Ooit zag ik een heli... jeugdsentiment

• Topicstarter Topicstarter Jahre Viking
  • Startdatum Startdatum
J

Jahre Viking

Guest
Regelmatig als ik uit school kwam zag ik een man bezig met zijn helicopter. Ik was toen 10 - 12 jaar. De laatste jaren van de basisschool dus. Dit was tussen 1977 en 1979. In die tijd waren kinderen zelfstandig genoeg om op eigen benen van en naar school te gaan en op eigen houtje. Ik passeerde daarbij het grasveld waar hij regelmatig vloog en waar ik dus ook regelmatig met hem een praatje aanknoopte. Het model was een Bell 47 met brandstof motor. Het was een vrij groot model, waarbij ik wel moet opmerken dat een helicopter met een rotordiameter van 100cm voor een kind van 10 heel wat groter lijkt dan voor een volwassene. Ik kan dus eigelijks niet veel over de werkelijke grootte zeggen. Het model heeft kennelijk veel indruk op mij gemaakt. Ik kan me de helicopter nog goed herinneren. Gek genoeg weet ik niets meer van de zender die hij gebruikte.

Ik zoek deze helicopter. Wie weet de fabrikant ervan? Wie kan mij uberhaupt meer vertellen van rc helicopters uit die tijd. Wie heeft er één of wie heeft er één gehad in die tijd? Wat waren de merken van toen?

Dit was de helicopter die mij tot de rc wereld heeft aangezet. In die tijd erg duur, maar dat zegt een kind van die leeftijd niet zoveel. Hij stond altijd bovenaan in mijn verjaardagslijstje. Mijn eerste heli kwam vele jaren later toen Robbe met de Mosquito Basic op de markt kwam.

als ik het goed heb is het een van graupner
de bell 47g gevlogen met een van de eerste voor een
modelheli ontwikkelde moter de HB 5cc heli

pas geleden stond er een te koop op mp
dus zoek het internet op graupner bell 47g
en je krijg wel wat hits

gr martin

Had grote problemen met scheuren in het (ABS) kunststof frame.

Toen:
Kavan (Bell 206 Jet Ranger)
Graupner (Bell 212)
Schlüter (Bell Cobra )

Ik heb hem inmiddels gevonden, aldus, de info er over, niet het model zelf. Hij staat heel wat mooier in mijn geheugen trouwens. Dat kan 2 redenen hebben, of de man heeft er zelf veel details bij gebouwd of het is de eindeloze fantasie van een kind. Ik kwam in die tijd veel op vliegbasis Leeuwarden en kende de helecoptor in het echt. Een kind bedenkt de ontbrekende details er zo bij. Dit zou dus de oorzaak kunnen zijn van het feit dat de heli mooier in mijn geheugen staat.

Ron, ik wil hem meer hebben als jeugdsentiment en misschien af en toe een keertje vliegen met mooi weer. Voor het echte vliegen koop ik de ontbrekende onderdelen voor mijn Robbe Mosquito, dat lijkt me veel beter. Maar het lijkt me leuk de heli te hebben die mij toen aanzette tot de RC hobby.

Bell 47G Graupner 1975

Hoi,

Je bedoeld deze (ook mijn eerste liefde) :

Graupner Bell 47G - RC Hubschrauber

25-30 jaar oud.

De weekmakers waren na 2 jaar al uit het plastic verdwenen. Nu na 25 jaar spat hij waarschijnlijk bij de eerste tik uitelkaar.
Dus vergeet het maar dat je deze nog veilig vliegend zal meemaken.
Ik heb er 2 jaar geleden een in bijna perfecte staat kunnen kopen. Die gaat het museum in.

Maar ik ben nu deze aan het bouwen:
http://www.vario-helicopter.de/bell_47_g_iii.html

Martin.

Laatst bewerkt:
Bell 47G

Hallo.

Zeg ik Heb er heer nog 47G voor je staan.
Daarbij heb ik in die tijd hem geprobeerd te vliegen samen met de Bell 212 ook van Graupner uit die tijd.
Wat me wel een paar keer gelukt is.
Maar de onderdelen in die tijd zo duur waren ben ik er mee gestopt.
Dus hij is niet meer helemaal compleet.

Martin, ik heb ook stiekum aan zelfbouw zitten denken met een 80cc 4 cilinder boxer er in. Dat zal een flink meerjaren project worden gezien de prijs.

Nu ben ik via een link hier op de site een 50cc en 100cc 2 cilinder boxer gezien van ik meende 599 en 699 euro. Hoe goed of slecht dat dan is voor die prijs weet ik niet. Ik meen dat de boxer van Graupner iets van 1600 tot 1800 kost.

Modelmaker:
wat kost hij?

Ik heb dezelfde heli een paar maanden geleden van een schoolkameraad van mijn zoontje gekregen in de hoop dat ik hem nog vliegend kon krijgen.
Ik ben er niet aan toe gekomen en ben het eigenlijk ook niet van plan.
Hij is lang niet compleet en misschien kun je er wat mee voor onderdelen.
Je mag hem zo ophalen...

Ik heb dezelfde heli een paar maanden geleden van een schoolkameraad van mijn zoontje gekregen in de hoop dat ik hem nog vliegend kon krijgen.
Ik ben er niet aan toe gekomen en ben het eigenlijk ook niet van plan.
Hij is lang niet compleet en misschien kun je er wat mee voor onderdelen.
Je mag hem zo ophalen...

Grote klasse, daar ga ik zeker gebruik van maken.

