opbouw nieuwe raketenwurm 2B romp

Zo, de motor en regelaar zijn een geheel nu. Naast de "vaste" verbinding met de kabels zorgt het vuren latje ook nog voor een stevige verbinding.
GroteFoto-EJLYSYJP.jpg

Dan rest alleen nog de unit maken voor de schakelaar, ontvanger en CC-Bec.
Dat zal zoiets worden, maar ik weet nog niet welke ontvanger ik precies ga gebruiken. Naast deze 7 kanaals telemetrie ontvanger heb ik nog een 7 kanaals light ontvanger liggen.
GroteFoto-ESCC7XP4.jpg

Maar eerst nog maar eens zoeken, ik geloof dat Bas ergens een foto geplaatst heeft van zijn unit....

Yep... hier...

Wilcootje... Uit styreenplaat en veeeel CA lijm...

full

Ook een plaatje niet... gelukkig weer een stuk beter... en vandaag helaas wij wéér een stukje lichter... zucht

full

Enigma plaatje...

full

Nog een ander plaatje van het Enigma plaatje...

full

Stekkertje... ailerons... met DIY styreen gripplaatje gelijmd en meegekrompen... sjort wat beter los...

full

Enigmaplagiaatje...

full

Tevreden Kontronik torretje... gewoon los... dan bengelt het wel een beetje...
Maar de kabels zijn vrij stug... blijft iets geveerd goed zitten... minder vibraties aan de regelaar...
Maar er is ook iets betere koeling... mocht het echt nodig zijn bij de korte powerbursts
Ik zou het niet aan een latje tapen... gewoon los...

full

'smooi allemaal! Zo maar weer TC? :)

Laatst bewerkt door een moderator:
En mijn nieuwe plaatje.
Dat rode ding naast de schakelaar is een uitgeklede CCbec

CIMG0540.JPG

CIMG0541.JPG

GJ

Zo, de wurm heeft de eerste vlucht erop zitten. Helaas heeft de unilog niks opgetekend, de instelling stond verkeerd hiervoor. De motor draait in elk geval goed en power zit er ook in. Nu nog de afstelling van het model goed krijgen. Bij het rakkenvliegen verloor hij redelijk snel zijn snelheid. De instelhoeken lijken goed te zijn, dus de accu iets verder naar voren van het weekend.

Gaat iemand van de wedstrijdvliegers nog ergens binnen een redelijke afstand enkele trainingsvluchten maken?

Zo, nu nog de romp van de hwak-cloon repareren en daar de electronica beter vastzetten. Deze romp bezit enkele scheurtjes door de landingen op ons toen slecht gemaaide veld....... Het gehele gedeelte waar de vleugel komt moet met een matje versterkt worden................ en de vleugelbevestiging moest nieuwe gemaakt worden.

Theo, je Unilog heeft helemaal niets weggeschreven?
Ook niet een beetje stroom of je accuspanning?
Dan zou de sensor niet goed zijn, accuspanning moet ie altijd wel wegschrijven, stroom kan ie verkeerd wegschrijven maar er moet wel iets staan.
Iets van hoogte of temperatuur gelogd?

Dan het trainen, het wordt dit weekend niet zulk lekker weer, schijnt.
Mocht het zondag meevallen wil ik wel proberen in Nederweert te vliegen.
En anders zou het ergens in de avond kunnen.

GJ

In de unilog stond alleen de vlucht van vorige week van de easyglider. Ik heb toen de unilog meegnomen om de hoogte te loggen en een waarschuwing te geven als ik op 300 meter kwam. Toen werkte alles perfect. Ik had de instelling staan op beginnen met loggen zodra de ontvanger aan staat, en aangezien hij via een optokopler tussen de ontvanger en regelaar hangt werkte dat niet goed. Nu staat hij weer op loggen vanaf 3 ampere motorstroom.

Trainen bij de MVC Swentibold is voorlopig niet mogelijk, ik heb het vertrouwen in het bestuur opgezegd.

Zo, de raketenwurm is er klaar voor. De romp van de Hawkcloon is ook weer in orde. Toen ik daar de budget aandrijving weer in wilde monteren zag ik dat de voorste plaat van de motor los was gekomen. Deze heb ik weer met een heel klein druppeltje locktide fixation vastgezet. Nadat ik daar alles in gepropt had ben ik het zwaartepunt gaan controleren en dat is ook weer goed. Zelfs de instelhoeken heb ik daarvan nagemeten en dit klopt niet, vandaar dat vele trimmen (van vol diep tot vol hoog op de trim) tussen de speed en duur taak. Ook die instelhoeken heb ik beide op 0 graden gezet, Dit heb ik opgemeten door de romp vast te zetten op een recht tafelblad. Daarna met een goede blokhaak de afstanden van de vleugelvoorrand en achterrand naar de tafel opmeten en daarna hetzelfde met het stabilo. Bij beiden heb ik de afstanden tot de tafel gelijk gemaakt aan de voor en de achterlijst. Hiervoor moest ik de vleugelachterkant met 1,5 mm balsa ophogen en de stukjes plakband die onder het stabilo zaten verwijderen. Morgenavond of anders vrijdagavond weten we of dit goed is of niet.

