Onze nieuwe watervogel: de IBIS, incl. bouwverslag drijvers

Eerstvolgende klusjes:
- stuurstangen aansluiten
- motor monteren (OS MAX .40FX of Irvine 8,5 cc 2-takt)
- gas-stuurstang monteren
- tank & slangen monteren
- accu-vak voorbereiden
- wielen & staartwieltje monteren
- invliegen (gewoon op het veld)
- drijvers bouwen (of bestellen)
- en natuurlijk watervliegen !!!

Ik ben ze zelf aan het bouwen.
Het bouwen stelt niet veel voor, de voorberijding kost nog de meeste tijd als je niet weet hoe groot ze moeten worden.
voor de prijs moet je niet zelf bouwen want ik denk dat je dan net zo duur uit bent.

Gr Pascal.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Edwin & Pascal,

Ik zou voor de 8,5 gaan wat extra power met watervliegen is wel lekker,heb je ze liggen of moet je er nog een kopen?
Wanneer je een nieuwe aan wil schaffen zou ik voor 7,5 of liever een 9 cc OS-max gaan.

nou, dat is nou juist het punt ... ik heb de genoemde twee motoren liggen ! Vandaar dat ik daaruit een keuze wilde maken :yes:

Er liggen nog veel meer motoren (Saito FA45, Saito FA80, ASP FS-120, MVVS 35cc Benz., 3 x Roto 35cc Benz., Supertigre S2000, etc.), maar die zijn allemaal niet geschikt :(

@Pascal: ik volg jou draadje al een tijdje, heeellee mooie kist ! Ik zag dat je nu ook aan de bouw van drijvers begonnen was. Dat is precies wat ik ook wil, de drijvers zelf bouwen.

Begin volgende week hoop ik te beginnen, ik zal hier ook weer wat foto's plaatsen. Welke tekening heb jij gebruikt ?

Grtz,
Menno

Hoi Menno.

Ik heb zelf een tekening gemaakt.
Stel niet zoveel voor, zo gebeurt als je weet wat de afmetingen moeten zijn.
Ik heb deze informatie hier van het forum gehaald maar toen ik mijn spanten uit gezaagd had leken zij mijn te klein, FOUT.
Achter af gezien waren deze perfect geweest, ik had niet mijn gevoel moeten volgen.
Eerst deze maar eens proberen en als ik dan nog zin heb bouw ik er nog een paar. :-D

Gr Pascal.

Hoi,

zelf getekend ? Netjes hoor :) Ik heb al even genoten van de foto's in het draadje van de Kelly, wordt erruugg mooi :thumbsup:

Ik gebruik een bestaande tekening van .40 floats.

Ik ben weer eventjes een uurtje aan het knutselen geweest, qua motor kies in 1e instantie toch de OS MAX 40FX. Nieuw uit de doos :) Tjonge wat is dat ding in de olie gezet ... hij kwam druipend uit de doos :evil: , die zal ik van de week eens even met een kwastje en wat wasbenzine onder handen nemen.

IMG_4399.jpg

De motor komt voorop te staan, gedeeltelijk ingebouwd, voor deze motor hoef ik maar wat kleine aanpassingen aan de motorsteun en -kap te maken. Ik had bij zo'n hobbymessenset eens een heel stel extra attributen gehad, soms vraag je je af wat je met bepaalde dingen moet. Nu kwam een heel klein schrobzaagje wat in een kleine messenhouder pastte wel erruugg goed van pas :)

Met de dremel en een slijpschijfje kan ik er niet bijkomen, dus het zal grotendeels met de hand moeten ... totaan het gefreesde streepje moet het eruit :(

IMG_4400.jpg

Kijk, dat begint er al op te lijken :thumb: Hij past bijna ... nog een klein beetje dremelen (het carter is iets te breed voor de motorsteun) en dan het hout weer even brandstofbestendig maken.

IMG_4401.jpg

De drijver-tekeningen heb ik met de laserprinter uitgedraaid, toch zit er altijd wel een afwijking van een paar tienden van een millimeter in. Uit dit pak A4 papier moet een stel drijvers ontstaan ...

