Satoer
Forum veteraan
Als Heli-newbee, heb ik weer eens wat vraagjes om jullie even van het veld te houden 
Voeg mij af of het normaal is dat de servo armpjes in-dippen (enkele milimeters op en neer gaan) als de rotorbladen draaien (met de swash in een vij extreme hoek). Ik heb gemerkt dat m’n servo’s het zwaar te verduren krijgen in m’n helikopter. (Hitec HS-85BB servos die veel in de Logo10 heli's gebruikt worden)
Ik had heel erg last van “plakkerige” linkjes. Ze maakte zelfs een piepend geluid (soort van piepende deur), zelfs een beetje olie hielp niet. Waarschijnlijk heb ik mede hierdoor een servo tandje gebroken van mijn achterste servo (die het meest te verduren krijgt)
Afijn, om van het hele gedoe af te zijn heb ik al de plastic delen vervangen door metalen. Alluminium swashplate en een flybar-brug met metalen ballen.
Alle de bal-linkjes bewegen nu zeer soepel, geen fricties en andere stroef-heden. Alleen heb ik nog steeds last van die in-dippende servo armpjes.
Heb ondertussen maar 3 metalen tandwiel sets voor mijn HS-85BB servo’s die de Swash bedienen (hoewel er stiekem toch nog 1 gewoon van plastic is)...
...en metalen servo armpjes besteld, hoewel ik niet denk dat het aan de instelbare armpjes ligt die er nu op zitten, de as draait namenlijk mee. Ze zijn stijf genoeg.
(Zucht ik wou dat een winkel in de buurt al die specifieke zooi verkocht.)
Heb ik het nu goed aangepakt en zal dit mijn probleem verhelpen? Of is het werkelijk normaal dat de servo-armpjes een paar mm op een neer wippen bij het draaien van de rotor?
Groetjes Michel.

Voeg mij af of het normaal is dat de servo armpjes in-dippen (enkele milimeters op en neer gaan) als de rotorbladen draaien (met de swash in een vij extreme hoek). Ik heb gemerkt dat m’n servo’s het zwaar te verduren krijgen in m’n helikopter. (Hitec HS-85BB servos die veel in de Logo10 heli's gebruikt worden)

Ik had heel erg last van “plakkerige” linkjes. Ze maakte zelfs een piepend geluid (soort van piepende deur), zelfs een beetje olie hielp niet. Waarschijnlijk heb ik mede hierdoor een servo tandje gebroken van mijn achterste servo (die het meest te verduren krijgt)


Afijn, om van het hele gedoe af te zijn heb ik al de plastic delen vervangen door metalen. Alluminium swashplate en een flybar-brug met metalen ballen.
Alle de bal-linkjes bewegen nu zeer soepel, geen fricties en andere stroef-heden. Alleen heb ik nog steeds last van die in-dippende servo armpjes.
Heb ondertussen maar 3 metalen tandwiel sets voor mijn HS-85BB servo’s die de Swash bedienen (hoewel er stiekem toch nog 1 gewoon van plastic is)...

...en metalen servo armpjes besteld, hoewel ik niet denk dat het aan de instelbare armpjes ligt die er nu op zitten, de as draait namenlijk mee. Ze zijn stijf genoeg.

(Zucht ik wou dat een winkel in de buurt al die specifieke zooi verkocht.)
Heb ik het nu goed aangepakt en zal dit mijn probleem verhelpen? Of is het werkelijk normaal dat de servo-armpjes een paar mm op een neer wippen bij het draaien van de rotor?
Groetjes Michel.