Ontvanger accu

Om heeeeeeeeeeeeeel eerlijk te zijn geloof ik daar geen ene ruk van !!
Zet jij maar 2 heli`s neer , exact dezelfde electronica , t enige verschil is de accu .
Ik durf er bijna flink om te verwedden dat jij niet zonder t vooraf te weten verschil merkt !!
Maar dat is MIJN idee hè , niet boos worden hè !!!

Hoi,

Laurens, bij 80% ontlading blijft er nog 20% over, volgens mijn weten is dit 500 mAh en geen 2000 :)

Eddie,
ik denk dat je de test niet kan uitvoeren met een volgeladen NiCad batterij ten opzichte van een LiPo opstelling.
Dit is ook niet de bedoeling en reden om voor dit systeem te kiezen :!:
De bedoeling is dat de servo's tot de laatste vlucht van de batterij steeds dezelfde snelheid, stelkracht.. enz behouden.
Bij de NiCad zullen de prestaties dalen naargelang de spanning begint in te zakken.
Het beste om dit te testen is de NiCad 50% à 60% te ontladen en dan vergelijken met de LiPo opstelling (mag eveneens 50 à 60% ontladen zijn!). Dan pas komt het verschil tot uiting zoals ik vermeldde in het begin van de draad :
steeds dezelfde spanning tot uw laatste vlucht, maw uw prestaties van uw servo's verminderen niet naargelang de ontlading van de batterij zoals bij een NiCad 4cellen.

Corrien
Draadstarter had het over een 5 cellen accu met regulator :wink:

Blij dat dit opgelost geraakte, was er zelf niet meer gerust in :wink:

Veel vlieggenot aan allen
Mario

Ik vlieg met mijn benzine heli's met 4 cellen Nicad's 2400mah.
En ik gebruik 2 accupack's ipv 1. Met elke accu een eigen schakelaar.
De reden voor een 2e accupack is dat deze heli's (vaak) meer gewicht voorin nodig hebben waar anders een extra gewicht voor wordt gebruikt.
De Xcell graphite gasser weegt 6,5 kilogram met volle tank.

Grt,
Eric

Het is wel wat laat maar op het gevaar af wel een discussie op te starten wil ik toch op de reactie van helicrasher (Mario) reageren.
Helaas je gaat hier van totaal verkeerde veronderstellingen uit.
helicrasher zei:
Hoi allen,

Wens zeker geen discussie op te starten maar wil enkel vermelden, dat de vraag naar meer stroom zal aanwezig zijn bij belasting van de servo, dus tijdens het vliegen waarbij de belasting (kg die de servo's moeten leveren) het zelfde is op verschillende spanningen.
Als tijdens het vliegen de servo bijvoorbeeld een vermogen dient te leveren om 5 kg te trotseren, of deze nu op 4.8 volt of 5.8 volt aangestuurd wordt maakt voor de servo niet uit, feit is dat de stroom nodig om dit vermogen te leveren, bij een hogere spanning, daalt. (P = U x I , waarbij P een constante is om de 5kg te trotseren)
Inderdaad met een verlies dient rekening gehouden te worden aan de regelaar.
Hier ga je voor het eerst de mist in. Als een servo een belasting van 5kg moet verwerken bij 4,8V zal hij absoluut MINDER stroom gebruiken dan bij 5,8V. Je vergeet namelijk de snelheid in dit voorbeeld. De servo zal bij 5,8V sneller gaan draaien en dan gaat hij bij gelijke belasting MEER vermogen gebruiken. Vermogen is energie per tijdseenheid. De hoeveelheid energie blijft hetzelfde maar de tijd wordt korter, dan zal je er meer vermogen voor nodig hebben. De servo's gaan dus hoe dan ook MEER stroom gebruiken.

helicrasher zei:
-mijn Dyna-X verbruikte met een SANYO NiCad 2400 mAh (4cellen) ongeveer een 320 à 350 mA per vlucht
-met een LiIon pack 4000 mAh DURALITE en regelaar 5.1 volt van DURALITE verbruikte hij plots maar 210 à 230 mAh
natuurlijk zelfde configuratie en zelfde stijl van vlucht, dus zal ik met een bvb 2500 LiPo meer vluchten kunnen doen dan met eenzelfde 2500 NiCad!
Hoe heb je dat "stroom verbruik" gemeten?
Ik vermoed door te kijken naar hoeveel de lader naderhand weer in de accu heeft gestopt. Nu moet ik je teleurstellen maar dat kan je op geen enkele manier met elkaar vergelijken. Ik heb het al vele malen geschreven maar wat de laders in de accu stoppen zegt hoegenaamd niets over hoeveel er werkelijk in de accu wordt opgeslagen. Die informatie is nauwelijks van enige waarde en je kan daar dan ook geen conclusies aan verbinden. Zeker geen conclusies zoals je die hier trekt.

