Ontvanger onbekend 'protocol'

Discussie in 'Model elektronica' gestart door corollad4d, 18 mrt 2019.

  1. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    Als de sturing de juiste manier van inlezen heeft en vooral pas na een sync-puls >4000ms weer bij kanaal 1 begint, dan zou het aantal kanalen niet relevant zijn.
    Meestal is een PPM met 6 tot max 12 kanalen beslecht, in dit geval zal dat in de oude situatie 6 kanalen zijn.
    Gezien het een aftakking is, ga ik er nu vanuit dat het signaal geïnverteerd word afgetapt.

    Ik zie net ook je reactie binnenkomen...
    De scoop beelden kunnen zeker bijdragen, om het juiste protocol te achterhalen en ook wat je nodig hebt.
    Maak dan ook een meting met je nieuwe ontvanger, dan kunnen we dat naast elkaar leggen.
     
  2. corollad4d

    corollad4d

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Oude Pekela
    Ik kom uit Oude Pekela, provincie Groningen.
    Werkzaam in Drenthe.

    Even rijden is geen probleem, goed idee om het aan te geven inderdaad
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.211
    Locatie:
    Sassenheim
    Het gaat dus denk ik om dit:

    [​IMG]

    Het bovenste signaal komt waarschijnlijk uit de oude ontvanger en de onderste signalen komen normaal uit de kanalen. Als je ook op de print van die oude ontvanger kijkt zie je dat een deel elektronica voor de overige (lege) servoconnectoren is weggelaten en er 1 draadbrug de boel ovebrugy richting die ene connector.

    Ik denk dat als je de rest van de apparatuur bekijkt aan servo's en regelaars moet er een ander centraal punt zijn waar het is aangesloten.
     
  4. corollad4d

    corollad4d

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Oude Pekela
    Naar mijn idee komt het signaal samen zichtbaar in afbeelding 151418 bij de 'klok' en dat ic.
    De aparte kanalen gaan naar mijn beredeneren via de weerstanden naar de afzonderlijke functies.
    Maar eerlijk is eerlijk, dit ligt boven mijn actuele kennis
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.479
    Locatie:
    Woerden
    Je kan bij die 40MHz ontvanger goed zien dat hij gemodificeerd is. De decoder is er uit gehaald of niet geplaatst en het signaal wat normaal de decoder in gaat is doorgekoppeld naar poot 1 van de connector. Op die poot staat nu een signaal zoals Roelof in de bovenste tekening heeft getekend. Dit signaal wordt meestal het ppm signaal genoemd.
    Wanneer je over wilt gaan naar de 2,4GHz zal je een ontvanger moeten vinden die een uitgang heeft waar een dergelijk signaal op staat. Het is ook mogelijk dat je de "normale" uitgangen van een ontvanger weer samen voegt tot een dergelijk ppm signaal. Daar is een klein beetje elektronica voor nodig maar dat is vrij simpel te maken.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.894
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.479
    Locatie:
    Woerden
    Dan is het volgens mij geen probleem want die ontvanger heeft een PPM uitgang. Hoogstwaarschijnlijk kan je die dus verbinden met de ingang van de module en zou alles moeten werken. Er is één maar.....
    De kanaalvolgorde van de nieuwe (2,4GHz) zender/ontvanger hoeft niet hetzelfde te zijn als van de 40MHz ontvanger. De kans is zelfs vrij groot dat dit niet het geval is.
    Het is dus niet ondenkbaar dat links/rechts bewegen van bijvoorbeeld de linker knuppel vooruit en achteruit is. Alle functies kunnen dus door elkaar zitten. Dat is met die goedkope 2,4GHz zenders lang niet altijd simpel op te lossen. Bij de duurdere zenders kan je zelf de functies van de zender aan een uitgang verbinden. Die simpele zenders kan je meestal niet zo ver programmeren. Je zou mogelijk de potmeters moeten omsolderen om de voor jou juiste volgorde te krijgen.
     
    corollad4d vindt dit leuk.
  8. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    11.944
    Locatie:
    Maasland
    Zoals Toostbeek al aangaf is de originele ontvanger een 40 MHz 6-kanaals W-Fly. Hierbij wordt gebruik gemaakt van wat vroeger het dsc-signaal en tegenwoordig het cppm-signaal wordt genoemd. Dit is de pulstrein, zoals deze door de zender wordt verstuurd.

