Opbouwen Sab goblin

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door ekoning, 6 jun 2012.

  1. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Je omschrijft het mooi maar je zegt en bedoeld precies het zelfde...

    Ik ga geen twijvel trekken aan Jan zijn bedoeling maar meer hoe wij dit kunnen vertalen..
    Ook blijft de backup pack een keuze zoals ik al zei.Als mijn Jive uitbrand mag mijn heli als een baksteen naar beneden komen aangezien deze de waarde heeft van mijn halve heli(+- kit )... zoals ik al zei de kans dat dat gebeurd is net zo groot of misschien wel kleiner als dat er een servo kapot gaat en dan doe je niks meer backup pack of niet..

    De voorwaarde dat je lipos conditie/connectors goed moeten zijn is ook beschreven.
    Al met al electronica blijft electronic.

    In hoeveel situatie kom je dat je nog een onverwachte autorotatie kunt doen en hem ook succesvol uit kunt voeren..blijft dan ook nog de vraag.In die situatie die jij beschijft had de persoon ook minimale schade voor een crash.Wat ik bedoel is dat hij hem nu " misschien " had kunnen redden .. maar in elke andere situatie miscchien wel dik gecrashed was.

    Maar het blijft een mening/keuze..ik zeg ook niet dat je het niet moet doen ik heb beschreven zoals ik het heb.OP de TDR niet op de trexen wel.
     
  2. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Henseleit bekijkt het vanuit de verkeerde hoek. En ik zeg dus absoluut niet hetzelfde.

    Uit de manual van henseleit.
    Dit gaat alleen over te hoog amperage van de servos. en falende soldeerverbindingen.

    Als je de jlog link leest ( Related: JIVE BEC – Support Battery? | JLog )

    waar het om gaat
    dus dat backup pakket is nodig wanneer de Jive besluit zichzelf aan en uit te zetten ter zelfbescherming.
    Niet omdat hij qua amperage overbelast wordt.
    En ik heb toch al 2 keer situaties gezien waar een backup nuttig was geweest...
    En voor de 3e keer zie ook hier http://www.3dhelifreakz.nl/viewtopic.php?f=311&t=3628
     
  3. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Het is risico verminderen, en met een bufferpack verminder je je risico, dat staat vast. Ik kies voor risico verminderen.Die paar gram meer op de heli merk je echt niet.
     
  4. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Nee je zegt het verkeerd..Henseleit bekijkt het vanuit een andere hoek niet een verkeerde hoek.

    Volgens mij hebben we het hier over twee verschillende situaties.

    Well… concerning the current that the BEC drives: No, not necessary.
    So…, okay, no support voltage at all?No!<-- volgens mij bedoeld Jan dit en jij hebt het hier over..

    Yes, provide a support battery! Even 4x Eneloop 800mAh will be good enough for that purpose.
    Why? Because of the back-EMF voltages coming from the servos, mutual induction! They may force the processor in the JIVE, controlling the BEC, to shut it down to protect itself and other components of the ESC.

    Dus twee verschillende dingen toch?En volgens mij is een bufferpack ook electronica dus of je dan het toegevoegde risico ook verminderd...

    En de helifreak link die je stuur daar gaat het over een losgeschoten accu tray met lipo connectors en al dus ja... wat wil je nou als deze verder los geschoten was of zelfs uit de heli geslingerd was wat ga je dan doen?In mijn ogen en kans van 1 op 10000 dat dit zo bij de volgende afloopt

    Ik snap jullie wel maar ik kijk er anders tegen aan.
     
  5. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    ik zeg niks meer:)
     
  6. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    ikzelf heb nu een eneloopje met 800ma erin geprikt , geen aparte bec , gewoon de accu rechtstreeks in de ontvanger , is 45 gram. prima zo als extra zekerheid en de eneloop wordt ook geladen omdat de stroom van de jive bec hoger is dan de eneloop.

    extra bec erbij gaat me te ver.
     
  7. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    *straks de airbags, de ABS, en de tractioncontrolle uit de auto sloopt. Want het is toch allemaal electronica ;)
     
  8. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Gaat ie wel lekker hard :p



     
  9. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    ja maar die hoek van henseleit is verkeerd :) alles kan kapot maar die buffer pack is om goed om te gaan met de zelfbescherming van de Jive en daarom noodzakelijk.
    maar ik zeg er verder niks meer over. alle jives hebben bij mij een buffer pack en blijf het ook iedereen adviseren. Kan nooit kwaad en heeft al bij een hoop mensen crashkosten gescheeld.
     
  10. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Dit is voor mij geen discussie geweest om me gelijk te halen hoor maar wel om voor mezelf duidelijkheid te scheppen.

    Nogmaals ik snap waarom je het wel zou gebruiken maar ik snap niet dat iemand met zo veel ervaring dan als henseleit zo veel tests en vlieg uren door testpiloten etc...etc er dan voor kiest om in de manual van zijn al bewezen en zelf ontwikkeld product dan adviseerd om het niet te doen of aan te geven dat het niet nodig is...


    Laat staan hier nog niet op gewezen is door vele vele eigenaars en lezers van de manual.