Je gaat hier echter op nog een manier de mist in. Een volle 4 cellen accu zal iets boven de 5V zijn en als hij leeg is zal de spanning om en nabij de 4V zijn. Gemiddeld zal de spanning 4,8V zijn vandaar dat die spanning ook wordt vermeld.
Het verschil met jou regelaar, die volgens jou 5,1V is (Duralite), is dan ook heel gering. Het verschil in stroomverbruik zal dan ook heel gering moeten zijn en zeker niet zo groot als jij hier voorspiegeld.
Alleen als de regelaar een schakelende regelaar (switching regulator) is dan zal je verhaal voor een groot deel kloppen. Helaas zijn schakelende regelaars lang niet altijd bruikbaar en leveren ze nog al eens "onverklaarbare" storingen op. Het rendament van die regelaars is ook geen 100% dus heb je ook hier verliezen. Vooral bij lage stromen en bij kleine verschillen tussen de ingangs en uitgangsspanning is het rendament matig. Normaal gesproken is een rendament van 80% zeker haalbaar. Onder bepaalde omstandigheden is zelfs hoger nog haalbaar. Maar voor deze toepassing (BEC) zal die 80% nog wel eens moeilijk te halen kunnen zijn.

helicrasher zei:
Nu, inderdaad, niets mis met conventionele batterijen.
Ik prefereer zelf de 2400 NiCad SANYO's, lieten me NOOIT in de steek, wat ik niet kan zeggen van sommige NiMh batterijen.(waren ook van SANYO)

Inderdaad zijn er gevallen van falende regelaars, doch echter bijna steeds de solderingen van de draden die loskomen
Volgens het HH forum zou de 2 in 1 bec van ALIGN niet al te best zijn, zou voor storingen zorgen en last hebben van loskomende draden
Meestal zelf goed te verhelpen en tegen te gaan.

Elk systeem heeft zijn nadelen, gereguleerde spanning misschien iets meer door al het extra gedoe.

groeten aan de piloten en maak gebruik van de komende, nog goede weekends.
Falende regelaars ken ik ook maar dan was vrijwel zonder uitzondering overbelasting de oorzaak. De meeste BEC's zijn gewone lineaire regelaars. Die dingen kunnen meestal ongeveer 1A leveren en om meer stroom te kunnen leveren zet men vaak 2 of 3 van die IC's parallel (echt waar dat is geen grapje). Zo'n BEC kan dan 1,75A (2 parallel) of 2,5A (3 parallel) leveren.
Als je toch meer stroom wil trekken dan je BEC kan leveren dan heb je een probleem. De BEC wordt te heet, de spanning wordt instabiel en je besturing gaat gek doen. Dit kan desastreuze gevolgen hebben zoals je weet.
Losse draden heb ik weing gezien en als het gebeurde was het in 99% van de gevallen de schuld van de bouwer (piloot) zelf. Niet erg secuur gesoldeerd of verkeerde materialen gebruikt. Lang niet idereen heeft weet van de elektronica en er zijn vele mensen die gewoon geen idee hebben dat ze iets verkeerd doen. Dat kan je ze niet kwalijk nemen en ik doe m'n best hen te helpen als ik dat kan.
Ik ben in het recente verleden een poos bezig geweest met schakelende voedingen en of die schakelingen als BEC te gebruiken zijn. Helaas is dat niet echt succesvol geweest. In die zin, ik heb geen schakelingen kunnen vinden die aan al mijn eisen voldeden.
Veruit de meeste schakeligen leverden te veel storingen op en ook het rendament bleek vaak erg tegen te vallen. Dit is een erg lastige materie die heel veel variabelen kent. Ik heb aan enkele elektronische workshops (via het internet) deelgenomen om meer van deze materie te weten te komen. Helaas bleek ook daar dat er veel door experimenteren uitgevogeld moet worden. Als je berekeningen gaat maken moet je niet vreemd opkijken als je er 50% naast blijkt zitten!

Hoi,

Veeeeel mist daar in Woerden :lol: :lol:

Uiteraard bekijk ik mijn stroomverbruik aan de batterij, is ook het ENIGE dat telt om mijn heli heel te houden.
Mij zegt dit veel en is dit het enige aan de "ontvangerbatterij" dat me interesseert.
Het display van de lader vertelt me alles wat ik hoef te weten van de batterij.
Dat je de batterijen zo niet kan vergelijken weet ik ook maar dit was de vraag NIET van de draadstarter, hij wenstte enkel de voor -en nadelen te weten van beide sytemen.
Verder heb ik geen interesse meer in de electronica, noch wens ik mij erin te verdiepen. (mijn beperkte kennis helpt me bij mijn hobby maar verder werk ik in een totaal andere branche)

Het is een feit dat ik volledig save 12 vluchten met m'n Dyna-X kon doen en steeds hetzelfde gevoel (aansturing) had van de heli, hetgeen ik niet kon zeggen van Nixx batterijen na reeds enkele vluchten.
Bij het laden stelde ik vast dat ik minder dan 1 A hoefde te laden na 4 vluchten, ook een feit!
Raar maar waar, ik kon dus meer vluchten doen met een xxxx mAh batterij die, minder woog, meer energie bevatte en voordelen gaf door toepassing van een regelaar die zorgde voor een constante spanning dan met eenzelfde xxxx Nixx batterij :roll: . (inderdaad, je kan de batterijen zo niet vergelijken)

Dit was mijn doelstelling en ik was tevreden deze bereikt te hebben :idea:
Dit is mijn ondervinding die ik meegeef aan andere piloten, die op hun beurt niets hebben aan al het theoretisch gedoe maar veel meer hebben aan degelijke praktische ondervinding.

