Ontvanger opgeblazen

Goedenmiddag,

Na een tijd niet meer gereden te hebben met mijn 1:8 brandstof truggy, besloot ik een nieuwe zender incl ontvanger aan te schaffen op Conrad. Dit betreft de Modelcraft GT3. (Geen goed merk maar volgend mij prima ding)
Nu ging ik de bijgeleverde ontvanger aansluiten, Dus gas- en stuur servo's aangesloten.. 6 volt accu pack aangesloten.. Geen reactie.
Even binden, was blijkbaar nog niet gebeurt. Ik volg de instructie in de handleiding.. Geen knipperlichtje.
Alles weer afgesloten en opnieuw aangesloten, accu pack weer angesloten. Klap flits ontvanger doorgebrand. Stom van mij.
Nu heb ik een nieuwe ontvanger bestelt op Conrad, maar ben bang om hem aan te sluiten. Was toch weer 30 euro, ik ben maar een arme student.:cool:
Wie o wie heeft informatie omtrent het aansluiten van zo'n ontvanger?
Bij voorbaat dank!

Waardoor denk je zelf dat hij doorgebrand? Heb toevallig de plus en min van de ontvangeraccu verwisseld, dit kan volgens mij de enigste oorzaak zijn.
Hans

Ontvanger, het betreft hier een nitro auto.
op de ontvanger zitten 3 kanalen, en een batterij aansluiting.
Ik heb de batterij aangesloten op de verkeerde pennetjes denk ik.

de plussen en minnen van de pennetjes zijn met elkaar doorverbonden, dus op een verkeerd pennetje aansluiten kan niet de oorzaak zijn.

Hans

Kan het zijn dat ik deze stekker:
full

Op deze ontvanger:
full

Verkeerd heb aangesloten door de stekker van de accu (2 pens) te veel naar links heb aangesloten op de accu ingang? (3pens)
Voor was is de derde pen eigenlijk in het ontvangertje?
Mijn vraag is eigenlijk of iemand foto's heeft van het aansluiten van een accu (humpack) op een ontvanger met futaba aansluitingen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Staat er normaal gezien niet op waar de plus en min moet?
Indien niet het geval,steek dan eerst je servo eens in.dit kan normaal maar op 1 manier.
De bruine draad van de servo is de min dus dan weet je dat in de battery poort daar de zwarte draad moet.

Helaas kunnen de servo stekkers er ook op twee manieren in :(
Ik heb wel even gezocht op het internet en ik vond een plaatje van een hump pack met futaba aansluiting er op
full

Het lijkt nu dat de rode draad in het midden moet en de zwarte uiterst rechts.Volgens mij heb ik hem zo opgeblazen de laatste keer maargoed

Laatst bewerkt door een moderator:
sorry, maar dit is absoluut niet handig..

pak een oude servo, of koop een servo verlengkabeltje
knip die stekker van jou van de batterij af, en soldeer de servostekker aan dat draadje.
jouw stekkertje heet een BEC stekker, wordt normaal op een losse bec aangesloten. Maar die gebruik je niet, dus ga je rechtstreeks naar de ontvanger, waar die stekker helemaal niet op hoort

je kan nu die stekker op alle mogelijke manieren op de pennen zetten nl.
dus waarschijnlijk heb je gewoon + en - omgedraait. en daar kunnen zat spullen gewoon niet tegen.

de drie draden zijn -, + en signaal.
de middelste pen van de 3 is dus +, allebei de buitenste doen weinig. dus de - op een signaalpen zetten geeft geen schade (doorgaans)
maar de + op de - of op een signaalpen zal precies jouw vlam verklaren..

Normaal zit de plus altijd in het midden.
Met jou stekker kan het zeker fout gaan en dat zal ook gebeurd zijn.
Met een beetje mazzel doet hij het nog omdat er vaak een diode op gesoldeerd zit die er naar ompoling gewoon af fikt.
Daar door blijft vaak de rest nog heel.
En schakelaar is ook een storings bron zeker als je offroad rijd.
Soldeer er een langere kabel aan met g4 stekkers gaan niet los onder het rijden.

Ik heb geen idee waarom het fout gegaan is.
Dus jullie adviseren mij een ander stekkersysteem op de accupack te solderen?
Het is trouwens een andere ontvanger dan die in de bezchrijcing afgebeeld staat.
Heel erg bedankt voor de reacties!

Op blz. 15 (hoofdstuk 11), zie ik anders exact zo'n ontvanger als op jouw foto? Er staat ook vrij duidelijk bij hoe e.e.a. aangesloten moet worden (inclusief de kleurcodering van de draden en de bijbehorende symbolen)

Okee, Excuus. Het betreft inderdaad dezelfde ontvanger.
Bij mij zat het stickertje andersom. Op dit soort momenten denk ik echt te stoppen met de hobby :P
Bedankt voor al jullie berichten in ieder geval.
Ik ga morgen een BEC naar Futaba kopen met switch ertussen, is toch makkelijk voor aan en uit.
Als het nu nog fout gaat heb ik een leuke auto voor jullie te koop!

Een BEC kopen???

Als je de ontvanger voedt met een gewone ontvangeraccu heb je niets extra nodig, behalve een snoertje met een schakelaar. maar nodig is dat niet.

Vraag me af hoe je de accu met de goudstekkers op de ontvanger heb aangesloten.

Goudstekkers?
T is een simpel 6 volt 5 cels accupack van Conrad.nl
En geen BEC maar zon stekkertje. 9 euro ofzo
Ik denk dat ik per ongeluk de plus en de min heb verwisseld, of de min op de plus en de plus op de signaal pin van het battery gedeelte van de ontvanger heb aangesloten.

Back