ontvangerakku bewaker

• Topicstarter Topicstarter _Robert_
  • Startdatum Startdatum
R

_Robert_

Guest
Hoi,

Ik zoek een schema waarmee ik de toestand van mijn ontvangerakku in de gaten kan houden.
Iets dat ik gewoon op een vrije poort van mijn ontvanger kan zetten en welke zo dus de spanning meet.

Het mooiste zou zijn als dit wordt aangegeven met een bi of tri color led welke bijvoorbeeld langzaam van kleur verandert en daarmee de toestand aangeeft van mijn ontvanger akku.

grtz,
Robert

Enige jaren geleden heb ik het schema van een dergelijke schakeling gepubliceerd in Hobby Bulletin. Toen bestond het blad nog. Het is een hele kleine schakeling die precies doet wat jij hier omschrijft.
Er is één maar en dat is dat je er geen 100% juiste informatie over de laadtoestand van je accu mee krijgt. Het probleem is namelijk dat de spanning die een NiCad of NiMh accu afgeeft maar een heel klein beetje afhankelijk is van de laadtoestand.
Ik zal een voorbeeld geven en daar ga ik uit van een accu van 1 cel. Als je meer cellen hebt hoef je de waardes alleen maar te vermenigvuldigen met het aantal cellen. De tijden die ik gebruik zijn slechts voorbeelden om de verhoudingen aan te kunnen geven. Het zijn dus GEEN echte tijden!!!!
Een volle accu net van de lader geeft 1,35V.
Al heel snel (binnen 10 minuten) na het inschakelen van de ontvanger of de motor zakt die spanning tot iets boven de 1,2V.
Gedurende een hele lange tijd (300 minuten) zal de spanning nu dalen van iets boven de 1,2V tot iets onder de 1,2V.
Als de accu leeg begint te raken gaat de spanning sneller zakken. Van iets minder dan 1,2V tot 1,1V binnen 15 minuten. Van 1,1V naar 1V binnen nog eens 5 minuten. Daarna gaat het steeds sneller.
Als je rode led begint te branden ben je dus al bezig met de laatste 20 minuten!!!!
Let dus op als je de waarschuwing krijgt moet je snel stoppen en niet denken dat je nog een poosje kan. Zoals al gezegd zijn de bovenstaande tijden slechts een voorbeeld maar het geeft je een beeld van wat de verhoudingen ongveer zijn bij een niet al te grote belasting zoals een ontvanger accu.

veel beter is dan ook een verbruiks meter in te bouwen.....Conrad had die een tijd terug in zijn programma en in Modell heeft een schakeling gestaan die men kon nabouwen. Ik heb daar twee exemplaren van gebouwd en ben daar zeer tevreden over. Ze laten goed zien hoeveel capaciteit er uit de accu is gehaald tijdens het vliegen. Dit wordt als een getal weergegeven op een klein LCD display.

Hans Delemarre, PH7JDE

Okee ik begrijp het punt.
Dan ga ik voor de verbruiksmeter maar heeft iemand hiervan schema's ?

grtz,
Robert

Klinkt inderdaad goed Delcam,ik ga eens kijken of ik dat kan vinden bij conrad.

Klinkt inderdaad goed Delcam,ik ga eens kijken of ik dat kan vinden bij conrad.

Tja, ik weet niet hoe groot het model is en of je nog zo'n 60 gram extra kan meenemen maar een perfecte meter is de AstroFlight (super) wattmeter.

Die meet je stroom, spanning, het afgegeven vermogen en... het verbruik in mA.
Voor alleen de ontvanger is het een beetje overkill, maar je sluit deze meter aan tussen de accu en de verbruiker, je ontvanger dus..

De minimeter meet tot 10A, de super (die ik zelf gebruik) tot 100A.
Je kan deze dus ook gebruiken voor het vermogen te meten van auto's, boten en natuurlijk vliegtuigen.

Zoals ik al zei, wellicht een beetje overkill maar het overwegen waard.

Te koop overal, maar bij aircraft world in Japan binnen 4 dagen in huis..
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=884

AF-METERxx-L01.jpg

Mvg Menno

volgens mij heb ik de originele beschrijving van Conrad nog in mijn bezit. In ieder geval heb ik de beschrijving van de miniuitvoering die destijds in Modell heeft gestaan en zoals ik hem gebouwd heb (SMD onderdelen en een display uit een pulsteller die stappen telt als je loopt)
Als er belangstelling voor is kan ik een keer een scan maken als die op het forum is te plaatsen (en dan ook nog leesbaar blijft, natuurlijk) Anders kan ik een fotokopie opsturen.

MVrGr Hans Delemarre, PH7JDE

Voltspy MC-2, tegenwoordig als MC-4 geloof ik.
Oftewel de schulze blinky.

Ideaal ding. Geeft naast de momentele spanning, ook de laagst gemeten spanning aan. Dus spannigsdipjes etc worden feiloos onthouden. Een lege accu begint met dips te vertonen voor deze compleet instort. Zit ook een pieper in die blijft piepen als de spanning onder bepaalde waarde is gedipt.

Daarnaast telt dit wonderapparaatje het aantal storingen tijdens een vlucht en kan deze weergeven. Handig om problemen vroeg te herkennen, voor er schade ontstaat.

Groeten,
Gerben

Back