Onze nieuwe watervogel: de IBIS, incl. bouwverslag drijvers

RCEFlyer

In Memoriam
Hoi,

nadat we er enkele keren mee in aanraking zijn gekomen, zijn we enthousiast geworden en moet het toch maar eens gaan gebeuren: Watervliegen :)

Watervliegen doe je waarschijnlijk maar een paar keer per jaar, dus clubmaatje Hennie en ik waren het er snel over eens. We gaan gewoon samen doen met een toestel.

Bij een onlangs op de kop getikte partij modelvliegspul zat een nog nooit gevlogen IBIS trainer met wat lichte schade, dus een toestel hebben we al.

IMG_3578_800x600.jpg

Hennie had enige tijd geleden al eens drijvers besteld dus die zijn inmiddels ook voorradig.

HY013-06301.jpg

Anders dan op de foto, zijn de drijvers die Hennie heeft volgens mij rood/wit. Maar met het kleurenschema van de IBIS combineert dat wel mooi :)

[EDIT]: inderdaad, de aanwezige drijvers zijn rood / wit.

drijvershc.jpg

Ik las ergens op het web dat de bijgeleverde alu steunen een beetje zwakjes zijn, iemand ervaring mee ? Of goede tips ;) [/EDIT]

De vleugel is er ook bij, de ailerons moeten er nog aan worden gemonteerd. Nu las ik hier en daar op internet al verhalen over flutter en neergestortte toestellen, dus de aileronhaken gaan eruit. Ik maak ter vervanging wel twee servo's in de vleugel met een stevige link en een paar control horns. De spanwijdte is ongeveer 168 cm ...

IMG_3580_800x600.jpg

Het stabilo is er afgebroken bij de vorige eigenaar, waarschijnlijk door transport of opslag. De roeren zitten er wel (bijna allemaal) bij. Alleen het richtingsroer ontbreekt, ik zal nog ff goed door alle dozen snuffelen en anders ... nou ja dat valt wel na te maken aan de hand van foto's o.i.d.

IMG_3579_800x600.jpg

Rest ons nog even wat werk en wat speurwerk naar een paar servo's en een motortje. Ik heb geloof ik nog wel hier of daar een .40 motortje en mocht dat te licht zijn dan had Hennie nog wel een 8,5 cc-tje liggen geloof ik.

Dat moet dus wel goed kunnen komen :)

Ik zeg, aan de slag ... de IBIS moet het water op !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Gezien het feit dat het een redelijk ongebouwd ding betreft; let even op dat Protech een tijdje lang de IBIS geleverd heeft met een veel te zwakke vleugelspie. Het is dus verstandig de vleugel in het midden van een glasmatje te voorzien.

Hee Berto & Hezik,

snel hoor ;) dank voor jullie reactie.
@Berto, volgende keer meedoen moet dus nu zeker lukken :)

@Henri, dank voor de tip. Zal ik doen, ik had al horrorverhalen over de aileronhaken gelezen. Dat matje wordt dus de tweede aanpassing !

[EDIT] is er iemand die zo'n toestel heeft en voor mij even een papieren malletje van het richtingsroer zou willen tekenen en inscannen ? Daar zouik zeer mee geholpen zijn :) [/EDIT]

Grtz,
Menno

Goed bezig Menno,:-D

Wat wordt het folie schema, (spektrum;))
Ik heb er nog wel een schema van liggen:p

Ik zou hem lekker strippen en op nieuw in de folie zetten.
Zal die lekker waterdicht van worden.
is wel zo handig:rolleyes:

Groet, Gerhard

Ja, jij bent een lekkere ;) Zadel je me ff met nog meer werk op :mrgreen:

Ik denk dat ik 'm eerst maar eens vliegklaar maak, de drijvers passen qua kleuren eigenlijk wel mooi bij de rest van de folie :)

Grtz,
Menno

Hoi,

hhmmm, die indruk had ik al ... en ik moet zeggen, ik heb geen ervaring met Protechmodellen maar de folie zit er best netjes en strak op :)

