Opbouw van een F5B model

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
De komende weken zal ik van het begin tot het eind laten zien hoe ik mijn nieuwe model opbouw.

Hier alvast een voorproefje.

preview.jpg

Gert-Jan

de bouwbeschrijving van het F5B model vind je hier.
http://www.rcdirect.nl/surprise_16.htm

Laatst bewerkt:
Dit is weer leuk zoiets , indien mogelijk veel info over alles wat er in gaat en waarom , prijs enz, maar ik ga dit volgen,succes ermee

gr Andre

Ik zal alvast zeggen wat het gaat worden.
De eerste heb ik al gebouwd en heeft afgelopen weekend gevlogen.
Degene die ik nu ga bouwen wordt hetzelfde maar dan met een andere aandrijving.

Model: Freudenthaler Surprise 16 met lange romp, holländer proof, prijs incl servo's ongeveer 975 euro
Motor: Leomotion 4031-2500 6.7:1 , een 8S motor, prijs 369 Euro
Regelaar: Schulze 32.120 met speciale software, 300 euro
Prop en spinner: Freudenhaler, ongeveer 75 euro samen.
Accu: Fullymax 1800 8S of zelfgebouwd pakket 2200 mAh, prijs ongeveer 80 euro.
BEC: Castle 10A BEC, prijs ongeveer 25 euro.
Ontvanger: Jeti R9, prijs ongeveer 90 euro.
Unilog met stroomsensor, rpm sensor en temp sensor, prijs 150 Euro.

Totaal 2064 euro

GJ

Goed idee Gert-Jan, zo'n bouwverslag is altijd interessant om te volgen.

"holländer proof": komt dat door de extra stevige oranje verf?

Zitten op zo'n Surprise de servo's en de linkjes al helemaal ingebouwd?

Goed initiatief GJ, je Hawk bouwverslag is ook voor velen nuttig geweest.

Kun je wat meer vertellen over het merk Leomotion? Is er iets bekend hoe dit zich verhoudt tot Neu/Plet e.a.?
Hun website ziet er compleet en professioneel uit, de naam heb ik echter nog nooit voorbij zien komen op het MBF.

Leomotion gebruikt onderdelen van Neu en maakt er vervolgens een eigen motor van.
De manier waarop de gearbox geintegreerd is ziet er al goed uit. Een aantal piloten vliegen er al een tijdje meeals test, zoals Thomas Wackerlin en Remo Frattini.

Leomotion wordt gemaakt door Urs Leodolter, die wat jaartjes terug erg bekend (en goed) was in de F5B.

Ik geloof dat er ook wat F5D (pylon) mannen op het WK met Leomotion motoren gaan vliegen, met een klapprop (leuke propmaten trouwens, 10x23 enzo..)

Ik heb een 8S Neu onderweg, heel toevallig met hetzelfde KV (tsja, de samenwerking tussen Neu en Leomotion), kunnen we eens testen hoe ze zich verhouden..

Gerben

Gerben heeft al het een en ander geantwoord.
Urs zegt zelf dat het geen Neu is.
Als ik de wikkelingen en dergelijke bekijk lijkt het mij ook geen Neu, maar ik kan het fout hebben.
Ik zal eens kijken of ik het aandurf de motor te openen.
Er kan in ieder geval door de manier van bouwen zeer veel koele lucht door de motor stromen.
De motor weegt, met vertraging, 360 gram.

De Surprise is holländerproof omdat er wat versterkingen inzitten die er in een standaard Surprise niet zitten.
Eigenlijk is dit gewoon het model zoals Rudi er zelf ook zeer succesvol mee vliegt.
Het zou normaal een tikje duurder zijn maar als we hem genoeg hollandse kaas blijven voeren dan houden we hem te vriend.
Er zitten altijd servo's in het model ingebouwd, je mag zelf kiezen welk merk en type.
Ik heb er Graupner DES inzitten maar het kan ook geleverd worden met Futaba.
Aansturingen moet je zelf maken, dat zal ik ook behandelen in de bouwbeschrijving.

