Op de step....

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Richard Branderhorst, 2 mrt 2018.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.974
    Locatie:
    Ederveen
    Beetje theorie en de praktijk:
    Drijvers doen idd wat ze moeten doen, ze houden het zaakje drijvende. Maar tijdens het accelereren gaan ze op een bepaald moment van drijven, over naar "waterskiën". Je zou in feite nu met pure ski"s kunnen volstaan, het is geen drijven meer maar door het wegdrukken van het water ontstaat een tegenkracht, die het vliegtuig geheel boven water kan houden, precies zoals een waterskiër ook doet.
    In de full size spreekt men dan dat de kist "op de step" gaat. Hij gaat dan vanuit een neushoge stand naar een vrijwel vlakke stand, hij "kantelt" ahw voorover met als kantelpunt het gebied rondom de "step", dus die scherpe verspringing onder aan de drijvers, meestal iets achter het zpt. Zou je namelijk getrokken blijven sturen, dan blijft de achterkant in het water geduwd en dat levert zoveel weerstand op, dat je niet langer accelereert.

    In onderstaande video kun je dat heel mooi zien gebeuren omdat de piloot dat wat agressief doet.
    Je moet namelijk het geheel getrokken hoogteroer laten vieren en soms zelfs een beetje "down drukken".. Iets wat je in een gewone (land)start nooit zou doen. Dat doet de vlieger hier erg abrupt als je goed op het hoogteroer let, zet je scherm daarvoor ff op volledig scherm.
    Het gevolg is dat hij op de voorkant gaat skiën en dat de achterkant uit het water komt en er bovenuit steekt. Dat is ook de reden waarom de achterkant van drijvers naar boven wegloopt.
    Het is trouwens een Cessna C206, doorgaans met een 300PK voorin. Machtige kist om mee te vliegen!


    Een model vlieg je ook wel een beetje zoals deze kist, de start beginnen met vol hoogteroer en nadat je een redelijke snelheid hebt, je HR los gaan laten. Duwen zou in principe niet nodig hoeven zijn.
    De piloot is helemaal wat "sportief" aan het vliegen, hij trekt hem echt los van het water en je ziet kortstondig de achterkant even het water aantikken. Hij heeft zo te zien geen passagiers dus is licht, bij een volle bak zou je zo niet kunnen starten....want dan zou hij door dat contact zijn snelheid gaan verliezen.
     

Deel Deze Pagina