Heb hem vandaag nog even getest en hij vaart nu wel goed, alleen wordt de motor nog erg warm na een paar minuten varen.
Het vaarbeeld is net zo als die van jullie.
Hallo Peter,
Ik heb vanmiddag je boot amper in het water gezien en (mea culpa) ook niet even de tijd genomen er naar te kijken, mijn excuses daarvoor...
Vraagje; heb je de motor laten inlopen onder water, zodat de koolborstels de ronding van de collector kunnen aannemen?
Nieuwe koolborstels in de speedmotoren hebben maar twee minieme contactpunten met de collector, laat je de motor gelijk hard werken, dan zal de weerstand over die vier kleine puntjes aanzienlijk zijn en de boel wordt heet.
Als je pech hebt kun je in een paar minuten de groeven in je collector 'puntlassen', collector verpest, motor presteert voor de rest van z'n leven ondermaats.
Hang de motor in een glas water aan de aansluitdraden en laat 'm lopen op een zo laag mogelijk voltage (1,5 - 2V) tot het water donker begint te kleuren.
Stop de motor en controleer of de borstels aanliggen op de collector.
Is dat het geval dan de motor goed laten drogen (perslucht werkt ook goed) en doe een klein(!) drupje olie op de lagers, klaar.
Aan de koppelingszijde zitten sleuven in de motorbehuizing, als die door het motorspant worden afgedekt, dan is er geen flow dóór de motor en zal die sneller opwarmen.
Een paar gaatjes in het motorspant, zodat die sleuven vrij zijn scheelt enorm in de opwarming en de levensduur van de motor.
Groeten, Jan.