Op zoek naar een (uitdagende) indoor-helikopter

Beste forumleden. Ik heb me net geregistreerd omdat ik hoop met jullie hulp een stap in de electro heli wereld te kan maken.
Aanleiding was eigenlijk de Firespy S1 van Bureto’ys. Net zo groot als een Pico-Z, maar grotendeels van lichtmetaal en met een gyro! Deze kan je wel door de kamer vliegen en op verschillende plaatsen landen. Hangt mooi stabiel. Ook zeer crash bestendig.

Wat ik mis is het zijwaarts vliegen en het is frustrerend dat de accu niet verwisseld kan worden; je wil tenslotte meer en meer vliegen!

Rondkijkend op de diverse fora op internet kwam ik ook hier terecht en blijken er diverse palm-size en micro helikopters te zijn die wel zijwaarts kunnen vliegen en waarvan de accu’s verwisselbaar zijn.
Ook kwam ik het draadje tegen over de goedkope HK 450 kloon (inmiddels in de aanbieding voor $27,99!) en na het lezen en het bekijken van de 14 delige youtube serie van mikeys RC waarin een betaalbare 450 kloon wordt gebouwd en afgeregeld blijkt dat ook een leuke helikopter voor buiten financieel haalbaar is.

Ik heb begrepen dat als je zowel binnen als buiten wilt kunnen vliegen je twee helikopters nodig hebt, een kleine voor binnen en een grotere/krachtigere voor buiten.
Omdat ik zeker overweeg vroeg of laat te beginnen aan een project voor een helikopter om buiten mee te vliegen, lijkt het me verstandig een helikopter voor binnen te kiezen die wat betreft de besturing zoveel mogelijk overeenkomt met bijvoorbeeld een 450. Oefenen met een simulator zal dan ongetwijfeld een belangrijk deel uitmaken van het leren vliegen.
Maximale grootte lijkt me 30 cm (ik woon in een gewoon rijtjeshuis).
In eerste instantie was mijn oog gevallen op de E-flite Blade MCX (coaxiaal) of MSR (FP), maar de MCX is wellicht te stabiel om van nut te zijn in vergelijking met een 450.
De Walkera CB-100 komt ook in gedachte (of de 4#3b) ; Walkera heeft zoveel modellen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
En dan is er nog de Walkera 4g6 (CP als ik het goed heb). Hoe belangrijk is CP voor het vlieggevoel? Ik vraag dit omdat de Firespy (coax) de hoogte met de motor wordt geregeld en dat lastig regelt; ik vermoed dat CP directer werkt.

Kortom, wie kan mij in deze snel ontwikkelende markt nuttige tips geven?
Knutselen is voor mij geen probleem. Heb nog geen bruikbare elektronica (mijn Multiplex Europa is inmiddels antiek!)

Bij voorbaat dank.

Peter

Hoi, en natuurlijk WELKOM!:D

maar ik wou graag zeggen
als je een beetje uitdaging wil + zijwaarts vliegen zou ik toch voor een Coaxiale Helikopter gaan(o.a van merk Esky) deze zijn 4ch(omhoog-omlaag,vooruit-achteruit,links-rechts, zijwaarts

hopelijk hier een beetje mee hebben te geinformeerd

Mvg RCer:mrgreen:

Hartelijk welkom op het forum!

Leuk om weer een helivlieger erbij te hebben (een geinteresseerde altans)

Laat me eerst even wat misstanden uit de wereld helpen...

Je bent beginner, je moet het gevoel nog in je vingers krijgen.
Om dat te leren, moet je stomweg veel gaan vliegen.
Dit kun je in een simulator doen, ook kan dit natuurlijk in het echt.

Je noemt Walkera als serieuze optie.
Prijstechnisch snap ik dat, alleen ben je dan hoogstwaarschijnlijk meer aan het sleutelen dan aan het vliegen (of je moet 1 op de 100 gelukkigen zijn die wel een goedwerkend apparaat krijgen).
Walkera moet eigenlijk, zeker als beginner, gemeden worden. Door de vele dingen die aangepast moeten worden, vliegenderweg kapot gaan etc. gooi je de hobby als snel in de hoek.