IMG_4397.jpg

Ouderwets knip en plak werk, ik heb er eigenlijk een bloedhekel aan om al die a4tjes aan elkaar te plakken. Maar bij gebrek aan een grote printer ... heb je niet veel keus ;)

IMG_4402.jpg

Na een stief kwartiertje plakken, kon ik de schaar erbij pakken en aan het knipwerk beginnen. Hier zijn de eerste malletjes reeds ontstaan :)
En ja hoor, zowaar begin al de vormen van een drijvers te herkennen ...

IMG_4403.jpg

Tot zover de vorderingen van vandaag.

Grtz,
Menno

6,5cc is meer dan genoeg vermogen voor deze kist op drijvers :yes:

Onze Calmato & Calmato Sport vlogen ook met een 6,5cc vanaf het water en gaf geen centje pijn.

Leuke kist zo hoor :thumbsup:

Hee Berto,

kijk, dat is goed nieuws :)

Schijnt dat die FX serie van OS ook wel redelijk vermogen levert, dus ben wel benieuwd. Ik vlieg 'm eerst in vanaf het veld, dan krijg ik al wel een redelijke indruk ...

De Irvine 8,5 cc loopt ook niet weg, dus mocht het te krap worden ... dan moet ik weer ff klussen :roll:

Morgen nog even wat malletjes in elkaar plakken en dan hoop ik de eerste spantjes te snijden en zagen !

Grtz

Ha het begin is gemaakt wat de drijvers betrefd.
SUCCES met de bouw.
Natuurlijk ga ik dit volgen want ik zit in het zelfde schuitje, UUUU, schuitjes. :D

Gr Pascal

Hoi,

jaja, we zijn van kiet gegaan :)
Ik heb lekker zitten knutselen zondag- en vanmiddag.

Zondag heb ik de tekeningen aan elkaar geplakt en uitgeknipt / gesneden. Tjonge, wat een prutsklusje, ik ben er ruim een uur mee bezig geweest :evil: Dit is het eindresultaat ...

IMG_4405.jpg

Toch heb ik er aandacht aan besteed, want hoe beter de mallen zijn, hoe nauwkeuriger ik straks het hout kan snijden en zagen. En dat is natuurlijk een voordeel, want dan past alles straks beter in elkaar :)

Alle spanten heb ik uit 3 mm hard balsa gesneden, op spant D en spant G na. Die heb ik uit 3 mm triplex gezaagd, omdat daar de bevestigingen van de steunen van de drijvers op komen.

Hier zijn de eerste spantjes in de maak. Deze hard balsa spantjes waren vrij makkelijk te snijden, maar als je het netjes wil doen (en dat wil ik :) ) dan gaat er best vrij veel tijd inzitten.

IMG_4406.jpg

De spanten die ik uit 3 mm triplex heb gemaakt, werden gezaagd met de tafelzaag. Tjonge, wat is dat toch eigenlijk een heerlijk stuk gereedschap :) Gaat lekker vlot.

IMG_4407.jpg

Het achterste spant zou volgens de tekening uit 2,5 mm balsa met 1,5 mm ply gemaakt dienen te worden. Ik heb dit gemaakt van een laminaat van 2 mm balsa, 0,4 ply en 2 mm balsa.

IMG_4408.jpg

Dit laminaat heb ik gelijmd met PU-lijm (poly-urethaan ofwel bruis-lijm) van Bison. Kon ik mooi eens mee oefenen voordat ik dit op de bouw van de drijvers toepas.

De beide 2 mm balsa spantjes heb ik heel dun ingesmeerd met de PU lijm, daarna heb ik 0,4 mm lite ply met de plantensproeier aan twee zijden beneveld. Dan de twee balsa spantjes er aan beide zijden tegen en de boel in de lijmklemmen gezet.

IMG_4410.jpg

Zo de spantjes zijn allemaal gezaagd en gesneden, de achterste gelamnieerde spantjes liggen uit te harden in de lijmklemmen. Inmiddels heb ik de top decking van beide drijvers al gesneden, de volgende stap is het lijmen van de spanten op de top decking.

IMG_4409.jpg

Hier zijn de laatste plaatjes van vandaag. Ik heb een beginnetje kunnen maken met de bouw van de drijvers.

