Op hoeveel A kan ik mijn LiPo's laden?

Ik heb de volgende LiPo's (nouja 2 zijn nog onderweg):
- Corally TC 6000 Sport Racing 45C 7.4V 2S Competition LiPo Battery Pack C-48270
- https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=64933
- https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=38350

Nu is mij verteld dat ik de Corally (eerste link) 3x op 2A gebalanceerd moet laden, daarna 1x op 4A en daarna probleemloos op 6A, dit gaat ook goed. Geldt dit ook voor de andere 2 LiPo's of moet ik dat anders aanpakken?

Ik snap zelf eerlijk gezegd niet zoveel van stroom en heb de bestaande topics al doorgelezen maar kom er niet echt uit. :newbie:

Laatst bewerkt:
Waarom worden er altijd van die maffe laadmethodes bedacht? Dat is allemaal nergens voor nodig. Gewoon een goede LiPo lader met balancer gebruiken en de accu's met 1C laden. Dat zal je de langste levensduur en de minste kans op schade opleveren.
Het is wel belangrijk dat je zo veel mogelijk laad met balancer. Vrijwel alle moderne laders hebben een balancer ingebouwd zitten dus is er geen reden om die niet te gebruiken.
Alle door jouw genoemde accu's kan je sneller laden, tot wel 3C toe. Dat zorgt voor een kortere laadtijd maar minder dan je zou denken. Laden met 1C duurt normaal gesproken ergens tussen de 75 tot 100 minuten. Laden met 2C duurt tussen de 40 en 50 minuten. Laden met 3C duurt tussen de 30 en 40 minuten. Dit is allemaal inclusief de tijd nodig om te balanceren. Vandaar die ongeveer tien minuten "speling".
Sneller dan 3C laden zou ik nooit doen, dat is echt slecht voor de accu's ongeacht wat "ze" (de verkopers) ook zeggen. Het is echt beter voor de accu's om ze niet te gek snel te laden. 1C, misschien 2C is dan een prima waarde.

Bedankt voor je post!

Ik laad nu steeds op 2A met de balancer er bij aangesloten. Het stelt inderdaad niets voor en de laadtijd is bijna net zo snel. Ik vind het ook niet erg hoor om op 2A te laden, ik heb de tijd. Mijn lader stopt ook automatisch als de LiPo vol is en begint te piepen.

Laden met 2A kan ook wel maar dat is wel langzaam. Het laden van die Corally duurt dan zo maar 3,5 tot 4 uur! De andere accu's duren al snel 2,5 tot 3 uur, ook niet echt snel.
"Normaal" laad je die accu's met 1C, het laden duurt dan ergens tussen de 75 en 100 minuten. Let wel, dat is natuurlijk allen als de accu echt leeg is.
Laden met 1C is voor de Corally accu dus 6A. Voor de andere twee is dat 4,3A.
Dat is dus duidelijk meer dan wat je nu doet en het zal je accu's niet beschadigen.

Dat heb ik al geschreven. "Normaal" laad je een LiPo met 1C maar er zijn steeds meer accu's die je sneller kan laden. Laden met 2C, 3C zelfs 5C en meer komen al voor. Dat kan je niet berekenen, dat geeft de fabrikant op. Je moet dus op het label kijken om te vinden hoe snel jouw accu's geladen mogen worden. Ergens zal zo iets moeten staan als: "Charge 2C". Die 2C kan ook meer zijn, 3C, 4C, 5C of meer is dus ook mogelijk.
O ja, daar vergeet ik iets, wat betekend die 2C? Dat is voor mij zo gewoon, dat ik er van uit gaat dat iedereen dat weet. Maar dat is natuurlijk niet zo. :oops:
De letter "C" staat voor Capaciteit. De capaciteit van jou Corally accu is 6000mAh. Die 6000mA is hetzelfde als 6A, net als dat 6000 millimeter hetzelfde is als 6 meter. Die accu kan dus 6A leveren gedurende één uur of 3A gedurende twee uur maar ook 12A gedurende een half uur.
Normaal laad je dus met 1C wat 6A is. Als je die accu met 2C mag laden zal dat dus 2x6=12A zijn.
Zo simpel is het dus. ;)

En nog een kleine voetnoot mijnerzijds;
Het is leuk dat je die accu's met 3C kunt laden echter moet je hoofdzakelijk rekening houden met je lader.
Deze accu mag je dus laden met 3 x 6A = 18A maar daar moet je dan wel een stevige lader hebben om die 18A überhaupt te bereiken.