    Ik hoop dat je me gedachten nu snapt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Tja kennelijk is henseleit niet op de hoogte dat de jive zichzelf kan uitschakelen of weet hij gewoon te weinig van electronica of...
    bij kontronik zelf is het al langer bekend daarom zetten ze het zelf in de manual en wie zou je dan eerder geloven, de fabrikant of een gebruiker. Ook is de maker van de Jlog nauw betrokken bij kontronik dus ik neem aan dat hij gelijk heeft.
     
  12. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Ik zal hem eens om duidelijkheid vragen.

    Het blijft raar en dan te bedenken dat onderandere Timo en Oliver als teampiloten van henseleit een relatie met of voor kontronik vliegen volgens mij..en dan in feite ook de manual van kontronik laten leggen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    waarmee henseleit zich indekt is dat hij zegt dat het alleen voor de bls451 klopt. alleen hij legt het uit wat betreft stroomverbruik terwijl de boosdoener back emf is. dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
    Met de bls451 op 5.6V is de kans vrij klein dat de jive zich uitschakelt.
    met andere servos of hoger voltage wordt de kans groter. Maar het backup pakket is een super simpele betrouwbare toevoeging.
    Ook helpt het backup pakket in andere situaties die ook weleens gebeuren
    Dus hoe groot of klein moet de kans zijn om het wel of niet te gebruiken...
    Henseleit kiest voor niet, maar ik vind het onverstandig dit ook te adviseren aan zijn klanten.
     
  14. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Maar dat was zoiezo het uitgangspunt de bls servo's dat zei ik ook in mijn eerste post.

    Maar goed ik zal hem mailen en om uitleg vragen en dan hoor je het van me.
     
  15. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Oke... al gauw email terug van Jan en een uitgebreide ook dus respect voor hem dat hij zoveel tijd neemt om deze vraag of kwestie toe te lichten..

    Ik vind het niet netjes om zijn email te kopieeren maar ik zal het in korte lijnen verwoorden..

    Wat hij zegt is eigenlijk dat de kans op een BEC failure zeer zeer klein is en dat de kans dat er problemen optreden met een servo of fbl systeem vele malen groter is dan het uitvallen van de BEC en dan doe je niks meer met een backup pack. De enige reden waarom zijn team een backup zou gebruiken is om zich te beschermen tegen lipo problemen of het los komen van connectors en dergelijken tijdens hard 3D vluchten en geeft ook aan dat dit voor gekomen is.

    Ze gebruiken nu allen hier voor niet de backup buffer pack die "wij" vaak gebruiken zoals een eneloop pakketje maar een zogenaamde CAP .. wat het precies is moet ik nog uitzoeken maar het schijnt een soort zeer kleine en licht electronisch component te zijn die zich in 2 minuten laad tijdens vlucht of als er spanning op het systeem staat en die je 45seconder de power geeft om te kunnen landen zonder motor power.Verder heb je hier geen omkijken naar dus laden is niet nodig.

    Hij heeft me tevens een adres gegeven van iemand die deze bouwt om er een bij hem te bestellen.
    Mocht dit om een of andere reden stroef verlopen zou hij het regelen dus al met al zeer blij met zijn email..
     
  16. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Bullet een Cap is niets mee rof minder dan een Capacitator, oftewel een condensator. ;)

    OM even duidelijk en eerlijk te zijn. De theorie van Jan, vind ik totaly crap.

    Sorry;)
     
  17. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk
    Nou ja dat mag je vinden ik vind van niet. ;)

    Met alle respect kies ik in deze toch Jan zijn optie.. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    ik zou zeggen better safe than sorry, kost geen drol en weegt niks zon buffer pakket.

    Zelfs Kontronik adviseert het. Mocht je een keer uit de lucht vallen dan zeg je achteraf had ik maar.....

    Ik heb het ook een keer gezien dat een top heli uit lucht kwam vallen en zon pakketje had dan een paar 100 euro aan schade gescheelt!!!
     
  19. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Wat verstaat Jan onder een BEC failure...
    Het zichzelf uitschakelen ter zelfbescherming is geen failure want dat hoort hij te doen en Kontronik geeft ook aan hoe je jezelf ertegen kunt beschermen.
    Maar ze gebruiken dus wel degelijk een backup in de vorm van condensatoren en het heeft dus wel degelijk nut. Beetje jammer dat het anders in de manual staat (en sowieso is de motivatie in de manual waarom je het niet nodig hebt incorrect).

    Dit is bijvoorbeeld die "cap" waar Jan het over heeft
    DCup Capacitor System
    De vraag is even hoe lang die spanning kan leveren, ook kan het een probleem zijn dat die een hele hoge oplaadstroom eisen en daarmee de bec over de zeik trekken. Zal bij de Jive hopelijk niet zo snel gebeuren maar kan wel een probleem zijn bij andere becs. Maarja, waarom niet gewoon doen wat kontronik aanraad, een 4cellen nimh pakketje.
     
  20. ekoning

    ekoning

    Lid geworden:
    1 dec 2010
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Zwolle
    nou , van het weekend nieuwe servostekker op de sensor van de vstabi laten maken en meteen 2 servo's van nieuwe stekker voorzien. (die kabels lagen ook bloot). Nog steeds geen connectie met de vstabi.

    toen de stekker wat aangedouwt en waarrempel, connectie , dus ik denk dat er een breuk in de sensor kabel zit.
     

Deel Deze Pagina