Ontvangst problemen, zodra ingebouwd

• Topicstarter Topicstarter mart
  • Startdatum Startdatum
M

mart

Guest
Hallo,

ik heb een robbe promax 40 mhz zender 8 kanaals met uitbreidings mogelijkheid.

Het probleem wat ik heb is als volgend:
Als ik met de zender dicht bij de ontvanger ben dan werkt alles prima , loop ik weg dan met een meter of 15 dan begint het roer te bibberen en de motoren te draaien terwijl je nergens aan komt.
Als ik de motoren er achterweg doe dan maakt het niks uit want dan bibbert de servo voor het roer.

Nu heb ik een proef opstelling gemaakt gewoon op tafel dus ontvanger / servo los gelegt en uit de boot gehaald , het gekke is dat dan alles perfekt werkt tot wel achter in de straat da's +/_ 400 meter.

De vaartregelaar die gebruikt word is nieuw en werkt perfekt , deze is in een andere boot uit getest dus daar komt de storing ook niet weg.

Wie kan mij verder helpen met dit probleem , ik kom er niet meer uit waar die storing weg komt.
Er is verder geen andere elektronica aangesloten in de boot dus daar kan ook geen storing weg komen .

gr. mart

nog even ik

zender is ook al voorzien van nieuwe kristallen .

gr.mart

Hallo Mart, waarschijnlijk ligt je probleem bij je ontvanger(antenne?) zodra je deze ingebouwd hebt. Kijk eens of je ontvanger of antenne niet te dicht bij motor/regelaar/servo o.i.d. ligt.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=25

Van wat voor materiaal is je boot? En komt de antenne er ook uit? Als je boot van metaal of koolstof is komen je radiosignalen er namelijk niet door ;) (kooi van Faraday)

Ik heb overigens de topictitel "probleem met de zender" aangepast, omdat je probleem waarschijnlijk niet met je zender te maken heeft en de inhoud van dit topic niet goed weergeeft.

Joost

Antenne in gemetalliseerd buisje of koolstof?
Antennen niet helemaal uitgestrekt?
Antenne niet goed met ontvanger verbonden?
Zend-antenne niet goed met electronica verbonden?

hoi,

nou de ontvanger ligt voor in de neus van de boot,via een klein gaatje komt de antennedraad naar buiten .
van daar uit loopt de draad als een soort tooidraad naar de houtenmast.
De antennedraad zit goed aangesloten in de ontvanger dat is nagekeken.
Ook ligt de ontvanger niet in de buurt van de vaartregelaar die ligt namelijk in het midden van de boot.
Op de motoren zitten ontstoringssetjes dus daar is ook aan gedacht.
De zender antenne zit ook goed aangesloten in de zender zelf geen losse contakten.
Nou ik hoop dat ik iedereen weer genoeg info heb kunnen geven.

ps. de boot is van pvc met een houten opbouw.

gr.mart

hallo

het probleem is gevonden!
het ligt aan de zendmudule die je bij deze zender achter in de zender moet drukken waar het kristal in zit.

niet dat nu mijn probleem nu opgelost is maar weet nu waar het aan ligt.
iedereen bedankt voor de genomen moeite.

gr. mart

Blijft het bereik ook zo slecht als de motoren volledig losgekoppeld zijn? (dus regelaar wel aangesloten op de accu, maar motordraden volledig losgenomen).
Als dit zo is, moet er een stoorbron in de buurt van de ontvangerantenne of de ontvanger aanwezig zijn. Zoiets als (bijvoorbeeld) verlichting in de mast kan het beeld goed verstoren.

mart zei:
het ligt aan de zendmudule die je bij deze zender achter in de zender moet drukken waar het kristal in zit.
hmm... en die deed het wel goed zodra de RC uit het model was? :roll: En toen je het er weer in deed niet meer? ... 'toevallig' :wink:

(je titel-probleemstelling bleek waarschijnlijk wel goed.. sorry ;);))

hoi .

een storings bron als verlichting in de mast is in dit geval niet aan de orde omdat er nog geen verlichting op zit.

de module is door gemeten bij iemand van een vliegclub hier in de buurt en met een andere module erin die hij nog had liggen was het probleem weg,de zendmodule was om de ene of andere reden niet meer serk in het wegzenden van de signalen maar werkte nog wel op een afstand van ongeveer 5 á 10 meter en een meter verder was het gebeurt.

gr .mart

Back