Verder heb je gekeken naar het draadje over een 450 size voor weinig geld.
Als je weet wat je doet is dat leuk, maar ik raad het je echt niet aan.
Neem als eerste heli gewoon een wat duurdere FP of CP, dan kun je tenminste gewoon vliegen en leren.

Verschillen tussen coaxen, F(ixed)P(itch) en C(ollective)P(itch) zijn al vele malen uitgelegd, dit kun je met de zoekfunctie in het forum of op google redelijk snel omhoog halen.

Voor een beginner raad ik (mijn persoonlijke voorkeur) een FP aan.
Dit vanwege de relatief lage snelheid van de bladen, de crashbestendigheid, en het vliegt bijna als een CP.
Fp gaat omhoog en omlaag door het toerental aan te passen (net als coax trouwens), is alleen niet eigenstabiel zoals een coax.
Hierdoor leer jemeteen om te gaan met een "echte" heli. Sommigen kunnen, als ze met een coax kunnen vliegen, volledig opnieuw beginnen met leren vliegen, omdat de overstap gewoon best groot is.
Modellen waar je naar kunt kijken zijn bijvoorbeeld de Honeybee FP, Piccolo van Robbe. Beide heli's van ongeveer 35 cm van kop tot staart, allebei ong. 150 eur incl zender.

CP kun je ook doen, alleen die gaan omhoog en omlaag door verandering in de hoek van de bladen, snelheid van de bladen blijft gelijk.
Oftewel, als je crasht (en dat gebeurt echt meerdere keren) heb je voor minimaal 40 a 50 eur schade (echte gelukstreffers daarbuiten gelaten :mrgreen:) omdat de bladen gezellig door blijven draaien.
Bij een Fp trek je de hendel omlaag, en staan de bladen nagenoeg stil als ze de grond raken.

Dit was een heel betoog, maar vergeet niet dat je nu een 2 kanaals heli gewend bent.
Degene waar je naar gaat kijken is een 4 kanaals, wat echt erg veel verschil maakt. Goede spullen zijn gewoon belangrijk om te leren, hier zal je in het begin wat meer voor kwijt zijn.
Reken op minimaal 150 tot 200 eur voor helicopter, zender, batterij en lader.
De goedkope heli's geven je vaak waar voor je geld (negatief gezien dan)

Iig, succes met je keuze!

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben inderdaad een beginner en die Firespy (vergelijkbaar met de V-Max helikoptertjes) is natuurlijk absoluut geen 450.

Veel brokken en lastig te repareren modellen kan inderdaad tot frustraties leiden.
Ik kan echter redelijkl knutselen (heb ook vroeger aan RC modelbouw gedaan alleen nooit gevlogen) en weet theoretisch zo'n beetje hoe een helilkopter vliegt (mijn vader was helikopterpiloot van beroep).
De uitleg op de filmpjes op Mikey's RC ( zie Low Cost 450 RC Helicopters ) zijn heel duidelijk en begrijpelijk.
Maar goed, het gaat in eerste instantie om een indoor heli.

Hoewel knutselen wel leuk is begrijp ik dat je als beginner beter geen Walkera kan kiezen.

De Piccolo en Honeybee zijn mooie helikopters maar te groot voor indoor lijkt me?
Om toch het 'echtere' helikopter gevoel te krijgen waarschijnlijk beter geen coaciaal vanwege het ontbreken van de tailrotor?
Is de Blade MSR dan een goede keuze?

Van belang lijkt me dat de bediening van de sticks op de zender voor de indoor heli hetzelfde is als bij de eventueel later te kopen heli voor buiten.

Vragen vragen.........

Peter

Walkera moet eigenlijk, zeker als beginner, gemeden worden.
Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat je hier niet uit ervaring spreekt...
Ook bij Walkera hebben ze een kwaliteitssprong gemaakt. Maar zoals meestal: onbekend maakt onbemind!
Als je adviezen geeft, baseer die dan op feiten en niet op van horen zeggen!

