Op en neer wippende servoarmen bij draaien van de rotor

Satoer

Forum veteraan
Als Heli-newbee, heb ik weer eens wat vraagjes om jullie even van het veld te houden ;)

Voeg mij af of het normaal is dat de servo armpjes in-dippen (enkele milimeters op en neer gaan) als de rotorbladen draaien (met de swash in een vij extreme hoek). Ik heb gemerkt dat m’n servo’s het zwaar te verduren krijgen in m’n helikopter. (Hitec HS-85BB servos die veel in de Logo10 heli's gebruikt worden)
afb40.jpg

Ik had heel erg last van “plakkerige” linkjes. Ze maakte zelfs een piepend geluid (soort van piepende deur), zelfs een beetje olie hielp niet. Waarschijnlijk heb ik mede hierdoor een servo tandje gebroken van mijn achterste servo (die het meest te verduren krijgt)
afb41.jpg
crying.gif

Afijn, om van het hele gedoe af te zijn heb ik al de plastic delen vervangen door metalen. Alluminium swashplate en een flybar-brug met metalen ballen.

Alle de bal-linkjes bewegen nu zeer soepel, geen fricties en andere stroef-heden. Alleen heb ik nog steeds last van die in-dippende servo armpjes.
Heb ondertussen maar 3 metalen tandwiel sets voor mijn HS-85BB servo’s die de Swash bedienen (hoewel er stiekem toch nog 1 gewoon van plastic is)...
hrc56386.jpg

...en metalen servo armpjes besteld, hoewel ik niet denk dat het aan de instelbare armpjes ligt die er nu op zitten, de as draait namenlijk mee. Ze zijn stijf genoeg.
h1030.jpg

(Zucht ik wou dat een winkel in de buurt al die specifieke zooi verkocht.)

Heb ik het nu goed aangepakt en zal dit mijn probleem verhelpen? Of is het werkelijk normaal dat de servo-armpjes een paar mm op een neer wippen bij het draaien van de rotor?

Groetjes Michel.

Ik weet niet of dit een probleem is van de logo alleen. Ik bezit een Eco 8 en die heeft de zelfde servo construktie. En daar zie ik ook dat de servo's het zwaar te voorduren hebben.
De servo zit dan ook rechtsteeks op de tuimelschijf.
Ik heb er overigens nog nooit een servo stuk door gehad. Ik gebruik nog die oude Hitec HS80 en in de rompversie (futaba fs500)
Maar ik hou dit draadje in de gaten.

gr Remco

Hoi Remco,
Ik denk ook niet dat het een specifiek logo probleem is. Misschien heb je gelijk en heeft het probleem te maken met de directe aansturing van de swash. Ik dacht juist hoe directer hoe beter. hoewel ik niet kan verzinnen waarom een indirecte aansturing hier minder last van zou hebben. Misschien omdat er dan grotere servo's gebruikt kunnen worden.

Kijk eens goed of je nergens last hebt van binding (armpjes die ergens tegenaan komen etc). Als je dat hebt, dan heb je de uitslagen te groot, of niet de juiste arm lengtes etc. Als je dat zo laat, dan maak je het spul kapot, met een keer grote gevolgen :-)

gerard_nl zei:
die instelbare armpjes zijn een NO NO op een heli.
Kijk dan is de aanschaf van die metalen armpjes geen onzinnige uitgave :) Zo instelbaar waren die armpjes overigens niet meer hoor, had ze goed vast gelijmd.

jvsjvs zei:
Kijk eens goed of je nergens last hebt van binding (armpjes die ergens tegenaan komen etc). Als je dat hebt, dan heb je de uitslagen te groot, of niet de juiste arm lengtes etc. Als je dat zo laat, dan maak je het spul kapot, met een keer grote gevolgen :-)
Ja daar had ik een beetje last van, de flybarbrug die in de uiterste stand tegen de bovenkant van de rotoras kwam. Maar dat had ik inmiddels al opgelost. Misschien dat het daar door kwam, ik weet het niet precies. Op een gegeven moment deed de servo kgggg... ai tandjes poetsen :? maar toen had ik de "binding" al lang opgelost.

Het probleem nu is gewoon dat indippen van de servoarmen...

