Twee antennes kunnen, als ze het signaal in tegenfase binnen krijgen, zorgen voor een prachtige 0-ontvangst. Of dat gebeurt hangt maar helemaal af van de hoek die de antennes maken tov de zendantenne en zoals je weet zijn deze beide componenten zeer beweeglijk! Twee antennes zonder aanpassings circuit? Niet doen! het werkt niet en leidt hoogstens tot vermindering van ontvangst tenzij je instaat bent een zgn. gematched array te maken en, neem van mij aan, dat is zeer lastig en op onze frequenties veel en veel te groot om mee te zeulen in je vliegtuig. Als vergelijkend voorbeeld: een gematched array van antennes voor 2,4 Ghz, waar een staafantenne ongeveer 31 mm lang is, is ongeveer zo groot als een A4 pagina...Het enige wat ik je werkelijk kan adviseren is al genoemd in mijn bijdrage aan deze topic en nogmaals de opmerking, te zorgen voor een goede "aarde" door een tweede draad aan de min van de ontvanger te solderen (echt het min gedgedeelte van de ontvanger= die kopersporen die verbonden zijn met de nul volt pool van de accu). Deze draad moet dezelfde lengte hebben als de oorspronkelijke antenne en tegengepoold opgesteld zijn. dwz antenne naar links=aarddraad naar rechts. Zoals al eerder gezegd: met standaard RC ontvangers en zenders zonder enige modificatie worden hiermee al vliegafstanden van vele kilometers overbrugd. Zie mijn vorige posting voor sites waar je dat kan zien.... Bouw je vliegtuig, doe wat tot heden geadviseerd werd (zie ook de opmerking van Corrien nav een publicatie in Aufwind, die ik overigens niet kende, maar waarin dezelfde adviezen werden gegeven...) en ga experimenteren mbv rangecheck's hoe e.e.a. werkt.
Hans Delemarre, PH7JDE