Willem.

Je hebt het over de HK450; realiseer je wel dat je dan dat je er een motor, 4 servo's, regelaar, zender en ontvanger en accu + laadapparatuur overheen moet betalen, en de gyro niet te vergeten. Ook is dit als je het binnen krijgt een ieniemini pakje wat je in elkaar moet zetten, schroef je voor schroefje, en er zit geen bouwtekening bij. Aangezien je zelf praat over ene Picooz-gelijkende heli waar je ervaring mee hebt, zou ik je deze zeer zeker niet aanraden, tenzij je iemand hebt die je met het in elkaar zetten kan helpen. Als je graag een eenwiek wilt, zou ik toch een RTF model kiezen als ik jou was.
Alsnog zou ik van een Picooz niet overstappen naar een eenwiek, die stap is groter dan je denkt. Zelfs als je eerst coaxiaal vliegt, helitypes die je wel vrij snel onder de knie krijgt, is de stap naar het beheersen van een eenwiek een lange, crashende en sleutelende, soms ook heel frustrerende weg. Ik zou je een Lama V3, Lama V4, Hunter, of, een hele leuke, de Big Lama aanraden van E-Sky, die hebben allemaal de mogelijkheid met uitbreiding door Xtreme parts, waardoor je in het begin rustig met de heli kunt vliegen en in een later stadium de heli kunt upgraden naar wat agressiever vlieggedrag.
Als je zin hebt in een kleine heli - ik zie dat je het over de Blade MSR hebt - heb ik hier nog een hele leuke en goede heli voor je, zo goed als crashbestendig en huiskamervriendelijk: Buy solo 2.4GHz easy to fly from Shanghai Nine Eagles Electronic Technology Co., Ltd Deze heli, de Nine Eagles Solo, kun je zelfs in twee standen zetten, beginner en professional, in de laatste reageert de heli veel feller en directer. De prijs valt ook nog wel mee, je hebt er één voor ong. €100,- en deze is gewoon een volwaardige helikopter. Ik vlieg er zelf ook mee, vanuit dat oogpunt zeg ik dat hij werkelijk crashbestendig is. Hij is al een paar keer tegen de muur gevlogen en nog geen wiekje gebroken, iets wat je niet hebt met de E-Sky heli's, die zijn dan meteen aan stront.
Overigens, van deze heli is ook een FP/CP versie te krijgen: http://www.nineeagle.com/en/p.asp?pid=46 De Nine Eagles Solo Pro, ook in rood. Met deze heb ik nog geen ervaring, maar ik hoor uit verschillende hoeken dat ook deze van goede kwaliteit is. De prijs is dezelfde als die van de coaxiale versie. Onthoud wel dat je bij deze heli een minder stabiele heli hebt, omdat deze is bedoeld als tussenversie van coaxiaal naar CCPM heli's.

Laatst bewerkt:
Uiteraard realiseer ik me dat de electronica er nog bijkomt. Maar zelfs dan blijft het redelijk betaalbaar, zeker in vergelijking met voeger.
Tegen het in elkaar zetten van een dergelijk bouwpakket zie ik niet echt op. Het is feitelijk gewoon onderdelen monteren en afstellen en met de instruktievideo's van Mikey's RC heb je vrijwel al alles wat je nodig hebt. Omdat het bovendien een populiare helikopter is zal het niet moeilijk zijn om op internet of dit forum antwoorden te krijgen op vragen.
Ook zijn onderdelen goed voor handen.

Het programmeren van de zender zal wel wennen zijn (had ik in mijn tijd nog niet).
Het vliegen.......tja, dat is natuurlijk een heel ander verhaal! Daar zullen voor mij de grootste problemen liggen.

Vandaar ook mijn vraag hoeveel nut een Simulator heeft.
En of je met het vliegen van de (juiste) indoor helikopter ook stick-gevoel krijgt wat nuttig is voor de grotere helikopter.