De gedeeltes waar de steunen worden bevestigt, moeten volgens de tekening worden versterkt met een plaatje lite ply van 1,5 mm. Bij gebrek aan dit heb ik 2 mm gebruikt ;)

Dus ben ik weer eventjes met het zaagmachientje in de weer geweest en heb ik 4 plaatjes gezaagd. Voorafgaand aan de montage heb ik een center-lijn (nog net zichtbaar op de foto) op de werkbank getekend. Daar de top decking overheen geleg en verzwaard met accu's, de drijvers worden dus ondersteboven gebouwd.. Vervolgens de tekening parallel aan de top decking geplaatst en aan de slag ...

IMG_4412.jpg

De verstevigings-triplex weer met de PU lijm (en een beetje vocht) op de top decking gelijmd, tja dan moet je geduld hebben, want het moet minimaal 4 (!!) uur drogen en uitharden.

IMG_4413.jpg

Als je dan toch moet wachten, kan je mooi weer even verder met het snijwerk. De kiel-spar is uit 5 mm hard balsa gesneden, lastige vorm :? Hier is er eentje klaar en moet er nog eentje worden gesneden ...

IMG_4415.jpg

Even met een schuurklos ervoor gezorgd dat ze echt gelijk zijn ... het lijkt wel een schaats, Sven Kramer zou er jaloers op zijn :)

IMG_4416.jpg

Terwijl de verstevigingsplaatje liggen te drogen, kon ik het toch niet laten even de spanten droog te passen. Blijkbaar hebben de mallen goed gewerkt, het past allemaal naadloos :thumbsup:

IMG_4417.jpg

Morgen weer verder !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Even met een schuurklos ervoor gezorgd dat ze echt gelijk zijn ... het lijkt wel een schaats, Sven Kramer zou er jaloers op zijn :smile:

Ja maar jij gaat de goede kant op! :mrgreen:

Mooi hoor, dat ziet er al goed uit.
Gr Pascal.

Hoi,

Nou Pascal, dat moeten we in april nog gaan zien :mrgreen:

vanmiddag en vanavond ben ik weer even met de drijvers bezig geweest, niet genoeg opgeschoten naar m'n zin, maar we doen het ermee ;)

Vanmiddag de "upper keel" en de spantjes van de eerste drijver gelijmd. Ik was even bij de Praxis, ik dacht gelijk een paar kunststof lijmtangen mee te nemen.
Ja ... dank je de koekoek ... 18 euro per stuk :|

Kijk ik zocht eigenlijk iets dergelijks als dit ...

47232.jpg

Iemand een idee waar zoiets voor een leuk prijsje te koop is ? Dan hoor ik het graag !

Dus ik heb maar een andere oplossing bedacht om het geheel te klemmen. Ging prima :thumbsup:
Bij gebrek aan beter moet je creatief zijn ;)

IMG_4418.jpg

Damn :evil:

Heb ik zo even nog lekker zitten opscheppen over de creatieve elastiek opspan-methode ...
Leuk hoor, dat opspannen ... maar als het fout gaat doet het goed zeer !!!

Schoot er vanmiddag bij het opspannen van een spantje een pin los, door het elastiek schiet ie met geweld recht in m'n vinger AAAUUUUWWW.
Stak er een halve cm diep in, is niet fijn kan ik je zeggen :hammer:

Het liep toch al niet helemaal naar m'n zin :(
Wat bleek, ik had een spantje op de verkeerde plaats gelijmd. Nou ik twijfel niet aan die bruislijm :)
Het was gelukkig nog niet helemaal uitgehard, dus ik heb het spantje heel er vanaf gekregen door de lijmverbinding los te snijden.
Later de boel weer vlak geschuurd en gewoon kunnen hergebruiken :thumb:

IMG_4421.jpg

Hier is het spantje alweer op (dit keer de goede) z'n plaats gelijmd.
Detail: Let op het IKEA potloodje, essentieel om het spantje haaks te houden :mrgreen:

IMG_4423.jpg

Drijver nummer 2 ook even proef passen, ja hoor past allemaal precies in elkaar. Op een spantje na, dat heb ik opnieuw moeten snijden :(
Nou ja valt nog wel mee eentje op 16 spantjes :roll:

IMG_4428.jpg

Inmiddels zijn de verstevigingsplaatjes op de top decking gelijmd. Kan mooi een nachtje uitharden.

