Onverklaarbare crash?

Ik had eind van de middag het idee om nog even te vliegen, om toch wat meer sticktime te maken nu ik er tijd voor heb. In eerste instantie geen problemen, totdat de staart ineens bijna een kwartslag draaide en vervolgens de heli weg kantelde. Gelukkig kon ik hem daarna weer recht krijgen (toch een voordeel om wat hoger te vliegen op een groot veld
eusa_think.gif
). Ik vertrouwde het toch niet, dus dacht zet hem meteen aan de grond om te kijken of er iets niet klopt. Tijdens het dalen gebeurde hetzelfde echter nog een keer....

Met als gevolg:
- verbogen flybar
- kapotte bladen
- gescheurde stabilizer

Verder lijkt alles op dit moment nog in orde, maar ik ga de heli toch weer uit elkaar halen om het na te lopen!

Wat ik echter niet begrijp is hoe dit kan... Heb toen ik thuis was de servo's getest en die reageren allemaal zonder problemen op stickinput. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Heb ook youtube ff afgezocht, omdat ik dacht dat ik vast niet de enige kon zijn.

Het heeft een beetje geleken op de heli in het volgende filmpje:
[URL="
- jwb trex 450 glitch[/URL]

Met als verschil dat de heli in het filmpje eerst nog hoogte wint en daardoor in een grotere boog kantelt.

Laatst bewerkt door een moderator:
staartriemspanning was niet optimaal (wat aan de losse kant), maar denk dat dit door de crash komt, want voor de vlucht waren hier geen problemen mee.

Ook zou de spanning toch geen gevolgen hebben met het kantelen, of zit ik er dan naast?

Een losse riem kan idd alleen maar voor rare uitslagen op de staart zorgen.
Toch best regelmatig controleren, kan lastige problemen voorkomen.

Ben er vrij zeker van dat dit de oorzaak was van je rare kwartslagen.

Ik heb dit ook al een keer gehad met mijn HK. Het probleem bij mij was dat de tandwiel van de tail drive Gear niet goed vast zat op het asje. Dit kan je testen door je staart rotor vast te houden en dan je rotor bladen te draaien. Als het niet goed is draait je rotor en blijft je staart rotor stilstaan.

Raymond

Dank voor de reacties.

@rd894, Dit probleem had ik eerder gehoord inderdaad. Tot nog toe heb ik hier echter geen last van en zit de tail drive gear nog muurvast :)

ik heb net zoiets gehad maar dan net geen crash...

in had er een riem opzitten die een keer verdraaid heeft gezeten in de buis. dit heb ik toen gelijk veranderd maar mocht niet meer baten. de riem had hierdoor toch vervorming opgelopen waarschijnlijk waardoor ik ook van die rare wegtrekkers kreeg. Riem vervangen en daarna geen last meer gehad.

Nog op 35Mhz...

PPM of PCM?
Oftewel:
Welke zender en welke ontvanger?
Electro en 35Mhz is niet de "match made in heaven".

Je moet er voor zorgen dat statische electriciteit geen kans krijgt.
- Geen schurende delen
- Geen losse belt
- Tailboom aarden aan de het chassis
- Ontvanger zo ver mogelijk van storingsbronnen.
- Ferriet kernen om mogelijke storingsbronnen plaatsen.
- FAILSSAFE instellen

Want je had twee storingen ineens. Tail EN roll.
Dus het kan niet de tail alleen zijn geweest met een los schoefje of zo.

Dus wat zou ik doen?
2.4 Ghz nemen (maar is misschien een te dure oplossing)
Statische electriciteit elimineren met boven genoemde punten.

Als je Failsave programmeert zodat de motor uit valt tijdens een glitch dan weet je ook direct dat het een glitch was.

@ wrobijns, Het gaat om de standaard Wfly FT06-C zender met bijbehorende ontvanger. Wat betreft 2,4 Ghz; daar wil ik inderdaad nog eens naar overstappen, alleen dat is momenteel een kwestie van geld ;)

Over het programmeren van een Failsave bij een glitch, kan je uitleggen hoe dit moet en of dit mogelijk is met de std zender?

OK, dat is dus een PPM zender en ontvanger.
PCM heeft een error controle die glitches er uit filtert, PPM niet.
De ontvanger zal waarschijnlijk ook geen failsafe hebben.

Het enige wat je dan kunt doen is de mogelijke stoorbronnen elimineren volgens de eerder genoemde punten.

Denk daarbij ook even aan je antenne draad. Controleer deze op breuken. Niet om iets heen winden en zorg dat het niet parallel aan zichzelf loopt en zichzelf niet kruist.

Back