Misschien in dat licht ook verstandig een losse 2.4 Ghz zender te kopen en die te gebruiken voor de indoor-helikopter (die moet ja dan wel kunnen binden heb ik begrepen), zodat die voor zowel de indoor als het simmen en later wellicht de 450 gebruikt kan worden.
Is dat mogelijk?

De Nine Eagles helikopters waren mij ook al opgevallen. Lijkt een goede tip.
Weet niet hoe het met onderdelen zit en de mogelijkheid om deze met een andere zender te besturen.
Ik kwam op de Blade MSR omdat dat een helikopter is die je wat betreft de grootte goed binnen zou moeten kunnen vliegen en die waarschijnlijk ook wat 'helikopter gevoel' geeft. De Nine Eagles Solo pro lijkt daar ook aan te voldoen. Waar haal jij je onderdelen? Of heb je hem nog nooit stuk gevlogen?

Peter

De problematiek van een nieuwe heli ligt ook in de combinatie van alles..

Je moet:
- goed bouwen (geen probleem met wat gezond verstand)
- De onderdelen goed positioneren (gezien de invloed die sommige delen op de andere hebben)
- Gyro instellen, Hopen dat gyro en servo op elkaar willen werken, de voltages goed zijn etc.
- Regelaar van de motor instellen
- Kop heli afstellen (wordt vaak beschreven)
- Zender instellen (kan lukken met video's, maar hier zijn 10tallen kleine foutjes in te maken waardoor de hardware zijn werk niet kan doen)

De combinatie van al deze dingen moet dus goed zijn, wil je een Cp in de lucht kunnen gooien zonder het gevaar dat ie meteen naar beneden wil :mrgreen:

Over de Fp's zoals de piccolo, deze zijn ong 30 cm van kop tot staart.
Zolang je een redelijke huiskamer hebt kun je er wel wat mee.
Beter is een garage of buiten..

@ willem01:
Mijn afkeer voor Walkera heb ik voornamelijk uit eigen ervaring.
De vele posts met vragen over het merk en de producten, verteld mij dat ik zeker niet de enige ben met technische mankementen.
Als beginner raad ik het gewoon niet aan, omdat de heli's die ik heb gehad snel rare dingen gingen doen die er moeilijk uit te krijgen waren (of gewoon niet), terwijl ik ze nog niet gecrasht had. Vele crashes met die apparaten waren als gevolg van technische bijzonderheden.
Tot zover een leuk klein heli'tje voor erbij...
Daarom heb ik niet zoveel met Walkera

Succes!

@Peter

Oké, gelukkig dat je je dat realiseert :D Het klopt, als je alles gunstig uitzoekt kun je er een voor onder de honderd $$ hebben. Als je uiteindelijk voor die heli gaat, wens ik je alvast veel suc6!:mrgreen:

Persoonlijk vlieg ik niet op een simulator. Op een simulator kun je, naar mijn mening, alleen onder de knie krijgen hoe je de knuppels moet bewegen om de heli een bepaalde manoeuvre te laten maken, maar dan moet je alsnog diezelfde manoeuvre oefenen met je heli. Het schijnt het wel iets makkelijker te maken, omdat je bijv. minder stuurfouten zou maken, maar dat haalt mij nog niet over om aan het simmen te gaan. Een nadeel is dan dat je namelijk nog meer achter de pc zit, wat in mijn geval al aanzienlijk is :mrgreen:

