn nadelen, gereguleerde spanning misschien iets meer door al het extra gedoe.

groeten aan de piloten en maak gebruik van de komende, nog goede weekends. :D :D

Mario

Lipo met mooie kleine bec werkt super, storing niet nodig als je een goede koopt...... Medusa research bv, top bec :)

helicrasher zei:
....... dus zal ik met een bvb 2500 LiPo meer vluchten kunnen doen dan met eenzelfde 2500 NiCad!
Dit geloof je toch hopelijk zelf ook niet serieus? Alsof servo's met de milliAmps uit een Li-accu (via een 5 Volt stabilisator) zuiniger omspringen dan met de milliAmps, die (rechtstreeks uit een 4,8 Volt) Ni-accu afkomstig zijn.

Over stroomopname van servo's kunnen we wel eens in een ander draadje een boom opzetten, maar geloof nu maar gerust dat dezelfde servo beduidend meer stroom opneemt en tig keer sneller defekt zal zijn als je deze op een hogere spanning laat werken. Het is ook geen toeval, dat meer dan 90% van alle defekte servo's, die bij de servicedienst binnenkomen afkomstig zijn van autorijders. Die gebruiken voornamelijk 5-cellen accu's omdat ooit iemand heeft geroepen, dat je de hogere snelheid en grotere stel- en houdkracht nodig hebt.

Als servicedienst adviseer ik nog altijd gewoon op 4,8 Volt te blijven werken. Servo's zijn hiervoor ontwikkeld, werken stabieler op deze spanning en leven het langst. Als gewichtsbesparing is een Li-accu (+ bec of limiter) te overwegen, maar bij een brandstofheli kan ik me niet voorstellen, dat het extra gewicht van de accu een rol speelt.

Hoi,

Waarschijnlijk heeft mijn electronica opleiding niet veel vruchten afgeworpen en zijn ondertussen de formules gewijzigd! (is al 25 jaar geleden)
Sommige servo's worden wel degelijk ontwikkeld voor hogere spanning, zie opgave Futaba: .... op 4.8 volt en .... op 6 volt!
KO PROPO's : sommige zijn ontwikkeld om rechtstreeks op 2s lipo of 5cellen NiCad te werken.
Voor mij, zoals gezegd, geen discussie opstarten, elk doet wat ie wil en dient de voor en nadelen tegen elkaar op te wegen.
Ik vlieg echt langer met een identiek capaciteits Lipo pack. (dit is uit ondervinding, geen theorie)
Gebruik geen 5 volt regelaar maar 5.8 volt!

mvg
Mario

Corrien, met een geschakelde bec wel ;) Stroom uit de accu is dan lager dan stroom uit de bec. 7.4V accu 2500 mAh heeft meer energie dan 4.8V 2500 mAh en het verbruik is gelijk dus ja je doet er langer mee. 5V via een bec is ook stabieler en altijd constant. Ook goede nieuwe NiMh cellen verlopen in spanning, ook onder belasting.

Uiteraard blijft het opgenomen vermogen van de servo in beide gevallen gelijk (ervan uitgaande, dat in beide gevallen circa 5 Volt beschikbaar is). Met een verliesvrij schakelend bec-systeem is de stroomopname uit de 7,4 Volt LiPo dus lager dan uit de 4,8 Volt NiCd. Een schakelend bec-systeem is echter niet verliesvrij. Ik weet niet wat het gemiddelde rendement van deze systemen is, maar je stroomopname gaat natuurlijk nooit met 35% of meer omlaag.
Enne, nee een bec-systeem levert nooit een even stabiele spanning als een ontvangeraccu, hoe goed het ook is. Daarnaast had ik het eigenlijk niet over de voedingsbron, maar gaf ik op dat servo´s stabieler werken op een 4,8 Volt spanning. In ieder geval is bij analoge servo's de motordemping hierop berekend.

