Op zoek naar DVD/Video: Raising of U-534

Voor iemand anders ben ik op zoek naar dit video materiaal. Liefst op DVD, maar elk ander video materiaal is ook goed.
Deze duikboot werd op 5 mei 1945 tot zinken gebracht na een bombardement door de Engelsen. Dit gebeurde bij in het Kattegat nabij het Deense eiland Anholt ten noord-oosten van Denemarken.
De U-534 is het type IX-C, bouwjaar 1940, commandant Herbert Nollan.
National Geographic Channel heeft de "The Raising of U-534" uitgezonden op 15 november 2000 van 23:00 - 24:00 uur.
Wie of wie heeft hier nog wat video materiaal van liggen?
Helaas is hier niets van te bestellen bij National Geographic Channel.
Er is ook een DVD van getitelt "Echo's from the ocean floor", waarbij onderzoek gedaan werd naar dit wrak (deze DVD heeft hij al). Later is de boot gelicht en in 3 stukken gezaagd en staat nu in Engeland bij een museum tentoongesteld.

Ik heb een paar slechte foto's van deze onderzeeer, ze staat in Birkenhead (liverpool) op de kant bij het museum. volgens bijschrift gezonken in mei 45 en gelicht augustus 93.

Ja klopt, daar staat nu de in 3 stukken gezaagde duikboot. Er zijn ook vele websites met foto's, maar het gaat dus puur om het video materiaal van de bergingsactie zelf.

beste mensen,

U-534 type IX-C
Bouwer Deutsche Werft(Hamburg)
De kiel werd gelegd op 20-02-1942
In dienst gesteld op 23-12 1942

Patrouilles;08-05-1944 Bergen 13-08-1944 Bordeaux Noord atlantische oceaan
25-08-1944 Bordeaux 24-10-1944 Krist S Noord atlantische oceaan
01-05-1945 Kiel ze was onderweg naar Kristiansand(Noorwegen) toen ze naar de kelder werd geholpen.
dit evenement gebeurde op 05-05-1945.Drie doden en 49 werden gevangen genomen.
De Commandant(Herbert Nollau) werd op 20-08-1945 vrijgelaten.

Hier zijn wat scans uit het blad``40-45`` toen&nu,nummer 83,

En hier wat foto`s van de U-534 in oorlogstijd,

En hier een foto dat ze nog uit een stuk was,persoonlijk vind ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel jammer dat ze
in stukken is gezaagd,ze is nu haar ziel kwijt.

Ik heb nog even gekeken in mijn DVD`s,heelaas heb ik niet die docu over de berging,wel heb ik een DVD genaamd,
''Seapower,history of naval warfare 6 of 6,U-534''.Ze komt er af en toe in voor,
maar ik zal eens even rond kijken en vragen voor die DVD.

met vriendelijke groet,
Ron.

Laatst bewerkt:
Een ieder die meedenkt en zoekt alvast heel hartelijk dank.

@raf: Dat is een nieuwsuitzending geweest op de BBC. Die info heeft hij ook. Het gaat dus om de gehele berging die gefilmd is en uitgezonden op National Geographic Channel op 15 november 2000. Evengoed bedankt voor de zoekpoging. :)

@ron: Dank voor het zoeken, ik hoor graag of je hem kan vinden.

En ik hoop dat een ieder die weet wie deze opnames heeft dat kan melden, dan kan ik deze personen met elkaar in contact brengen.

Greetz, Léon.

beste mensen,

Ik heb even wat rond gemailed,effe afwachten.
Ook heb ik even voor je op de Torrents gekeken,niks heelaas.

met vriendelijke groet,
Ron.

Ahoy Ron,

Hartelijk dank voor je tijd en moeite. Ik zal de info doorsturen naar die persoon, hopelijk komt daar nog iets uit.

Extra info is dat de berging toendertijd in 1993 is uitgevoerd door Smit Tak. Deze persoon heeft ook met hen contact opgenomen, maar vangt telkens bot. Misschien zijn er mensen die goede contacten hebben bij Smit Tak en eens een visje kunnen opgooien?