Wat voor indoor heli spreken we dan over, een eenwiek of coaxiaal? Want de overstap van coaxiaal naar eenwiek is me nogal een die je niet moet onderschatten. Als je een éénwiek vliegt, moet je de richtlijn "hoe kleiner hoe onstabieler" aanhouden. Je kunt dan dus het beste zo groot mogelijk beginnen, al nemen de meeste beginners inderdaad een 450 size. Zelf ben ik begonnen met een 350, dat is echt de minimale grote wil je er echt nog iets mee kunnen beginnen als beginner :mrgreen:. Als je de kleine modellen onder de knie hebt, kun je de groteren ook vliegen, was mijn overweging. Dus ja, als je een goede heli leert vliegen, kun je daarna ook met groteren overweg, al heeft iedere heli natuurlijk zijn eigen vlieggedrag en do's en don'ts.
Als je begint met een coaxiale en uiteindelijk naar een eenwiek wilt, kun je door 't coaxiaaltje inderdaad knuppelgevoel krijgen. Je weet dan wat je moet doen om de heli te besturen, naar mijn mening heeft dat hetzelfde effect als dat je op een goede simulator zou gaan trainen, en persoonlijk vind ik dan reallife vliegen leuker dan achter de pc, zo heb ik het dus geleerd, eerst coaxiaal en dan eenwiek. De overstap naar een eenwiek is groot, maar persoonlijk vind ik het beter dan een sim (ja, ik heb ook wel eens gesimd) omdat je door een coaxiaal al een beetje weet hoe het is om "werkelijk iets in de lucht te houden."

Volgens mij zijn er dat soort zenders, zoals mijn eigen E-Sky 2.4 GHz (6-kanaals), alleen wil die alleen aan de flutsimulator die bij de E-Sky heli's wordt geleverd. Als je een zender wilt die ook aan een andere sim kan, moet je dat uitzoeken. Het is wel mogelijk.

De NES (Nine Eagles Solo) heeft inderdaad, hoe klein ook, vind ik wel een heligevoel. Je vliegt echt ergens mee, dat klopt. Ik heb inderdaad nog nooit wat kapot gevlogen. Er zijn wel dealers die het kunnen leveren, maar dat heb ik nog niet precies uitgezocht. Een beetje googlen doet wonderen. Ik weet wel dat ze op verzoek te verkrijgen zijn bij DM Modelbau, een duitse. www.dm-modellbau.de Die heeft die dingen sowieso. Die winkel zit in Osnabrück, voor als je daar misschien eens langs komt. Ook in Duitsland: www.rc-now.de , die moet ze ook hebben. Dichter bij huis is via een dealer Sinnema's modelbouw in Joure. Hij heeft geen website, maar wel e-mail, namelijk jursinnema@kpnplanet.nl en telefoonnummer 0513413443. Een kleine modelbouwwinkel van een (oorspronkelijk) klokkenmaker en instrumentenmaker. Hij kan de heli'tjes ook leveren, heeft ze op voorraad in de eenwiekversie onder de naam Nine Eagles Solo Pro voor €99,-. Dat komt via MCM Distributions; www.mcmdistributions.nl (groothandel) Nog een mogelijkheid is www.krikkemodelbouw.nl, ergens in Groningen. Daar kun je bestellen, dat doen ze voor je op verzoek.

Bedankt voor alle reacties en info!:-D
Ben er nog niet uit met welke indoor heli ik deze hobby ga beginnen.

Heb in principe besloten de coaxiale over te slaan (Blade MCX, Solo) en direct een Fixed Pitch te proberen.
Omdat het binnen moet kunnen vliegen moet het dus klein blijven.

Ik kom nu op een lijstje van 3 potentiële kandidaten die allen ook als stabiel tot redelijk stabiel worden aangemerkt.
1. E-flite Blade MSR
2. Walkera CB-100
3. Nine Eagels Solo Pro

Heb nogal wat tijd met lezen doorgebracht op www.rcgroups.com doorgebracht en wat is daar ontzettend veel geschreven. Maar hoe meer je leest hoe lastiger het soms lijkt te worden. Er zijn duidleijk 'kampen' van aanhangers van met name de MSR en CB-100 die elkaar soms aardig 'bevechten'.
De Solo Pro is nog relatief nieuw hoewel daar ook al aardig wat over geschreven is.

Algemene trend is dat de gebruikeres van deze helikopters eigenlijk over het algemeen wel tevreden zijn (maar over en weer de andere modellen bekritiseren).
Ook lijkt het uit de verhalen of de CB-100 wat vlieggedrag betreft het meest lijkt op een 'grotere' heli.

