Opbouwverslag Protech IBIS 46

• Topicstarter Topicstarter K-see
  • Startdatum Startdatum
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die tijd nooit opgemeten heb. Ik wil altijd klaar zijn met lijm VOORDAT de lijm stroperig begint te worden, dat lijkt me ook het sterkst.

En als de 30 min. epoxy nog na 15-30 min fatsoenlijk te verwerken is, zit je volgens mij in de ijskast ofzo.... ;)

:o

Grappig dat iedereen toch wel het lijmen anders kan ervaren.
Nou ja, één ding is zeker...................

Als je een vleugeldeel van 25 x 16 cm breed................en dan aan beide zijde wil bewerken met glasweefsel, dan is de verwerkingstijd van 30 minuten Epoxy veel te kort.

Ondertussen is het vleugeldeel bekleed met polyesterhars en een polyestermatje, en dat werkte perfect.
Ik denk (hoop) dat dit, in combinatie met de aluminium vleugelspie, voldoende stevigheid kan bieden.

Morgen nog even lichtjes met de schuurmachine nabewerken.
Echt strak gaat het er natuurlijk niet uitzien............maar nu wil ik onderhand weleens vliegen. :thumbsup:

Tips van een epoxy (1:1) botenbouwer.

- Epoxy nooit verwarmen tot boven kamer temperatuur, van 15 naar 30 graden halveert de verwerkingstijd.
- "Snelle epoxy", die met minuten in de naam, is beter geschikt voor reparaties dan voor bouwen. Normale epoxy heeft een verwerkingstijd van 30 min. tot 2 uur, afhankelijk van de harder, lamineert makkelijker, en kost de helft.
- Maak nooit te veel epoxy tegelijk aan en mix het in een ruime bak. Een volle bak warmt zichzelf op (exothermt)
- Epoxy liever niet verdunnen, je hebt kans dat het slecht uithard. Eventueel kan je het model verwarmen voor een beter vloeiing, een ventilator kacheltje (op een beetje afstand!) doet wonderen, vooral als je naar de schuur/kelder/garage verbannen bent.

- Leg eerst het weefsel op zijn plek en dep dan pas de epoxy er op, dan is het veel makkelijker op zijn plaats te krijgen, anders plakt alles aan elkaar voordat het netjes ligt. In de botenbouw leggen we 1400g/m mat zo op zijn plaats het trekt er echt wel doorheen.

Polyester lijmt vrij slecht op op hout, eerst grof schuren blijft het een beetje in de kiertjes hangen. met bovenstaande tips is epoxy echter makkelijker en veel sterker.

Arthur

K-see zei:
.

Mocht er iemand nog goede tips hebben...........of opbouwende kritiek, dan hoor ik dat graag.

:!:

Hi K-see,

Zelf ook 4 jaar geleden dezelfde IBIS gemaakt uit een kit van LASER. Een paar van mijn ervaringen: Kist is erg licht voor zijn spanwijdte (2200 gram meen ik, met 1,7m span) daardoor is hij erg windgevoelig en vliegt hij het lekkerst bij windstil tot windkracht 2!. Ik had er aanvankelijk een OS 0.40 LA max in zitten, dit bleek meer dan voldoende vermogen, met de nadruk op "meer dan": om het zwaartepunt goed te krijgen moest het accu pack ter hoogte van de achterlijst worden geplaatst. Ik neem aan dat jouw motor nog zwaarder is, al kan dat meevallen daar de OS een enorme uitlaat eraan had hangen............. Met het vermogen van de OS kon ik zelfs knife edge vliegen! Het grote probleem dat ik altijd heb gehouden is flutter van de roeren bij wat hogere snelheid. De roer/aanstuur constructies (kunstof bowden kabel) is veel te flexibel. De lange rolroeren die bij de wortel worden aangestuurd zijn ook niet stijf genoeg. Ik heb het probleem redelijk onder controle gekregen door de roerspleten af te plakken en........een kleinere motor te installeren: een ouwe versleten OS 0.25 LA max. Deze motor lijkt gemaakt voor deze (0.46!) IBIS: de batterij kon terug onder het zwaartepunt en het vermogen bleek voldoende: goed voor een schaalkistje. Ik vindt het nu veel leuker vliegen; loopings en rolls zijn mogelijk en meer moet je ook eigenlijk niet willen met dit kistje. De flutter is nu nagenoeg weg en zie ik alleen nog wel eens terug in een snelle duik. 3 punts landingen bij windstil weer blijft het sterkste (en leukste) punt in mijn ogen.
Succes verder!

arjen27 zei:
Zelf ook 4 jaar geleden dezelfde IBIS gemaakt uit een kit van LASER.

Je kunt een kit meestal niet met de arf-versie vergelijken hoor.... (in ieder geval niet qua gewicht en kwaliteit)

Grt.

hey michiel over wat je zei dat de satabilo en de rolroeren niet goed zijn bij de ibis van laser models
hoe bedoel je dit precies?

groetjes bjorn

hey michiel over wat je zei dat de satabilo en de rolroeren niet goed zijn bij de ibis van laser models

groetjes bjorn

bjorn,

Ik heb het dus over de kit uitvoering van toenmalig Laser models. Nu de ARF zal wel anders zijn.