Zelf gebruik ik (tot volle tevredenheid) onderstaande lader
Hyperion EOS 0720i NET3 AD | Ladegeräte | HEMPEL Modellflugwelt

Als je sec naar de specificaties kijkt zul je denken: "Ha, 20A laadstroom maximaal, mooi dan is die 18A geen probleem."
Enkel is het opgegeven laadvermogen belangrijker(!).
Dit is namelijk 90W bij 220V en 150W bij 12V.

P=U*I
In jouw geval zou het dus zijn als je de lader op 220V netspanning gebruikt:
I = P/U
I = 90/8 ==> ~ 11,2A

(90 = 90W laadvermogen lader, 8 = ~8V laadspanning 7,4V accu)

Zo zie je dus dat je die 18A (3C) niet eens haalt. ;)

Zou je de lader gebruiken met een voeding er tussen (op 12V gelijkspanning dus) dan wordt het rekensommetje iets anders:

I = 150/8 ==> ~18,7A
Op 12V haal je dus wel de 3C / 18A.

Je zult dus ook door hebben dat bij gebruik van bijv. een 3 cell 11,1V accu de laadstroom nog verder zal dalen.
I = 90/~12 ==> 7,5A max..
I = 150/~12 ==> 12,5A max..

Waarom zeg ik dit? Ik heb wel eens iemand gekend die nogal teleurgesteld was omdat zijn "super ultra de luxe" 200 euro+ dure lader niet deed wat hij er van had verwacht.
Zin om met loodaccu's of extra spanningsbron (ook niet goedkoop) had hij niet dus hij kocht een 220V lader met leuke specificaties.
Hoe groot was zijn teleurstelling dat zijn 6S accu's niet met lichtsnelheid geladen konden worden :rolleyes: :mrgreen:
Toen mijn reactie bovenstaand simpel rekensommetje was werd hij niet gelukkiger maar snapte in ieder geval wel waarom.
In dat geval was hij dus beter af geweest door een goedkopere lader te kopen en een aparte voeding ==> hoger laadvermogen.
Een dure lader was niet per definitie beter in dit specifieke geval.
Wil je (zware) LiPo's volblaffen dan heb je simpelweg een sterke lader nodig en een bijbehorende sterke spanningsbron.

De letter "C" staat voor Capaciteit. De capaciteit van jou Corally accu is 6000mAh. Die 6000mA is hetzelfde als 6A, net als dat 6000 millimeter hetzelfde is als 6 meter. Die accu kan dus 6A leveren gedurende één uur of 3A gedurende twee uur maar ook 12A gedurende een half uur.
Normaal laad je dus met 1C wat 6A is. Als je die accu met 2C mag laden zal dat dus 2x6=12A zijn.
Zo simpel is het dus. ;)

Dat is een heldere uitleg, bedankt!

En op een wat andere manier uitgelegd onder 4 en 5
The Ampeer
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
Table of Contents
  1. Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF)
  2. What You Need To Know About Receivers
  3. What function goes on which stick?
  4. Battery Basics
  5. Amps Versus Volts Versus C
  6. Lithium Battery Chargers
  7. Balance chargers versus external balancers
  8. Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG)
  9. Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
  10. he Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC
  11. The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC)
  12. Sizing Power Systems for Electric Airplanes
  13. Prop Versus Amps
  14. What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
  15. Who Needs a Wattmeter/Power Meter?

Back