Hoi,
jaja, we zijn van kiet gegaan

Ik heb lekker zitten knutselen zondag- en vanmiddag.
Zondag heb ik de tekeningen aan elkaar geplakt en uitgeknipt / gesneden. Tjonge, wat een prutsklusje, ik ben er ruim een uur mee bezig geweest :evil: Dit is het eindresultaat ...
Toch heb ik er aandacht aan besteed, want hoe beter de mallen zijn, hoe nauwkeuriger ik straks het hout kan snijden en zagen. En dat is natuurlijk een voordeel, want dan past alles straks beter in elkaar
Alle spanten heb ik uit 3 mm hard balsa gesneden, op spant D en spant G na. Die heb ik uit 3 mm triplex gezaagd, omdat daar de bevestigingen van de steunen van de drijvers op komen.
Hier zijn de eerste spantjes in de maak. Deze hard balsa spantjes waren vrij makkelijk te snijden, maar als je het netjes wil doen (en dat wil ik

) dan gaat er best vrij veel tijd inzitten.
De spanten die ik uit 3 mm triplex heb gemaakt, werden gezaagd met de tafelzaag. Tjonge, wat is dat toch eigenlijk een heerlijk stuk gereedschap

Gaat lekker vlot.
Het achterste spant zou volgens de tekening uit 2,5 mm balsa met 1,5 mm ply gemaakt dienen te worden. Ik heb dit gemaakt van een laminaat van 2 mm balsa, 0,4 ply en 2 mm balsa.
Dit laminaat heb ik gelijmd met PU-lijm (poly-urethaan ofwel bruis-lijm) van Bison. Kon ik mooi eens mee oefenen voordat ik dit op de bouw van de drijvers toepas.
De beide 2 mm balsa spantjes heb ik heel dun ingesmeerd met de PU lijm, daarna heb ik 0,4 mm lite ply met de plantensproeier aan twee zijden beneveld. Dan de twee balsa spantjes er aan beide zijden tegen en de boel in de lijmklemmen gezet.
Zo de spantjes zijn allemaal gezaagd en gesneden, de achterste gelamnieerde spantjes liggen uit te harden in de lijmklemmen. Inmiddels heb ik de top decking van beide drijvers al gesneden, de volgende stap is het lijmen van de spanten op de top decking.
Hier zijn de laatste plaatjes van vandaag. Ik heb een beginnetje kunnen maken met de bouw van de drijvers.
De gedeeltes waar de steunen worden bevestigt, moeten volgens de tekening worden versterkt met een plaatje lite ply van 1,5 mm. Bij gebrek aan dit heb ik 2 mm gebruikt
Dus ben ik weer eventjes met het zaagmachientje in de weer geweest en heb ik 4 plaatjes gezaagd. Voorafgaand aan de montage heb ik een center-lijn (nog net zichtbaar op de foto) op de werkbank getekend. Daar de top decking overheen geleg en verzwaard met accu's, de drijvers worden dus ondersteboven gebouwd.. Vervolgens de tekening parallel aan de top decking geplaatst en aan de slag ...
De verstevigings-triplex weer met de PU lijm (en een beetje vocht) op de top decking gelijmd, tja dan moet je geduld hebben, want het moet minimaal 4 (!!) uur drogen en uitharden.
Als je dan toch moet wachten, kan je mooi weer even verder met het snijwerk. De kiel-spar is uit 5 mm hard balsa gesneden, lastige vorm :? Hier is er eentje klaar en moet er nog eentje worden gesneden ...
Even met een schuurklos ervoor gezorgd dat ze echt gelijk zijn ... het lijkt wel een schaats, Sven Kramer zou er jaloers op zijn
Terwijl de verstevigingsplaatje liggen te drogen, kon ik het toch niet laten even de spanten droog te passen. Blijkbaar hebben de mallen goed gewerkt, het past allemaal naadloos
Morgen weer verder !
Grtz,
Menno