ontwerp cat v3 140cm zenoah

Cheeta

Forum veteraan
inmiddels is het ontwerpen van de 3de cat al weer van gang. het topic loopt al tijdje op xtremercboats maar ook hier hoop ik hulp te krijgen met het ontwerpen.

cat1_626.gif

dit is het ontwerp tot nu toe http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=9933

hier staan ook andere ontwerpen in.

het vragenlijstje dat nog open staat:
1. Op hoeveel % moet de zenoah komen vanaf middel punt cilinder gekeken
2. wat zijn de ca. maten van een tunnel op vergelijkbare cats? ik heb zelf 21x5cm op laagste punt. is dit voldoende of moet het hoger?

Cheeta, waarom teken je in autocad en niet in een 3D programma?
Als ik zo de tekening zie dan is de voorkant van de boot niet mooi vloeiend, lijkt meer een soort duwbak.
Ik zou eerst eens wat geschikte programma's zoeken om een boot te ontwerpen en dan pas zorgen gaan maken over de motor.

grts Rob

dat de voorkant niet vloeiend is dat klopt dat is met opzet, of bedoel je dat de lijnen wat blokkerig zijn? dit komt doordat autocad pas de lijnen calibreert zodra ik ze uitprint.

autocad werkt prima voor ontwerpen op technisch vlak, heb er al meerdere gemaakt, een 3d programma is leuk maar niet altijd even effectief. ik teken ook 3d in autocad maar vooral technisch 3d. en niet met allerlei fratsjes eraan.

en met duwbak ik vermoed dat je de rechte kanten bedoeld op de punten dit is met opzet zo gedaan omdat punten die heel punterig zijn erg snel splijten zijn mijn ervaringen.

dit is inmiddels mijn 3de definitieve design. hiervoor waren het kleinere modellen.

het enige probleem dat ik nog heb is op hoeveel % de moter +/- gemonteerd moet worden dit om een kap te kunnen ontwerpen

eej,

hoe staat het ermee, vlot het al wat?

Met duwbak word volgens mij je zijaanzicht bedoeld i.p.v je punten.

Splijten kun je tegen gaan trouwens voor een stukje massief hout erin te doen en dit op maat te schuren. Dan heb je voorin massieve stukjes en een groter lijm oppervlak waardoor de punten minder snel splijten.
Ook heb je nu een grotere romp, wat het maken van punten vergemakkelijkt.

Voor het aantal % voor de zenoah moet je ervan uitgaan dat de motor in ieder geval OVER het zwaartepunt terrecht komt i.v.m. uitlaat, radiobox, hardware etc. Je kan je kap op basis hiervan natuurlijk nog niet precies de uiteindelijke plaats geven, maar wel ongeveer.
Het aanpassen van een kap is het grootste probleem ook niet, meestal moet er alleen even geschoven worden.

succes verder 8)

RCD zei:
Cheeta, waarom teken je in autocad en niet in een 3D programma?
Als ik zo de tekening zie dan is de voorkant van de boot niet mooi vloeiend, lijkt meer een soort duwbak.
Ik zou eerst eens wat geschikte programma's zoeken om een boot te ontwerpen en dan pas zorgen gaan maken over de motor.

grts Rob

wat bedoel je met het lijkt meer een soort duwbak?

sorry voor mijn late reactie was op vakantie,

de voorkant heeft inderdaad vierkante vlakken dit heb ik met opzet gedaan.

deze punten raken ook nooit het water *hooguit bij een crash*

dit is inmiddels al mijn 5de ontwerp met autocad tot nu toe werkt alles prima, voor huid bekleding is 3d inderdaad beter maar ik neem het liever iets te ruim en schuur het dan bij dan het gelijk exact op maat te maken want hout is een materiaal dat werkt. wat op papier exact past hoeft in praktijk niet exact te passen.

ik zal binnekort fotos plaatsen van hoever de stand van zaken is.

ik heb tevens ook geprobeerd met rhino 3d de boot te tekenen mar dit wel echter niet echt lukken, ook iemand met meer ervaring kreeg het niet voor mekaar.

bij deze de foto van de spanten op de bouwplank

dsc00080smallsr0.jpg

spant 4 ontbreekt nog. 2 en 3 moet nog delen uitgezaagt worden om het geheel lichter te maken

in overleg met jaimy de neus wat ronder gemaakt om minder lift voor te krijgen en een diepere V er in gezet aan de achterkant om meer lift aan de achterkant te krijgen

cat6te0.gif

cat7qx8.gif

cat8sg7.gif

Back