Ik heb nu verschillende vluchten gemaakt met de raketenwurm 2b, maar ik heb het idee dat hij behoorlijk langzamer is dan de hawk-cloon. Ik merk in het rakken vliegen dat de raketenwurm de snelheid vrij snel verliest tegenover de Hawk-cloon.

Vandaag heb ik beide eens op de weegschaal gelegd en er zit maar 100 gram verschil in het vliegklare gewicht. De Hawk-cloon weegt 1780 gram en de raketenwurm maar 1680 gram. Maar als ik de vliegklaar in de hand heb lijkt de raketenwurm vele malen lichter te zijn dan de hawk-cloon. Een goede log van de motor heb ik nog niet, moet de stroomsensor nog even in orde maken, deze meet negatief, er zit dus een draadje verkeerd.

Wat kan ik van mijn motor nog verwachten voor prestaties. Ik gebruik een kontronik kira 600-38 met een 17x18 RFM op 7 graden middenstuk en de budget 200 ampere regelaar van Himodel. Dit draait nu op een 4s lipo.

Theo,

De RW2B voldoet aan de FAI reglementen, met 28dm2.
De Hawk heeft een kleinere vleugel, ik geloof dat het toaaloppervlak zo rond de 23dm2 zit.
Met hetzelfde vermogen loopt een Hawk gewoon wat harder.

Snelheidsverlies: ligt je zwaartepunt goed (hoe vliegt hij in rugvlucht, hoeveel down heb je dan nodig). En hoeveel mm snapflap heb je staan? Vlieg je met beiden evengrote keerbochten of met de RW2b krappere?

Stroomsensor: dat is niet een verkeerd draadje, je hebt de verkeerde sensor. Je sensor is 'verkeerdom' oftewel mannetje en vrouwtje zitten verkeerd op de sensor. Of omsolderen of omruilen...

Kira 600-38: Op 4s kun je zo'n 3.5kw verwachten, met een goede lipo en 17x18F5B Rood op 7graden.
Je kunt ook nog naar 5s, maar dan moet je eerst de gearbox met Plettenberg of Hacker vet smeren. Dan kun je tot zo'n 5kw. Bij 5kw moet je wel alles op orde hebben, alleen F5B style vliegen (1.5-2sec mtor, 20sec pauze) en altijd de limiter aan hebben, anders heb je kant dat de motor oververhit. Mijn Kira F5B 5S wordt zo'n 88graden bij 5kw, das vrij warm maar nog niet problematisch.
Welke 17x18 draai je nu?

Gerben

Gerben , de Hawk is 26 dm2 oppervlak, hij is net even te klein maar is op te lossen met wat plakband.

Ik heb Theo al gezegd dat als het er langzaam uitziet het best wel eens snel kan zijn, enige maatstaf is gewoon op de rakken vliegen en kijken wat ie doet.

De stroomsensor is niet een probleem van de sensor, het is het draadje.

hier die Belegung:

Oberseite von außen nach innen
- schwarz
- rot
- blau

Unterseite von außen nach innen
- schwarz (Silikonkabel für GND Anschluss)
- braun
- grau

Wenn Ihr Stromsensor für Akkus mit Stecker am Pluspol ist, müssen Sie
braun und grau vertauschen.

Dus ik soldeer hem even om voor Theo.

GJ

De Hawk draait goed en loopt nu ook goed nadat ik de instelhoek aangepast heb. Daar moet wel nog eens een nieuwe unilog voor aangekocht worden....

De raketenwurm loopt wel, maar verliest zijn snelheid erg snel. Het maakt niet uit of ik snapflap gebruik of niet, de bochten maak ik gelijk aan die van de hawk. Ik ben wel nog aan het schuiven met de accu en het zwaartepunt.

Ik ga de komende weken eens een andere lipo gebruiken, misschien dat de lipo die ik nu gebruik de beperkende factor is. Ik heb hier nog een "grotere" 4s Nanotech liggen die ook perfect past en waarmee het gewicht ook weer met 100 gram omhoog gaat. De prop is als ik mij niet vergis nog steeds die welke jij voor me mee gebracht hebt. Het zou een rode moeten zijn. Waar kan ik dat aan zien?