    Volgens de link, die N.P.S. geeft is de Turnigy eveneens een 6-kanaals ontvanger, die zo'n cppm signaal levert. Je moet dan alleen het servosnoertje, dat aan de hoofdprint zit wat verbouwen: rood aan Vss, zwart aan Gnd en wit aan ppm. Daarnaast zul je, zoals Ernst Grundmann al aangeeft, de kanalenvolgorde moeten controleren en eventueel moeten aanpassen in de zender.

    Als de elektronica het weer gaat doen is het raadzaam ook de aan-uit schakelaar van de boot te vervangen. Het komt nogal eens voor, dat deze gaat weigeren. Als vervanger kun je het beste een waterdichte tuimelschakelaar nemen.
     
    corollad4d en toostbeek vinden dit leuk.
  9. corollad4d

    corollad4d

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Oude Pekela
    Het aansluiten van de ontvanger had ik inderdaad al zo gedaan.
    Zelfs al, omdat het niet werkt, mezelf gecontroleerd met de oude ontvanger. Kleurcodering is niet helemaal eenduidig had ik het idee. En toen 1 op 1 teruggezet op de nieuwe ontvanger.

    Het was inderdaad mijn idee om te kijken hoever de kanalen gunstig op de zender zaten. En om deze dan eventueel om te solderen.
    Andere optie, heb ik nog niet binnen, is om een 'normale' ontvanger te gebruiken die bij de zender kwam, en een klein pcb welke het ppm signaal uitstuurt. Zo zou ik de kanaal positie ook kunnen beïnvloeden.

    Ps. In de zender heb ik de uitsturing ook op ppm gezet
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.462
    Locatie:
    Boskoop
    Hoe heb je dat dan gedaan, waar zit dat in het menu van de i6 ?
    Edit: Ik heb het al gevonden, feitelijk is dit niet de zender die een ppm signaal uitzend, maar de ontvanger die je (op afstand) opdraagt om dat te doen. Maar ik weet niet of alle typen ontvangers dat kunnen. De i6C in ieder geval wel, maar de A en B?

    Je kunt in het menu System > Sticks Mode vier verschillende manieren waarop de kanalen over de knuppels verdeeld worden instellen, misschien heb je daar wat aan. Let erop dat sommige kanalen daarna in de verkeerde richting kunnen lopen, het is eigenlijk bedoeld om samen met het verwisselen en omdraaien van de knuppel-units te werken. Maar je kunt dat met Servo Reverse wel weer goed breien.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2019
  11. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    11.944
    Locatie:
    Maasland
    Als het niet werkt moet je de inverter, die Marten77 op de vorige pagina plaatste, in de signaaldraad tussen de ontvanger en de hoofdprint plaatsen. Bij de W-Fly ontvanger is het (klok)signaal gebruikt, dat oorspronkelijk naar het decoder-ic ging en dat is als regel de geïnverteerde pulstrein, waarbij de pulsen dus niet positief, maar negatief zijn gericht. Bij de Turnigy zal er wel een niet-geïnverteerde pulstrein tevoorschijn komen.
     
  12. corollad4d

    corollad4d

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Oude Pekela
    Net even gekeken of ik duidelijk kon krijgen wat het verschil op de scope is.

    Moet zeggen dat ik de 'oude' zender niet bij me had om te verbinden - ik weet niet of dit het signaal beïnvloed.

    Wel viel me op dat er een andere timing zichtbaar was bij de ontvangers, maar kan dit niet beoordelen helaas.