De aansturing van de rolroeren vind ik wat zwakjes. De rolroeren zijn al niet zo torsiestijf, en dan worden ze ook niet van het midden aangestuurd. Dat moet op zich nog niet zo'n probleem opleveren omdat het een trainer is. Wat ik dan wel jammer vind is dat bij mij de rolroeren aangestuurd moesten worden met een stalen pin in het kale balsa. Dat gaat op den duur speling geven. gebruik op zijn minst epoxy bij het balsa, dat rekt het balsa niet zo uit. Het mooist is ieder rolroer een eigen servo, en dan in het midden van het roer aangestuurd.

Het stabilo is uit vol balsa. De nerf loopt alleen van links naar rechts zeg maar. Ik zelf kies er liever voor om de stabilotippen de nerf andersom te kiezen. (dus met de vliegrichting.)

Bij mij is in vrij normale vlucht al het hoogteroer en rolroeren gaat flutteren. Iets wat je niet direct verwacht bij een trainer.

oei, wat is dat moeilijk uitleggen via zo'n forum. Welke Ibis ben jij aan het bouwen?

Verder was/ben ik wel heel tevreden met deze kist. Vliegt erg lekker. :D

BM piloot zei:

groetjes bjorn

Bjorn,

De stijfheid van de roeren laat wat te wensen over. Ook de aileron aanstuurhaken hadden een maatje dikker mogen zijn. Nu kan er redelijk snel flutter optreden van de roeren. De beste oplossing (mijns inziens ) is om er een kleine motor op te zetten (bijv. OS max 0.25) zodat de snelheid niet te snel te hoog word. Bij lage snelheid heb je niet zo gauw last van flutter.

Hoi, het hele bericht maar opnieuw geplaatst maar nu met foto's.

Ik heb een standaard IBIS en een IBIS omgebouwd tot neuswielkist. De rolroeren van beide toestellen heb ik vervangen door volprofiel achterlijsten.
Ik heb ook bij alle twee de toestellen twee servo's ingebouwd in de vleugel. Kon ik meteen het punt van aansturing corrigeren.

Bij de omgebouwde IBIS (Mod-Ibis, zie foto's) heb ik de middelste servo laten zitten en van een deel van de rolroeren als flaps ingericht.

flapsjx2.jpg

Deze worden aangestuurd door de middelste servo (met een beugeltje). Ook heb ik de rug recht ingedekt met Balsa en het cockpitraam wat verkleind.

rugdg9.jpg

cockpithm8.jpg

Werkt prima.

Toch blijft de IBIS door zijn gering gewicht een wat zenuwachtiger toestel. De Mod-Ibis is wat zwaarder geworden en vliegt prima.

Ibis 40 laser models

bjorn,

Ik heb het dus over de kit uitvoering van toenmalig Laser models. Nu de ARF zal wel anders zijn.

De aansturing van de rolroeren vind ik wat zwakjes. De rolroeren zijn al niet zo torsiestijf, en dan worden ze ook niet van het midden aangestuurd. Dat moet op zich nog niet zo'n probleem opleveren omdat het een trainer is. Wat ik dan wel jammer vind is dat bij mij de rolroeren aangestuurd moesten worden met een stalen pin in het kale balsa. Dat gaat op den duur speling geven. gebruik op zijn minst epoxy bij het balsa, dat rekt het balsa niet zo uit. Het mooist is ieder rolroer een eigen servo, en dan in het midden van het roer aangestuurd.

Het stabilo is uit vol balsa. De nerf loopt alleen van links naar rechts zeg maar. Ik zelf kies er liever voor om de stabilotippen de nerf andersom te kiezen. (dus met de vliegrichting.)

Bij mij is in vrij normale vlucht al het hoogteroer en rolroeren gaat flutteren. Iets wat je niet direct verwacht bij een trainer.

oei, wat is dat moeilijk uitleggen via zo'n forum. Welke Ibis ben jij aan het bouwen?

Verder was/ben ik wel heel tevreden met deze kist. Vliegt erg lekker. :D

Hallo,
Ik zag dat je het over de rolroeraansturing had bij een Ibis. Ik ben bezig met de bouw van een Ibis 40, maar stel mezelf ook wat vragen, ken jij een betere uitvoering qua aansturing?
Ik dacht dat iemand mij vroeger had gezegd 1 servo/vleugelhelft te gebruiken. Nu hoor ik van verschillende mensen, nee hoor, 1 servo voor de rolroeren volstaat. Flutter zou daar niets mee te maken hebben. Flutter zou voorkomen als de flaps niet goed geplaatst zijn...
Indien mogelijk mag je mij altijd eens foto bezorgen van jouw Ibis :D
Tot later en alvast bedankt!

Kristof

Back