Op de goede weg?

Ik heb een MJX F45 heli die ik wil ombouwen naar brushless en daarbij wil ik Tunirgy 2200mAH 7.4v 2s 25c Lipo's gebruiken. Volgens wat ik hier op het forum kan lezen, kan ik deze Lipo's laden met de standaard balancerlader die bij de heli zit (wat wel lang duurt). Om het laden te versnellen kan ik beter gebruik maken van een andere lader.
Het ik blijkbaar ook aan te raden om een Lipo alarm te installeren om de Lipo's niet te ver te ontladen.

Hopelijk zit ik een beetje op de goede weg want het accu en laad techniek gedeelte bij RC is vrij uitgebreid en is wel wat zoeken als beginner.

Ik mis de vraag een beetje ;-)

Maar inderdaad, een leuke lipo moet met een leuke lader worden opgeladen.
Die herkennen het gedrag bij het vol raken van de lipo, laten zien wat er in geladen is. Balanceren, en je kunt per cel zien wat het voltage is.
Zeker als de lipo wat gaat mankeren, kun je vrij vlot zien of het werkelijk aan de lipo ligt.

een lipo alarm hoeft niet meer te zijn dan een miniscuul 5 eur printje met een led lampje.
dit soldeer je op de draden van de heli, die aan de accu gekoppeld worden.
Zo werkt je alarm altijd, kun je hem niet vergeten.
Al die alarmen die je op de balanceerstekker moet zetten kun je allemaal ook weer vergeten..
als je ze al kunt zien/horen, ze zitten dan iedere keer een beetje anders.

Lipo's zijn een interessante accu's.
in het scheerapparaat, telefoon of boor zitten er vele beveiligingen op.
"onze" lipo's hebben die beveiligingen niet.
Wij laden ze vlotter op, en trekken ze veel sneller weer leeg.
Probleem is alleen dat een lipo een voltage van 0 volt niet overleeft.
sterker, alles onder de 2,4 volt per cel is garantie voor problemen.

Meestal zetten we de afslag op 3,3 volt per cel of een paar tikken hoger.
Langer doorgaan heeft geen nut, het scheelt een paar tellen, en het kost je de accu.
Overladen is helemaal not done.. vinden ze echt niet grappig.

Ik heb wel zo'n alarm om aan te sluiten op de balanceerstekker. Beter is dus om deze te vervangen door een alarm dat op de voedingskabels zit?
Wat voor leder moet ik gebruiken om zo'n 2200mAH 7.4v 2s 25c Lipo te laden?

Ik heb wel zo'n alarm om aan te sluiten op de balanceerstekker.
Prima die kan je uitstekend gebruiken.
Beter is dus om deze te vervangen door een alarm dat op de voedingskabels zit?
Nee dat hoeft echt niet. Dat alarm wat je op de balancer aansluiting aansluit is misschien zelfs wel beter.
Het enige "nadeel" is dat je niet moet vergeten ook dat alarm los te koppelen als je de accu uit de heli haalt.
Wat voor leder moet ik gebruiken om zo'n 2200mAH 7.4v 2s 25c Lipo te laden?
Elke goede LiPo lader kan je hiervoor gebruiken. Er zijn er zoveel te koop dat het helemaal aan jouw is er één te kiezen.

Een ander punt. Deze heli is eigenlijk niet echt geschikt voor veel "geweld". Dit is een hele simpele heli met zeer veel zacht kunststof delen. Dat voorkomt directe schade als er eens iets fout gaat, daar is het dan ook voor bedoeld. Maar als je er een borstelloze motor met (veel) meer vermogen op gaat zetten zal dat plastic ook meer vervormen en dat komt de vliegeigenschappen niet ten goede. Misschien kan er zelfs schade door ontstaan.
Als je een 2 liter 150pk motor in een Peugeot 107 zet zal je een heleboel aan die 107 moeten gaan verstevigen en aanpassen. Als je die motor er zo in poot zal hij door de enorme krachten helemaal krom trekken en zelfs kapot kunnen gaan.
Als je echt met meer vermogen wilt gaan vliegen kan je betere een heli kiezen die daar voor gemaakt is. Gebruik deze heli dus zoals hij is om er lekker vliegervaring mee op te doen en bouw ondertussen een volgende heli die een stapje meer kan. Geloof me daar zal je meer plezier van hebben en uiteindelijk zou het ook nog wel eens goedkoper uit kunnen vallen.

Hey Ernst,
Bedankt voor de tip. Het vliegen met deze heli lukt al behoorlijk maar het is inderdaad maar een "speelgoed" heli'tje. Uitkijken naar een andere zou misschien wel een betere optie zijn dan deze verbouwen.

Als ladertje kun je eens zoeken naar een Imax B6 of een turnigy accucell 6 .
Prima laders die weinig kosten, en je kunt er werkelijk alles mee laden.

Bwa, dat valt wel mee hoor dat vervormen. Die MJX F45 wordt door velen voorzien van een brushless motor. Heb ik trouwens ook voor mijn vader gedaan want de originele brusshed motor gaat misschien 30 vluchten mee.
Sinds de ombouw naar een brushless vliegt mijn vader vaker met zijn F45.

Leuke upgrade dus! Zeker een aanrader.
Tenzij je CP wil leren, dan zou ik mijn geld in een betere heli steken.

Er zijn trouwens hobbyisten die de F45 ombouwen naar CP. Maar zou ik niet doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je er een borstelloze motor met ongeveer hetzelfde vermogen in zet zal dat vervormen natuurlijk wel meevallen. Het probleem is echter dat bij het vervangen van de motor er nagenoeg altijd meteen een sterkere in wordt gezet. Daar waarschuw ik dus voor.
Natuurlijk kan je van alles en nog wat aan die heli aanpassen zodat je er wel een sterkere motor in kan zetten maar waar ben je dan mee bezig? Als je er lol in hebt en je wilt met die heli veel meer dan waar hij voor is gemaakt dan kost dat geld, tijd en moeite. Heb je dat er voor over, natuurlijk ga je gang! Zo worden er vaak diverse nieuwe dingen (uit)gevonden.
Gaat het er alleen om een langere levensduur van de motor te hebben dan moet je er een borstelloze motor in zetten die een vergelijkbaar vermogen levert. Ga er dan niet meer in zetten zodat je meer met die heli kunt gaan doen. Dat zal je binnen vrij korte tijd opbreken doordat de heli daar niet echt geschikt voor is. Dan kan je veel beter een andere heli kopen die daar wel voor is gemaakt.

8oTxg8LAbDc[/media] gast heeft een heleboel lol met een 150pk stermotor in een Goggomobiel. Maar dat "kost" wel wat. Zowel in geld en op andere manieren. ;)

Ja ok, dat klopt over dat vermogen. Ook moet je niet verwachten dat je met die heli plots erg agressief kan gaan vliegen.
Maar dat was toch niet de vraag van de TS? Trouwens 95% die de upgrade doen kopen zo een kit met de goede motor, esc enz.
De F45 is gewoon beter met een brushless motor.

Back