Wel lekker dat nu alles klaarstaat, kan ik morgen gelijk de spantjes van de 2e drijver er op lijmen.
Als dat staat uit te harden / drogen, kan ik ondertussen verder met drijver 1 :)

Morgen de "lower keel" er in lijmen en de zijlatjes.

Trouwens geweldig spul, die PU lijm. Had ik eerder aan moeten beginnen :D Ik heb bewust een klein flesje gekocht i.v.m. uitharden, maar je gebruikt er ook heel weinig van.
Werkt bij houtverbindingen wel prettig omdat het kiertjes en naadjes vult door het bruisen.
Wel makkelijk als de verbinding niet exact past, niet dat mij dat gebeurd, maar toch ;)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
pu lijm werkt goed idd , alleen als je teveel gebruikt ,merk je dat ook na het drogen :D

ben er aldoende achtergekomen met monocoupe ,kon een paar plekken op de vleugel goed schuren :D

Hoi Serge,

:yes: als je het in ruime mate gebruikt wil het behoorlijk "wildgroeien"als het bruist :)

Ik heb bewust een paar proefstukjes zitten lijmen om te zien wat de beste verwerkingsmethode is.

Ik breng een klein beetje lijm op en verspreid dit (bij kleine oppervlaktes) met een cocktail-prikker of bij grotere oppervlakken met een stukje rest-balsa.

Daarna bevochtig ik het 2e te lijmen deel een beetje met bijv. de plantenspuit. Bruist prachtig !

Het teveel is gelukkig na uitharden wel makkelijk weg te schuren, anders dan bij uitgeharde epoxy :evil:

Grtz,
Menno

Hoi,

Vandaag ben ik verder gegaan met drijver nummer 2.
Hier liggen 1 & 2 gezamenlijk naast elkaar, nummer 1 staat nog in de stijgers ;)

IMG_4429.jpg

Tegen spant E komt een extra spantje, daar komt straks de beplanking van de onderzijde van de step van de drijver op te rusten.
Op deze spant moeten we dus even de "step location" aftekenen: Wel even opletten: de lijn die wordt aangegeven moet nog 3 mm af, i.v.m. 3 mm dikke balsa-indekking ...

IMG_4430.jpg

Vervolgens wordt het spantje er op gelijmd en natuurlijk weer in de klemmen gezet.

IMG_4432.jpg

Tijd om 5 x 5 latjes te snijden, wat een uitvinding, zo'n balsa-stripper :thumb:

IMG_4433.jpg

In 10-15 seconden heb je 8 latjes klaar !

IMG_4434.jpg

Ondanks de nauwkeurig gesneden malletjes, bleken de hoekjes die ik uit de spantjes had gehaald, net te krap voor het 5 x 5 latje :( gelukkig bood de dremel uitkomst 8)

IMG_4435.jpg

De balsa-latjes heb ik 15 minuten in een bak met water gezet, waarna deze redelijk makkelijk in een boog konden worden gezet.
Een en ander weer gefixeerd met de bekende elastieken.

IMG_4437.jpg

Dit laat ik maar eens een uurtje of vijf staan, daarna kijk of er geen spanning meer op staat. Als dat is gelukt, lijm ik ze vast met de PU lijm.

Tot zover.

Grtz,
Menno

Ha dat begind er op te lijken!

Als ik balsa moet buigen dan doe ik dat boven een ketel.
Het hout onder spanning houden tijdens het stomen en dan af laten koelen, klaar is kees (pascal).
Moet het een hoepeltje worden dan een 5 minuten onder water dompelen, spanning er op zetten een heet strijkijzer erop en spanning op voeren.
Af laten koelen en het blijf staan in de vorm die het aannam toen het warm was.
Wel oppassen voor de vingertjes, stoom is auw!

Gr Pascal.

Heej Menno,

Die bouwplank... het lijkt wel gebitsregulatie.. met al die elastiekjes!
Zit vast ook muziek in...tweng....

Wat leest ik? 3x Roto? Heb je niet nog een 25 liggen?

Over de FX... die van mij doet na 1,5 jaar raar. Als ie heet wordt, gaat ie jengelen... en heeft ie er geen zin meer in.
Ik hoop dat het een lekke stationair-afdichting is.. maar het kan ook zijn dat hij te heet is geweest. Mijn 46AX houd het na 5 jaar gestaag door jakkeren zonder problemen vol. Of erger.. zuiger en bus bovenin te ruim... dan heb ik em verwoest op de afstellig... ik moest dit even kwijt... snik

Drijvers zien er veel belovend uit!

