ontvanger antenne

ik heb een vraagje m.b.t tot de draad van de ontvanger,
misschien dat de auto of boten jongens mij hier mee kunnen helpen.

Als je zo een metalen spriet gebruikt moet je dan de antenne draad inkorten ?

groet dennis

De totale lengte van de antenne moet eigenlijk blijven zoals die origineel was, dus als bv. de metalen spriet 30cm is, dan moet je de originele antennedraad 30cm korter maken. Maar een iets langere antenne is meestal geen probleem, een kortere wel :wink:

Je kunt je antenne wel "oprollen" maar niet te compact.

antenne2.jpg

Je neemt twee strookjes lexaan (de auto-jongens hebben het makkelijk want bij elke nieuwe body zit er teveel op de rand), niet te klein. Minimaal 5 cm breed. De hoogte is afhankelijk van de lengte van je antennedraad: lengte / (5,6569 x breedte in cm x 0,8). Je kunt van de lengte nog het stukje van de echte antenne naar de ontvanger afhalen, meestal 5-10 cm. Knip in het midden tot de helft in. Laat op één strook twee flapjes om later makkelijker te kunnen bevestigen. Knip in de zijkanten van de stroken kleine V-tjes uit, onderlinge afstand zo'n 5 à 6 mm.

Plak het einde van de antennedraad vlakbij het bovenste eerste V-tje (maakt niet uit welke). Een gaatje maken en daar het einde van het draadje door steken is wat beter. Wikkel nu de antennedraad niet te strak langs de bovenste V-tjes tot je bij de eerste bent, ga verder onder de eerste en doe het volgende rondje. Ga zo door tot je antennedraad helemaal opgewikkeld is of je de juiste lengte over hebt. Plak het laatste stukje antennedraad ook weer vast en leidt de antennedraad naar het midden. Van hier af gaat de draad naar de ontvanger.

Je hebt nu een compacte antenne met goede ontvangsteigenschappen voor zowel op de grond als in de lucht. Bij auto's en boten kun je de antenne mooi wegwerken onder de body, bij heli's tussen de skids (oppassen met metalen of alu skids, die kunnen de ontvangst wel nadelig beïnvloeden). Voor vliegtuigen is dit niet echt handig.

Je totale antennelengte moet gelijk blijven, dus het stuk van de spriet kun je er vanaf halen. Of je kunt ervoor zorgen dat de totale lengte (draad plus spriet) 2x de lengte van de originele draad is. Let er op dat de metalen spriet niet is voorzien van een spoel, die kan de lengte wel beïnvloeden. In de handleiding (als die erbij zou zitten) staat dan wel wat de lengte moet worden.

Zo ga je een raam antenne maken en die zijn principiëel richtings gevoellig. Niet erg handig dus, vanuit de ene richting ontvangt hij goed en vanuit de andere een heel stuk minder.
Leuk als je in de lucht bent, je maakt een bocht en de antenne komt dan in een ongunstige positie ten opzichte van de zender. Wat je model dan gaat doen zal je niet leuk vinden denk ik.

Nee, er is in de loop van de heel vele jaren dat er al aan modelbesturing wordt gedaan al vreselijk veel geëxperimenteerd met allerlei soorten antennes. Iedere keer kwam men toch weer tot de conclusie dat een simpele draad of spriet die achter, onder of op het model hangt of staat nog steeds veruit de beste antenne is voor deze toepassing. Geen "dode hoeken" zoals de bovenstaande antenne wel heeft. Niet richting gevoellig. Heel simpel en goedkoop. En ook nog eens betrouwbaar.

Als je ook wilt gaan rommelen, ga je gang maar anderen hebben dat al lang voor je gedaan en kwamen uiteindelijk allemaal tot de zelfde (bovenstaande) conclusie. En gebruik er een kist voor waar je niet al te veel aan gehecht bent want de kans is groot dat je hem een keer verspeeld.

Hehe :wink: Ik rij (en vlieg in de loop van volgend jaar ook) op 2,4GHz. Best makkelijk zo'n antennetje van 8,5 cm. Dat is te kort om boven de body van je auto uit te komen. Overigens zijn de antennes (2 draden bidirectioneel) voor vliegen op 2,4GHz wel 30cm. lang.

