ontwerpfase, deel 1

  • Topicstarter Topicstarter 1107972
  • Startdatum Startdatum
met sideskirts zal die geen bocht meer omwillen denk je snijdt continue in het water... dus het remt ook nog een hoop af

en wil je een snelle boot of een wildwater boot? want 27 graden is best pittig,, ik zou meer gaan voor een kleinere hoek dan de wiesel want de wiesel is al een redelijke wildwater boot,,,
 


Oke cheetah, ik denk dat je wel gelijk heb over de skirts, daarom heb ik ze maar verwijderd. Heb gelijk ff de hoek van de romp aangepast naar 20 graden (3 graden minder dan de wiesel).

Wat voor type boot ik wil, hij moet snel kunnen worden gemaakt. Hierbij bedoel ik dat later er mogelijkheden zijn om de boot sneller te maken zonder grote veranderingen aan de romp te hoeven doen.

Ik geloof dat het al een eigenschap is van een V-romp maar de bedoeling is dat hij ook bij dagen met wat meer wind op het water kan varen en je niet alleen super glad water moet hebben.

Daarnaast redelijk stabiel in het water dus niet snel omslaan bij bochten ofzo. Zit nog te denken aan een soort kantelkamer, maar weet niet echt hoe dit in werking gaat precies. (Behalve dat er als de boot omgeslagen is er een luchtbel onder het wateroppervlak zit ingesloten, alleen hoe uit te voeren in de praktijk).

En nog 1 vraag eigenlijk, ik heb de laatste 2 modellen getekend door gebruik te maken van platte vlakke (lees geen rondingen). Maakt het in de praktijk veel uit als in plaats van gebogen triplexplaten je gehoekte triplex platen gebruik.
 
Het grote voordeel van een "deep-v" romp is inderdaad dat dit type hoge snelheden aankan op ruiger water terwijl een cat sneller is maar totaal onberekenbaar bij hogere golven of sterke windstoten. Bij het bochtenwerk is het namelijk zo dat een Dv romp gaat "liggen" in de bocht, wat omkieperen voor 90% onmogelijk maakt. Bij het Off-shore racen (schaal 1/1) hebben de grotere teams dan meestal ook 2 soorten rompen bij: catamaran voor vlak water en een Deep-v voor ruiger water en/of weer.
 
of je hoekige of ronde vormen gebruikt zal alleen belangrijk zijn aan de onderkant van de romp. Een romp die 'vloeiender' verloopt zal beter door en over het water gaan.
Triplex kan je overigens goed buigen hoor, zolang je maar gebruik maakt van de nerfrichting van het hout. (Ik bouwde in het begin zelfs van 3mm triplexde gehele romp)
En het brengt verder niet veel werk met zich mee omdat de onderkant, mits er steps in zitten, in principe uit 1 plaat gemaakt kan worden.

grtz

p.s. je onderkant ziet er goed uit nu 8)
 
@ Juriaan,

Ik had al zon vermoeden. De enige reden waarom ik vlakke stukken wilde gebruiken is omdat je in autocad hiermee makkelijker een bouwplan kan maken. Hoe ik van een ronde vorm moet uitvouwen tot een goede bouwplaat voor de romp weet ik nog niet. Ik denk dat ik gewoon maar met karton aan de gang gaat totdat ik een goede passend vorm heb.

Ben nu bezig met het frame aan het ontwerpen hiervoor. Als ik iets heb wat toonbaar is zal ik het jullie laten zien. Zodat jullie er weer een mening over kunnen geven.
 
kijk eens naar de Wally 118 voor inspiratie lijkt er wel een beetje op namelijk

niet te veel afkijken van de wiesel omdat dit een eco is en je wilt aan je ontwerp te zien een mono :wink:



Groeten Gerjan
 
Ik zal zeker eens een kijkje nemen naar de boot je jij net noemde.

Voor de spanten ga ik meer uit van de crackerbox, dat ontwerp past tot nu toe nog het meest bij dit ontwerp (van de ontwerpen die ken/kan). Waar ik 4mm triplex wil toepassen voor de spanten, 6x6mm vurenhout voor enkele ribben. De beplating van de romp zou dan 2mm triplex moeten kunnen worden.

ff ter info, het gaat nog steeds om een boot van 830x270mm

Nog ff twee vraagjes,

1. Ik las pas ergens is iets over een turnfin bij de crackerbox, dit om driften te voorkomen. In datzelfde topic stond toen ook dat bij een v-romp de turnfin niet in het midden van de romp zit maar aan het einde. Als ik dat dus goed begrijp heeft dit model aan het einde dus ook een turnfin nodig, kan iemand dit bevestigen of juist ontkrachten.