    Bovenste is het signaal wat heb. Onderste is het signaal wat ik nodig ben
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    705
    Je hebt de tijdsinterval bij beide metingen niet gelijk staan. Daardoor ziet jet er wat verschillend uit maar verder denk ik dat het moet lukken als je het signaal inverteerd volgens schema zoals in eerdere posts al gemeld.
     
  14. corollad4d

    corollad4d

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Oude Pekela
    Ik heb even mijn voorraad bekeken qua electronica.

    Ik heb nog een c32740 liggen ; https://images.app.goo.gl/ReA3GcUxvjAxjCmf7

    Kan deze ook gebruikt worden om het signaal aan te passen? Anders moet ik even zorgen dat ik de voorgestelde variant te pakken krijg eerdaags

    C32/33716 ook voorradig
     
  15. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    11.944
    Locatie:
    Maasland
    De BC337 is prima, de BC327 is een pnp transistor.
     
  16. corollad4d

    corollad4d

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Oude Pekela
    Het is even geleden dat ik er mee bezig ben geweest. Maar vanavond geprobeerd om het te testen. Is een beetje geknutsel geworden, maar werkt helaas niet.

    Naar de platte kant gekeken naar de transistor.

    Links, pootje 1, direct de massa gedeeld met de ontvanger.

    Midden, pootje 2, op het ppm signal van de ontvanger via een 10k ohm weerstand.

    Rechts, pootje 3, signaal naar de printplaat en op de 5V van de ontvanger via een 1K ohm weerstand.

    Heb ik ergens een fout gemaakt misschien?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.151
    Locatie:
    Den Haag
    BC337-NPN-Transistor.jpg
    Pin 1 is met de 1K weerstand verbonden en de weerstand met +5V (tussen de weerstand en de transistor, pik je het signaal af voor naar je PPM input.)
    Pin 2 is met de 10K weerstand verbonden en aan die weerstand komt je PPM puls vanuit je ontvanger.
    Pin 3 gaat direct naar GND/Massa.

    Hopelijk is de transistor niet defect geraakt !
     
  18. corollad4d

    corollad4d

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Oude Pekela
    Zo had ik hem in eerste instantie, totdat ik ging kijken naar een sheet van de gebruikte transistor.

    Afbeelding bijgevoegd.

    Ik ga er morgen nog eens rustig naar kijken, is een lange drukke week geweest voor mij. Even met een heldere blik erop kijken.

    Spanning veranderd wel wanneer ik de zender aan/ uit zet. Dus denk dat hij nog wel werkt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. corollad4d

    corollad4d

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Oude Pekela
    Vanmorgen met nieuwe componenten opnieuw geprobeerd. Helaas nog zonder succes.
    Naar mijn beleving heb ik de componenten goed aangesloten, en de bedrading zoals ze bedoeld zijn.
    Kan ik nog ergens meten, zodat ik kan controleren of ik niet ergens een fout heb gemaakt?
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.894
    Als iemand in je omgeving over een oscilloscoop beschikt, kan je het uitgangs-signal bekijken. Heb je geen oscilloscoop, dan kan een ouderwertse analoge voltmeter, zo een met een wijzer, ook een indicatie geven.

    Sluit de voltmeter aan op de min en de ingang van de schakeling. Doe het gas dicht en meet de spanning. Zet de gasstick nu op vol gas. De spanning die de voltmeter aangeeft zal een heel klein beetje hoger- of lager worden. Door de veranderde impulslengte van het gaskanaal verandert de gemiddelde spanning van de impulstrein. Even aannemen dat de spanning iets daalde. Sluit de voltmeter nu aan op de min en de uitgang van de schakeling en herhaal de handeling. Omdat de schakeling het signaal moet inverteren, zal bij het iets dalen van spanning aan de ingang van de schakeling, de spanning aan de uitgang iets moeten stijgen. Ging de spanning op de ingang iets omhoog, dan moet de spanning op de uitgang iets moeten dalen.
     

Deel Deze Pagina