Zoals ik had beloofd bij deze de foto’s van onze auto die de 5 uurs race van rchotwheels heeft gereden. De auto was bij aanvang niet nieuw. De auto heeft al een aantal clubraces gereden en heeft ook de nodige meters gemaakt in de aanloop naar de 5 uurs race (je moet toch oefenen he). Wel heb ik de auto voor de race helemaal uit mekaar gehad en gereinigd. Lagers gereinigd en opnieuw gesmeerd. De rest van de auto is niet gesmeerd. Op de diffs na, daar heb ik een druppeltje naaimachiene olie in gedaan. Dus zeker niet vol gedaan met vet ofzo. Vet in de TT01 is niet goed. Het enige waar het voor zorgt is extra slijtage. Er blijft namelijk vuil in het vet zitten (zand enzo) en zorgt zo voor extra slijtage aan de tandwielen. Het tandwiel gedeelte van de TT01 lijkt helemaal afgesloten van de buiten wereld maar dat is niet waar. Via de motor kan er vuil in komen maar ook via de draaipunten van de onderste draagarmen. Er zit namelijk een gaatje die uitkomt bij de tandwielen. Dus gebruik zo min mogelijk vet in een TT01. En al helemaal niet op de aandrijf assen. Zoals jullie straks kunnen zien is dat ook helemaal niet nodig.
Aller eerst de auto waarmee we gereden hebben. En waarmee we dus na 878 ronden als eerste zijn geeindigd.
Zoals je kunt zien is de auto er vrij ongeschonden uitgekomen. De meeste winst in een meeruurs race zit hem in het vermijden van problemen. Dus niet op het scherpt van de snede rijden en crashes riskeren maar op zeker rijden. Dat levert uiteindelijk de meeste tijd op. Je hebt namelijk minder tijdverlies door stilstand vanwege reparaties en het wachten op een baaninzetter.
Na de race zag het chassis er zo uit:
Ook hier weinig schokkends te zien. De auto is trouwens op deze foto’s nog niet schoongemaakt ofzo. Niet met het luchtpistool schoongespoten. Dus rechtstreeks van de baan.
We zijn de race gestart op een setje nieuwe banden (Sorex 36) die we de dag ervoor een ronde of 10 hebben ingereden en gesmeerd. Op de racedag zelf hebben we de kwalificatie ook met deze banden gereden. Maar tijdens die kwalificatie hebben we maar een paar ronden gereden omdat de 3 snelste ronden telden voor je startplaats. En wij vonden die startplaats niet echt belangrijk. Je hebt namelijk nog 5 uur om plekken goed te maken.
Na de race zagen onze banden er zo uit:
Er zitten wel een paar kleine beschadigingen op maar de gietnaad was op een paar banden nog te zien, en dat na 878 ronden.
Tijd om de auto uit mekaar te halen. Maar niet voor ik jullie dit heb laten zien
Valt jullie iets op?
De linker achterdemper heeft de hele wedstrijd op de kop gemonteerd gezeten. En het is ons niet opgevallen.
Foto van de voorwiel ophanging
De stuur inrichting
Toen kwam de grote vraag. Hoe hadden de tandwielen zich gehouden.
En dat viel me enorm mee. Kijk zelf maar
Het enige wat zichtbaar was, was een wit schaafsel op het spurgear. Het spurgear kwam onderaan tegen de achterkant van de chassis bak aan. Niet veel. Maar genoeg om een klein spoortje te maken in de chassis bak.
Het pignon. Een 25 tands stalen tandwiel. Tamiya levert altijd aluminium tandwielen. Maar die wil je niet gebruiken tijdens een lange race. Deze slijten heel erg hard en krijgen puntige tanden. Daarmee beschadigen ze ook je spur en dus slijt deze ook erg hard. Maar zoals gezegd hadden wij een stalen pignon. En deze is totaal niet versleten.
Wat je op deze laatste foto ziet is een iets gepolijste tandbovenkant. De tanden zelf hebben nog een mooie vorm. Dit tandwiel gaat zo de auto weer in en kan nog rustig een volgende 5 uurs race aan.
Dan de vering
Ook hier weinig schokkend. Een paar dempers hebben iets gelekt. Het zijn trouwens tamiya kunststof oliegevulde dempers. Met de veren van een Tamiya TB-02.
Komen we bij de achterwiel ophanging.
En deze onderdelen hebben dus echt 878 ronden gedraaid. De kunststof aandrijfas is amper beschadigd. Ook de cupjes waarin hij draait hebben vrijwel geen slijtage. Hier heb je dus geen aluminium aandrijfassen nodig. Deze houden het prima uit.
Dan de achterophanging zelf. Ook hier geen schokkende dingen. De nokjes waarom de draagarmen scharnieren hebben wel wat slijt sporen door het vuil wat er in komt. Maar ze hebben geen extreme speling. Niet meer dan normaal in elk geval. Deze gaan dan ook na het schoonmaken weer in de auto.
Dan het achterdiff. Ook hier heb ik geen vet gebruikt. Ze zijn helemaal droog ingebouwd. Het zwarte wat je op de foto ziet komt door mijn vieze vingers. De tanden van het diff zijn nog helemaal glad en hebben geen beschadigingen. De behuizing waarin het diff draait was trouwens ook schoon. Er is geen vuil ingekomen. Als je veel op straat rijdt wil daar nog wel eens zand enzo inkomen en zo je diff beschadigen. Maar dat is dus het voordeel van het rijden op een circuit. Er is minder vuil.
De centrale aandrijfas had ook geen schade of slijtage. Ik heb hier trouwens aan de uiteinden een stukje tape om de as gedaan zodat deze wat minder rammelt in de cupjes. Hij blijft wat mooier in het midden zitten en dus minder onbalans.
Dan komen we aan bij de voorwiel ophanging.
Ook hier weinig slijtage. Al is het wel iets meer dan bij de achterwiel ophanging. Wat volgens mij ook komt omdat het voorste cupje draait als gevolg van het sturen. Maar de slijtage is minimaal in mijn ogen.
Voor de voorwiel ophanging geld het zelfde als voor de achterkant. Ook hier alleen wat slijtage op de nokjes waarom de draagarmen scharnieren. Al is het hier wel wat meer en ook duidelijker te zien. Ik twijfel nog of ik de onderste draagarmen zal vervangen. Maar de werking ervan is nog steeds goed
En het voor diff
En dan blijft er van het hele chassis alleen de bak nog over.
De onderkant daarvan heeft natuurlijk slijtsporen als gevolg van de curbstones. De gaatjes waarin de draagarmen scharnieren hebben dezelfde slijtage als de bij behorende draagarmen. Zoals je ziet is het motorgedeelte erg vet. Wat dus komt door mijn uitschieten met de olie voor het lager van de motor. Dat is dus puur mijn fout. En ik zal de volgende keer dan ook zeker geen olie meer tijdens de race toevoegen. Ook omdat anderen dit niet deden en hun motor bleef mooi lopen. Onze motor zakte in op een gegeven moment. Maar ik denk dat dat komt omdat er dus olie op de collector is gekomen. Een duidelijk leer momentje voor de volgende keer.
Aan de motor zelf is weinig te zien. Ik heb geprobeerd een foto te maken van de koolborstels en de collector
Maar daar schiet je niks mee op. De collector is vrij donker. Al lijkt hij op deze foto donkerder. En de koolborstels zijn nog niet versleten. De onderkant van nieuwe koolborstels zijn hol en dit kon je nog steeds iets zien. Ze raakten wel over de hele breedte de collector. Overigens reden we met de standaard johnson motor. Ik ga de motor binnenkort goed schoonmaken en dan kijken of ie het nog weer beter gaat doen.
Al met al valt me de slijtage aan de auto enorm mee. Het enige wat ik dus misschien zou vervangen zijn de voorste onderste draagarmen. En dat na 878 ronden rijden. Hij wordt in elk geval weer in mekaar gezet en de volgende wedstrijd weer mee gereden.
Rest mij nog iedereen te bedanken voor deze leuke dag, de organisatie, andere teams en natuurlijk mijn eigen teamleden. Want een dergelijke race valt of staat door de samenwerking met je teamleden. En die samenwerking was bij ons top.
Rob
Denise
Marten
Marcel
Heel erg bedankt
Aller eerst de auto waarmee we gereden hebben. En waarmee we dus na 878 ronden als eerste zijn geeindigd.


