Open dagen Luchtmacht 2010

Hoi iedereen,

Volgende week vrijdag en zaterdag (18 en 19 juni) zijn er weer open dagen van de luchtmacht. Met een fantastische vliegshow,static show en nog veel meer. De locatie is vliegbasis Gilze-Rijen. Een deel van de deelnemers van de vliegshow is al bekend:
Jachtvliegtuigen

Helikopters

Demoteams

Overige deelnemers

ook een deel van de static show deelnemers is bekend:
Jachtvliegtuigen

Helikopters

Transportvliegtuigen

Geleide wapens

Overige deelnemers

op beide dagen is het terein open vanaf 8.00 uur om 9.00 uur begint de airshow. De toegang is gratis!

Tot ziens op de open dagen

dat wordt volgende week weer genieten van straaljager geweld dan.
mijn werkplek ligt redelijk dichtbij.

ik ben er vandaag geweest,

en moet zeggen, het was erg vet!

enkele foto's van mij:
fb963ec7.jpg

e2a054b4.jpg

ae1b1256.jpg

gewoon geschoten met een simpel 8mp cameratje van canon..

want als je dan ziet, van die gasten met lenzen van een halve meter die op een trapje staan...

Lenzen van een halve meter zeggen niets. Kan best zijn dat jij met je pocketcamera verder in kan zoomen als zij kunnen. Die mega lenzen die je ziet zijn 400mm lenzen, dus vergroten 5x. Alleen door de grote diameter hebben ze maar heel weinig licht nodig.

Ben beide dagen geweest. Klote van vrijdag was de bewolking. Wordt heel veel met de pc bijwerken om er wat meer kleur in te krijgen. Maar ja. Eerst de mooie uitzoeken en dan even een avondje zitten.

Gisteren meer naar de static en kraampjes wezen kijken. Helaas de apache en F-16 demo gemist met de flares. Kreeg nog wel zo'n flare-cartridge op mijn kop. Klein vierkant plastic "dopje" wat een uur in de wind stonk. Is weer is wat anders als een steen tegen je zak van een rallywagen.

Nou ik ben dus zo'n gozer met een lens van een halve meter :rolleyes:
en ik heb ook wat fototjes gemaakt, niet teveel, ik ging zaterdag, en was niet
heel erg te spreken over het weer ;)

echter, er waren enkele blauwe gaten, waarin mooie foto's mogelijk waren,
waarna echter een ijskoude regen begon, en ik toch maar even mijn vriendin
van de regen ging beschermen (A)

img4726o.jpg

img4786t.jpg

img4825s.jpg

img4829a.jpg

img4792z.jpg

meningen ? tips ?

mvg. Odin

Laatst bewerkt:
img4825s.jpg

WOW, deze is het mooiste :yes:Kun je die high-res doorsturen... kan ik hem gebruiken als bureaublad :thumbsup:

@skyhigh
Zo te zien heb je een leuke camera met een goed stuk glas ervoor. Maar je was zaterdag niet te spreken over de bewolking... Had je vrijdag moeten komen. 10x zo erg. Laag hangend en dezelfde kleur als de kisten. Echt BAGGER.

Tips... Vooral doorgaan. :mrgreen:

Hoi allemaal,

ook ik heb geprobeerd wat fotootjes te maken. Voor mij de eerste keer bij zulke wolken, dus de kwaliteit valt ook wel een beetje tegen. Is trouwens allemaal met een 18-200 lens getrokken, bij verre bewegingen dus toch nog "veraf".

Hoe dan ook, hier vind je de selectie van 204 foto's.

Sommige foto's zijn echt wel enorm mooi gelukt (in my humble opinion).

Gilze-Rijen018.jpg

Gilze-Rijen032.jpg

Gilze-Rijen103.jpg

P.S. Mijn foto's mogen zonder vragen gebruikt worden...

Groetjes,

Davy

Prachtige foto's Davy!!
Hmm... je had gelijk toch geen Typhoon Eurofighter ertussen... (hadden we het gister toch over tijdens het berenvliegen:wink:)

Tim

Hey Tim,

idd, geen Eurofighter. Die foto's heb ik er met opzet tussenuit gelaten... Nee hoor, grapje... :-) Wat heb ik nu verdiend nu ik gelijk had ??? ;-) ;-)

Groetjes,

Davy

Haha bedankt voor de reacties. Qua uitrusting kan ik niet klagen,
EOS550D met EF70-300 IS USM, hoewel je sommige fotografen
had moeten zien :P (jaloeziee... maar je kent het gezegde, hoe groter
de lens hoe kleiner de ....)