Ik weet niet of het echt een probleem is Michel, want mijn Kobolt bestuurd via hetzelfde principe (zon drie punts aan sturing) heeft dat ook.
(Tenminste ik neem aan dat je bedoeld dat als de ontvanger uit staat en je dan de rotor rond draait, de servos op en neer gaan bewegen)

Heb dit bij Flycam in de winkel (was ook bezorgd :wink: ) laten zien. Ze vertelden me dat dat normaal was. Het komt omdat de verbindingen boven de tuimelschijf nog allemaal een beetje stroef lopen. Je kan proberen ze iets soepeler te maken, maar ik denk niet dat hier door de belasting op de servos erg veel hoger ligt dan normaal.

Wel grappig is dat je zo ook (door te roeren met de sticks) de rotor kan laten draaien :lol:

Groeten

Elwin

Hoi Santoer,

Ik ben geen heliexpert (toch niet met grote heli's) maar wat me direct opviel is dat je zo'n lange servoarmen gebruikt. Hierdoor heb je veel uitslag, maar ik neem aan dat je die met je zender zelfs al beperkt had? De servo heeft ook veeel minder kracht op 1.5 cm van de as dan op 1 cm...een soort omgekeerde hefboom :wink: Dit kan verklren waarom de servo het niet kan houden..

Wat ik zou proberen is de zenderuitslag op volledige uitslag zetten, en zo kort mogelijke servoarmpjes gebruiken, die net genoeg uitslag geven. Zo benut je al de kracht van de servo, en is hij nog eens nauwkeuriger ook...

als je dat al niet gedaan had natuurlijk...

Niels

@Elwin
Nee hoor, ze hebben er ook last van als de ontvanger aan staat.

@Polflut (moet jij mij maar geen saNtoer noemen ;) ):
Ik heb mij gewoon aan de handleiding van de logo gehouden. de afstand tussen de as en de link is 18mm sterker nog, voor 3D heb je een afstand van 20 mm nodig (maar eer ik zo ver ben...).
Stukje uit de handleiding:
afb93.jpg

Misschien als de afstand tussen de bal-link op de swash en de rotor as kleiner is (wat waarschijnlijk het geval is bij een kleine heli) kan de afstand tussen de servo-as en de link ook kleiner.

Groetjes Michel

oeps, sorry Michel :wink:

Dat is het dus niet...vreemd, als ik die foto zie lijkt het of je veel meer dan genoeg uitslag hebt....

Ik kruip dus maar terug in m'n schelp :wink:

Niels

Ik ben geen helivlieger, maar Niels maakt in zijn verhaal wel een belangrijke opmerking, en dat is over de kracht die je servo moet leveren.
Dat van die lange armen staat wel in je handleiding, maar staat daar ook in hoeveel kracht daar bij komt kijken? Als je servo niet krachtig genoeg is krijg je door die lange armen op termijn wel een probleem.

Bert

@Bert De HS-85BB servo wordt veel gebruikt in de logo10. Dus ik neem daarmee aan dat hij krachtig genoeg is.

als ik bij mijn eco 8 de armpjes zo lang maak als in de handlijding staat komt de tuimelschijf tegen alle aanslagenen en assen aan...
pas als ik de uitslagen heb verklijnt tot 25% 8O is het een beetje goed.
die armpjes heb ik dus korter gemaakt.

Groeten Halmar

Ja, afstand en zo is niets mis mee hoor.

maar:

Satoer zei:
@Elwin
Nee hoor, ze hebben er ook last van als de ontvanger aan staat.

Dus ontvanger + zender zijn aan? Als alleen ontvanger aan staat maakt het nog niets uit... weten ze niet welke positie je wilt dat ze moeten blijven staan.

(ik blijf het proberen :lol: )

Halmar zei:
als ik bij mijn eco 8 de armpjes zo lang maak als in de handlijding staat komt de tuimelschijf tegen alle aanslagenen en assen aan...
pas als ik de uitslagen heb verklijnt tot 25% 8O is het een beetje goed.
die armpjes heb ik dus korter gemaakt.

Groeten Halmar

Ah, dat is dus net wat ik bedoel 8)

niels

Back