Ontvanger antenne ongestraft verlengen???

Kun je een antenne kabel ongestraft verlengen. Dit wil ik weten omdat ik een helemaal koolstof vliegtuig wil bouwen (romb, vleugel, staart). Om dan geen last van storing te hebben, omdat je antenne net achter het koolstof zit, had ik het idee de antenne te verlengen en dan gewoon naar de staart en langs de vleugel te leiden zodat je altijd ontvangst hebt.
Maar ik weet niet of je die antenne gewoon langer kan maken. Wat zijn de voor en nadelen ervan??

groeten Maarten.

Ik zie alleen niet in de FAQ, of een 'afgeschermd' stuk antenne ook meetelt bij de totale lengte :roll:

Ja dat doe ik zo en zo altijd als er koolstof is, die antenne naar buiten. Maar als je je antenne buiten je romp hebt liggen en tijdens het vliegen komt hij in één lijn te liggen met een stuk koolstof (een vleugel met koolstof laminering bv.), dan heb je ineens minder of geen ontvangst meer. Daar worden veel vliegtuigen op gecrasht. En aangezien het een vliegtuig helemaal uit koolstof wordt wil ik geen risico lopen.

Nog even iets in dat FAQ staat dat er een soort van 'standaard' lengte is voor multiplex (wat ik heb) en dat is 90 cm. Er staat alleen niet bij welke problemen je krijgt als je de draad langer maakt, als je hem korter maakt is het logisch dan heb je een zwakker ontvangst. Welke nadelen heeft een langere draad dan?? Het enige wat ik kan bedenken is dat je nóg meer kans hebt 'pulsen' van elektronica op te vangen (10 microVolt ), dan met een kortere kabel, of niet?? Of klopt dat niet omdat de elektronica in een 'hermetisch' afgesloten koolstof gehuizing ligt??

Hoi,

Volgens mij is de lengte van een antenne is afgestemd op de golflengte die je wilt ontvangen/zenden, ik denk daarom (weet het niet 100% zeker) dat als je een langere antenne hebt met niet de correcte lengte je ontvanger ook wel eens minder reikwijdte zou kunnen krijgen.

Als ik het fout heb meld het dan aub even .... dan weet ik het ook ;)

Mark

@markw

Dit klopt helemaal....

Antenne is afgestemd op het te gebruiken frequentie gebied (lees de FAQ)
Antenne te kort of te lang..... bereik MINDER.

Rob

Het is niet zo simpel uit te leggen wat er gebeurt in een antenne. De hele antenne theorie is behoorlijk ingewikkeld en enorm uitgebreid. Er kan vreselijk veel en toch ook maar weer heel weinig.
Ik weet niet hoe ik het op een voor iedereen begrijpbare manier moet uitleggen maar als een antenne te lang wordt kan er wel degelijk het één en ander fout gaan. Het effect kan hetzelfde zijn als je antenne afknippen. Het deel dat in de romp zit en dus van buiten gezien afgeschermd is telt wel degelijk mee, ook al "ontvangt" dat deel niets van buitenaf.
Het is en blijft een probleem als je antenne langs een geleidende romp loopt. Koolstof is geleidend en kan dus problemen geven. Het is van belang dat de afstand tussen de romp en de antenne juist is. Bij een bepaalde afstand kan de romp (of de vleugel) de antenne elektrisch gezien helemaal afschermen. Dat betekend dat de antenne dan helemaal niets ontvangt. Als je model dan omdraait kan blijken dat je juist extra sterke ontvangst hebt. Met andere woorden op het ene moment is het een nadeel het volgende moment een voordeel. Dat is nu net het grootste probleem. Er is niet één enkele oplossing, je moet aan heel veel dingen denken.
Misschien kan jij je antenne het beste zo snel mogelijk naar buiten leiden en daar onderaan je romp laten hangen. Omdat de zender de meest tijd onder het model staat heeft de ontvangerantenne daar de grootste kans om een goed signaal van jou zender op te pikken. Als de antenne naar beneden hangt zal hij ook nergens paralel lopen aan je romp wat de kans op een goede ontvangst ook vergroot. Natuurlijk zal hij naar achteren waaien tijdens het vliegen maar hij zal nooit netjes langs de romp gaan hangen.
Verder kan je gaan experimenteren om zo de beste oplossing voor jou te komen. Dit moet je natuurlijk wel zo doen dat je geen kans loopt op een crash. Als alles op de grond goed werkt kan je de eerste vlucht maken maar houd je model laag tot je zeker bent dat alles helemaal goed gaat.
Zelfs dan kan het nog fout gaan maar dan weet je wel zeker dat jij je best hebt gedaan.