Heb in ieder geval wat websites gevonden die deze heli's leveren en ook onderdelen hebben (of binnenkort zullen hebben).
Twee daarvan in Belgie.
Vooral de beschikbaarheid van onderdelen is belangrijk lijkt me.

Heb een hoop geleerd, maar ben nog niet verder gekomen of je de MSR met een willekeurige 6 kanaals 2.4 Ghz kan binden.
Wat de CB-100 en Solo pro betreft weet ik dat dat niet werkt (alleen met zenders van hetzelfde merk).

Kan iemand mij daar over informeren? Is er een bepaald protocol voor de zender waar je dan op moet letten?

Al met al ben ik nog niet op het punt aangeland dat ik een weloverwogen beslissing kan nemen.

Peter

Hoi Peter,

Ik heb een walkera cb100, nadat ik de fout had begaan om een Walkera hm1#a te kopen (als beginneling). De hm1#a is met 56 cm Te Groot voor binnen. De cb100 is 20 cm ideaal voor binnen. Het is (na een aantal maanden ermee gevlogen te hebben) een prima dingetje (nog niets kapot) Het enige is wel dat in de head de kleine demper ringetjes beginnen te slijten en die heb ik nog niet los kunnen vinden (wel in combinatie met een head). De cb100 is FP en is goed te besturen in alle richtingen (een echt helicoptertje) zonder al te veel moeite, in tegenstelling met een extra dimensie erbij te hebben, zoals met een CP. Ik heb nu dus de cb100 voor binnen (hoewel ik ook al buiten (windstil) heb gevlogen. De HM1#A (CP) voor buiten, als het mooi weer wordt.
De cb100 heeft in ieder geval goedkope onderdelen (Aanschaf toestel +/- 130 euro, onderdelen kun je zo checken op bijv. rcvliegshop.nl, fijne shop overigens)
Je hebt nu ook de 4#6, iets groter (+/-5cm) maar met een shaft tail drive. Deze is gloednieuw en daar hoor ik nog wisselende berichten over.

Tot slot: Walkera zenders werken alleen met Walkera toestellen (da's met de meeste 2,4ghz toestellen geloof ik zo)

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Danny

Laatst bewerkt door een moderator:
@Danny
Bedankt voor je bericht.
Fijn om te horen dat de CB-100 door een beginner onder controle te krijgen is. En dat er na een paar maanden nog niets kapot is!
De 4#6 had ik nog niet naar gekeken (Walkera heeft zoveel modellen dat ik door de bomen het bos niet meer zie!).
Wel was me de 4G6 opgevallen (29 cm), maar dat is een hele kleine CP en dat lijkt me evanals de 4G3 (27 cm) als beginner toch een stap te ver.

Ik vind het op zich geen probleem om af en toe wat te moeten sleutelen (is vaak ook wel leuk), maar het moet niet de overhand krijgen. De nadruk moet toch (voor mij) op het vliegen liggen.
Inderdaad een paar sites gevonden die onderdelen leveren en de prijzen zijn niet extreem, dat is uiteraard belangrijk.
RCHellevoet heeft ook onderdelen: HM CB100 Onderdelen - rchellevoet.nl
Misschien heb je er nog wat aan.

Kan je de CB-100 vliegen met je HM1#A zender?

Denk dat er allen wat betreft de E-Flite wellicht een mogelijkheid is een aparte zender te gebruiken (van een ander merk), maar dat moet ik nog verder onderzoeken.
Als dat zo is kan ik wellicht vooruitlopen op een te bouwen 450 serie voor buiten;).

Hoop toch binnenkort een afgewogen beslissing te kunnen maken, want ik wil graag gaan beginnen!

