ontvanger/onstekingsaccu laden

Ik wil met mijn robbe unicharger de accu van mijn ontvanger en mijn ontsteking laden. Als ik de uitleg goed begrepen heb dan kan ik mijn 2400 mha accu het beste laden door b.v. de plussen van de 150 mha en 80 mha uitgangen met elkaar te verbinden zodat ik zo dicht mogfelijk in de buurt kom van 10% van de capaciteit. En dan het geheel 10 tot 13 uur te laden.
Kan iemand dat ff bevestigen?

Verder zou ik de accu's eerst leeg willen trekken met een 6v motortje...Zo weet ik zeker dat ze leeg zijn en dat ik ze dus niet overlaadt. Is dat verstandig??

Ik zou er maar eens over nadenken een lader te kopen die laden en ontladen kan en aangeeft hoeveel hij geladen en ontladen heeft. :wink:

Ik heb als ik met grotere en duurdere modellen ging vliegen een UI-Lader gekocht, was vrij duur 699DM, maar ik heb er nog geen dag spijt van gehat en geen model door kapotte of lege accu´s verloren.

Een lader waar je niks kan zien is een risiko factor.
En als je een duurder model daar door verliest dan .............

Mvg Johan

Je kan het zo doen maar je kan ook de accu gebruiken en hem na gebruik gaan laden, dus zonder ontladen. Je kan dan gewoon een beetje gokken en ongeveer twee keer zo lang laden als dat de accu gebruikt is. Heb je een uur gevlogen dan moet je ongeveer 2 uur laden. Dat klopt redelijk goed en is makkelijk aan te passen als het nodig is. Heb je veel servo's die je flink gebruikt, met 3D vliegen bijvoorbeeld, dan kan je er drie keer zo lang van maken of zelfs vier keer. Op die manier voorkom je dat je de accu iedere keer helemaal moet ontladen of dat je de accu steeds veel overlaad.
Zo af en toe ontlaad je dan de accu helemaal om de accu daarna helemaal te laden. Dat hoef je dus echt niet elke keer te doen.
Wil je het echt goed doen dan kan je beter een "echte" lader kopen die de accu netjes laad en stopt als de accu vol is.

@Plotterwelt, Johan ik zeker dat je gelijk hebt maar dat laat het budget ff niet toe......

@Ernst, daar kan ik wat mee. Ik zou de accu's ook niet iedere keer leeg trekken maar ik weet niet wat de huidige staat is. Ik zou dus nu één keer de accu's leeg willen trekken op een 6v motorteje en ze daarna b.v. willen laden zoals jij hierboven voorstelt.

ff zitten zoeken, de ultramat 14 is zo duur nog niet, en heeft ook een 220V ingang.
Met deze lader kan ik dus gewoon de boel goed instellen en vervolgens worden mijn accu's netjes en snel geladen en slaat ie automatisch uit? Dus de lader past zich aan aan de mate waarin de accu ontladen is?

Mijn funtana in de soep draaien door een lege/slecht geladen ontvangeraccu is ook weer zoiets.......

De wijze raad hier maar opgevolgd en een Ultramat 14 besteld. 8)
Wat is modelbouw toch duur als je het goed wilt doen :evil: .....

Beginnen is duur.. die lader ga je nog heel wat jaartjes plezier van hebben, als je het dan uitdrukt in euro per uur plezier, wordt het ineens goedkoper dan naar de bioscoop gaan ofzo ;)

Back