ontvanger accu

hallo,
kan ik een 6v/4,5ah lood batterij gebruiken voor een ontvanger(robbe).
normaal gebruikt men 4,8v maar op de meeste ontvangers staat aangegeven 4,8-6v
alvast bedankt
geert
 
Wat ben je wel niet aan het bouwen, dat je een 5Ah ontvangeraccu nodig hebt????? Met een ongeveer 2 Ah accu kan je al 3-5 uur varen/rijden/vliegen. (je hebt dan nog wel een rijaccu/vaaraccu/vliegaccu nodig als er een motor in komt)
 
@Martijn: 5A is helemaal niet raar voor een flink werkschip van 1,5m bijv.
Het helpt ten eerste om het gewicht goed te krijgen. (hoef je er geen lood meer in te leggen)
en sommige scheepsmotoren trekken ongeveer 5A. Dat betekent dat je één uur kan varen...
Dus dat valt wel mee hoor!

Ludo
 
hoi ,
het betreft een wassertor(rembertiturm) die nogal vrij zwaar is uitgerust met servotjes en een multimodul.
de vorige batterijen gaven het vrij vlug op(1,5 uur),nu wil ik dit eens proberen.
er is plaats genoeg hoor.

ik ga de boot dit voorjaar opknappen en dan waarschijnlijk te koop zetten.heb plaats te kort en ben met andere projecten ook nog bezig.

groeten geert
 
Op ontvangers en servo's staat vaak als specificatie 4,8 - 6 Volt. Ook worden de specificaties van servo's als regel gegeven bij zowel 4,8 als 6 Volt. Een volgeladen 6 Volt Pb-accu geeft echter 6,6 Volt en een volgeladen 6 Volt NiCd- of NiMH-accu zelfs 7,5 Volt direkt na het snelladen.

Nu zullen er bij het gebruik van een Pb-accu niet snel problemen ontstaan, maar je bent de apparatuur aan het gebruiken buiten de specificaties. Voor de ontvanger maakt dit niet uit, maar servo's kunnen sneller defekt raken. In een scheepsmodel is het risico hierop erg klein, maar niet geheel afwezig.
 
Op ontvangers en servo's staat vaak als specificatie 4,8 - 6 Volt. Ook worden de specificaties van servo's als regel gegeven bij zowel 4,8 als 6 Volt. Een volgeladen 6 Volt Pb-accu geeft echter 6,6 Volt en een volgeladen 6 Volt NiCd- of NiMH-accu zelfs 7,5 Volt direkt na het snelladen.

Nu zullen er bij het gebruik van een Pb-accu niet snel problemen ontstaan, maar je bent de apparatuur aan het gebruiken buiten de specificaties. Voor de ontvanger maakt dit niet uit, maar servo's kunnen sneller defekt raken. In een scheepsmodel is het risico hierop erg klein, maar niet geheel afwezig.
Even voor eigen interesse he maar tot hoeveel volt blijft een gemiddeld ontvanger goed zijn werk doen? En maakt het verschil van voltage uit voor de ontvangst?
 
Ontvangers hebben als regel een spanningsstabilisator aan boord en werken daardoor op een vaste, lagere spanning. Bij de meeste merken/typen is dit 3,2 Volt.
Hoe hoog de voedingsspanning ook wordt, de ontvanger blijft op deze 3,2 Volt werken. Een hogere voedingsspanning heeft dus geen invloed op de werking van de ontvanger, behalve natuurlijk als deze te hoog wordt. Meestal ligt de grens bij zo'n 10 Volt. Bij deze spanning zijn de servo's allang overleden, dus ga maar niet controleren of dit klopt.
 
Back
Top