2. Ik ben van plan een brandstof motor toe te passen, watergekoeld. De meeste zelfbouw boten zijn meestal open of ik zie niet echt duidelijk een luchtinlaat. Ik vraag me dus af er niet voor de motor ook luchtinlaat nodig is voor de verbranding. Mijn gevoel zegt ja. Anders maak ik namelijk de boot liever waterdicht.

edit: ik heb ff gegoogled op wally 118 en daar komen heel wat mooie plaatjes uit. Een schip wiens naam ik niet zou mogen vergeten. Echt een mooi ontwerp, vooral dit stealth look spreekt me wel aan. Vraag me alleen af wat je bedoeld met inspirratie vandaan halen. Of ik moet het verkeerde schip hebben.
 
heb je de enige echte wally 118 te pakken 8) :wink:

succes
Groeten Gerjan
 
1. Ik las pas ergens is iets over een turnfin bij de crackerbox, dit om driften te voorkomen. In datzelfde topic stond toen ook dat bij een v-romp de turnfin niet in het midden van de romp zit maar aan het einde. Als ik dat dus goed begrijp heeft dit model aan het einde dus ook een turnfin nodig, kan iemand dit bevestigen of juist ontkrachten.

Op mijn mono, een Dumas deep-vee 20, heb ik ook een turnfin geplaatst, niet om het driften tegen te gaan, een mono heeft daar meestal weinig last van, maar om te voorkomen dat mijn boot, bij het nemen van bochten bij hogere snelheden, horizontaal rond zijn as gaat draaien. Nogal wat mono's lijken daar last van te hebben.

2. Ik ben van plan een brandstof motor toe te passen, watergekoeld. De meeste zelfbouw boten zijn meestal open of ik zie niet echt duidelijk een luchtinlaat. Ik vraag me dus af er niet voor de motor ook luchtinlaat nodig is voor de verbranding. Mijn gevoel zegt ja. Anders maak ik namelijk de boot liever waterdicht.

Als je gaat voor een verbradingsmotor zijn lucht in- en uitlaat gaten nodig:
1/ motortje heeft het liefst frisse en verse lucht.
2/ de warmte dat zo'n motortje produceert kan best hoog oplopen en die hitte ben je het best zo vlug mogelijk kwijt, dit voor de levensduur van het motortje en de rest van de hardware.

Voorzie ook in je model een aantal waterdichte luchtkamers, deze zijn zeer handig indien je boot op z'n kop gaat. Zorg er zeker voor dat je ontvanger, cervo's en ander elektronica in een apart, voor 99,99% waterdicht, compartiment staan. Dit niet alleen om waterschade te voorkomen maar ook om je aparatuur te beschermen tegen de benzine of methanol-nitro-mengsel.

:D :) :D
 
Dapper plan, zelf ontwerpen. Velen zijn jou voor gegaan en hebben zeer wisselende resultaten geboekt. Probeer eerst maar eens een bestaand rompje goed op te bouwen (bijv. crackerbox of wildthing) en breng dan je eigen ideen/oplossingen aan. Je zult zien dat er binnen de bekende parameters maar zeer weinig ruimte over blijft om te experimenteren (thinking outside of the box). Als je al een ontwerpje wilt verbouwen, neem dan de Wildthing van John Finch, zo'n beetje de mono-goeroe. Hij heeft ook boeken geschreven. http://www.amazon.com/gp/reader/0911295216/ref=sib_dp_pt/104-6525721-6186341#reader-link
Zeer interessante stof om je eens in te verdiepen.

Ps, een cat heeft meer en betere offshore eigenschappen dan een mono en is bovendien sneller. Als een cat het bij wilder water af laat weten is de trim verkeerd.

Succes!
Marc
 
Zonder inhoudelijk op de discussie in te gaan, wil ik in ieder geval een site doorgeven waar je wat inspiratie op kan doen op het 1:1 vlak:

www.boat-design.net
In de fotogallery is veel leuks te vinden. (en ook veel zooi, maar dat heb je overal...)

------------------
met de nederige excuses, de juiste URL is www.boatdesign.net (dus zonder streepje). Die met streepje is trouwens ook wel aardig...
 