Zoals je kunt zien is de auto er vrij ongeschonden uitgekomen. De meeste winst in een meeruurs race zit hem in het vermijden van problemen. Dus niet op het scherpt van de snede rijden en crashes riskeren maar op zeker rijden. Dat levert uiteindelijk de meeste tijd op. Je hebt namelijk minder tijdverlies door stilstand vanwege reparaties en het wachten op een baaninzetter.
Na de race zag het chassis er zo uit:


Ook hier weinig schokkends te zien. De auto is trouwens op deze foto’s nog niet schoongemaakt ofzo. Niet met het luchtpistool schoongespoten. Dus rechtstreeks van de baan.
We zijn de race gestart op een setje nieuwe banden (Sorex 36) die we de dag ervoor een ronde of 10 hebben ingereden en gesmeerd. Op de racedag zelf hebben we de kwalificatie ook met deze banden gereden. Maar tijdens die kwalificatie hebben we maar een paar ronden gereden omdat de 3 snelste ronden telden voor je startplaats. En wij vonden die startplaats niet echt belangrijk. Je hebt namelijk nog 5 uur om plekken goed te maken.
Na de race zagen onze banden er zo uit:


Er zitten wel een paar kleine beschadigingen op maar de gietnaad was op een paar banden nog te zien, en dat na 878 ronden.
Tijd om de auto uit mekaar te halen. Maar niet voor ik jullie dit heb laten zien

Valt jullie iets op?
De linker achterdemper heeft de hele wedstrijd op de kop gemonteerd gezeten. En het is ons niet opgevallen.
Foto van de voorwiel ophanging

De stuur inrichting

Toen kwam de grote vraag. Hoe hadden de tandwielen zich gehouden.
En dat viel me enorm mee. Kijk zelf maar


Het enige wat zichtbaar was, was een wit schaafsel op het spurgear. Het spurgear kwam onderaan tegen de achterkant van de chassis bak aan. Niet veel. Maar genoeg om een klein spoortje te maken in de chassis bak.