Voor dat glasmatje haal ik gewoom midden op de vleugel een reep van zo'n 8 cm eraf, waarna ik het glasmatje aanbreng. Dan weer stripje oracover erover en klaar :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
RCEFlyer schreef :

Ik las ergens op het web dat de bijgeleverde alu steunen een beetje zwakjes zijn, iemand ervaring mee ? Of goede tips

Op zich zijn ze inderdaad slapjes ( model wiegelt nogal ) maar ik heb er toch mee gevlogen, en als de landingen zacht zijn voldoet het wel.
De achterste poot heb ik zelf moeten maken ( originele was te kort voor mijn Carat )
De zelfbouwpoot is inderdaad ook iets dikker en breder dan de originele...
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

was jij het waar ik die info van had ? Zou zo maar kunnen natuurlijk :)

Heb jij gewoon een plaatje 3 mm alu genomen en zelf een onderstel gezaagd en gebogen ? Of heb je het anders gemaakt ?

Grtz,
Menno

In Belgie bestaat er een Doe-het-zelf keten met de naam Brico..
Daar heb ik het plat profieltje gekocht ( 1 meter lang ) en zelf gebogen.
Simpel hoor:smile:

Zo zitten de drijvers onder Onno`s delta ook vast, werkt voldoende en bij erg harde kalppen buigen ze wel door maar da`s een kwestie van terugbuigen ;-)

mischien mooier om de boel van pijpjes te maken die zullen ook niet zo gouw doorbuigen enige nadeel is mischien dat als je iets te hard neerkomt je het dempende efect gaat missen. en de klap op een andere manier opgevangen gaat worden

Hoi,

was jij het waar ik die info van had ? Zou zo maar kunnen natuurlijk :)

Heb jij gewoon een plaatje 3 mm alu genomen en zelf een onderstel gezaagd en gebogen ? Of heb je het anders gemaakt ?

Grtz,
Menno

Dag Menno,

ik heb het onderstel van alu gemaakt. Dat wat je in de bouwmarkt koopt. Ongeveer 3 mm dik en 25 mm breed.

Dit voldoet prima tot en met een harde landing. Dan zit je romp er ineens wat scheef op.:cry: Een beetje bij buigen en gaan met die banaan.
Om dit buigen tegen te gaan, zga ik spandraden er tussen maken in een driehoeks vorm. Dan zal die ook iets minder wiebelen. :p

Het is geen gehard alu. En dat merk je wel.

Hier nog even een foto van de constructie
calmato019.jpg

Succes met de bouw.:-D

Groet, Gerhard

Hoi,

@Gerhard, dank voor je technische tips. Kan ik wel wat mee :)

@Ton: goede tip :) Zou zo maar eens kunnen gebeuren ... in de verre toekomst.:oops: Ik maak eerst de IBIS maar even klaar en ga er driftig mee oefenen, het zou zonde zijn als de Moth gelijk z'n waterdoop krijgt ;)

Anyway, ik ben aan de verbouwing begonnen :)

Nadat ik wat horror verhalen had gelezen op internet over flutter op de rolroeren en neerstortende toestellen, had ik voor mezelf uitgemaakt dat de vleugel verbouwd diende te worden.

Ik wilde de centrale servo met aileronhaken vervangen. Er komen nu twee servo's, in de vleugel gemonteerd en de aileronhaken worden verwijderd.

Eerst even aftekenen waar de dremel er in moet ...

IMG_3594.jpg

Deel 1 van de operatie is geslaagd, een aileronhaak is verwijderd.
Nou nummer twee nog ...

IMG_3595.jpg

De sleuven zijn inmiddels opgevuld met 3 mm triplex en epoxy. Later nog wat balsafiller en folie erover en dan is de cosmetische ingreep compleet :)

IMG_3596.jpg

Ik had de vleugel even tegen het zonlicht gehouden en toen met frisse tegenzin het mes maar in de folie gezet.
Ik zal er toch bij moeten om snoeren naar het middendeel te kunnen trekken en een om servo bay te maken & plaatsen.