Misschien een beetje eigenwijs maar ik ben niet van plan om luchtkamers te gebruiken. Ik dacht meer aan het toepassen van een waterbestendigie isolatieschuim die dimensionaal stabiel is (EPS, XPS). Maar moet dat nog ff verder uitzoeken, welke ik het best kan gebruiken daarvoor. Dit is naar mijn mening makkelijker uit te voeren en het houd een optie open om na verloop van tijd ook de romp op die plekken te kunnen inspecteren op huidige staat.

En ja ik weet dat het een dapper plan is, maar het ontwerpen en iets maken is voor mij belangrijker dan het resultaat.

Je wordt pas een specialist als je op een bepaald vakgebied alle mogelijk fouten hebt begaan.
 
Luchtkamers was maar een voorbeeld, isolatieschuim (waterbestendig) of zelfs piepschuim is ook een uitstekende optie (wel wat lastiger qua onderhoud van je model: water, olie, vet en andere vuiligheid raakt overal onder en tussen.), zolang je kostbaar bezit maar blijft drijven bij onnatuurlijke situaties... !

:D
 
luchtkamers zijn altijd handig, ze hebben mij een duik in het water bespaard om de romp van de bodem te moeten plukken.

IMAG0299.jpg


Ook in onderhoud zijn ze makkelijker inderdaad en ze zijn in een zelfbouw boot zo in te bouwen zonder enige moeite. Aangezien ze voorin de romp zitten maakt het voor de inspectie ook niet veel uit, voorin is moeilijk te zien hoe het ervoor staat, maar als je voordat je je dek erop zet de romp goed in de epoxy (met een matje op de naden) zet, hoef je nooit meer op de plaatsen te komen bij een goed gebouwde romp.

ben benieuwd hoe je romp gaat worden!

je hebt ideeen en theorien genoeg in ieder geval om het er goed vanaf te brengen 8)

grtz
 
Als de luchtkamer luchtdicht is gemaakt is het inderdaad als het goed is een goede oplossing. Echter ik heb een bouwkundige achtergrond en doordaar heb ik ook wat andere dingen geleerd. Het is misschien niet helemaal vergelijkbaar maar waar ik op doel zijn aluminium kozijnen. In praktijk blijkt dat is waterdicht maken zeer lastig is en uitvoeringsgevoelig. Daardoor zodat ze ervoor dat als er water inkomt het ook eenvoudig afgevoerd kan worden. Kozijnen worden dus altijd zo uitgevoerd met een waterkerende laag, daarna een water afvoerende laag en dan een luchtdichting. En dan moet er nog wel ook een luchtstroom zijn achter de waterkerende laag om eventueel condens te kunnen afvoeren en om rottende lucht te voorkomen.

Ik ga nu zeker niet beweren dat het andere slecht is, maar wel uitvoeringsgevoelig. Het idee bij mij is om het bovendek ook demontabel te maken zodat je altijd de gehele romp visueel kan controleren, maar ook eventueel kan benutten. Voor de waterdichtheid wil ik dan een compriband toepassen.

Nog even terug op het onderhoud van een isolatie materiaal. Ik weet niet of jullie bekend zijn met het fenomeen tuindaken, daar ligt op de dakbedekking een laag isolatie materiaal met daarop een laag tuinaarde. En in de praktijk gaat dat al jaren goed. Daarnaast heb je in dezelfde uitvoering ook parkeerdaken.

Maar goed, dit zijn mijn ervaring, en ieder heeft zijn voorkeur. En beide werken ze volgens mij goed.

edit: het vervuilen van isolatie had ik niet goed gelezen, ging namelijk om vervuilen rondom isolatie. mijn excuses. Eventueel zou ik natuurlijk ook een endoscoop kunnen gebruiken om onbereikbare plekken te controleren.
 
zoals je zegt werkt een luchtmaker goed als deze goed dicht is. Voor een deel kan je dit testen zodra je alles behalve het dek klaar hebt (kijken of het onderste deel van de kamer dicht is, natuurlijk is dit moeilijker te doen zodra het dek erop zit, omdat je dan boven niet overal even goed meer bij kan.

