Opbouw Survey boot 1:26

Hij mag voor wel een tikkie boven de waterlijn liggen. Ik zou inderdaad nog wat schuiven met die regelaar etc, en eventueel een sprayrailtje. Voor de beste plek, kijk naar de Survey schepen van Bertus en die van mij. Het hoeft geen dikke rand te zijn, op de mijne zit een vrij bescheiden railtje, wat toch prima werkt:

sv5l.jpg

Heb hem vandaag nog even getest en hij vaart nu wel goed, alleen wordt de motor nog erg warm na een paar minuten varen.
Het vaarbeeld is net zo als die van jullie.

Wat heb je in de as gedaan voor smering? Als het te dik of te veel vet is, zal de as veel weerstand ondervinden.

Ik heb qua motor een Speed 480 erin zitten, die is net een maatje groter dan de 400, en met waterkoeling (al vraag ik me af of die echt werkt) en dat wordt na een tijdje ook best warm. Het is momenteel ook erg warm buiten, dat helpt ook niet mee.

Je kan nog steeds wat schuiven met het gewicht, als je dat nog niet hebt gedaan.

Ik heb de regelaar en ontvanger inmiddels tegen het motorschot aan gemaakt. Verder heb ik achterin een klein gewichtje liggen voor de goede balans.

Als smering gebruik ik marine grease van Horizone.

Ja klopt het is erg warm buiten. Als ik hem binnen droog laat draaien wordt hij minder warm (Dan heeft hij ook geen weerstand natuurlijk)

Heb hem vandaag nog even getest en hij vaart nu wel goed, alleen wordt de motor nog erg warm na een paar minuten varen.
Het vaarbeeld is net zo als die van jullie.
Hallo Peter,

Ik heb vanmiddag je boot amper in het water gezien en (mea culpa) ook niet even de tijd genomen er naar te kijken, mijn excuses daarvoor...

Vraagje; heb je de motor laten inlopen onder water, zodat de koolborstels de ronding van de collector kunnen aannemen?

Nieuwe koolborstels in de speedmotoren hebben maar twee minieme contactpunten met de collector, laat je de motor gelijk hard werken, dan zal de weerstand over die vier kleine puntjes aanzienlijk zijn en de boel wordt heet.

Als je pech hebt kun je in een paar minuten de groeven in je collector 'puntlassen', collector verpest, motor presteert voor de rest van z'n leven ondermaats.

Hang de motor in een glas water aan de aansluitdraden en laat 'm lopen op een zo laag mogelijk voltage (1,5 - 2V) tot het water donker begint te kleuren.

Stop de motor en controleer of de borstels aanliggen op de collector.

Is dat het geval dan de motor goed laten drogen (perslucht werkt ook goed) en doe een klein(!) drupje olie op de lagers, klaar.

Aan de koppelingszijde zitten sleuven in de motorbehuizing, als die door het motorspant worden afgedekt, dan is er geen flow dóór de motor en zal die sneller opwarmen.
Een paar gaatjes in het motorspant, zodat die sleuven vrij zijn scheelt enorm in de opwarming en de levensduur van de motor.

Groeten, Jan.

Hoi Jan,

Nee klopt. De boot is maar 2 keer even het water in geweest... :(

De motor heb ik van iemand hier van het forum gekocht. Heb dus eigenlijk geen idee of de motor ingelopen is. Hoe kan ik de koolborstels zien in de motor?

Nee klopt de voorkant van de motor is gewoon dicht. Zal eens kijken of ik er wat gaatjes in kan maken voor lucht ;)

Hallo Peter,

Bij goed licht (spotje o.i.d.) onder de goede hoek kun je nét de collector en één koolborstel zien door de koelsleuf aan de zijkant.
Als de motor nagelnieuw is, moet de collector nog koperkleurig zijn en kun je tussen de twee puntjes van de koolborstel en de collector door kijken.

Inlopen in water is dan aan te bevelen.

Groeten, Jan.

Back