Opduwer Jan-Arie 1/10 (Sievers)

Nu de loodsboot van aeronaut af is en er nog 2 schepen op de werf liggen leek het me een goed idee om maar weer een nieuwe boot te bestellen. De Calypso en de Smit Rotterdam komen deze winter wel. Een leuk voorjaarsproject is een beter idee. Ik heb de opduwer bij Sievers Modellbau gekocht. Nette levering en een leuk compleet model met duidelijke tekeningen en veel beslag delen. Zie wel dat ook bij dit pakket zaken niet helemaal juist zijn maar dat is bij alle merken zo, dus geen probleem dat lossen we weer op tijdens de bouw.

IMG_9991.jpg
IMG_9994.jpg
IMG_0151.jpg

De motor gaat een Brushless motor zijn, een roer servo, misschien navigatieverlichting en ik ga proberen het stuurwiel mee te laten meebewegen bij de beweging van het roer (Dank je wel Henk voor het delen van je tip). Wel een messing schroef en niet de mini plastic meegeleverde schroef.

Bemanning is als besteld en moet deze week binnen komen. Ik noem hem "Herman". Hij is besteld via een facebook contact die 3d figuren ontwerpt en print (Antonius Licha). Heeft een leuke serie van "echte" mensen en doet dit vanuit zijn hobby in alle schalen. Vinden van leuke realistische figuren in de grotere schalen is lastig, vaak zijn het action figures of leger figuren. Dan komt ook mijn bemanning binnen voor de loodsboot.

IMG_0036.JPG

beschilderd voorbeeld

IMG_9973.JPG

Waarom heet de boot de Jan-Arie? Nou zo heette mijn grootvader welke kapitein op een binnenvaart stoomsleepboot was en mij de modelbouw hobby heeft geleerd. En nee mij opa was erg mager en leek niet op "Herman" :-)

Als voorbeeld kleuren hou ik het model aan uit het fries museum uit Sneek, erg mooie collectie en een leuke opduwer in de collectie (museum is zeker de moeite van het bezoeken).

img_9919.JPG

img_9920.JPG

wordt vervolgd

zit je schroefas al vast?
zo nee zou er wel een pijpje op solderen om te kunnen smeren, nog beter is om er een gelagerde schroefas in te monteren.
groet Piet

zit je schroefas al vast?
zo nee zou er wel een pijpje op solderen om te kunnen smeren, nog beter is om er een gelagerde schroefas in te monteren.
groet Piet
Id dat ben ik ook van plan bij mijn damen vlet. En dan een silicone slang in het stuurhuis

Al enig idee waar jullie mee gaan smeren? Een gelagerde (neem aan dat je een kogellager bedoelt Piet) schroefas is wel mooi, maar dan moet je wel zeker zijn dat er geen water bij je lagers kan komen. Bij twee van mijn schepen heb ik in het verleden gesmeerd met olie. Buiten dat het bewerkelijk was (bij elke vaarbeurt schroefkoker opvullen met olie) werd het aan de binnenkant een smeerboel. De waterdruk duwde de olie naar binnen, waardoor het achterlager te weinig smering kreeg. Binnen slingerde de stelring de olie weg en die zakte in de bilge. Daar om het op te vangen een papieren zakdoekje gelegd. Sinds een paar jaar smeer ik alle schroefassen met uierzalf. Voor mij een probaat middel. Smeert goed, dicht goed af en één keer per jaar verversen of aanvullen. Trek daartoe de as(sen) een stukje naar binnen en vul met een injectiespuit de uierzalf bij. Voordeel is dat je elke keer de conditie van de lagers/assen onder ogen krijgt. Een schroefas met kogellager(s) heeft vaak een G- of simmer-ring. Één keer droog laten draaien en de afdichtingslip is naar zijn grootje. Wordt warm en verhardt. Werkt alleen maar goed als de ring nat is of een beetje vet. Bijna twintig jaar met zo'n afdichting in mijn zeiljacht gevaren. Duidelijke instructies om de lipseal elke keer als het schip uit het water was geweest de lip in te vetten, in het water de boel te ontluchten en daarmee droog draaien te voorkomen. Trouw gedaan en nooit lekkage gehad. Jammer dat je dit soort info niet bij deze modelbouwschroefassen tegenkomt. Dus heb je zo'n afdichting, doe er je voordeel mee! Gr. Klaas.

Ik gebruik vaseline, is waterafstotend en via een spuit nadat ik het onder warm water heb gehouden eenvoudig in te spuiten. Ik vaar wel niet heel veel en ben geen rc expert. Wat wel fijn is is dat je handen glimmen als je de assen volspuit

Vanavond de voorsteven met de dremel in model gebracht en al de binnenzijde geplamuurd, nu kan ik er tenminste bij. Het dek is passend gemaakt enkel de binnenzijde van de romp moest dunner gemaakt worden en het dek lichtjes schuren. Past nu goed. De stuurcabine hoort permanent vast gemaakt te worden aan het dek maar ik wil hem kunnen uitnemen, je kan anders bijna nergens meer bij. Hiervoor ga ik de cabine aan het motorhuis vastmaken en het geheel ondersteunen in de romp. De as wordt door een aluminum buisje gestoken maar de as is veel dunner dan de buis. Hiervoor messing ringen om de as gedaan en nu past het wel. Wel zijn er Kleine dingen die dan niet passen zoals de sleuven van de stuur cabine maar dat mag de pret niet drukken en is snel passen gemaakt. Nu verder alles passen en dan de as met stabilit vastzetten.