IMG_3597.jpg

Soms zit het mee en soms zit het tegen ... deze keer zat het mee :)

Ik had vanuit het midden (servogat) een gat geboord en uitgedremeld.
Toen bleek met een beetje rommelen dat er gewoon openingen in alle ribben zaten ! Ik blij, scheelde een hoop gerommel :)

IMG_3600.jpg

Op het spitse puntje van de prikker een stukje slang geschoven en doorgetroken, daarna de servo draad met een stukje tape eromheen vastgemaakt en voila :)

IMG_3602.jpg

Zo, beide servodraden liggen er in, de draden van de servo's worden er later aan gesoldeerd en met een krimpkousje afgewerkt.

IMG_3604.jpg

Dan zijn de ailerons aan de beurt, tjonge jonge ... wat een zooitje :( De vorige eigenaar had al wat moeite gedaan om op verschillende plaatsen scharniersleuven te maken. ;)
Niet helemaal naar m'n zin, dus die zal ik hier en daar even een beetje netter afwerken. Moet tenslotte ook tegen een beetje water kunnen ...

IMG_3607.jpg

Nou, werk genoeg dat is duidelijk.
Wordt vervolgd.

Grtz,
Menno

Hoi,

gister en vanmorgen wat aan de IBIS gedaan. Je ziet het nauwelijks, maar het was wel veel werk ...

Ik heb inmiddels de scharniersleuven van de ailerons gerepareerd en netjes van nieuwe stukjes folie voorzien. Tjonge wat een takkewerk ... het ergste is dat het veel tijd in beslag neemt, maar dat je er straks niets van ziet :(

De eerste aileron is weer gemonteerd aan de vleugel.

IMG_3644.jpg

De Kavan scharnieren erin gelijmd met "hinge glue". De beproefde cocktailprikker methode weer toegepast :) Gaatje boren tot door het blad van het kunststof scharnier, cocktailprikker erin en zekeren met CA. Straks een klein stukje folie en je ziet het nauwelijks.

IMG_3646.jpg

Nu ga ik verder met de luikjes voor de servo's. Ik wil in de vleugel een bevestiging maken waar ik straks de luikjes in kan schroeven, aan de binnenzijde van het luikje wordt de servo gemonteerd.

Nu heb ik nog een paar Graupner C-508 (standaard ?) servo's over, die zijn toch wel geschikt ? Ik heb alleen normale servo armpjes nodig, deze zijn te kort voor de vleugelmontage. Die heb ik dus niet ... iemand een paar Graupner servo armpjes over ?

IMG_3650.jpg

Grtz,
Menno

Hoi.

thx Berto, ik dacht het ook wel maar servo's kiezen heb ik nog nooit gedaan :( Ik heb er wel een stapel, maar die zaten meestal bij een kistje wat ik overnam ...

Ik moet trouwens wel even met de soldeerbout aan de gang want deze zijn voorzien van Multiplex stekkers. En Multilplex is voor mij nog steeds gelamineerd hout en dat wil ik graag zo houden :)

Grtz,
Menno

Nadat ik wat horror verhalen had gelezen op internet over flutter op de rolroeren en neerstortende toestellen, had ik voor mezelf uitgemaakt dat de vleugel verbouwd diende te worden.

Ik wilde de centrale servo met aileronhaken vervangen. Er komen nu twee servo's, in de vleugel gemonteerd en de aileronhaken worden verwijderd.

Zijn inderdaad horror verhalen , een een aansturing met 1 servo werd vroeger altijd gedaan .
En daar door storten heus niet meer modellen naar beneden.

Als watervliegkist hat ik het niet verandert , de eene servo zat in de romp .
Nu heb je er 2 onder de vleugel met een gat in de deksel waar altijd water door kan .

Dus nu niet de servo,s inbouwen maar uit de vleugel laten kijken , de servo zelf kan je met silicon inlijmen.

Mvg Johan

Back