Het pignon. Een 25 tands stalen tandwiel. Tamiya levert altijd aluminium tandwielen. Maar die wil je niet gebruiken tijdens een lange race. Deze slijten heel erg hard en krijgen puntige tanden. Daarmee beschadigen ze ook je spur en dus slijt deze ook erg hard. Maar zoals gezegd hadden wij een stalen pignon. En deze is totaal niet versleten.


Wat je op deze laatste foto ziet is een iets gepolijste tandbovenkant. De tanden zelf hebben nog een mooie vorm. Dit tandwiel gaat zo de auto weer in en kan nog rustig een volgende 5 uurs race aan.
Dan de vering

Ook hier weinig schokkend. Een paar dempers hebben iets gelekt. Het zijn trouwens tamiya kunststof oliegevulde dempers. Met de veren van een Tamiya TB-02.

Komen we bij de achterwiel ophanging.

En deze onderdelen hebben dus echt 878 ronden gedraaid. De kunststof aandrijfas is amper beschadigd. Ook de cupjes waarin hij draait hebben vrijwel geen slijtage. Hier heb je dus geen aluminium aandrijfassen nodig. Deze houden het prima uit.

Dan de achterophanging zelf. Ook hier geen schokkende dingen. De nokjes waarom de draagarmen scharnieren hebben wel wat slijt sporen door het vuil wat er in komt. Maar ze hebben geen extreme speling. Niet meer dan normaal in elk geval. Deze gaan dan ook na het schoonmaken weer in de auto.

Dan het achterdiff. Ook hier heb ik geen vet gebruikt. Ze zijn helemaal droog ingebouwd. Het zwarte wat je op de foto ziet komt door mijn vieze vingers. De tanden van het diff zijn nog helemaal glad en hebben geen beschadigingen. De behuizing waarin het diff draait was trouwens ook schoon. Er is geen vuil ingekomen. Als je veel op straat rijdt wil daar nog wel eens zand enzo inkomen en zo je diff beschadigen. Maar dat is dus het voordeel van het rijden op een circuit. Er is minder vuil.


De centrale aandrijfas had ook geen schade of slijtage. Ik heb hier trouwens aan de uiteinden een stukje tape om de as gedaan zodat deze wat minder rammelt in de cupjes. Hij blijft wat mooier in het midden zitten en dus minder onbalans.

Dan komen we aan bij de voorwiel ophanging.
Ook hier weinig slijtage. Al is het wel iets meer dan bij de achterwiel ophanging. Wat volgens mij ook komt omdat het voorste cupje draait als gevolg van het sturen. Maar de slijtage is minimaal in mijn ogen.


Voor de voorwiel ophanging geld het zelfde als voor de achterkant. Ook hier alleen wat slijtage op de nokjes waarom de draagarmen scharnieren. Al is het hier wel wat meer en ook duidelijker te zien. Ik twijfel nog of ik de onderste draagarmen zal vervangen. Maar de werking ervan is nog steeds goed

En het voor diff

En dan blijft er van het hele chassis alleen de bak nog over.

De onderkant daarvan heeft natuurlijk slijtsporen als gevolg van de curbstones. De gaatjes waarin de draagarmen scharnieren hebben dezelfde slijtage als de bij behorende draagarmen. Zoals je ziet is het motorgedeelte erg vet. Wat dus komt door mijn uitschieten met de olie voor het lager van de motor. Dat is dus puur mijn fout. En ik zal de volgende keer dan ook zeker geen olie meer tijdens de race toevoegen. Ook omdat anderen dit niet deden en hun motor bleef mooi lopen. Onze motor zakte in op een gegeven moment. Maar ik denk dat dat komt omdat er dus olie op de collector is gekomen. Een duidelijk leer momentje voor de volgende keer.
Aan de motor zelf is weinig te zien. Ik heb geprobeerd een foto te maken van de koolborstels en de collector

Maar daar schiet je niks mee op. De collector is vrij donker. Al lijkt hij op deze foto donkerder. En de koolborstels zijn nog niet versleten. De onderkant van nieuwe koolborstels zijn hol en dit kon je nog steeds iets zien. Ze raakten wel over de hele breedte de collector. Overigens reden we met de standaard johnson motor. Ik ga de motor binnenkort goed schoonmaken en dan kijken of ie het nog weer beter gaat doen.
Al met al valt me de slijtage aan de auto enorm mee. Het enige wat ik dus misschien zou vervangen zijn de voorste onderste draagarmen. En dat na 878 ronden rijden. Hij wordt in elk geval weer in mekaar gezet en de volgende wedstrijd weer mee gereden.
Rest mij nog iedereen te bedanken voor deze leuke dag, de organisatie, andere teams en natuurlijk mijn eigen teamleden. Want een dergelijke race valt of staat door de samenwerking met je teamleden. En die samenwerking was bij ons top.
Rob
Denise
Marten
Marcel
Heel erg bedankt