1C61F6DF-7D26-4AF3-B07F-DDE61A8ED841.jpeg
7C7C960F-C9CE-4201-9554-A1468D3807C8.jpeg
62293086-630A-4A32-80EF-124120C6DB8C.jpeg
ECC53787-041B-4F60-97F8-1BB6411822C0.jpeg
BCA4E9E3-BE02-4B2E-BA57-15853C9ACFC7.jpeg

As zit nu op zijn plaats evenals het roer. De kuip wordt uitneembaar als 1 geheel met het dekhuis. Dan kan je er tenminste bij. Bij conrad ren geluidsmodule besteld van een viskotter. Op fb iemand gezien die dat had en paste bij het model. Heerlijk voorjaarsbootje om te bouwen.

ziet er meer dan goed uit, hoop alleen dat de servo die ik zie liggen niet je roer servo is want die gaat wat te weinig power hebben om te sturen.
Ik vermoed van niet vermits ik nog een aanstuur draad naar het achter zie lopen.
De bolder op het servo luik vind ik wel gewaagd, maar als je niet te gek gaat sleuren.....

Hallo Marc

nee de servo die je ziet liggen is voor het stuurwiel te laten bewegen tegelijk met het roer servo. Het roer wordt met een zware servo bestuurd. De bolder is decoratie, wordt niks meegesleept. Zou idd niet gaan zou direct door het dek gaan

Opduwer is klaar, geluidsmodule van conrad is ingebouwd evenals de verlichting. Ze vaart mooi en rustig en is erg wendbaar. Herman heeft zijn plaats gevonden. Het roer en stuurwiel bewegen tegelijkertijd leuke feature. Al met al echt een leuk model om te bouwen. Zeker door er extra details in aan te brengen . Op naar de volgende van sievers, een hafenbarkasse in schaal 1:15

9BD7F9CD-2B47-4964-9F6B-46776381FB5C.jpeg
2C677B9A-E2BB-4B97-9C87-90EF6B79AB4F.jpeg
61F2C86C-4CBD-4485-BAAA-E939B2045A8F.jpeg
E4A95D6F-BF01-4FCC-A695-CA210AB9CC1E.jpeg
BD70C584-CBEC-48EB-8B88-739A57143BF9.jpeg
3EA078E9-EBE9-430D-A97B-3D8AD94DB852.jpeg

Nu de loodsboot van aeronaut af is en er nog 2 schepen op de werf liggen leek het me een goed idee om maar weer een nieuwe boot te bestellen. De Calypso en de Smit Rotterdam komen deze winter wel. Een leuk voorjaarsproject is een beter idee. Ik heb de opduwer bij Sievers Modellbau gekocht. Nette levering en een leuk compleet model met duidelijke tekeningen en veel beslag delen. Zie wel dat ook bij dit pakket zaken niet helemaal juist zijn maar dat is bij alle merken zo, dus geen probleem dat lossen we weer op tijdens de bouw.

Bekijk bijlage 437269 Bekijk bijlage 437270 Bekijk bijlage 437271

De motor gaat een Brushless motor zijn, een roer servo, misschien navigatieverlichting en ik ga proberen het stuurwiel mee te laten meebewegen bij de beweging van het roer (Dank je wel Henk voor het delen van je tip). Wel een messing schroef en niet de mini plastic meegeleverde schroef.

Bemanning is als besteld en moet deze week binnen komen. Ik noem hem "Herman". Hij is besteld via een facebook contact die 3d figuren ontwerpt en print (Antonius Licha). Heeft een leuke serie van "echte" mensen en doet dit vanuit zijn hobby in alle schalen. Vinden van leuke realistische figuren in de grotere schalen is lastig, vaak zijn het action figures of leger figuren. Dan komt ook mijn bemanning binnen voor de loodsboot.

Bekijk bijlage 437272

beschilderd voorbeeld

Bekijk bijlage 437273

Waarom heet de boot de Jan-Arie? Nou zo heette mijn grootvader welke kapitein op een binnenvaart stoomsleepboot was en mij de modelbouw hobby heeft geleerd. En nee mij opa was erg mager en leek niet op "Herman" :)

Als voorbeeld kleuren hou ik het model aan uit het fries museum uit Sneek, erg mooie collectie en een leuke opduwer in de collectie (museum is zeker de moeite van het bezoeken).

Bekijk bijlage 437274

kunt u mij dat adres geven van de meneer die die figuurtjes maakt?
Gr John

Bekijk bijlage 437275
wordt vervolgd

Back