Wat hij wil is dat de antenen aan de buitenkant begint.. lijkt mij zimpel, gewoon met een stukje coax kabel tussen ontvanger en antenne?

dat zou ik dus niet doen.
gewoon de antenne origineel en intact laten en zsm uit de romp brengen.

Weet iemand zeker of het een golflengte is waaraan de antenne is afgesteld. Want als dat is kan volgens mij (verbeter mij als het niet zo is) de lengtes verdubbelen (in iedergeval steeds één volle antenne lengte erbij). Als je het namelijk precies verdubbeld maakt het voor de golflengte niet uit, natuurkundig gezien dan. Toch? :?

De lengtes van antennes bij onze ontvangers hebben niets met de golflengte van het radiosignaal te maken. Die golflengte van een 35 Mhz zender is 8,57 meter. Een goede antenne, uitgevoerd als een enkele staaf of rechte draad met de aarde als tegenpool (!), is een kwart of een halve golflengte lang. Kwart golflengte is dus al meer dan twee meter....Dat is niet handig en te lang om als rechte draad uit te spannen ergens aan onze vliegtuigen. Daarom wordt ervoor gekozen de ingangstrap van de ontvanger te laten "denken" dat er een optimale antenne aangesloten is door aan de ingangstrap een spoel met condensator te maken die een impedantie transformatie geven voor het te ontvangen signaal en daarmee een kortere antenne mogelijk te maken. De wat oudere modelvliegers weten dat er vroeger ook een spoel halverwege de zendantenne zat om deze "kunstmatig" te verlengen (CLC antennes). Als een antenne te kort is moet deze aanpassing met een spoel geschieden en als een antenne te lang is moet dit met een condensator gebeuren (inductief verkorten of capacitief verlengen van een antenne wordt dat genoemd) Het probleem bij onze ontvangers is dat er aan de ingangszijde een combinatie van spoelen en condensatoren wordt gebruikt die twee doelen hebben: antenne aanpassing EN (voor)selectie van de 35 Mhz frequenties. Of hierbij de ingangsimpedantie (weerstand voor de te ontvangen frequenties) overeenkomt met de in de HF techniek gebruikelijke 50 Ohm is maar zeer de vraag. De fabrikant hoeft nl op geen enkele manier rekening te houden met het aansluiten van andere apparatuur aan de ingang of uitgang van het hoogfrequent deel van onze ontvanger zoals dat wel gebeurt bij bv ontvangers die radioamateurs gebruiken. Daar zijn de ingangs/uitgangs impedanties afgestemd op 50 Ohm zodat de sinaal overdracht optimaal verloopt. Als deze aanpassing niet goed is (bv 75 Ohm uitgang aansluiten aan een 50 Ohm ingang van een volgende trap) gaat er veel signaal verloren. Omdat je niet weet wat de ingangsimpedantie van de ontvanger is weet je ook niet welke coaxkabel je zou moeten gebruiken als je de antenne ergens anders wil laten beginnen. Coaxkabel heeft nl ook een eigen karakteristieke impedantie. Je raadt het al 50 en 75 Ohm komt hierbij veel voor maar alle andere impedantie waarden zijn mogelijk. (je kan coax zelfs gebruiken om aanpassingen te maken door verschillende lengtes met verschillende impedanties aan elkaar te koppelen, maar dat wordt hogere antennetechniek) Al met al moet je de antenne van de ontvanger dus beschouwen als een deel van een afgestemd circuit wat geoptimaliseerd is voor dit ene ontwerp. Verander je de lengte dan moet je op z'n minst de afstemming van de ingangstrappen aanpassen. Het probleem ontstaat als dan in realiteit maar een deel van de antenne "signaal" ziet. De oplossing die Ernst aandraagt is dus de beste. Laat de TOTALE antenne lengte zoals die is en breng deze antenne zo snel mogelijk buiten je vliegtuig midden door een niet te kleine opening (tenminste 4-5 mm)(anders ontstaat de mogelijkheid van een capacitieve koppeling met het koolstof van de romp wat effectief het signaal blokkeert) en gebruik een staaf antenne (stuk staaldraad) die loodrecht omhoog staat als je vliegtuig in de gemiddelede horizontale vliegpositie gehouden wordt. (zie je ook bij bijna alle model-jets en dat zegt wat!) Omdat de antenne dan verticaal gepolariseerd is moet je de zendantenne ook verticaal polariseren en dus loodrecht omhoog houden. (kogelgewricht in de antennevoet gebruiken zonodig) We zijn hiermee zeer slordig bij het gebruik van onze apparatuur maar dat is geen reden om het zelf niet goed te doen als je verwacht dat er mogelijk bereikproblemen kunnen optreden. Wat je nog kan proberen om een groter bereik te krijgen is het aanbrengen van een "tegenantenne" aan de minpool van de voeding van de ontvanger. Deze draad moet evenlang zijn als de antenne. Je zou hier een deel van de koolstof romp of vleugel voor kunnen gebruiken. De verbinding met de draad naar de ontvanger moet je dan lijmen met een goed electrisch geleidende lijm (die bestaat en wordt gebruikt om printplaatjes te repareren) Dit maakt dat de ontvangst antenne gaat werken als een afgestemde dipool. Dit wordt frequent gebruikt bij het vliegen van hoogte records en langeafstands vluchten met videogecontroleerde besturing zonder dat het vliegtuig zelf nog te zien is terwijl verder niet gemodificeerde modelbesturingszenders worden gebruikt. (Waar? In de VS natuurlijk! Kijk op de site van Cyberflyer en op http://www.noskylimit.50megs.com/index.htm)
Zoals je ziet behoorlijk wat stof voor HF experimenten.......