De stroomsensor heeft altijd goed gewerkt tot bij die crash enkel kabels gebroken waren. Die zijn toen volgens schema van Sm modellbau terug gezet, maar schijnbaar toch verkeerd. Nu hoeven we alleen maar de bruine en grijze kabel van plaats te wisselen in de stekker...... dan zou die weer goed moeten werken.

De komende week eerst maar eens de helling kisten uit het stof toveren en vliegbaar maken, ben uitgenodigd door een bevriende club om het komende weekend met hun mee te gaan naar zeeland voor wat hellingvliegwerk..... Ook nog een kistje voor een leerling van mij klaarmaken, die gaat misschien ook mee.

Mijn info zegt dat de Hawk op de 23 a 24dm2 zit, kan me zo even snel niet herinneren welke het exact was, in ieder geval dusdanig te weinig dat het niet met een tapeje of extra driehoekje op te lossen is. En die info gaat uit van een echte meting, niet wat iemand zich vaag meent te herinneren of ' denkt'.

Theo, ik geloof dat dat een F5B rood was, dan zou er een F5B stikkertje op moeten zitten bij de propmaat.
Welke spanning zie je in de logs, bij volle belasting? Als het zo lees van de omgekeerde draadjes zou die wel correct moeten zijn? Zou in ieder geval boven de 14V moeten zijn.
Veel plezier met hellingvliegen alvast!

Gerben

Mijn info zegt (gemeten) vleugel 23.5 dm2 en het stabilo 2.8 dm2, totaal 26,3 dm2 dus maar 0.3 dm2 plakband erop en hij is volgens meting legaal.
En de Leodolter Evolution (het origineel van de Hawk) voldoet aan de FAI eisen, 26.9 dm2.
Dat verschil zou ik het afvormen kunnen zitten, als je de koorde een millimeter of 2 kleiner maakt zit je er al aan.
Dus een keer zelf meten en dan weten we het zeker.

Maakt ook niks uit, de wurm zou denk ik ietsje zwaarder moeten om lekker door te vliegen.
Maar dat gaat weer ten koste van je duurtaak.
De Hawk zit op ongeveer 67 gr/dm2 en de Wurm op 60 gr/dm2
Gooi er eens een onsje lood in, kijken wat ie dan doet.
Voor een gelijke vleugelbelasting zou de Wurm 1900 gram moeten wegen, wat wel weer erg veel is.

Theo, heb je deze instellingen overgenomen?
http://www.stratair.com/Download/Raketenwurm2b_deu.pdf

GJ

@ Gerben, Bij de 4de stijgvlucht zakt de accuspanning al onder de 14 volt, daarna doet hij dat elke keer, dus die accu is niet goed genoeg.

@ Gert-Jan, dat zijn idd de instellingen die ik nu gebruik, ik heb alleen nog geen vliegfases ingeprogrameerd, dat moet ik nog gaan doen. Daarvoor moet ik mij nog eens goed buigen over de programering van de zender en de mogelijkheden van de vrije mixers die ik heb.

Theo, ik denk dat ik ook nog wel wat 4S accu's voor je heb die nog wel een ampere of 300 kunnen leveren.
Ik zoek en dan komen ze ook jouw kant op.

GJ

Als je ze nog hebt liggen zijn ze toch ook gebruikt en oud , en ook al de puf eruit,koop gewoon een paar nieuwe weet je zeker dat het daar niet aan ligt , wel een toestel van zoveel geld maar een paar zeker niet onbelangrijk goede lipo's zouden er dan niet vanaf kunnen !!, zoals jullie vliegen in wedstrijden zou ik zelf ieder seizoen en misschien wel 2 keer in een seizoen nieuwe lipo's nemen, vooral bij zulke vermogens krijgen ze het erg zwaar te verduren , ondanks dat het maar om een aantal seconden betreft.

gr Andre

Andre, je doet makkelijk 1 seizoen of langer met een lipo, als je hem maar goed onderhoudt en opwarmt voor gebruik.
En deze lipo's zijn ongeveer 2 jaar oud maar zullen niet heel veel slechter zijn dan een nieuw pakket.
Het hoeft allemaal niet zo veel geld te kosten.

GJ

De lipo's van hobbyking zijn meer dan goed genoeg, tot nu toe eigenlijk nog geen slechte ervaringen mee, terwijl ik met andere merken toch behoorlijk wat problemen heb gehad, alleen de kokams waren bij mij beter....

Back