Ik neem wat martin zegt erg serieus. Een nieuwe tailboom kan ik altijd wel van aluminium maken, het punt met dit soort dingen is dat je eindigd met een nieuwe helicopter. De kans is dus aanwezig dat ik er een statisch model van ga maken. Ik ga hem zo-wie-zo opmeten en in tekening zetten. Aangezien ik geen kaas van autocad heb gegeten doe ik dat ouderwets, maar ik zal de resultaten scannen in hier op het forum zetten.

Hoe sterk is deze helicopter? Heeft hij aardig wat lift? Ik zit er aan te denken om de tailboom met een dunne laag glasvezel te versterken, eventueel carbon. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

Laatst bewerkt door een moderator:
Off_topic

Jullie forum-jonkies hebben dit waarschijnlijk nog niet gezien.
84 x Kokam 2000HD in 14S6P arrangement, 20.4 kg, 20 minuten vliegtijd, HB50-11 motor

Video (14MByte, 2m40s)
http://www.mamo-modelltechnik.de/
-> videos
-> Jet Ranger picture

Direct link
http://indoorpylon.de/videos/mamo3mlipoheli.wmv (14MByte, 2m40s).

lipoheliintro.jpg

Martin, ik heb ook stiekum aan zelfbouw zitten denken met een 80cc 4 cilinder boxer er in. Dat zal een flink meerjaren project worden gezien de prijs.

Nu ben ik via een link hier op de site een 50cc en 100cc 2 cilinder boxer gezien van ik meende 599 en 699 euro. Hoe goed of slecht dat dan is voor die prijs weet ik niet. Ik meen dat de boxer van Graupner iets van 1600 tot 1800 kost.

Modelmaker:
wat kost hij?
Hallo,

Doe eens een leuk bod.
En misschien komen we wel tot mekaar.

Mvg.

Bieden onder pb graag.
Zie je bod.

Sorry, ik bied niet, ik zit financieel niet in de positie dat ik kan gaan bieden. Mijn ervaring is dat als er geboden moet worden dat men toch het onderste uit de kan hoopt. Het ding is 30 jaar oud en wat Ron en Martin al zeggen, ze kunnen waarschijnlijk nooit meer vliegen....

Stoffige, invalide Graupner Bell 47G

Hier is hij dan, om maar eens de spot te drijven met mijn eigen schrijffout om regelmatig helecopter te schrijven inplaats van helicopter, een halve helecopter.

Ter aarde geklettert, de nog bruikbare onderdelen eruit gehaald en zeker 20 jaar vergeten.

DSCF4571.jpg

DSCF4572.jpg

DSCF4573.jpg

DSCF4579.jpg

DSCF4581.jpg

DSCF4576.jpg

DSCF4580.jpg

DSCF4575.jpg

DSCF4574.jpg

DSCF4578.jpg

DSCF4577.jpg

Met andere woorden: de jacht op donorhelies, documentatie en onderdelen is open.

De tweede Bell 47G

Vandaag binnen:

Een tweede Graupner Bell 47G. Viezig, vettig en stoffig, maar dat mag de pret niet drukken. De cabine moet helaas als verloren worden beschouwd, maar op het eerste exemplaar zit nog een mooie cabine. Verder heb ik er een tweede frame bij gekregen, nog een nieuwe. En als toetje een Robbe-Futaba gyro systeem.

Voor de verslaafden even een paar foto's ten behoeve van de nachtrust. Morgen heb ik beter licht en kan ik detailfoto's maken.

DSCF4779.jpg

DSCF4777.jpg

DSCF4780.jpg

Erelijst:

Picolopup: Gift, de eerste Bell 47G
Brutus: Gift, de tweede Bell 47G, nieuw reserve frame, compleet Robbe-Futaba gyro systeem.

Hoi John,

Da's vlot!

Haha, zo op de foto's ziet hij er inderdaad echt niet meer uit.
Om aan je voorlaatste post te refereren, deze is stoffig, maar niet invalide!
Voor de mensen die het apparaat niet kennen, zodra je de motor aan de praat krijgt, garandeer ik je dat deze vliegen wil (beroerd, dat wel, maar dat deden ze nieuw uit de doos ook, en wat je ook deed, goed werden ze nooit).

Moet zeggen, het doet me wel wat dat ie nou weg is, had ik niet verwacht! Ik heb destijds met dat exemplaar het helivliegen geleerd, en er drie jaar vol trots mee gevlogen. Ik hoop dat je hem een goed plekje geeft voor zijn laatste dagen, want bij mij hing hij maar te verstoffen, en dat verdient ie ook weer niet.

Zorg er goed voor!

Bert

Alle helicopters zullen tot de laatste schroef uit elkaar worden gehaald en schoongemaakt. Daarna worden de beste onderdelen bij elkaar gelegd en wordt er weer een "nieuwe" van opgebouwd. Niet te redden onderdelen zoals waarschijnlijk de cabine gaan gewoon richting vuilnisbak. Alle mechaniek wat over blijft gaat na schoonmaken in de zuurvrije vaseline en wordt opgeslagen.

Uit de tweede keus onderdelen, indien ik voldoende krijg, maak ik waarschijnlijk een elektrisch vliegend exemplaar. Deze zal met een Robbe Mars gaan vliegen.

Zoals je nu ziet heb ik al een zoektocht open staan naar de originele servo's en zender/ontvager, dat wil zeggen een 4 kanaler uit die tijd van Graupner. Bij voorkeur werkend. Zo niet dan komt er na het Robbe Mars project nog een Graupner Varioprop project.

Back