Hans Delemarre PH7JDE

Maarten,
Voor een deel heb je gelijk maar er is meer aan de hand.
De golflengte is simpel: de snelheid van het licht delen door de frequentie. Voor de 35MHz is dat dus 300000000/35000000=8,57meter!!!!!!!!!!!!
Je ziet dat de antennes van onze ontvangers al flink ingekort zijn (en van de zender overigens ook). Door een elektronische truuk uit te halen kan je de antenne inkorten terwijl hij elektronisch gezien toch de juiste lengte heeft. Juist in die elektronische truuk zit het probleem. Als je de antenne nog verder gaat inkorten of juist langer gaat maken dan gaat die truuk niet (helemaal) meer op en kan zelfs tegen gaan werken.
Ook het verdubbelen van de lengte zal niet het gewenste resultaat hebben en kan zelfs het tegengestelde effect hebben. Ik kan niet zeggen wat het zal zijn want dat hangt van zoveel factoren af dat het onmogelijk te voorspellen is wat er zal gebeuren.
Het komt er dus gewoon op neer dat het veruit de beste oplossing is om de antenne te laten zoals de fabrikant het heeft ontworpen. Dan moeten wij ervoor zorgen dat de antenne een zo vrij mogelijk "zicht" heeft en door niets wordt afgeschermd.

Gerard_nl zei:
dat zou ik dus niet doen.
gewoon de antenne origineel en intact laten en zsm uit de romp brengen.

Maak het dan veel uit of je de antenne buiten de romp of in de romp laat zitten? (bij een houtbouw model+oracover)

Bij een houten of epoxy/glasvezel romp kan je de antenne gerust in de romp laten MITS je er voor zorgt dat de antenne niet paralel loopt aan metalen stuurstangen en dergelijke.
Het probleem hier is dat de romp van epoxy/koolstofvezel wordt gemaakt. Omdat koolstof elektrisch gelijdend is zal die romp de antenne afschermen als hij in de romp zit. Het resultaat is dat je ontvangst behoorlijk belemmerd wordt. Problemen zijn bijna gegarandeerd.

