ontvanger

• Topicstarter Topicstarter windsurfer
  • Startdatum Startdatum
W

windsurfer

Guest
mijn boot nieuw gehad vandaag heeft een test vaart gemaakt maar daarbij is er een beetje water in mijn ontvanger gekomen helaas.
wie weet of zoiets te repareren is of gewoon een nieuwe kopen

Dat is nu eens echt pech hebben.
Er bestaat veel kans dat je ontvanger niet stuk is. Open hem voorzichtig, giet het meeste water er uit en laat hem dan op natuurlijke wijze drogen. Dus, niet met een handdoek of iets dergelijk gaan deppen. Gewoon op z'n gemakje laten drogen.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: uit welke boot komt die ontvanger?

Veel succes,

Droopy

Is er schoon water ingekomen of water met troep, modder of zo? Het kan een goed idee zijn om je ontvanger met GEDISTILEERD WATER heel goed door te spoelen. Alleen op die manier kan je alle vuiligheid die er misschien in is gekomen uit krijgen. Na het uitspoelen droog je het geheel zo goed mogelijk af met een goed absorberende doek of keuken papier. Zorg er dan voor dat je het water vooral uit kleine gaatjes weg weet te krijgen anders kan het dagen duren voordat het verdampt is. Als je echt "haast" hebt en je beschikt over een hete lucht oven kan je de oven op 40 a 50 graden zetten (echt niet hoger!!!!) en je ontvanger daar een uurtje of zo in laten drogen.
Als alles weer droog is moet je de print even goed bekijken of er nergens oxidatie is ontstaan. Als dat zo is zie de dat meestal aan een wittige uitslag die met een oude tandenborstel heel makkelijk weg te vegen is. Wat achterblijft is een beetje donker uitgeslagen soldeertin. Dat geeft niets en de kans is nu heel groot dat de ontvanger weer prima werkt. Maar let wel op dat alles goed droog is voordat je de accu weer op de ontvanger aansluit.

ja heb ik direkt gedaan straks even de fohn pakken en hopen dat het weer gaat werken
volgende x een condoom er om
heb nog wel een durex performa liggen

Zo heb ik nog 2 regelaars die er geen zin meer in hadden :celebrate: :roll:
eentje is dus keertje natgeworden,en de ander denk ik ook,weet het niet zeker(5jaar geleden ofzo :x)
Op dezelfde manier behandelen als hierboven??

Remy,
Als het al zo lang terug is zal het niet meer helpen. Als er schade is ontstaan door het water is daar na 5 jaar waarschijnlijk niets meer aan te doen. Je zou ze naar de servicedienst kunnen sturen, misschien kan Jan er nog iets mee. Het kan zeker geen kwaad om het hem te vragen.

Nat geworden electronica m.i. zo snel mogelijk goed afspoelen met alcohol 98%. Water lost hierin zeer snel op, de alcohol zelf is niet schadelijk voor de elctronica en het verdampt veel sneller dan water bij het drogen. Corrien zegt het ook zeer duidelijk in zijn FAQ referentie! (en hij kan het weten....) Ik maak altijd net gesoldeerde printjes schoonmet alcohol en heb daar nooit een probleem mee gehad.

Hans Delemarre

Hallo,

Dankje,hmm ik wilde er zoiezo al geen actie meer op ondernemen,maar ik las deze tread dus denk,nouja ik zou het toch kunnen proberen.
Maar bedankt,ik heb genoeg aan de reactie's.

en de ontvanger werkt weer.
nu een durex erom om hem droog te houden. gaat vast wel goed
en een laag kit om het elektrodeel heen

Niks kitten! Waterdicht krijg je 'm nooit en de kit zorgt er alleen voor, dat binnengedrongen water niet meer gemakkelijk naar buiten kan.
Ontvanger zo hoog mogelijk in het model monteren en als er zo'n ontvangerballonnetje of andere omhulling wordt gebruikt, deze er wel regelmatig afhalen: er ontstaat altijd condenswater door temperatuurverschillen.

Hoezo niet kitten?

Je kunt je ontvanger toch volgieten met Gella? (electronica hars)
Dat gebruiken wij al jaren in stekkers en kasten die vloeistofdicht moeten zijn.

ook niet helemaal dichtkitten.
ik heb de kap er opgezet elektrodeksel.
toen gekit. laten drogen nu zit er dus een soort seal onder de deksel.
en na het varen doe ik de deksel weer open zodat condens er uit kan

Met de viper gebeurd?
Dat is toch een Kyosho.
Bij mijn beide boten (van kyosho) zit een redelijk waterdichte radiobox.
rondom gelijmt en van boven een deksel met tape.
Had de jouwe dit niet.

Rene

ik heb de kyosho ja
redelijk waterdicht kan ik het niet noemen
nu beter met mijn oplossing

Back