@PH-ILS : http://img682.imageshack.us/img682/8223/img4825x.jpg
OF (iets scherper) : http://img12.imageshack.us/img12/3889/img4826sc.jpg

@Davy : Dat kan je idd gerust zeggen, hoewel ik (als ik mag zeggen) je ze
misschien ietsje door de nabewerking kan halen om er net wat meer uit te
halen bij de foto's van de F-16's, geen enkele foto is perfect, en die van de
Apache is heel goed, maar wat ben ik toch een mierenneukr, je kan beter
iets tragere sluitertijd doen (1/125) zodat je de rotorblur er wat beter opkrijgt
hoewel, deze foto zou makkelijk op airliners.net terecht kunnen ;).
ook voor de rest van je foto's, niet te trage sluitertijden bij propkisten, anders
staat de prop stil en dat is ook niet alles, door wat propblur te krijgen ontstaat
er wat dynamiek, helemaal perfect zou zijn als je een full disc kreeg, maar dat
is een ander verhaal (en heel moeilijk)
ik probeer je foto's niet af te kraken ;) ik probeer je wat opbouwende kritiek
te geven

@Probaco : zal ik doen ;)

Odin

PS! : niet luchtmachtgerelateerd ;) maar misschien is dit ook nog wat voor
op iemands bureaublad : http://img193.imageshack.us/img193/8402/img3850l.jpg

Laatst bewerkt:
@Davy : Dat kan je idd gerust zeggen, hoewel ik (als ik mag zeggen) je ze
misschien ietsje door de nabewerking kan halen om er net wat meer uit te
halen bij de foto's van de F-16's, geen enkele foto is perfect, en die van de
Apache is heel goed, maar wat ben ik toch een mierenneukr, je kan beter
iets tragere sluitertijd doen (1/125) zodat je de rotorblur er wat beter opkrijgt
hoewel, deze foto zou makkelijk op airliners.net terecht kunnen ;).
ook voor de rest van je foto's, niet te trage sluitertijden bij propkisten, anders
staat de prop stil en dat is ook niet alles, door wat propblur te krijgen ontstaat
er wat dynamiek, helemaal perfect zou zijn als je een full disc kreeg, maar dat
is een ander verhaal (en heel moeilijk)
ik probeer je foto's niet af te kraken ;) ik probeer je wat opbouwende kritiek
te geven

Odin, bedankt voor de opmerkingen. Ik krijg graag opmerkingen als die constructief zijn. Een mens is nooit te oud om bij te leren. Zelf ben ik nog vrij nieuw in de digitale spiegelreflex technologie. Ik kocht al een 18-200 lens i.p.v. de standaard bijgeleverde 18-55 om beter modelbouw en echte vliegtuigen te kunnen fotograferen. Maar veraf blijft het nog best veraf. Met Photoshop kan ik dan wel aan de slag om ze te croppen maar je merkt wel de "ruis" die je krijgt. Zover ben ik nog niet om dat weg te krijgen.

Ik heb ondertussen met enkele andere fanaten gesproken en die raden me aan om niet op de "standaard" of "sport" mode te fotograferen, wat ik nu wel (nog) doe. Ik ken het zelf instellen nog niet goed genoeg en moet me er dringend in gaan verdiepen.

Over die foto met de Apache ben ik al zeer tevreden. Ook de F-16 trouwens. Ben toch al zo gelukkig dat ik net gevraagd werd de Apache in vol formaat door te sturen en die siert nu ergens een background op een PC. Moet bekennen dat ik daarna deze ook als wallpaper heb gezet... :-) Dat van die Airliners.net moet ik eens gaan bekijken seh ! Goede tip...

Als je me nog wat meer tips wil geven over fotograferen, dan graag via PM. Anders bevuilen we dit draadje misschien veel te veel.

P.S. Fototoestel is Canon EOS 500D.
P.S. Als je me via PB je email adres geeft, zal ik je de vol formaat versie van de F-16 sturen. Ik wil wel eens zien wat jij met Photoshop daaruit kan krijgen... Wil je dat doen voor me ? Misschien met een aantal tips, ook in PM ?

Groetjes,

Davy

@ Skyhigh: dank je wel voor de foto, foto 2 is ook gaaf :yes: Echt mooi hoe die afterburner opgloeid :twisted: Eén brok geweld :thumbsup:

Hoi Davy,

Voor het ruis moet je eens Noise Ninja of Neat Image. Kunnen alletwee zonder PS gedraaid worden.

Of toch 's Photoshop installeren. Is ideaal als je het eenmaal door hebt.

Groeten,

Ronald

@davy, idd auto en sport vermijden, ik fotografeer het liefste op Aperture priority of manual (of bij props/heli's Tv), maar daar moet je maar even naar kijken.
Ruisreductie is vaak alleen nodig bij zwaar croppen en hoge iso's, ik gebruik Adobe lightroom, zeer overzichtelijk, en goeie resultaten, behoorlijk duur echter (als je m koopt, hoeft niet...) de absolute basis ligt bij bv. Picasa, wat ik voor simpele dingen liever gerbruik dan lightroom, omdat lightroom een zware tol eist van je computer (voor mij dan)
Ik zou graag enkele foto's krijgen om te bewerken :D, ik zal dan ook een zo duidelijk mogelijke uitleg geven.

Odin

Email pm ik je wel ;)

Maar je was zaterdag niet te spreken over de bewolking... Had je vrijdag moeten komen. 10x zo erg. Laag hangend en dezelfde kleur als de kisten. Echt BAGGER.

Een beetje behelpen was het wel, al kan je ook bij slecht weer goede foto's maken (ik heb er al heel wat gezien op het internet!).
Ééntje van vrijdag:

full

Nog een aantal op Foto's van WVR | Zoom.nl

Hier nog wat praktische tips: http://www.martijnsmeetsfotografie.nl/weblog/2007/07/12/airshowfotografie-tips-en-trucs/

Laatst bewerkt door een moderator:
@WV mooie foto :D waar stond je ? misschien ietsje meer de kleuren verzadigen in photoshop/lightroom oid, dat helpt wel

@Davy , nog geen foto's ontvangen :) ?

Odin

Back