Snelheid van de servo zal misschien wel een rol spelen in de belasting, maar gezien de stroom zal geleverd worden over een kortere tijdsspanne (snellere beweging) en de spanning hoger ligt zal er volgens mij toch minder totaal stroomverbruik zijn voor de beweging.

M'n Duralite regelaar kon 5A leveren en pieken tot 7 verwerken zonder problemen. (volgens opgave)
Zie geen enkel nut om zelf iets proberen samen steken als er reeds perfekte toestellen op de markt zijn voor aanvaardbare prijzen en deze degelijk getest zijn.
Heb reeds veel meetingen meegedaan, kom in contact met veel piloten en vlieg reeds jaren maar ben nog niemand tegen gekomen die zijn duur heli model riskeert met zelfgemaakte test toestellen. Waarschijnlijk gebeurd dit wel met telegeleide wagens, boten enz, waar falen van het toestel zo geen grote financiële gevolgen heeft!
Inderdaad de solderingen die loskwamen waren meestal door het te strak leggen van de bedrading of toestel dat te veel trillingen kreeg. Geen schuimpje of rubbertje gebruikt.

En, Nando, ik geef je 100 % gelijk. Ik bezit maar 10 % van uw stuurkunst en zelfs ik voel het verschil van batterij opstelling.

Zoals ze zeggen op HH : my 0.02 (wordt hier blijkbaar niet echt gewaardeerd) :wink:

Nog eens veel groeten aan allen.
Mario

Voor iemand, die geen discussie wil opstarten, staat er hier toch aardig wat tekst... :| !

Om de woorden van Eddie na te spreken geloof ik er ook werkelijk geen hout van, dat je aan je servo's het verschil merkt tussen een 4,8 Volt Ni-accu en een 5,1 Volt bec-systeem. Zoiets zet de fabrikant van het bec-systeem in zijn reclameboodschap, maar zit vervolgens gegarandeerd uitsluitend tussen de oren. Nu had ik Nando, gezien zijn leeftijd nog willen geloven, maar een 40-plusser moet zich natuurlijk niet meer verbeelden, dat hij de benodigde reflexen heeft om zoiets op te merken. Sorry, klinkt rot, maar voor de wat ouder wordende jeugd is dit nu eenmaal een vast gegeven en dat wordt er in de toekomst ook niet beter op :cry: .
Uiteraard volgt een Ni-accu een traject van vol naar leeg van 5,4 Volt tot 4,8 Volt (bij 4,8 Volt is nog 20% van de capaciteit aanwezig), maar daar staat tegenover, dat de inwendige weerstand van de NiCd- of NiMH-accu veel lager is dan van welk bec-systeem dan ook. Zeker met digitale servo's, die veel hogere startstromen vergen zou je daardoor mogen verwachten (als je al verschillen zou merken) dat je met een NiCd- of NiMH-accu betere prestaties zou krijgen. Metingen wijzen in ieder geval uit, dat tussen 4,8 en 5,2 Volt de verschillen in steltijd en stel- en houdkracht (en dus ook stroomopname) uiterst gering zijn.

Over servo's, die bij hogere spanningen meer stroom gaan gebruiken, heb ik al gemeld, dat daarover in een ander draadje wel eens een boom opgezet kan worden. Daar gaat het in dit draadje blijkbaar niet over en dit is ook nog van ondergeschikt belang als je de voedingsspanning onder de 6 Volt houdt. Het enige, dat ik daarover hier kwijt wil is, dat je niet kunt kijken naar de arbeid, die van een servo wordt verwacht. Het gaat er veel meer om, wat de servo daadwerkelijk aan arbeid levert en hoe deze dit doet.

Hoi,

Louter ter info:

Xtreme 50 met volgende elektro:

-3 x dig futaba 9451 op swash
-futaba 3001 op gas
-GY 502 met dig futaba 9254
-6A regulator van ALIGN
-2500 mAh LIPO Flighpower EVOLITE 2s1p (LiPo)
en
610 mainblades Fun-Key en 92 SAB tailblades

half uur afstelling en 2 vluchten: (afstelling en vlucht op vliegplein)

1 vlucht ongeveer 8 à 10 min (grote tank)

477 mA terug geladen. (lading thuis via Megaron plus computerlader)

dit ter info.

Mario

Back