De antennedraad van de ontvanger vormt samen met de ingangskring het antennecircuit. Bij de betere ontvangers bestaat zo'n ingangskring uit een verlengspoel, twee afgestemde spoelen en een handvol discrete componenten. Men kan dus niet zomaar berekeningen loslaten op de draadlengte, de draad niet straffeloos inkorten of verlengen en ook niet straffeloos een coax-kabel tussenplaatsen.
Voor scheeps- en automodellen geef ik m.b.t. de ontvangerantenne vaak andere adviezen, maar voor vliegtuigen gelden de volgende aanbevelingen:
- een optimaal bereik heb je alleen als de standaard-antennelengte aanwezig is en als de antenne volledig is gestrekt. Er mag wel een hoek gemaakt worden naar bijvoorbeeld het stabilo (dit is zelfs beter!), maar de antenne mag niet langs zichzelf worden teruggeleid.
- een redelijk bereik heb je als de antenne maximaal 20cm wordt ingekort (uiteraard kunnen er wel eens dringende redenen zijn om dit te doen).
- bij het verlengen van de antenne neemt de ingangsgevoeligheid van de ontvanger pas spectaculair af als de antenne met de helft wordt verlengd. Een geringe verlenging kan onder bepaalde omstandigheden iets meer bereik opleveren, meestal wordt het echter direkt al wat minder.

Bij koolstofrompen heeft men altijd in min of meerdere mate een verlies aan bereik en wordt het model altijd in zekere mate hoekgevoelig.
In de maarteditie 2003 van Aufwind heeft een zeer lezenswaardig artikel gestaan over de invloed, die een koolstofromp heeft op de ontvangst en de maatregelen die men moet nemen om het bereik te optimaliseren. Het desbetreffende artikel werd mij n.a.v. een ander topic door Hans N toegestuurd. De auteur is Christian Karbacher en deze geeft de volgende adviezen en aanwijzingen:
- de antenne moet zo snel mogelijk naar buiten de romp worden gevoerd.
Het deel, dat binnen de romp ligt, vangt namelijk stoorsignalen van de elektronica op, die binnen de romp ligt en doet vrijwel niet mee aan het ontvangen van het zendersignaal.
- de antenne moet door een voldoende grote opening naar buiten worden gevoerd, anders werkt de romp als een condensator en verdwijnt veel van de antenne-stroom in het koolstof. Er wordt een 3mm gat aanbevolen met een doorvoertule o.i.d. om de antenne in het midden van het gat te centreren.
- ook aan de min van de ontvanger moet wat gedaan worden omdat deze als referentie van het antennesignaal dient en dus ook bij het antennecircuit gerekend moet worden. Aangezien het moeilijk is om de ontvangeraccu-min degelijk met de koolstofromp te verbinden wordt geadviseerd een stuk aluminiumfolie in de romp aan te brengen en dit met de accu-min te verbinden.

Tenslotte: de kwaliteit van de ontvanger bepaalt in hoge mate of er met een koolstofromp redelijk storingvrij gevlogen kan worden.

OK, de min van de ontvanger aan het koolstof, da's nieuw.. komend indoor seizoen ook eens proberen, hopelijk minder storingen.

Nee ik wil niet zonder antenne gaan vliegen, ik wil zonder storing vliegen, dat is alles.

Ik wist niet dat het zo'n gecompliceerd probleem was eigelijk. Ik dacht dat het meer zoiets zou zijn als bij een radio, verlengen die hap en beter ontvangst. Maar dat is dus niet zo, is maar goed dat ik het gevraagd heb.

Even nog over mijn probleem. Ik stond net op het veld, prachtig windstil trouwens en lekker gevlogen. Toen keek ik naar mijn vliegtuig met V-staart, 2.5 graden vleugel. En het kistje dat ik wil bouwen heeft ook een V-staart en ook een rechte vleugel. Maar als je dan kijkt naar welke hoek je antenne afgeschermd is als je hem naar het puntje van je V-staart doet. Dat is zo'n klein hoekje dat ik het zo maar doe denk ik. Want om nou eerst Elektrotechniek en Natuurkunde te gaan studeren om één miezerig antennetje te verlengen, dat zie ik niet zitten.

Iniedergeval bedankt voor jullie goede reacties op deze topic, verdere informatie is altijd gewenst natuurlijk :D .

Back