En ja, hoe langer en rechter je antenne des te beter. Eigenlijk moet je aan de voet van de antenne nog een plaatje blik doen en die met de massa van accu verbinden. Werkt de antenne nog beter. :wink:

hallo,

ik heb me hier juist ingeschreven. ik zit namelijk met een probleempje. ik heb een bootje, en vorig jaar kreeg ik een storing. ik heb deze toen binnen gedaan bij de man die hem gemaakt had. maar hij kon het probleem niet vinden. dat bootje heeft een jaar op zolder gestaan, tot dat ik vandaag beslote heb om er zelf eens naar te kijken. nu kan ik heb terug later varen. ik had namelijk alles afzonderlijk afgesloten, en dan getest. en steeds nog storing. op het einde heb ik het omhulsel van de antenne gehaald, en de antenne zelf gewoon omhoog gehangen, en getest, en toen deed hij het weer. de antenne zat in een krimpkous (krimpt bij hitte) en er zat een staaldraadje in om het tot in de helft recht te houden. nu moet ik zelf de antenne terug in een omhulsel steken en verstevigen. maar hoe kan ik dit het beste doen? weer met krimpkous en een staaldraadje? of eerder met een harde (stijve) en dunne plastic tube?

de antenne ziet er eigenlijk ook vrij versleten uit, en dit is gewoon een beetje (ik denk) koperdraad met een plastic coating errond... mag ik deze gewoon vervangen door een draadje uit de doe het zelf winkel? of in die antenne een speciale draad? ja, je merkt ik ken er nix van :-)

ik las ook nog iets van een plaatje blik aan de voet van de antenne voor beter bereik? wat is een plaatje blik? en hoe bevestig je dat aan de antenne, kan iemand dit mss een uitleggen?

ik wil jullie alvast bedanken, jullie zouden mij verschrikkelijk hard vooruit helpen.

groeten jelle

Een motorbootje zonder mast? Dan een houten of plastik mastje maken en de antennedraad erin hangen, zo hoog mogelijk. Of een staaldraadje rechtop en de antennedraad aan de onderkant eraan solderen, de totale antennelengte moet gelijk blijven, dus dan de draad inkorten.
De antennedraad is niets bijzonders, gewoon flexibel koperdraad, met plastik omhulsel, hoe meer dunne draadjes erin zitten hoe beter, dat is soepeler en breekt niet snel.
Plaatje blik? Niet doen, RC ontvangers hebben een antennecircuit dat zo is afgeregeld dat de normale bedrading ongeveer de juiste tegencapaciteit geeft voor de antenne afstemming, een extra plaatje blik zal dat juist verstoren :|

hartelijk bedankt allemaal.
het is eigenlijk geen bootje waar ik mee vaar voor het plezier. ik gebruik het om te vissen. er staan kiepbakjes op, waarin ik mijn voer en montage kan leggen, en zo kan ik deze vanop de kant brengen tot op een afstand waar ik zelf niet kan graken door te gooien. er staat geen mast op dus, dit zou niet handig zijn met al die takken waar ik soms tegen vis. maar ik ga gewoon zo'n antenne-rietje halen denk ik. en de antenne er terug op dezelfde manier opzetten.

maar ik lees dat jullie een metalen spriet gebruiken, dus jullie bevestigen de antenne aan deze metalen spriet (aan het begin) en aan het einde van de spriet hangen jullie de rest van de antenne (min de lengte van de antenne)?? of heb ik het verkeerd begrepen.

bij mij was dit gewoon de antenne samen met een metalen spriet in een hard buisje, en als de metalen spriet stopte, liep de antenne verder, en over de volledige antenne zat krimpkous! dus ongeveer 30-40 cm stond rechtop... en de rest hing naar beneden. en gistere tijdens enkele tests, ontvangde de antenne enkel als ik hem volledig recht op (de totale lengte) in de lucht hing.

de coating was op sommige plaatsen wel verduurd... kan dit een effect hebben op het berijk? zou ik een nieuwe antenne steken, of de beschadigingen afplakken bijvoorbeeld?

groeten, Jelle

Back