Ook zijn er een aantal websites over deze U-534, maar ook helaas daar geen video materiaal. Voor de nieuwsgierigen, kijk hier:
U-534
The Type IXC/40 boat U-534 - German U-boats of WWII - uboat.net
Robert Van Der Veen
http://www.u534.coolfreepages.com/Basis_Frame.htm

Groeten, Léon.

hallo

2000 dat zal niet eenvoudig worden hoor léon om daar nog iets over te vinden
maar zoals ron zei op de torrends was zelfs ook niets meer te vinden
en dan wordt het wel heel moeilijk

groetjes raf

Ik kan aan die docu komen van NGC. Ken iemand die de hele docu opgenomen heeft...

Wel ff geduld, zit nog zijn vakantie, en de mijne nog tussen...

beste Douglas,

Zou je aan die ''iemand'' kunnen vragen of die dan gelijk 2 kopieetjes kan maken.

met vriendelijke groet,
Ron.

Lukt het vóór 16 mei?

Ahoy Douglas,

Dat is fantastisch nieuws! :p
Ik wacht het af en wens je alvast ee fijne vakantie toe.
Kom je op 16 mei nog naar de Voorjaarsvaardag van de M.M.I. bij de S.M.G. IJmond in Heemskerk? En Ron ook? Zo ja, is dat misschien een hele mooie gelegenheid om daar die docu te kopiëren. Ik heb dan mijn laptop mee inclusief lege CD's/DVD's.

Voor wat betreft torrents, ja daar had ik ook al gezocht en niets over gevonden. Vandaar dat ik een oproep deed op dit forum.

Groeten, Léon.

Laatst bewerkt:
Zou je aan die ''iemand'' kunnen vragen of die dan gelijk 2 kopieetjes kan maken.

Voor jou altijd!

Kom je op 16 mei nog naar de Voorjaarsvaardag van de M.M.I. bij de S.M.G. IJmnd in Heemskerk?

Nee dat gaat niet lukken.... Maar is het een idee om over een paar weken een lege DVD op te sturen? Die ik weer ''vol'' terug stuur?

heb ik nog wat tijd om ''iets'' te regelen.

hallo

douglas is het dan niet goedkoper dat jij die dvd koopt hahaha
hier betaal je al snel een euro of 5 om een dvd op te sturen
want dat moet in een special zakje/doosje +de port kosten kom je hier al snel een euro of 5 uit
hoe het in nederland gaat ?????zal wel stukken goedkoper zijn
want jullie hebben maar 1 regering die daar van betaald moet worden
wij hebben er 3

groetjes raf

Beste Raf, je bent een optimist. In dit apelandje hebben we 5 ( VIJF ) regeringen. De nationale, de Vlaamse, de waalse, de brusselse en die van de Duitstalige oostkantons.
Groetjes, Jos

want jullie hebben maar 1 regering die daar van betaald moet worden
wij hebben er 3

Nou, het is hier in dit kikkerlandje toch aardig een zooitje aan het worden...

Maw, wat ze bij jullie met z'n 5en kunnen verkloten doen wij hier in ons uppie...

Nee dat gaat niet lukken.... Maar is het een idee om over een paar weken een lege DVD op te sturen? Die ik weer ''vol'' terug stuur?

heb ik nog wat tijd om ''iets'' te regelen.

Lijkt me een strak plan! :mrgreen:
Kun je mij je adres dan sturen in een PB, dan stuur ik een lege DVD op en een zuinige Hollander vind wel een manier om het gratis te versturen, is geen enkele regering voor nodig ;).
Anders kan ik 1 maart ook wel een DVDtje meenemen, we zien elkaar dan toch in Den Helder.

@Ron: Zal ik er voor jou ook meteen eentje kopiëren zodra ik hem binnen heb? En als je dan op de M.M.I. dag (16 mei) of Werkschependag (21 mei) er bent kan ik je hem meteen overhandigen. En anders ook opsturen.

Groeten, Léon.

Zondag 1 maart neem ik de DVD mee... Naast de U-534 staat er ook nog wat ander gevaarlijk Duits duikbotenspul op...

Back