Mocht je hem eens in het echt willen zien dan kan je naar Dalfsen of naar de Gooi en Eemlandse club in Zeewolde komen, daar vlieg ik nu regelmatig.
Dat is wel met een 9S Plettenberg aandrijving maar het model is gelijk.

GJ

De Amerikaanse versie van het commentaar op de samenwerking:
"Just to clarify the relationship between Leomotion and Neu I asked Urs directly and his response was essentially: He's been an agent for Neumotors in Europe for many years and a friend of Steve's for 25 years now so share a lot of knowledge. Consequently on the electric design side their motors are quite similar.
However the design and production of Leomotion motors is all his. For example all his motors have a cooling, even the smallest L30 with gearbox.
He expects Neu will start to offer the Leomotion L30 gearbox in the near future.
He is very proud that his motor are sturdy but nice looking."

Lees erin wat je wilt...

GJ, die draden die uit de motor komen lijken vrij soepel, niet van die stugge wikkeldraden?

Gerben

Hij is dealer geweest, ja, E-flight is van hem geweest.
Dat is jaren geleden verkocht aan zijn zakenpartner.
De motoren zijn misschien deels gebaseerd op Neu en misschien komen er wat onderdelen van Neu maar wat ik zo kan zien is het wat netter gebouwd dan een Neu.
Ik lees dit:
However the design and production of Leomotion motors is all his.

...................................EDIT......................................

EEN REACTIE VAN URS ZELF:
Hallo Gert-Jan

Die Leomotion Motoren wurden hier in der Schweiz entwickelt und werden auch hier bei mir in Hittnau zusammengebaut.
Die einzelnen Komponenten werden aus verschiedenen Ländern angeliefert.
Wie Du bemerkt hast, legen wir grössten Wert auf die Qualität und eine gute Zugänglichkeit um Komponenten zu warten oder zu ersetzen.

Steve ist ein Freund von mir für über 25 Jahre.
Wir tauschen uns natürlich gegenseitig mit Infos aus.
Neumotors hat mich natürlich inspiriert.
Ich habe aber versucht einige Designs besser zu machen...
Steve wird zum Beispiel neu unser kompaktes L30 Getriebe auf seinen NM11 Motoren haben.
Das Getriebe ist und bleibt aber unsere Entwicklung!

................................EINDE EDIT...............................

De aansluitdraden zijn siliconen, zeer soepel!

Ik ben inmiddels begonnen met de bouw.
Ik zet het in een internetpagina, vanavond denk ik het eerste deel klaar te hebben, het uitrichten en inlijmen van het motorspant.

GJ

Laatst bewerkt:
Vraagje: wat voor aandrijving heb je in de surprise nr1 zitten? Een vraag gewoon uit nieuwsgierigheid nav een paar heftige stijgvluchten

In de F1 Surprise zit een Plettenberg 220/30/A2 P6 5:1 met YGE 200HV regelaar.
Accu was in de laatste vlucht een Fullymax 1800 9S en een RFM 18x19 smal op 7 graden RFM spinner.
Topsnelheid met motor aan moet ergens in de buurt van de 350 km/u liggen.
Eerste rak, zwevend met motor uit was gemiddeld 320 km/u over 150 meter.

GJ

Ron stiekem reclame maken voor KPN , je link is waarschijnlijk naar een beveiligde pagina
maar werkt niet

gr Andre

Dat heb je snel gedaan :)

Hey, ik heb wel eens een compleet nieuw model 1 avond voor een wedstrijd opgebouwd, en die vloog beter dan mijn oude model waar ik een paar weken over gedaan heb.
Bij F5B moet je gewoon alles snel doen, dan wordt het model ook snel.
;-)

GJ

Nee... de witte Jeti turbo 4wd :)

Volgende keer bellen voor een lekkere smikkelhap mee te maken!

Laatst bewerkt:
Back