ontvanger die stoort

Hallo iedereen,
Ik heb een calmato sport 40 met een ontvanger uit een motor vliegtuig.
Ik vlieg op kanaal 74 en mijn ontvanger stoort heel erg door de electro moter en zijn elektrisch veld ik heb al verschillende dingen geprobeerd maar niets hielp echt. Heeft iemand iets om dit te stoppen want zo is niet te vliegen.
MVG
:help::help::help:

Wat voor een electromotor betreft dit?

Een motor met borstels (twee aansluitdraden) of een borstelloze motor (drie aansluitdraden).

hallo,
ik heb dat ook nog tegen gekomen, en verleg dan mijn ontvanger een centimeter of 6 van mijn regelaar en motor, en dan heb ik dat probleem niet meer. heb je dit al geprobeerd?

ik heb een borsteloze moter en het type is onbekend
de ontvanger kan niet meer verlegt worden want die ligt al helemaal achterin
er is natuurlijk de mogelijkheid om een 2,4 ghz zender te kopen maar dat is een duur grapje en ik wil eerst proberen het storen te stoppen

Persoonlijk zou ik het niet in de motor zoeken maar in de regelaar. Immers een borsteloze is altijd maar een verzameling spoeltjes waar het magnetisch veld van verlegd wordt en daardoor draait de motor. De regelaar regelt dit en zou een storingsbron kunnen zijn. Zit er in de regelaar een kapotte condensator of is er iets met de ontstoring of misschien geen varkensneusje tussen het snoertje? Ik zou eerst een andere regelaar proberen. Verder zou het ook nog een van de harmonischen (dit is)kunnen zijn die de regelaar veroorzaakt.

images

dit zijn 'varkensneusjes'

a4276949-198-hacker%20esc%20out%20of%20pkg.JPG

zie het snoertje voila met 'varkensneusje' in gebruik

Als er al een ferritring om het kabeltje zit, is dat in orde. Dan komt de storing waarschijnlijk uit de ESC. Vooral goedkope exemplaren hebben daar om onduidelijke redenen wel eens last van.

Probeer eens een andere ESC en kijk of het probleem verdwijnt. Dan weet je de oorzaak...

Laatst bewerkt:
zelfde probleem heb ik ook last van gehad.

na het omwisselen met een dymond regelaar was het probleem weg maar ben nu gewoon overgegaan naar 2.4 en dan heb ik wat regelaartjes die ik weer kan gebruiken :-)

Misschien een rare vraag, maar je hebt de ontvanger achter in het toestel. Hoe loopt de antennedraad ? Bungelt die achter de staart naar buiten, of heb je die terug gelegd de romp in ? Dat moet je niet doen. Zowel de ontvanger, als de antenne moeten zover mogelijk van de regelaar.

Ik heb dit soort problemen vaker gehad, maar de oorzaak was steeds anders.
- storende regelaar
- lange draden tussen regelaar en motor, of tussen regelaar en accu
- defecte (of slechte) ontvanger. Ik heb vooral slechte ervaring met (40MHz) Corona 4 kanaals syntesizer ontvangers. Die heb ik op een gegeven moment resoluut weg gegooid (3 stuks). De 6 en 8 kanaals ware wel goed.
- (inwendig) gebroken antennedraad
- verkeerd kristal (b.v. futaba kristal in graupner ontvanger) hierdoor staat de onvanger net naast het kanaal .... het lijkt te werken, maar niet goed.

En, het klink lullig, maar sinds ik 2.4GHz vlieg zijn al deze problemen verdwenen.

Draden tussen regelaar en motor en tussen regelaar en accu één of twee slagen twisten zodat ze strak tegen elkaar liggen. Of gewoon strak evenwijdig tegen elkaar leggen/tapen. Hoe kleiner het oppervlak dat beide koperdraden opspannen, hoe beter. En ook dan nog antenne en ontvanger zo ver mogelijk van die vermogens-touwtjes weg leggen.

bedankt iedereen voor de tips ik zal ze uitproberen!!!

sorry voor de late reactie dit kwam door de vakantie

Back