Peter

Hoi Peter.
Toch even mijn korte input.
Er is las ik al, met veel goede en juiste info gereageerd op jouw Topic.
Ik raad je de CB 100 aan.
Ik vlieg zelf met 2 stuks HM4#3B's.
De HM4#3BV2 en de HM4#3B Double Brushless.
De CB100 schijnt echt een aanrader te zijn.
De HM4#3B is kieteliger.
Maak je over dit soort heli's van Walkera maar nog geen zorgen over de kwaliteit ofzo.Je zult er meer plezier van hebben dan sleutelwerk.
Zodra je in het grotere segment heli's komt.Voor de CP's dan is het een ander verhaal.
Ik heb ook sinds kort de HM4#6.
Maar die is niet verstandig om mee te beginnen.
1: hij heeft nog last van kinderziektes.(ben niet de enige helaas)
2: door zijn Torque Tube staart waarmee de staart dmv overbrengende tandwielen het zaakie laat werken is gevoelig voor crashes op de staart.
Niet een heli voor beginners in mijn optiek.

De CB100 lijkt mij echt een optie voor jou.
De MSR Blade ook wel, maar.................dan zou je er gelijk een Spektrum DX6i zender bij moeten nemen.
Met die keuze ga je dik door de 300 euro heen.
Sukses met je keuze.
Vr Gr Erwin

Hoi Erwin,
Bedankt voor je input.

Ik was al een beetje bang dat de combinatie van de MSR met een andere zender alleen keuze geeft uit dure sets.:(
Een dergelijke prijs wordt dan moeilijk te rechtvaardigen tenzij de zender echt meerwaarde heeft in de zin van degelijk/flexibel en dat het al vaststaat dat ik binnen afzienbare tijd een groter helikopter voor buiten ga kopen waarmee ik de zender ga gebruiken.
Anders betaal je teveel voor iest waar je misschien helemaal geen gebruik van gaat maken.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn verdere zoektocht en zal ongetwijfeld nog met vragen komen.
De CB-100 blijft in ieder geval kandidaat!

Peter

Eflite 2.4, parkzone, is Spectrum DSM2 (beide van Horizon.com),
en kunnen dus ook met een Dx6,7 of 9 gebind worden.
Verder is het binnen de 2.4 niets complatible, allemaal eigen merk only.

Een DX7 is een hele goede zender voor een TRex 450 buiten heli dus alvast een goede investering.
En dan kun je van de Eflite de goedkopere 'bind and fly' serie te kopen.
(dus zonder dat speelgoed zendertje)

De Eflite Blade indoor heli serie zijn kwalitatief erg goed en vliegen geweldig stabiel.
Van theekopje (drop sugar) naar de oliebol overhoppen is geen probeem.

Dat andere merk.. Walk..(away!)

Reken erop dat je een goede eflite indoor heli hebt voor ca 100 tot 130 eur.
Een goede buitenheli zoals een Trex 450 met alles erop en eraan,
(heli, servos, gyro, accu's, RC set, lader) gaat al gauw in de 500 a 800 eur lopen,
en hiermee is het verstandig een paar lessen te nemen cq lid te worden van een club.

Waar woon je? (Effe invullen in je profiel)

Laatst bewerkt:
kben zelf begonnen met een blade msr en kben er heel tevreden over. De prijs is wat hoger dan de nine eagle solo (139 voor rtf en 109 voorbnf) maar je hebt er wel een 4- poortslader bij en 2 lipo'tjes. vlieg bijna iedere dag zo'n 4 a 5 lipo's leeg, heb al enkele keren gecrashd maar nog niks gebroken.
Simmen heb ik ook al gedaan maar de msr krijgt toch de voorkeur omdat je dat sneller eens tussendoor kunt doen want tegen dat uw pc opgestart is heb je al een lipo leeg gevlogen.

De Blade MSR als Bind 'n Fly moet per sé aan een zender met Spectrum-technologie, eentje van E-Flite zelf. Als je die niet al in je bezit hebt, zou ik je aanraden om een setje te kopen waar de MSR al met zender wordt geleverd.

Juist niet, een Dx7 zender is een goede investering als ie toch ook naar een buitenheli wil.

En je moet ook niet vies zijn van de prijzen van spectrum spul. :lol:
Leuk dat je er het een en ander mee kan binden,
maar als je straks ontvangers van 60 piek moet gaan kopen lach je wel anders.

Back