Ontwerp duwboot

Thomas Pronk zei:
met 65 gram voor en achter.. is dat je enigste gewicht wat je er bij in wil doen? Om hem 10 cm diep te laten liggen, in combinatie met je motor installatie?

Als je de posts eventjes goed leest, wordt hij ongeveer 6 kilo. 10 cm is de totale lengte van het onderwaterschip. Dit moet natuurlijk niet allemaal onderwater. De 6 cm die moet onderwater komen :wink:

heren ,heren weet waar je aan begint. ik ben nu zelf bezig met de lehnkering 16. een duwboot in de schaal 1:50 de boot is 70 cm lang 26 cm breedt en steekt 5.5 cm diep. het gewicht is al haast onhandelbaar. hij is nog niet voltooit maar weegt nu toch al een dikke 12 kilo gram.
om de duwbakken op watelijn te krijgen is ook gewicht nodig. hier heb ik ballast tanks voor gemaakt. het totale gewicht van de boot en vier duwbakken is 66 kilo!! ik wil hier alleen maar mee zeggen, ga goed voorbereid te werk en weet waar je over praat! dan kom je nooit voor verrassingen.

Norbert kok zei:
heren ,heren weet waar je aan begint. ik ben nu zelf bezig met de lehnkering 16. een duwboot in de schaal 1:50 de boot is 70 cm lang 26 cm breedt en steekt 5.5 cm diep. het gewicht is al haast onhandelbaar. hij is nog niet voltooit maar weegt nu toch al een dikke 12 kilo gram.
om de duwbakken op watelijn te krijgen is ook gewicht nodig. hier heb ik ballast tanks voor gemaakt. het totale gewicht van de boot en vier duwbakken is 66 kilo!! ik wil hier alleen maar mee zeggen, ga goed voorbereid te werk en weet waar je over praat! dan kom je nooit voor verrassingen.

Kijk, das wat anders dan die dromerige 6 kilo + 2x 65 gram...!

ja dan word het anders... jezus he, ik kom niet echt uit die tekening van hem.. Vond het ook al ZO wazig staan.. maar oke.

Ziet er goed uit maurits, ben benieuwt wat het gaat worden. (Zo door deze post meteen geabboneert) :wink: . Zelf zie ik een duwboot ook nog wel zitten. Komt zeker op mijn lijstje.

:offtopic:

Enne Thomas, als je het allemaal zo wazig vind hoef je nog niet zo moeilijk te gaan doen. Verder tekening bekijken is voor jou dus niet echt aangelegt zo te zien, qua hoogte, graden en drijfvermogen zit je steeds wel erg ver naast. Misschien eerst goed lezen voor je wat post?

Maar nu heel graag weer verder over de Duwboot
:ontopic:

vriendelijke groet Jon

Jon van Dijk zei:
Ziet er goed uit maurits, ben benieuwt wat het gaat worden. (Zo door deze post meteen geabboneert) :wink: . Zelf zie ik een duwboot ook nog wel zitten. Komt zeker op mijn lijstje.

:offtopic:

Enne Thomas, als je het allemaal zo wazig vind hoef je nog niet zo moeilijk te gaan doen. Verder tekening bekijken is voor jou dus niet echt aangelegt zo te zien, qua hoogte, graden en drijfvermogen zit je steeds wel erg ver naast. Misschien eerst goed lezen voor je wat post?

Maar nu heel graag weer verder over de Duwboot
:ontopic:

vriendelijke groet Jon

op dit moment zat ik er inderdaad even naast, ivm graden of gram.. het kan dus allebei, maar goed, maakt ook verder niet uit. Verder weet ik wel dat er om op waterlijn te komen, enige kilotjes aan dit schip toegevoegd moeten worden... Dat probeer ik duidelijk te maken, aangezien dit forum bedoelt is om duidelijkheid in de zaak te krijgen. Het probleem is dat er van theorie uit wordt gegaan, terwijl dit in de praktijk behoorlijk anders uitpakt.

maar goed, daar leer je van. ik zou zeggen, bouw de boot met jou afmetingen, of pas het iets aan zodat je niet telkens bij het varen een aantal kilo lood of zoiets dergelijks mee moet slepen. + dat de waterverplaatsing van jou ontwerp groter is, dus meer weerstand, dus je hebt krachtige motor(en) nodig om uberhaupt een bak te duwen die ook een vrij grote waterverplaatsing heeft, afhankelijk van de diepgang van de bak.

Nouja, veel plezier met het bouwen!

Nog even over de waterverplaatsing.
Ik heb de topic niet goed doorgelezen, maar ik ga er even van uit dat het schip 30 cm breed wordt.
Diepgang is ca 10 cm, lengte (onder water) is ca. 60 cm.

Nu weten we allemaal dat 1 kubieke decimeter water (bij benadering :wink: ) 1 kilogram weegt.
Wanneer we dus het onderwaterschip in dm's uitrekenen komen we automatisch op de watervarplaatsing, dus:
1 x 6 x 3 = 18 kilogram.
Zoals hiervoor al aangehaald is: let op! ze wordt zwaarder dan je denkt.

Succes,

Wim

Hij zal inderdaad heel wat water verplaatsen, maar hij wordt geen 30 cm breed maar 25 cm, en hij komt geen 10 cm diep te liggen maar 6 cm. Maar toch bedankt, ik wist nog niet dat je het zo kon berekenen :oops:
Ik kom op een waterverplaatsing van 9 kilo :wink:

Maurits :)

In dit geval kun je het zo berekenen omdat het hier gaat over een
[oneerbiedige modus on]
schoenendoos
[/oneerbiedige modus off]
Wanneer het gaat om een "gewone" romp moet je nog even een "factor" meenemen voor de volheid.
Daarover is hier op het forum al meerdere keren gesproken. Even zoeken leert je hier meer over.

Wim

Back