@helicrasher,
Er zijn inderdaad servo's, zoals enkele KoPropo-typen, die voor hogere spanningen zijn ontworpen. Daar hebben we het dus niet over. Als fabrikanten echter opgeven 4,8 - 6 Volt wordt er ook echt bedoeld 6 Volt. Als je dus een bec-systeem of limiter gebruikt, die er voor zorgt dat je onder deze spanning blijft is alles prima in orde. De draadstarter heeft het echter over een 5-cellen accu en daarvan kan de afgegeven spanning direkt na het (snel)laden wel tot 7,5 Volt bedragen. Dat wordt door servo´s heel wat minder goed verdragen.

100% rendement heb je niet maar 90% vaak wel. 7.4 / 4.8V = 1.54 keer meer capaciteit bij gelijke mAh. Bij 90% rendement 138% bruikbare enrgie tov NiMh. Kan dus best kloppen :)

Ik gebruik sinds een half jaar ook lithium-ion accu's, van het merk Fromeco.
Twee cellen in serie geschakeld met een capaciteit van 2600 mah.
Als regulator heb ik een Duralite 5.1 volt (helaas met schakelaar gekocht, deze schijnt af
en toe te storen op de ontvanger. De versie zonder schakelaar heeft dat niet).
Het mooie van deze cellen is dat ze minder gevaarlijk zijn dan lipo, het lijken op het eerste gezicht gewone penlites.

Ik merk duidelijk verschil met een 1700 mah Nicad accu, de heli stuurt nu veel fijner. De kosten vallen ook mee,
de Fromeco accu kost in de UK 35 euro, de regelaar 30 ongeveer.

Groeten
Nando

Corrien zei:
helicrasher zei:
....... dus zal ik met een bvb 2500 LiPo meer vluchten kunnen doen dan met eenzelfde 2500 NiCad!
Dit geloof je toch hopelijk zelf ook niet serieus? Alsof servo's met de milliAmps uit een Li-accu (via een 5 Volt stabilisator) zuiniger omspringen dan met de milliAmps, die (rechtstreeks uit een 4,8 Volt) Ni-accu afkomstig zijn.
Om de discussie zuiver te houden kom ik hierop terug. Uiteraard was ik gewoonte-getrouw met de gedachten bij een lineaire bec :oops: . Vautje dus! Alhoewel ik Tadango's schatting van het rendement nogal aan de optimistische kant vind, is het dus wel degelijk zo, dat je met een LiPo van gelijke capaciteit langer vliegt omdat er daadwerkelijk een lagere stroomopname is. Dit mag dus bij de pluspunten worden opgesomd.

Wel de vraag aan Nando wat er nu zo veel fijner vliegt aan de heli. Je hebt een constante spanning en dus een altijd gelijkblijvende snelheid en kracht van de servo's, maar maakt dat dan echt merkbaar uit?

Toch heb je minder vluchten met een 2s2500 accu dan een 4 cellenaccu 2500 mah.

Met de meeste lipo's is het zo dat je die liever niet verder ontlaad dan 80%. Dan blijft er nog maar 2000 mah over. Verder word er 7.4-5.8= 1.6 volt in warmte omgezet. Dit is ook vermogen wat je niet gebruikt om je servo's aan te sturen.

Toch heb je minder vluchten met een 2s2500 accu dan een 4 cellenaccu 2500 mah.

Met de meeste lipo's is het zo dat je die liever niet verder ontlaad dan 80%

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ontlaad jij je 4cellen accu dan meer dan 80%??
Ik liet in mijn 1700 mah accu altijd nog een ampere zitten omdat de spanning dan echt te laag werd.

Corrien, ik merk vooral bij de kortere figuren dat de heli nu sneller en directer reageert.
Bijvoorbeeld als je aan het hoveren bent en je haalt de pitch-stick snel op en neer. Bij de lipo-setup
springt de heli keurig op en neer, bij mijn Nicad accu leek het alsof ik servos had van een halve seconde.

Nando

Back