Echter je zeg dat je demontabel dek wilt maken, naar mijn mening creeer je zo meer lekkage mogelijkheden. Natuurlijk is dit bouwkundig gezien haalbaar, maar de romp zal door de sluiting onnodig gewicht mee gaan dragen en de constructie moeilijker worden EN schiet je er veel mee op?

persoonlijk zou ik het demontabele dek zeker achterwegen laten, dit omdat je het eigenlijk niet nodig hebt als je je romp goed opbouwd en tegen het water beschermd.

grtz
 
1107972 zei:
Het idee bij mij is om het bovendek ook demontabel te maken zodat je altijd de gehele romp visueel kan controleren, maar ook eventueel kan benutten. Voor de waterdichtheid wil ik dan een compriband toepassen.

Niet dat ik extreem veel ervaring heb, maar volgensmij denk je te moeilijk.
Het ontwerp wat je hebt ziet er meer uit als een speedboot dan een ranaround. Een van de dingen met speedboten is toch zo licht mogelijk houden met zoveel mogelijk power.

Als je het dek voledig demontabel wil maken komt er weer extra gewicht bij.
Als je de binnenkant van je boot en je lucht dichte kamers goed afwerkt met bijvoorbeeld botenlak (behandelen is zowiezo een must) kan er weinig misgaan met je houtwerk. je hoeft je luchtdichte kamer ook niet continu te controleren als die lek zijn merk je dat van zelf. Er komt water uit je boot gelopen. een andere optie is natuurlijk om niet met een lucht kamer te werken maar er Pool noodels in te doen. Heb je wel het drijf vermogen en kan je makkelijker naar binnen kijken. hoef je alleen je kap om in je romp te komen afteplakken.

Just my 2 cents.


hey Jur je bent me net voor
Grtz
 
Ik zal het idee uitleggen wat ik tot nu toe in gedachten heb, misschien dat jullie het dan begrijpen. In de bouw word er een bepaald materiaal gebruikt, compriband, dat word gebruikt om bijvoorbeeld houten kozijnen luchtdicht op de muur te laten afsluiten. Ik ga echter deze band over de bovenste rij vuren balkjes van 6x6mm. De romp zal aan de zijkanten iets hoger liggen dan de balkjes, ongeveer 2mm. Daarna ga ik er het dek mechanisch op bevestigen met rvs schroeven die het compriband aandrukt en het zo waterdicht maakt.

Ik ben ook niet bezig om er een pure race boot voor een competitie mee te maken. Als ik dat wil dan zou dit toch eerst een proef model moeten zijn.

Zit alleen te denken of er een simpele optie is om in plaats van schroeven bouten te gebruiken. Maar denk dat ik daar wel uit zou kunnen komen. Eventueel zou ik deze techniek ook kunnen toepassen om de standaard kap ermee af te halen.

Maar ff een ander vraagje. In het ontwerp vraag ik me af of ik voldoende ruimte heb overgehouden voor de hardware. Heb drie vakken van ongeveer 140mm in het vierkant en deze staan op in verbinding met elkaar. De achterste is ongeveer 40mm hoog. De middelste 110mm hoog en de voorste bijna 80mm hoog. Voor mijn gevoel moet dit redelijk voldoende zijn. In het achterste vak zou dan de servo's en ontvanger kunnen komen in een waterdichte bok. Daarvoor is er ruimte voor een motor. En daarvoor zou de brandstof tank kunnen komen.

mvg Eric
 
ik begrijp ook zeker wel waar je heen wil, maar bij een boot bouwen denkt men anders dan in de bouw zou ik maar zeggen. Ookal gaat het niet om een competitie boot, elke gram die bespaard kan worden, moet worden bespaard om er een leuk varend model van te maken.. Als je je dek met allemaal rvs bouten gaat vastmaken, word het gewicht snel hoger.
En de constructie word onnodig 'moeilijk', zeker voor een eerste boot.

En je gewone kap zal ik zeker niet zo vastzetten, niet omdat het niet kan, maar omdat het gewoonweg niet handig is. Een kap moet snel te verwijderen zijn, als je allemaal boutjes moet gaan losdraaien..
Ik zou zou een systeem gebruiken met pinnen voor aan de kap, en achter een draaisluiting ofzoiets. (of gewoon met plakband, zoals iedereen doet met kleinere modellen)

de ruimte heb je wel genoeg denk ik zo als ik het lees. zelf maak ik altijd zoveel mogelijk ruimte in mijn modellen.
2.jpg

Deze cat is 70cm en daar krijg ik ook alles makkelijk in, die van jou is groter, dus moet helemaal lukken 8)

grtz jurriaan
 
Back
Top