ontvetter+compressor als reiniging

• Topicstarter Topicstarter de_jakke
  • Startdatum Startdatum
D

de_jakke

Guest
Ik heb me net een busje graupner ontvetter aangekocht, om mn wagen een beetje proper te houden.
Ik hoor hier dikwijls dat jullie de auto's uitspuiten met een compressor,
welk type gebruiken jullie, en zijn van die keyboard-spuitbusjes ook aan te raden?

Thx

Een compressor is goed voor het oppervlakkige vuil, maar je zal ervan versteld staan hoeveel vuil er bijvoorbeeld tussen de radioplaat en chassisplaat blijft zitten. De wagen openhalen is de boodschap, tenzij je een puur reacreatieve rijder bent.

Compresssor voor het grote gedeelte, en eens in de zoveeltijd het spul even tot zover demonteren...
(pas op voor je lagers!)
Ontvetter ben ik geen voorstander van, tast mogelijk je plastic aan.

kweet niet hoe het met die keyboard bussen zit, heb dr zelf hier ook een liggen maar daar zit ook een soort schoonmaakmiddel in gemengt, weet niet of het kwaad kan maar ik gebruik hem niet, en die dingen zijn ook best prijsig :P

afspuiten met een compressor van de gamma (of iets anders van rond de 100 euro). remmenreiniger erop voor aanslag en troep, afborstelen en dan met wd40 inspuiten, alles weer als nieuw.

Psygho (Emil) zei:

Zoals Matthijs het al zei, een beetje WD40 er overheen spuiten en dan een beetje poetsen of afblazen doet het plastic weer mooi glimmen

ok thx voor jullie respons.
de ontvetter is absoluut onschadelijk voor welk materiaal dan ook, als ik de handleiding mag lezen, en het is van graupner, denk niet dat het rommel is.
zal eens gaan zien voor een mini compressortje, en een bus wd40.
ik ben inderdaad een puur recreatieve rijder maar dat wil voor mij niet zeggen dat ik met een wagen vol vettige troep wil rijden, ben nogal fier en zuinig op mijn aangekochte materialen/speelgoedjes :wink:

Hmm, toch ben ik altijd bang dat het de eigenschappen aantast... Dus minder flexibel wordt, het uiterlijk is idd op te vangen met wat siliconen spray,en of wd40.

Het spul haalt zowel verflagen van plastic af,etc,etc en bepaalde plastics werden er bij mijn broos van...
(dunne witte plastic plaatjes)
Dit weerhoud me eingelijk van remmeiniger te gebruiken voor mijn rc.

Je moet zowiezo opletten met een ontvetter in de buurt van je lagers. Het is mogelijk dat je het vet erzo tussenuit haalt en de lagers dus kapot kunnen gaan.
In het begin heb ik vaak busjes lucht gekocht bij de fotowinkel, maar dat is erg prijzig(8 euro)t er ook niet echt lang mee. Ik heb een 5 liter compressortje gekocht voor zo'n 50 euro wat perfect werkt. Ik wel altijd een busje perslucht bij me als ik ga rijden. Voordat ik bijvoorbeeld mijn gloeiplug eruit draai spuit ik eerst de koelkop even schoon zodat er niets in de motor kan vallen.
Om schoon te maken gebruik ook babydoekjes (tip van bart banaan). Dit werkt erg goed en je auto ruikt nog lekker ook :)

heheh babydoekjes, moet ik eens proberen.
Kan ik iedereen op de parking verbazen met mijn welruikende subaru 8) :lol:

jah ik heb die van het kruidvat
ha ha dat werkt wel hoor

Psygho (Emil) zei:

met de lagers moet je zeker mee uitkijken, Maar niet onbelangrijk ook je zelf :!: :!: Als je namelijk vaak ontvetter gebruikt kan dit schadelijk zijn voor je zelf. Het trekt door de huid en komt in het bloed terecht. zeker als je de de onvetter nog een beedje helpt door er op te blazen met het blaaspistool om je handen schoon te krijgen. Op mijn werk is er zo tenminsten een keer een persoon er ziek van geworden. misschien hangt het er ook van af welk soort/merk ontvetter maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Je moet gewoon kneed gebruiken (een soort stopverf die niet hard wordt) blijft al het vuil aan vastplakken.Kan je bij de meeste modelbouw winkels gewoon kopen,kost niet veel en zeer effectief.

hansdo zei:
Je moet gewoon kneed gebruiken (een soort stopverf die niet hard wordt) blijft al het vuil aan vastplakken.Kan je bij de meeste modelbouw winkels gewoon kopen,kost niet veel en zeer effectief.

Werkt inderdaad goed maar als je offroad bruin van de blubber is moet je eerst met andere middelen aan de slag gaan. Ook als je een vies motortje hebt zoals veel RTR modellen wel kunnen hebben moet je wel eerst met ontvetters of alcoholdoekjes aan de slag gaan voordat je die cleaning-putty kan gebruiken.

Er zijn mensen die de auto geheel uit elkaar halen en alle kunstofdelen gewoon in de vaatwasser leggen.

nou, de vaatwasser gaat mij net iets te ver te meer omdat ik lang niet altijd de hele auto uit elkaar haalt.
Meestal de tank ,accu en motor eraf ,meestal demonteer ik ook de achtertrein,kan ik lekker overal bij ,met kwastje soep ,insoppen daarna met een dun straaltje heet water afspoelen. De motor eigelijk hetzelfde maar dan met een beetje JIF ,alleen oppassen dat er IN de motor geen water komt en de koppeling daarna apart schoonmaken.

Back