Het is wel wat laat maar op het gevaar af wel een discussie op te starten wil ik toch op de reactie van helicrasher (Mario) reageren.
Helaas je gaat hier van totaal verkeerde veronderstellingen uit.
helicrasher zei:
Hoi allen,
Wens zeker geen discussie op te starten maar wil enkel vermelden, dat de vraag naar meer stroom zal aanwezig zijn bij belasting van de servo, dus tijdens het vliegen waarbij de belasting (kg die de servo's moeten leveren) het zelfde is op verschillende spanningen.
Als tijdens het vliegen de servo bijvoorbeeld een vermogen dient te leveren om 5 kg te trotseren, of deze nu op 4.8 volt of 5.8 volt aangestuurd wordt maakt voor de servo niet uit, feit is dat de stroom nodig om dit vermogen te leveren, bij een hogere spanning, daalt. (P = U x I , waarbij P een constante is om de 5kg te trotseren)
Inderdaad met een verlies dient rekening gehouden te worden aan de regelaar.
Hier ga je voor het eerst de mist in. Als een servo een belasting van 5kg moet verwerken bij 4,8V zal hij absoluut MINDER stroom gebruiken dan bij 5,8V. Je vergeet namelijk de snelheid in dit voorbeeld. De servo zal bij 5,8V sneller gaan draaien en dan gaat hij bij gelijke belasting MEER vermogen gebruiken. Vermogen is energie per tijdseenheid. De hoeveelheid energie blijft hetzelfde maar de tijd wordt korter, dan zal je er meer vermogen voor nodig hebben. De servo's gaan dus hoe dan ook MEER stroom gebruiken.
helicrasher zei:
-mijn Dyna-X verbruikte met een SANYO NiCad 2400 mAh (4cellen) ongeveer een 320 à 350 mA per vlucht
-met een LiIon pack 4000 mAh DURALITE en regelaar 5.1 volt van DURALITE verbruikte hij plots maar 210 à 230 mAh
natuurlijk zelfde configuratie en zelfde stijl van vlucht, dus zal ik met een bvb 2500 LiPo meer vluchten kunnen doen dan met eenzelfde 2500 NiCad!
Hoe heb je dat "stroom verbruik" gemeten?
Ik vermoed door te kijken naar hoeveel de lader naderhand weer in de accu heeft gestopt. Nu moet ik je teleurstellen maar dat kan je op geen enkele manier met elkaar vergelijken. Ik heb het al vele malen geschreven maar wat de laders in de accu stoppen zegt hoegenaamd niets over hoeveel er werkelijk in de accu wordt opgeslagen. Die informatie is nauwelijks van enige waarde en je kan daar dan ook geen conclusies aan verbinden. Zeker geen conclusies zoals je die hier trekt.
Je gaat hier echter op nog een manier de mist in. Een volle 4 cellen accu zal iets boven de 5V zijn en als hij leeg is zal de spanning om en nabij de 4V zijn. Gemiddeld zal de spanning 4,8V zijn vandaar dat die spanning ook wordt vermeld.
Het verschil met jou regelaar, die volgens jou 5,1V is (Duralite), is dan ook heel gering. Het verschil in stroomverbruik zal dan ook heel gering moeten zijn en zeker niet zo groot als jij hier voorspiegeld.
Alleen als de regelaar een schakelende regelaar (switching regulator) is dan zal je verhaal voor een groot deel kloppen. Helaas zijn schakelende regelaars lang niet altijd bruikbaar en leveren ze nog al eens "onverklaarbare" storingen op. Het rendament van die regelaars is ook geen 100% dus heb je ook hier verliezen. Vooral bij lage stromen en bij kleine verschillen tussen de ingangs en uitgangsspanning is het rendament matig. Normaal gesproken is een rendament van 80% zeker haalbaar. Onder bepaalde omstandigheden is zelfs hoger nog haalbaar. Maar voor deze toepassing (BEC) zal die 80% nog wel eens moeilijk te halen kunnen zijn.
helicrasher zei:
Nu, inderdaad, niets mis met conventionele batterijen.
Ik prefereer zelf de 2400 NiCad SANYO's, lieten me NOOIT in de steek, wat ik niet kan zeggen van sommige NiMh batterijen.(waren ook van SANYO)
Inderdaad zijn er gevallen van falende regelaars, doch echter bijna steeds de solderingen van de draden die loskomen
Volgens het HH forum zou de 2 in 1 bec van ALIGN niet al te best zijn, zou voor storingen zorgen en last hebben van loskomende draden
Meestal zelf goed te verhelpen en tegen te gaan.
Elk systeem heeft zijn nadelen, gereguleerde spanning misschien iets meer door al het extra gedoe.
groeten aan de piloten en maak gebruik van de komende, nog goede weekends.
Falende regelaars ken ik ook maar dan was vrijwel zonder uitzondering overbelasting de oorzaak. De meeste BEC's zijn gewone lineaire regelaars. Die dingen kunnen meestal ongeveer 1A leveren en om meer stroom te kunnen leveren zet men vaak 2 of 3 van die IC's parallel (echt waar dat is geen grapje). Zo'n BEC kan dan 1,75A (2 parallel) of 2,5A (3 parallel) leveren.
Als je toch meer stroom wil trekken dan je BEC kan leveren dan heb je een probleem. De BEC wordt te heet, de spanning wordt instabiel en je besturing gaat gek doen. Dit kan desastreuze gevolgen hebben zoals je weet.
Losse draden heb ik weing gezien en als het gebeurde was het in 99% van de gevallen de schuld van de bouwer (piloot) zelf. Niet erg secuur gesoldeerd of verkeerde materialen gebruikt. Lang niet idereen heeft weet van de elektronica en er zijn vele mensen die gewoon geen idee hebben dat ze iets verkeerd doen. Dat kan je ze niet kwalijk nemen en ik doe m'n best hen te helpen als ik dat kan.
Ik ben in het recente verleden een poos bezig geweest met schakelende voedingen en of die schakelingen als BEC te gebruiken zijn. Helaas is dat niet echt succesvol geweest. In die zin, ik heb geen schakelingen kunnen vinden die aan al mijn eisen voldeden.
Veruit de meeste schakeligen leverden te veel storingen op en ook het rendament bleek vaak erg tegen te vallen. Dit is een erg lastige materie die heel veel variabelen kent. Ik heb aan enkele elektronische workshops (via het internet) deelgenomen om meer van deze materie te weten te komen. Helaas bleek ook daar dat er veel door experimenteren uitgevogeld moet worden. Als je berekeningen gaat maken moet je niet vreemd opkijken als je er 50% naast blijkt zitten!