Balsa.... vet forse scheut ammonia in het water... en je legt er een zo een platte knoop in! Kan ook met onverdunde ammonia en een keukensponsje al deppend (methode pappen en nat houden)... gaat het nog sneller...
(Behandeling ook goed tegen de verkoudheid)

Gr Bas

Hee Pascal & Bas,

dank voor de tips :thumsup:

@Bas: gebitsregulatie :mrgreen: Mijn oudste zoon Ruben heeft een beugel, maar daar zitten wel verrekte kleine elastiekjes aan hoor ;)

Wat betreft die FX motor ... hhmmm ... dat klinkt niet zo goed :( Maar eens zien hoe dat met mijn motortje gaat ...

De drijvers: Aangezien ik geen zin had om telkens van de hobby-zolder naar de keuken te lopen, ik geen ammoniak in huis had en de strijkbout onder handbereik lag ... ben ik daar maar eens mee aan de slag gegaan.

En dat ging uitstekend :yes:
Ik ben vandaag weer een beetje verder met de drijvers gekomen :)

Dat balsa nat buigen ging wel aardig, maar ik had ondertussen toch al twee latjes gebroken :evil:

Goed: nat maken en met strijkbout warm buigen dus ...
Op onderstaand plaatje ligt het balsa er nog los op, niet geklemd of gelijmd. Blijft prima in vorm :)

Untitled-4-4.jpg

In de eerste drijver is de "lower keel" gelijmd, drogen en uitharden maar weer ;) Die elastiekjes werken wel prettig, moet ik vaker gebruiken ...

Untitled-2-5.jpg

De eerste drijver is inmiddels voorzien van de "lower keel" en de zijlatjes (ik weet niet of je bij een drijver ook van "stringers" spreekt), de tweede drijvers is inmiddels voor zien van de latjes na de step.

Untitled-3-4.jpg

Hier ligt een van de drijvers te drogen, nadat de liggertjes met bruislijm zij gelijmd. De elastieken dienen ervoor om de boel op spanning te houden.
Bruislijm moet 4 uur (1) onder druk uitharden en drogen.

Untitled-5-3.jpg

En dan ineens zie je het ... verrek :wink: Dat worden twee drijvers !!!

Untitled-1-6.jpg

Voordat ik verder ga met beplanken moet ik nog twee dilemma's slechten:

1. ik ben er nog niet uit of ik nou een servo inbouw voor een roertje of dat ik een roertje aan ga sturen via een kabel.

2. ik moet de definiteive bevestiging voor het onderstel nog plaatsen. Hiervoor heb ik alu strips van 20 x 2 mm, om deze vast te zetten in de drijver wil ik intrekmoertjes gebruiken. Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen.

Morgen misschien verder.

Grtz,
Menno

Altijd mooi om te zien als je zo iets ziet groeien.
Wat komt er op de neus, een balsa blokje?
Het waterroer schijnd nogal wat invloed te hebben op het vlieggedrag, daarom heb ik gekozen voor een apart aan gestuurd roer.
Deze mixen met het richtinsroer, dan kan je hem tijdens het vliegen uitschakelen.
Ik zou zeggen, ga zo door.

Gr Pascal.

Mijn waterroer-servo hangt onder de romp, net achter de vleugel en dus ondersteboven...
Op de drijvers lopen twee soepele staaldraden in een geleiding met aan het uiteinde het servoschijfje, dat op de servo geschroefd word.... héél simpel ;)
full

Even deze Supremes dubbelpostings-link ontposten... deposteren als het ware...

@ Knife edge... benne dat Chinese drijvertjes? Die je in geel, rood en blauw van onderen hebt? Die van... 'Ook wel eens op iBay ziet staan' ?
Overigens... Tegenwoordig staat overal een 'i' voor..
iFly, iFloats... iBis

Laatst bewerkt:
kijk ik ben de zelfde aan het maken .

full

maar hoe ga je de voorste platen nu buigen ?

ook nat maken ,en strijken ??

gr paulus

Back