Opbouw Survey boot 1:26

Hallo,

Tijdje geleden heb ik de Survey aangeschaft. Een leuk bootje om mee te beginnen. Het is dan ook mijn eerste boot die ik bouw.

Lengte: 52,5 cm
Breedte: 15,8 cm

Ik ben nu 2 weken bezig. De vorderingen tot nu toe:

IMG_1192_zpsb369d08f.jpg

IMG_1193_zpsc3d4dc07.jpg

Zoals te zien is moet alles nog uit gesneden worden. Als eerste natuurlijk de standaard van de boot:

IMG_1194_zpsc091f749.jpg

IMG_1195_zpse05dbc11.jpg

Tijd voor de ruwbouw:

IMG_1196_zpsca986071.jpg

IMG_1197_zpsad34c708.jpg

IMG_1198_zps445f9f98.jpg

IMG_1199_zpse80785f0.jpg

Inmiddels ook begonnen met de aandrijving:

IMG_1200_zps3f740150.jpg

IMG_1202_zps752e2e52.jpg

De as en het roer zijn inmiddels verlijmd.. Het roer ook aangesloten op een kleine servo.

De indeling van de boot:

Ik moet nog een motor en regelaar bestellen. Dit wordt direct een brushless :D

Nog een plaatje met het boven dek die er binnenkort ook op kan.

Nog 2 plaatjes hoe hij er tot nu toe bij staat:

Tot zover! Verdere updates zal ik hier ook posten;)

Hey Peter,
leuk dat bouwverslag!

1 puntje van kritiek je ramen een beetje bij schuren dan word het mooi vlak :)

Tip, test eens in een bad/zwembad of hij "goed" drijft dus bijvoorbeeld niet te veel naar voren/achteren hangt ;)

voor de rest toppie!

Paul

Hoi Peter,
Jij gaat dus voor de Survey.
Daar heb ik de min of meer kant en klare van.
Je bent lekker op weg.
De entree naar het stuurhui heb je lager gehouden?
Je weet toch dat er al een Survey draadje is?!
Groetjes,

Wordt ineens een populair bootje, merk ik. Ik heb geen probleem met een 2e draadje, ik kan me ook voorstellen dat je zeker van een eerste boot, een eigen verslag wil bijhouden.

Ziet er verder netjes uit, raamopeningen even nalopen met een brede vijl (die wegwerp nagelvijltjes zijn ook een optie) en het ziet er nog strakker uit. Welke brushless setup komt erin? Heb je bij het motorspant daar al rekening mee gehouden?

Bedankt heren! De ramen ga ik inderdaad nog even bij langs..

Ja heb het andere draadje ook zeker gezien. Dat was ook de aanleiding om dit model te kopen :) Volg jou bouw ook!

De reden dat het stuurhuis lager is dan dat hij hoort te zijn is dat ik de tekeningen niet altijd even duidelijk vind. Alles is mooi genummerd op de tekening, maar de onderdelen zelf zit niks op. Het is dus goed zoeken en des te verder ik kom des te beter kan ik alles op z'n plaats zetten.

Over de motor ben ik het nog niet helemaal eens. Er komt een klein brushless motortje in. De motor kan zo op de motorspant gemaakt worden..

Hallo Peter,

Waarom is de hoek van de schroefaskoker zo steil?

Werd dit in de bouwbeschrijving zo aangegeven?

Op de foto lijkt het, alsof de motor (formaat 400) een behoorlijk stuk van de bodem in het spant komt.
Dit draagt niet bij aan een stabiel vaarbeeld op snelheid.

Hoe vlakker de as is ingebouwd, hoe meer van het motorvermogen de boot naar voren zal stuwen, in plaats van de achterzijde omhoog, en de neus naar beneden...

Bij mijn schaalboten ligt de motor zo diep mogelijk in de romp, nét vrij van de bodem.
Liever een langere schroefas en een kleine ashoek, dan wat ik op je foto's zie.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Die hoek is aangegeven in de tekening. Ook in het model zelf kan hij niet vlakker liggen.
Er komt een brushless motor in, dus dat gewicht zal heel anders zijn dan bij een 400 brushed motor.

Het goede balans moet ik nog bekijken net de accu.

De Survey is ook wel een vlotte boot, maar geen speedboot. Wel is het, waarschijnlijk deels door deze wat steilere ashoek, handig om voor een sprayrail aan te brengen, zodat de voorkant mooier los komt van het water, ook in bochten.

sv5l.jpg

sv6t.jpg

Bij mijn 2e hands gekochte Survey was dat al gedaan, Bertus heeft er zelf een sprayrail opgezet.

Klopt Henk, werkt goed.
Peter, probeer alle gewicht zo laag mogelijk aan te brengen en zoweinig mogelijk gewicht in de bovenbouw. Komt de vaarstabiliteit enorm ten goede.
Je kunt de ontvangerantenne beter wat omhoogbrengen, b.v. tegen het dek aan. Komt de ontvangst ten goede.
Groetjes,

Bedankt voor de tips allemaal! :D
Indoorvlieger, Waar kan je ze het beste van maken? Gewoon styreen?

Pff had gister een aantal dingen op het stuurhuis geplakt met lijm.. Kijk ik vanmorgen... heeft de lijm heel raar gewerkt. Het kunststof bobbelt helemaal.. Maar eens even kijken hoe ik dit ga oplossen. Zal nog even een foto plaatsen!

Gebruik constructielijm van de Praxis. Het werkt perfect om te lijmen zolang het maar lucht heeft om te drogen. Ben er achter gekomen als je iets dicht plakt met die lijm, dat het dan het plastic aantast..

Hier gaat het om:

Ga het oplossen dmv een stukje styreen er over heen te plakken.

Verder ben ik op dit moment bezig met scharnieren bij de deur e.d. Zou vanmiddag nog even wat foto's maken!

Ik zou een tubetje Revell Contacta kopen, of als je er aan kan komen MEK (polyester verharder) of chloroform. Die twee laatste lossen het kunststof een beetje op (spaarzaam gebruiken dus, anders krijg je alsnog bovenstaande effecten) en als je de twee delen dan op elkaar drukt krijg je een "las". Werkt prima.

...en die constructielijm en Revell Contacta moet je ook eventjes laten uitdampen voordat je de delen samenvoegt.

Bedankt voor de tip! Het is mijn eerste echte bouwproject, dus dit zijn de leer momenten.. Het valt gelukkig niet heel erg op:)

Nog even een update:

Het bovenste gedeelte zit op elkaar gelijmd. De ruwbouw is klaar. Nu kunnen de details klaar gemaakt worden en moet er nog een kleurtje op. Ben er nog niet helemaal uit wat voor verf er op komt.

Vandaag ook begonnen met de reling te maken. Deze moesten zelf gebogen en gesoldeerd worden. Gelukkig zit er een 1:1 tekening bij!

Vanmiddag even wat Revell potjes met verf halen om de kleine dingen te verven.

Tot zover:D

Dankje! Motorisch ben ik nog niet verder, dus hij is nog leeg.

Indoorvlieger, De bovenbouw blijft gewoon zo in kleur. Dus de stickers zitten zo goed.

En ik ben weer een stukje verder.. Er begint nu kleur op de boot te komen :D

De mast is korter dan hij officieel is, maar dat komt omdat ik al een stukje van het koperbuisje gebruikt had :P

En het dek in de primer..

Tot zover!

Back